הטיל ההיפרסוני "פתח" שאיראן חשפה ב-6 ביוני 2023 בטהרן (צילום: Hossein Zohrevand, Tsanim News Agency)
Hossein Zohrevand, Tsanim News Agency

לא רק גרעין: גם פרויקט הטילים של איראן צריך להדאיג את המערב

מומחים שבחנו את התמונות והסרטונים של הטיל ההיפרסוני שאיראן חשפה שלשום מציבים סימני שאלה לגבי היכולות להן טוענים האיראנים: פגיעה בישראל "תוך 400 שניות" וחדירת מערכי היירוט המתקדמים ביותר ● יחד עם זאת, הטיל החדש מספק סיבות לדאגה: איראן - מדינה עם ארסנל הטילים הבליסטיים הגדול ביותר במזה"ת - היא הראשונה בעולם לפתח טיל עם מנוע בראש הטיל ● פרשנות

אחת המנטרות המפורסמות של שר החוץ הקודם של איראן ג'אווד זריף הייתה "לא עוד". זה נשמע מוכר, אבל זריף התכוון למלחמת איראן-עיראק. הוא נהג לתקוף את המערב בכל פעם שמישהו העלה את פרויקט פיתוח הטילים של איראן לדיון ודרש להגביל אותו.

"כשעיראק תקפה את איראן בטילים, אף אחד בעולם לא בא לעזרתנו. להיפך, הטלתם עלינו אמברגו נשק וערי איראן הפכו חשופות למתקפות יומיות של סדאם חוסיין", אמר. "מהטראומה הזו הבנו שאנחנו חייבים לפתח בעצמנו את הנשק, משום שאף אחד לא יבוא לעזרתנו בפעם הבאה".

על רקע האמירה הזו ניתן להבין את החשיפה האחרונה של תעשיית הנשק האיראנית, הטיל ההיפרסוני "פתח" לטווח של 1,400 ק"מ (טיל היפרסוני טס במהירות מינימלית של 5,000 קמ"ש).

איראן יותר מרמזה בשבועות האחרונים כי היא עומדת לחשוף נשק מתקדם "שובר שוויון". הטיל – שהוצג בטקס חגיגי בטהרן בנוכחותו של הנשיא אבראהים ראיסי – "יכול להגיע לישראל בתוך 400 שניות ולחדור את מערכי היירוט המתקדמים ביותר של ישראל", לשון ההודעה הרשמית האיראנית.

הטיל – שהוצג בטקס חגיגי בטהרן בנוכחותו של הנשיא אבראהים ראיסי – "יכול להגיע לישראל בתוך 400 שניות ולחדור את מערכי היירוט המתקדמים ביותר של ישראל", לשון ההודעה הרשמית האיראנית

מומחים שבחנו את התמונות והסרטונים לא מזלזלים בפיתוח עצמו אבל מציבים סימני שאלה לגבי היכולות שעליהם דיברו האיראנים.

נשיא איראן אבראהים ראיסי (שני משמאל) בטקס השקת הטיל ההיפרסוני “פתח” בטהרן, 6 ביוני 2023 (צילום: Iranian Defense Ministry via UPI/Alamy)
נשיא איראן אבראהים ראיסי (שני משמאל) בטקס השקת הטיל ההיפרסוני "פתח" בטהרן, 6 ביוני 2023 (צילום: Iranian Defense Ministry via UPI/Alamy)

"הטיל הזה בהחלט יכול להוות אתגר למערכות היירוט הישראליות" אומר טל ענבר, מומחה טילים שעמד בעבר בראש מכון פישר לחקר תעופה וחלל וכיום חבר בכיר בצוות Missile Defense Advocacy Alliance, השדולה הבינלאומית להגנה מפני טילים.

"בטיל הזה יש מנוע בראש הטיל עצמו. זה חידוש איראני מקורי שלא נראה עד עכשיו בשום טיל אחר בעולם, לא ברוסיה, לא בסין ולא בצפון קוריאה, מדינות שאיראן נמצאת איתן בקשרים. להבנתנו, המנוע הזה מפצה על אובדן מהירות וגובה מחוץ ובתוך האטמוספירה, ובכך הופך את הטיל למהיר מאד בכל שלב, מה שאמור להקשות מאד על מערכות היירוט שצדות אותו".

"בטיל הזה יש מנוע בראש הטיל עצמו. זה חידוש איראני מקורי שלא נראה עד עכשיו בשום טיל אחר בעולם – לא ברוסיה, לא בסין ולא בצפון קוריאה, מדינות שאיראן נמצאת איתן בקשרים"

בישראל עוקבים אחרי הפיתוח הזה עם קורטוב של חשדנות. אמנם תעשיית הביטחון האיראנית מתקדמת מאד במונחים מזרח תיכוניים – אולי המתקדמת ביותר אחרי זו של ישראל – אך עדיין, בעבר איראן הציגה לא פעם מצגי שווא.

