בניין בפרויקט "דורות" בזכרון יעקב (צילום: אבנר הופשטיין)
אבנר הופשטיין
פרויקט "דורות" בזכרון יעקב

"ביקשו צ'קים בסכומים שלא חייבים בדיווח לרשויות המס"

תחקיר זמן ישראל עמותת המרכז לחינוך תורני החולשת על הקהילה החרדית בזכרון יעקב מכרה דירות המיועדות לסגל לאנשים פרטיים, ואלה שילמו בצ'קים בסכומים המריחים מהלבנת הון ● כשרשות המיסים נכנסה לתמונה והתחילה לחקור, מצאה העמותה פתרון יצירתי: מכירה באמצעות סוג של "אנשי קש" ● רב הקהילה ומנכ"ל העמותה רפי מנת: "יצרנו פיקציה מתואמת לבקשת רשות המיסים" ● רב המעללים מזכרון: כתבה שנייה

עמותת "המרכז לחינוך תורני" (המל"ת), שהקים הרב שלום מאיר יונגרמן ז"ל בשנות ה־70, החולשת על הקהילה החרדית בזכרון יעקב, מקדמת ב־15 השנה האחרונות הקמת שכונות ברחבי המועצה – ועל הדרך מתעתעת ברשויות, חורגת בבוטות ממטרותיה, עוקפת את ראש המועצה המכהן ומניבה רווחים לראשיה על חשבון נכסי העמותה.

בתחילת העשור הקודם העמותה קיבלה אישור להקים מתחם שלם ל"מגורי סגל" על קרקע "חומה" (כלומר, מיועדת למטרות ציבוריות) בשביל לשכן את המורים בפנימיות ובשאר מוסדות החינוך של העמותה במושבת הברון, שהפכה למועצה מקומית.

במסגרת האישור להקים את השכונה – על ארבעת בנייניה ו־44 דירותיה – קיבלה המל"ת זכויות בנייה מוגדלות (כמקובל בקרקעות ציבוריות המכונות "חומות") של 120% ופטור מחלק ניכר מהיטלי ההשבחה האמורים להגיע למיליוני שקלים.

אולם, מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל מראים שכבר מההתחלה ככל הנראה לא התכוונה המל"ת להשתמש בקרקעות לצורכי שיכון סגל החינוך של העמותה, ומהר מאוד היא נמכרה בחלקים לקבלנים ולאנשים פרטיים. בדרך, גם ראשי העמותה קנו נכסים וזכויות להרחבות עתידיות בגגות הבתים.

פרויקט “דורות” בזכרון יעקב (צילום: אבנר הופשטיין)
פרויקט "דורות" בזכרון יעקב (צילום: אבנר הופשטיין)

מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל מראים שכבר מההתחלה ככל הנראה לא התכוונה המל"ת להשתמש בקרקעות לצורכי שיכון סגל החינוך של העמותה, ומהר מאוד היא נמכרה בחלקים לקבלנים ולאנשים פרטיים

שיווק הבתים הללו – שנעשה לכאורה בניגוד לייעוד הקרקע והסבו רווחים גדולים לעמותה – נעשה באופן עקום במיוחד. הדיירים החדשים לא יכלו להוציא משכנתאות כי הבנקים לא הסכימו לשים את כספם על קרן הצבי בדירות שאחר כך לא יוכלו להיפטר מהם (בגלל ייעודם הציבורי).

גם בטאבו לא היה ניתן לרשום את הבתים באופן מלא – והדיירים נאלצו להסתפק במשך שנים ברישום הערת אזהרה, בתקווה שיבוא היום וייעוד הקרקע ישתנה – והשרץ יוכשר בדיעבד.

"יש לי הוראה ברורה מהרב לא לדבר על הנושא"

בשלב מסוים התעוררו גם ברשות המיסים וברשם העמותות ודרשו תשובות. זה קרה, ככל הנראה, סביב מכירת שניים מהבניינים, חצי מפרויקט דורות, למתווכי ביניים בשם משה לוי ויצחק סבו.

מדוע נזקקה העמותה ל"מתווכים" חיצוניים שימכרו עבורה את הדירות, כשהכסף נכנס בסוף הסיבוב לקופתה? האם שני ה"מאכערים" באמצע נכנסו לתמונה כדי לנסות לטשטש את העובדה שהעמותה הפכה ליזמית נדל"ן לכל דבר, במנותק ממטרותיה המקוריות?

