בלי עתיד, בלי תקווה, בלי חינוך - ויהי חושך שוב

פעילי טליבאן חוגגים בקאבול, אחרי ההוצאה להורג של נשיא אפגניסטן נג'יבולה ואחיו, 27 בספטמבר 1996 (צילום: AP Photo/B.K.Bangash)
AP Photo/B.K.Bangash
פעילי טליבאן חוגגים בקאבול, אחרי ההוצאה להורג של נשיא אפגניסטן נג'יבולה ואחיו, 27 בספטמבר 1996

בין השנים 1996-2001 הטליבאן שלט באפגניסטן לאחר 4 שנות מלחמת אזרחים בין קבוצות מוג'אהדין שונות בתוך המדינה. בזמן הזה הוא אסר על נשים לצאת וללמוד, סגר בפניהן את הצוהר לחינוך, השכלה וידע, וגרם להן לצער ויגון.

תחת הטליבאן, מהארגונים הקיצוניים ביותר שבאסלאם הסוני, עולמן של בנות רבות הינו מקום אפל שמדכא נשים באופן שיטתי, פוגע בזכויותיהן הבסיסיות ביותר, מנציח את הבורות ודוחה השכלה וחינוך.

תחת הטליבאן, מהארגונים הקיצוניים ביותר שבאסלאם הסוני, עולמן של בנות רבות הינו מקום אפל שמדכא נשים באופן שיטתי, פוגע בזכויותיהן הבסיסיות ביותר, מנציח את הבורות ודוחה השכלה וחינוך

מנגד, בעשרים השנים בהן ארה"ב פעלה בתוך אפגניסטן חייהן של נשים רבות השתפר באופן דרמטי, כאשר הטליבאן החל מאבד את אחיזתו במדינה. נשים במדינה יכולות היו לציין את יום האישה הבינלאומי עם תקווה לעתיד טוב ובטוח יותר עבורן ותמורות רבות חיוביות החלו בעקבות הנוכחות האמריקאית ברחבי המדינה.

ואולם, לאחר שני עשורים בהם נלחמה האומה החזקה בעולם בטרור הסוני מבית היוצר אל-קאעדה ובטליבאן, זכויותיהן של הנשים הוחזרו חזרה אל תוך הבקבוק. זאת לאחר הנסיגה האמריקאית החפוזה (בעוד כחודש וחצי ימלאו שנתיים לנסיגה) שהביאה, בתוך ימים ספורים מהנסיגה, להשתלטות מוחלטת של הטליבאן. מחוז אחר מחוז עד שאחז במדינה כולה.

מיותר לציין שהנסיגה הגבירה את המוטיבציה של אל-קאעדה וכפי הנראה תביא לחזרתם של פיגועי טרור נגד המערב מצד ארגון הטרור הסוני. זאת בשל הקרבה בין הטליבאן לאל-קאעדה, שיאמץ לחיקו את האחרון במטרה להעמיק את אחיזתו בשלטון.

ניתן לומר כי השתלטותו של הטליבאן על אפגניסטן ממיטה אסון על אותן בנות ומביאה לעלייתו המחודשת של טרור סוני קיצוני שמצר את עולמן של נשים.

נערות וצעירות כאחד אינן זכאיות לזכות הבסיסית ביותר: לצאת לבית הספר וללמוד בשל האיסור הנוקשה מצד הטליבאן. נוסף על כך, הארגון הקיצוני לא רק מדיר נשים מבתי ספר ואוניברסיטאות, אלא מדיר אותן לחלוטין מהספירה הציבורית, על מנת למנוע אינטראקציה בין נשים לגברים.

לאחר שני עשורים בהם נלחמה האומה החזקה בעולם בטרור הסוני מבית היוצר של אל-קעידה ובטליבאן, זכויות הנשים הוחזרו לבקבוק לאחר הנסיגה האמריקאית החפוזה (בעוד כחודש וחצי ימלאו לה שנתיים)

העיתונאית הזרה פרנצ'סקה בורי תיארה ב"ידיעות אחרונות" לפני מספר חודשים כיצד "במחוז סנגין ומחוז הלמנד באפגניסטן הנשים לא מסתובבות עם בורקות. הן פשוט לא מסתובבות. הן בבתים. מדובר באזורים כל כך שמרניים עד שגם במכוניות שמסתובבות כאן המראות הפנימיות מכוסות, בכדי שהנהג לא יסתכל בטעות על נשים שיושבות מאחורה".

