נתניהו מבטיח מהלך חד-צדדי אבל לא בטוח שהוא רוצה בו

לנתניהו לא הייתה ברירה אלא להודיע על חקיקה חד-צדדית - הוא חייב לזרוק משהו לאנשי הקואליציה, אחרי כל אירועי השבוע החולף, מהם יצאה האופוזיציה מנצחת ● "נתניהו הבין שהממשלה עומדת להתפרק לו בין הידיים", אומר לזמן ישראל שר בממשלה ● ואילו ח"כ ביטן, כנראה הפרשן הטוב ביותר כיום לענייני הליכוד, מבהיר: "האופוזיציה עשתה טעות. היה לי ברור שתבוא תגובה" ● פרשנות

ישיבת הממשלה השבועית במשרד ראש הממשלה בירושלים, 18 ביוני 2023 (צילום: Amit Shabi/POOL)
Amit Shabi/POOL
ישיבת הממשלה השבועית במשרד ראש הממשלה בירושלים, 18 ביוני 2023

קשה להבין מה הניע את ראש הממשלה בנימין נתניהו להודיע אתמול (ראשון) במהלך ישיבת הממשלה כי יתחיל לקדם את חוקי המהפכה המשפטית בשבוע הקרוב. קשה להבין, אבל אפשר להסביר מה עומד מאחורי זה.

"רוב גדול בציבור מאמין היום שצריך לעשות תיקונים נוספים במערכת המשפט", אמר נתניהו. "לכן אנחנו נתכנס השבוע ונעשה את הצעדים המעשיים. נעשה אותם באופן מדוד ואחראי בהתאם למנדט שקיבלנו לעשות תיקונים במערכת המשפט".

נתניהו הבטיח מזה זמן רב ללכת על המהלך החד-צדדי הזה – ואפילו מהלכים קיצוניים ממנו, כולל ההשתלטות על הוועדה לבחירת שופטים. פרסמנו את הדברים הללו כמה פעמים בחודש האחרון.

יחד עם זאת, נתניהו יודע כי המשמעות יכולה להיות הרסנית ומהלכים חד-צדדיים כאלה עלולים להעלות מחדש את הווליום של המחאה ולהכות שוב בחברה ובכלכלה הישראלית, לפגוע ביחסי החוץ ולעכב את הפשרת היחסים עם ממשל ביידן בארצות הברית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 18 ביוני 2023 (צילום: Amit Shabi/POOL)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 18 ביוני 2023 (צילום: Amit Shabi/POOL)

לנתניהו לא הייתה ברירה. הוא היה חייב לזרוק משהו לתומכיו אחרי כל אירועי השבוע החולף, מהם יצאה האופוזיציה מנצחת.

נתניהו לא הצליח להשהות את בחירת שני נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, ובהצבעה על מועמדותה של קארין אלהרר מיש עתיד התברר שאין לו רוב בכנסת לרפורמה המשפטית. הלחץ האדיר שמפעילים עליו שני שרי המשפטים יריב לוין ודוד אמסלם לא פסק לרגע. נתניהו היה חייב להפגין שרירים.

שר בממשלה אמר אתמול לזמן ישראל: "נתניהו הבין שהממשלה עומדת להתפרק לו בין הידיים. לא שר אחד ולא שניים באו אליו ואמרו לו שהם קמים והולכים אם שום דבר לא יקרה. עכשיו הוא ינסה ללכת על נושאים שהם בקונצנזוס".

"נתניהו הבין שהממשלה עומדת להתפרק לו בין הידיים. לא שר אחד ולא שניים באו אליו ואמרו לו שהם קמים והולכים אם שום דבר לא יקרה. עכשיו הוא ינסה ללכת על נושאים שהם בקונצנזוס"

הפרשן הטוב והכן ביותר היום לענייני הליכוד הוא ח"כ דוד ביטן, שמסתכל על הדברים קצת מבחוץ. "האופוזיציה עשתה טעות", אומר ביטן לזמן ישראל, "למה הם הפסיקו את השיחות? מה קרה? אמרתי להם שהם טועים.