משרדי רשות המיסים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
משרדי רשות המיסים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

תלונות לרשם העמותות, לרשות המיסים ולמשטרת ישראל גרסו כי סבו ולוי הם "אנשי קש". הסברו של הרב רפי מנת, מנכ"ל העמותה, אכן מתחבר לטענה הזאת. לדבריו, סבו ולוי הובאו לעסקה בדרישת רשות המיסים.

זה נראה רע. עמותה לא רוצה למכור בעצמה, אז היא מביאה מאכערים שיתווכו עבורה?
"לא מעניין אותי איך זה נראה. באה רשות המיסים ואמרה לראשי העמותה, 'תקשיבו טוב, אתם עמותת חינוך ויכולים לאבד את הרישיון בעמותה אם תעסקו במכירת דירות. במטרות העמותה שלכם לא מופיעים בניית דירות ושיכון קהילות.

"'אם תתעסקו במכירת דירות במספרים גדולים נצטרך לשנות לכם את הסיווג. אם אתם רוצה להישאר עם סיווג של עמותה ולא של חברה שמוכרת דירות, תפרידו. תמכרו את הדירות כמו שהם לאדם אחד והוא יעשה 11 או 12 עסקאות של מכר – ואז אתם רק עם שתי עסקאות'. וזה מה שסוכם".

"לא מעניין אותי איך זה נראה. באה רשות המיסים ואמרה לראשי העמותה, 'תקשיבו טוב, אם אתם רוצים להישאר עם סיווג של עמותה ולא של חברה שמוכרת דירות – תמכרו את הדירות כמו שהם לאדם אחד"

זה נשמע מופרך לגמרי שרשות המיסים תציע קומבינה כזאת. הרי בסופו של יום הכסף מכל העסקאות חוזר לקופת העמותה. מה זה משנה שמישהו מוכר את הדירות בתיווך?
"זו אכן פיקציה, אבל פיקציה מתואמת שרשות המיסים חייבה אותה".

הרב רפי מנת (צילום: המועצה האזורית זכרון יעקב)
הרב רפי מנת (צילום: המועצה האזורית זכרון יעקב)

אז רשות המיסים אמרה לרב, "אם תמכור לבד זאת עבירה על מטרות העמותה", ולכן הציעה לו דיל שבמסגרתו הוא ישתמש ב"אנשי קש" וימכור באמצעותם – ואז הכול יהיה פתאום בסדר?
"זו פיקציה בתיאוריה. אל תשתמש במילים 'איש קש'. זה לא נכון".

וכך דווח המהלך לרשם העמותות:

הרב יונגרמן נאלץ למכור את שני הבניינים בפרק זמן קצר לצד ג', שאינו קשור לעמותה (סבו ולוי, א"ה) וזאת לפי דרישתה של הגברת חדווה פרימן (מרשות המיסים). הפרוצדורה הזאת נכפתה על העמותה וגרמה לה נזקים רבים. סבו ולוי רכשו את הבניינים בכוונה לשלם לעמותה מכספי התמורה.

בהצהרה מטעם עמותת המל"ת (עליה חתום הרב מנת), מבהירה העמותה כי מבדיקה "שעשינו, משה לוי ויצחק סבו לא הרוויחו ולא קיבלו תמורה מהעסקה – הן מכספי הרוכשים והן מחשבון הנאמנות; לא הועברה אליהם שום תמורה".

ההצהרה הזאת מעוררת תמיהות ומחזקת את ההתרשמות כי מדובר באנשי קש. אחרי הכול, אם סבו ולוי היו מוכרים "אמיתיים", לא סביר שמנכ"ל העמותה שמכרה להם את הנכסים היה אמור לדעת האם נכנס כסף כלשהו לכיסם כשמכרו את הדירות – וכמה.

פרויקט “דורות” בזכרון יעקב (צילום: אבנר הופשטיין)
פרויקט "דורות" בזכרון יעקב (צילום: אבנר הופשטיין)

בין אם סבו ולוי נכנסו לתמונה כדי להערים על רשות המיסים ובין אם כדי לרצות אותה, לדבר אחד באמת קשה להאמין – שרשות המיסים הסכימה שהמתווכים באמצע יהיו מאנשי המשפחה של מייסדי העמותה

בין אם סבו ולוי נכנסו לתמונה כדי להערים על רשות המיסים ובין אם כדי לרצות אותה, לדבר אחד באמת קשה להאמין – שרשות המיסים הסכימה שהמתווכים באמצע יהיו מאנשי המשפחה של מייסדי העמותה. ואכן, בדיווח לעמותה לא מופיע הקשר המשפחתי של סבו ולוי אל הרב יונגרמן, מייסד העמותה – מתברר ששניהם קרובי משפחתו.