יש לציין, שפגיעה בנשים נוגדת לחלוטין את הקוראן, שמלמד את קוראיו ומטיף להם לסובלנות. אך הארגון הקיצוני והפנאטי, סבור כי האסלאם פירושו שהאישה תשב צפונה בתוך ביתה ותעטה עליה בורקה, בעת שהגבר עסוק במלחמת ג'יהאד (וברדיפת זכויות נשים).

"עבור נשים אפגניות השמיים אינם ניתנים להשגה"

חלומותיהן של נשים רבות התנפצו לרסיסים לאחר חזרתו של הטליבאן לשלטון, בעוד שהעולם עומד מנגד נוכח הצעדים הנוקשים שנוקט המשטר האכזרי כלפי נשים. צעדים השוברים שיאים של קיצוניות. כך למשל, בחודש מרץ השנה אושפזו תלמידות בבתי ספר באפגניסטן בחשד להרעלה. בתחילת חודש יוני פורסם שכ-60 נערות אפגניות הורעלו על ידי המשטר בתוך ביה"ס בצפון המדינה.

השלטון תחת הטליבאן השאיר בתי ספר פתוחים עבור בנות עד גיל 12, אך רק תחת תנאים מסוימים ומגבילים.

בתוך פחות משנתיים הטליבאן חיסל את זכויותיהן של נשים ובנות במדינה. זכויותיהן חוללו והופרו כשאיבדו את זכאותן ללמוד, לעבוד או לנוע בחופשיות.

העולם עומד מנגד נוכח צעדיו הנוקשים של המשטר האכזרי כלפי נשים, השוברים שיאי קיצוניות. כך למשל, אושפזו מעל מאה נערות בחשד להרעלה על ידי המשטר בתוך ביה"ס באפגניסטן

נשים תחת שלטון הטליבאן אינן יכולות לברוח מאימתם של גברים אלימים ומסוכנים, וכאלו שהעזו למרוד או לברוח נעצרו באופן שרירותי בעקבות הכללים המפלים של הטליבאן. גם נשים אשר הפגינו בדרכי שלום נגד ההגבלות והמדיניות המפלה הוטרדו, אוימו, נעלמו בכוח, נעצרו באופן שרירותי ועונו על ידי הארגון הקיצוני.

נדמה שבעוד ארה"ב עסוקה (טובעת) בענייניה הפנימיים ובהיעדר שוטר עולמי שישליט סדר הן בטרור הגלובלי והן במדינה הנחשלת, הטליבאן ימשיך לדכא את חייהן של מיליוני בנות ונשים תחת החוקיים הדרקוניים והמפלים שלו כלפי המין הנשי.

נוכח הטרגדיה המתרחשת לנגד עינינו באפגניסטן מזה שנתיים, ולנוכח הפרסומים בתקשורת על מו"מ חשאי המתנהל בין ארה"ב לאיראן מאחורי גבה של ישראל (שוב, כמו ב-2015) המסקנה הישראלית המתבקשת ברורה: אין אנו יכולים להסתמך על ארה"ב במיגור האיום הגדול על ישראל ועל העולם כולו.

מדיניותו הרופסת של ממשל ביידן כלפי הטרור באשר הוא: סוני ושיעי כאחד, יחריף עוד יותר את מצבן של הנשים באפגניסטן, וחשוב מכך, מעיד שישראל ניצבת לבדה עם הגב לקיר אל מול האיום האיראני השועט לעברנו.

משה ראובני הוא פובליציסט ומרצה לפוליטיקה, ביטחון ומזה"ת. במקביל לעבודתו כמרצה הוא יזם חברתי והקים תכנית מנהיגות צעירה לבני ובנות נוער הפועלת להיאבק בתנועת הבי.די.אס והאנטישמיות הגואה. התוכנית "צוערים צעירים דוברות ודיפלומטיה" פועלת ברשויות אשדוד, אשקלון וקרית מלאכי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 679 מילים ו-1 תגובות
סגירה