ח”כ דוד ביטן במליאת הכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ דוד ביטן במליאת הכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הם לא היו צריכים להגיב כך ולהפסיק את המשא ומתן. הם פגעו בנתניהו ובליכוד עצמו. היה לי ברור שתבוא תגובה. פוליטיקה זה גם כבוד ליריב שלך. הליכודניקים רוצים לראות עכשיו משהו. ניצחון מסוים".

ביטן מעריך שנתניהו יביא להצבעה את צמצום עילת הסבירות, מתוך הנחה שמדובר בסעיף מינורי שכבר התבשל במהלך ימים רבים בהידברות בבית הנשיא, כך שההמחאה לא תצא מגדרה. אחד מראשי האופוזיציה החשובים פסל את ההערכה הזו. "אנחנו נשרוף את הרחובות", הוא אמר לזמן ישראל.

"אנחנו לא הסכמנו לשום נוסח, בטח לא כזה שמכשיר את אריה דרעי. מה עושה נתניהו? לוקח מה שנוח לו מהשיחות בבית הנשיא ורץ עם זה לחקיקה חד-צדדית. אם זה יקרה – זו שבירת הכללים".

"אנחנו לא הסכמנו לשום נוסח, בטח לא כזה שמכשיר את אריה דרעי. מה עושה נתניהו? לוקח מה שנוח לו מהשיחות בבית הנשיא ורץ עם זה לחקיקה חד-צדדית. אם זה יקרה – זו שבירת הכללים"

האם זה יקרה? נתניהו שובר את הראש. פעמים רבות הוא קיבל החלטות ומסמס אותן. הצהרות רבות של נתניהו התבררו כחסרות ערך. התגובה החריפה של האופוזיציה עשויה להרתיע אותו שוב, כפי שכבר קרה.

ראשי סיעות באופוזיציה – מרב מיכאלי, מנסור עבאס, יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן, 16 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ראשי סיעות באופוזיציה – מרב מיכאלי, מנסור עבאס, יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן, 16 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

כך או כך, שרים בממשלה מעריכים כי נתניהו ינסה להקפיא עכשיו את סיפור הוועדה לבחירת שופטים, כדי שלא לגרור את המצב לכאוס מוחלט. "נתניהו לא יוכל להביא עכשיו נציג של הקואליציה לבחירה בכנסת. מה יקרה אם האופוזיציה תציג מועמד והוא יפסיד שוב?" שאל אחד השרים.

האופוזיציה לא תציג מועמד בסיבוב הבא, אבל אין לדעת מה יעשה אביגדור ליברמן, שהופך בימים האחרונים להיות אופוזיציה לאופוזיציה ולקואליציה גם יחד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
נראה שלעד גנץ ולפיד יאפשרו לביבי לשרוד. זוג אידיוטים שמנהלים שיחות פיקטיביות על עצם הדמוקרטיה בישראל. במקום לדחוק את ביבי, שחלש מאי פעם ובמחרק כמה משברים מנפילת הממשלה, הם נותנים לו זמן... המשך קריאה

נראה שלעד גנץ ולפיד יאפשרו לביבי לשרוד. זוג אידיוטים שמנהלים שיחות פיקטיביות על עצם הדמוקרטיה בישראל. במקום לדחוק את ביבי, שחלש מאי פעם ובמחרק כמה משברים מנפילת הממשלה, הם נותנים לו זמן להתארגן מחדש ולפייס את כל השותפים. פשוט זוג אפסים. גמדים פוליטים. ביבי לעולם לא היה עושה את הטעות הזאת… גנץ ולפיד הם המתנה שלא מפסיקה לתת לנתניהו, בלעדיהם הוא מזמן היה מחוץ לחיינו.

עוד 531 מילים ו-1 תגובות
סגירה