עובדתית, כיום תכנית הטילים של איראן לא נכללת ברשימת הסנקציות הבינלאומיות משום שאיראן מגדירה אותם נשק צבאי קונבנציונלי. על השאלה מדוע מפותחים טילים לטווחים של יותר מ-2,000 ק"מ שמאיימים על אירופה, עונים האיראנים כי "מדובר בצעדים הגנתיים" – ע"ע המנטרה הקבועה של שר החוץ לשעבר זריף.

ראש הטיל ההיפרסוני “פתח” שנחשף בטהרן ב-6 ביוני 2023 (צילום: Iranian Defense Ministry via UPI/Alamy)
ראש הטיל ההיפרסוני "פתח" שנחשף בטהרן ב-6 ביוני 2023 (צילום: Iranian Defense Ministry via UPI/Alamy)

ארצות הברית הגיבה לפרסום האיראני בלשון רפה יחסית, עם הטלת חבילת סנקציות משלה על מספר גופים ואישים איראנים.

דובר המועצה לבטחון לאומי ג'ון קירבי אמר שלשום במסיבת עיתנואים כי הוא לא מתכוון להתייחס ישירות לחשיפת הטיל, אבל "ארה"ב נוקטת בפעולות כדי למנוע מאיראן לגרום לאי-יציבות אזורית, וזה כולל את התכנית הטילים שלה". ניסוח זהיר, בהתחשב בעובדה שלצד הטלת הסנקציות, ארה"ב נמצאת כנראה בשלב מתקדם במשא ומתן עם איראן לקראת הסכם גרעין חדש.

כיום מחזיקה איראן בארסנל הטילים הבליסטיים הגדול ביותר במזרח התיכון. מלבד זאת, היא מייצאת טילים ורקטות ללבנון, תימן, סוריה ועיראק. הנשק הזה נורה לא אחת למטרות בהתאם לאינטרס האיראני ולא המדינתי.

כיום מחזיקה איראן בארסנל הטילים הבליסטיים הגדול ביותר במזה"ת. מלבד זאת, היא מייצאת טילים ללבנון, תימן, סוריה ועיראק. הנשק הזה נורה לא אחת למטרות בהתאם לאינטרס האיראני ולא המדינתי

כך תימן ירתה עשרות טילים בליסטיים מתוצרת איראן לעבר סעודיה והמפרציות – כפי שקרה, למשל, ערב ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג באבו דאבי בינואר 2022, אז שיגרו המורדים החות'ים מתימן טיל שיורט על ידי מערכת אמריקאית שהוצבה באזור.

במקרים אחרים המיליציות האיראניות בסוריה ובעיראק ירו לעבר מטרות אמריקאיות כנקמה על חיסול מפקד משמרות המהפכה קסאם סולימאני או לאחרונה כתגובה על תקיפות ישראליות בסוריה.

נשיא סוריה בשאר אל-אסד ונשיא איראן אבראהים ראיסי בפגישה בדמשק, 3 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Omar Sanadiki)
נשיא סוריה בשאר אל-אסד ונשיא איראן אבראהים ראיסי בפגישה בדמשק, 3 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Omar Sanadiki)

חיזבאללה אוגר נשק איראני ליום פקודה, בין השאר גם טילים מתקדמים עם יכולת דיוק גבוהה, לעיתים של פחות ממטר. וכאן אנחנו מגיעים לפרויקט אחר של איראן – פרויקט דיוק הטילים, שנפרס באזור כולו.

כיום, איראן מנסה גם בסוריה וגם בלבנון לבנות פסי ייצור ומעבדות פיתוח של דיוק טילים. ישראל תוקפת לא אחת את המאמץ הזה, בעיקר בסוריה – אם כי לעיתים מיוחסות לה גם תקיפות כאלה בלבנון, כמו למשל בקיץ 2019, כששני רחפני נפץ פגעו במה שהוגדר בפרסומים זרים מרכיב קריטי בפרויקט דיוק הטילים.

התקיפה האחרונה שהדהדה הייתה בחודש שעבר, ליד העיר חלב בצפון סוריה. על פי פרסום – מפתיע מאד ברמת הפירוט שלו – בתחנת הטלוויזיה הסעודית "אל חאדת", ישראל תקפה יחידה חדשה בשם 18340 שמתמקדת בדיוק טילים.

על פי פרסום – מפתיע מאד ברמת הפירוט שלו – בתחנת הטלוויזיה הסעודית "אל חאדת", ישראל תקפה יחידה חדשה בשם 18340 שמתמקדת בדיוק טילים

בראש הפרויקט הזה עומד ג'אווד סולימאני – שם שלא אומר הרבה לאדם הממוצע, אבל בהחלט משמעותי למפקדי כוח קודס. למישהו היה חשוב לפרסם את השם המלא ומספר היחידה, כדי לאותת לאיראנים עד כמה הם חדירים מודיעינית ולעיתים גם מבצעית, בעיקר מחוץ לאיראן.

עוד 768 מילים
סגירה