לחזור להאמין שהסדר שלום הוא אפשרי

כרזה מתוך כנס אירגוני השלום (צילום: פעילות שלום)
פעילות שלום
כרזה מתוך כנס אירגוני השלום

"ביחד נצא מהאינתיפאדה. אם המנהיגים אינם יכולה להפסיקה, תפקידו של הציבור להוציא אותנו ממנה. היכולת בידינו ועלינו להשתמש בה כאן ועכשיו" (פרופ' סרי נוסייבה).

כשאנחנו בתוך או על סף אינתיפאדה שלישית, דבריו אלה של פרופ' סרי נוסייבה, שנשמעו בתחילת שנות ה-2000, לפני שנות דור, מקבלים משמעות מחודשת.

פרופ' סרי נוסייבה, נזכיר, היה אחד מפעילי השלום הבולטים לאחר הסכמי אוסלו.
אבל גם האיש, שנולד למשפחה פלסטינית רודפת הסדר שלום (אביו אנואר נחשב לאחד המנהיגים הפלסטינים המתונים) – הרים ידיים ב-2018. באותם ימים אמר:

"ערפאת ואני האמנו שדו קיום בין הציונות לתנועה הלאומית הפלסטינית הוא אפשרי. עכשיו אני כבר לא בטוח".

מאז המצב בשטח רק מחמיר. מתחילת השנה הזו אנחנו מונים 24 נרצחים ישראלים, עשרות פצועים ומעל מאה הרוגים פלסטינים. יש המעריכים כי זו תהיה השנה הקטלנית ביותר.

מאז המצב בשטח רק מחמיר. מתחילת השנה הזו אנחנו מונים 24 נרצחים ישראלים, עשרות פצועים ומעל מאה הרוגים פלסטינים. יש המעריכים כי זו תהיה השנה הקטלנית ביותר

קולה של המחאה נגד ההפיכה המשטרית חוסם כל הד בנושא המדיני. ואם יש קול ענות חלושה זה לכיוון הסדרי שלום עם מדינות במעגל השלישי.

על הרקע הזה התכנסו בשבוע שעבר למעלה ממאה ארגוני שלום ישראלים וערבים-ישראלים כדי לומר: "אנחנו לא מרימים ידיים, אנחנו כאן".

האירוע נערך בחסות ארגון allmep -alliance for middle east peace
– אולמפ. בארגון הזה עדיין סבורים שהשטח יכול לומר את דברו. שאנשים משני הצדדים יכולים לעשות את השינוי.

התנועות והארגונים האלה מבקשים ליצור הוויה חדשה באמצעות הכרות מקרוב בין בני נוער צעירים שעולם לא נפגשו ונושאים איתם מטען של דעות קדומות, אנשי אקדמיה, אנשי עסקים (כפי שעשה בשעתו שמעון פרס ז"ל כשחתר להקמת מרכז עסקים בכניסה לעזה).

היעד הוא יצירת קשר בין אנשים ובין ארגונים לפיתוח רעיונות חדשים ופעולות בונות שלום

נערכים סמינרים וקורסים שמטרתם להכשיר את רודפי השלום להבין איך להתגבר על קונפליקטים, איך ליצור הידברות דווקא מול אלו הסבורים אחרת, להעלות את הנימוקים והסיבות איך ניתן לעקוף את הקשיים.

קול המחאה חוסם כל הד בנושא המדיני. ואם יש קול ענות חלושה – זה לכיוון הסדרי שלום עם מדינות במעגל ה-3. על רקע זה התכנסו בשבוע שעבר למעלה ממאה ארגוני שלום ישראלים וערבים-ישראלים

הארגון קיבל גם תקציב של 250 מיליון דולר מהממשל האמריקאי כדי להשקיע בפעילות של ארגונים שחרטו את השלום על דגלם.

וכך בחצר מגדל אימקא (ymca) בירושלים נאספו ובאו ראשי ארגונים כמו נשים עושות שלום, ארץ אחרת, מסתכלים לכיבוש בעיניים, המרכז לחברה משותפת של מכון שלום הרטמן, פורום ארגוני השלום, איתך, משפטניות למען צדק חברתי, ארגון יד ביד, רבנים לזכויות אדם ועוד.

הכוונה של כולם היא לפרוץ את המחסום התודעתי אצל הישראלים, הפלסטינים וערביי ישראל ולחזור להאמין שהסדר הוא אפשרי.

לצד ההישג של נשים עושות שלום בחבירה אל קבוצת נשות השמש, נשים פלסטיניות אמיצות שגם מגיעות לכאן מרמאללה ושטחי הרשות הפלסטינית למפגשים פנים אל פנים, מצאנו את חברי תנועת אתגר שמבקשת להנכיח יחסים בין-אישיים באמצעות שינוי.

תחת הכותרת "התמרת סכסוכים" נלמדים הממדים השונים בדינמיקה של הסכסוך, ובודקים איך ניתן לצמצם את הפערים באמצעות שיח מתון ושפה שונה.

מנכ"לית מדרשת "אדם", ד"ר אוקי מרושק, כינתה זאת במחקר שעשתה "המרת קונפליקט בדילמה", שיטה להפנמת הדמוקרטיה.

בנשים עושות שלום ובפורום ארגוני השלום מבקשים לקחת את המהלך צעד אחד קדימה, ומתכננים ועידות שלום בינלאומיות בחודשים אוקטובר נובמבר.

הכוונה של כל אירגוני השלום שהתכנסו ביחד היא לפרוץ את המחסום התודעתי אצל הישראלים, הפלסטינים וערביי ישראל ולחזור להאמין שהסדר שלום הוא אפשרי

וכך, על רקע ההערכות למלחמה בצפון, הסלמה בדרום, מתיחות דיפלומטית עם ירדן, מצרים וסעודיה – יש איזו נקודת אור בכינוס שמבקש להרחיק את האלימות, להחזיר את השפיות ובעיקר את מסר השלום לחיינו.

לו יהי!

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 546 מילים ו-1 תגובות
סגירה