בשיחה עימו אישר יצחק סבו כי הוא חתנו של הרב יונגרמן וכי לוי הוא גיסו. על שאר השאלות לגבי תפקידיו בעסקת המכר המפותלת הוא פחות שש לענות. "אין לי שום קשר לפרויקט דורות", אמר האיש שהתנדב לשמש להיות המאכער שימכור את הדירות עבור העמותה כדי לחלץ אותה מתסבוכת מיסים, לכאורה.

לא מכרתם דירות בפרויקט?
"מכרנו וגמרנו, זהו".

זאת טובה שעשיתם לרב ז"ל?
"אני לא מתראיין בנושא. יש לי הוראה ברורה מאוד לא לדבר על זה. הוראה משנים כבר".

אז אתה מתחרט שמכרתם את הדירות?
"אין לי שום קשר לסיפור הזה. קניתי, מכרתי ויש לי הוראה מהרב לא להתראיין בנושא. אין לי שום אפשרות לדבר בנושא הזה וגמרנו".

פרויקט “דורות” בזכרון יעקב (צילום: אבנר הופשטיין)
פרויקט "דורות" בזכרון יעקב (צילום: אבנר הופשטיין)

יצחק סבו: "אין לי שום קשר לסיפור הזה. קניתי, מכרתי ויש לי הוראה מהרב לא להתראיין בנושא. אין לי שום אפשרות לדבר בנושא הזה וגמרנו"

אז לא רק שהעמותה לא דיווחה לרשות המיסים על קירבת המשפחה בין רוכשי הביניים לבין מייסד העמותה, היא אף הצהירה קבל עם ועדה כי מדובר ב"צד ג' שאינו קשור לעמותה". כך יצא שהכסף והמכר נשאר בתוך העמותה. בתיווך המשפחה.

סבו ולוי רכשו בניינים ומכרו דירות – ולא עשו שום רווח?
מנת: "שום רווח. זה נמכר באותו מחיר. הרעיון היה לעזור לאברכים לקנות את הדירות".

מי עושה עסקה כזאת? זה נראה כמו מהלך קלאסי של אנשי קש.
"הם בסך הכול עשו לרב טובה. תקשיב, הם אכלו אותה. רשות המיסים עשתה להם בלגן. הם היו צריכים ללכת 20 פעם ולהגיד להם, 'אבל אתם ביקשתם את זה, אתם ביקשתם את זה'. 150 איש נחקרו ברשות המיסים. אבל את כל הבעיות סידרנו".

בין ה"בעיות" שאליהם כנראה מכוון כבוד הרב – מככבת ה־בעיה (שלא לומר החשד לעבירה) החמורה מכל – אופן הגבייה של הכספים מהדיירים עבור הפרויקט. לידי זמן ישראל הגיעו העתקים של מספר צ'קים בסכום של 49 אלף שקלים. הצ'קים הללו נרשמו לכבוד "חברה להמרת מטבע", שככל הנראה דאגה להעביר את התשלומים לעמותה.

מבט על זכרון יעקב, 2016 (צילום: Lior Mizrahi/Flash90)
מבט על זכרון יעקב, 2016 (צילום: Lior Mizrahi/Flash90)

לידי זמן ישראל הגיעו העתקים של כמה צ'קים בסכום של 49 אלף שקלים. הצ'קים הללו נרשמו לכבוד "חברה להמרת מטבע", שככל הנראה דאגה להעביר את התשלומים לעמותה

על אחד מהצ'קים שבידינו, מ־2013, מופיע שמו של אריה ריזל, לשעבר סמנכ"ל העמותה ואחד ממורשי החתימה בה, שלהגדרתו שלו בתגובה אלינו משמש כ"מנהל תלמוד תורה" בעמותה מאז 2016. כפי שפרסמנו אתמול, ריזל גם רכש זכויות גג מניבות במסגרת פרויקט דורות של המל"ת, שיועד ל"מגורי סגל", אך הפכו לפרויקט נדל"ן לכל דבר.

מה שמעורר יותר דאגה באשר לפרקטיקת הצ'קים הזאת – וגם כנראה היה אחד הגורמים שהקפיצו את רשות המיסים לפני כחמש שנים לחקירה מסועפת – היה גובה התשלום. זאת כיוון שעל פי החוקים למניעת הלבנת הון חובה לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון על הפקדה של יותר מ־50 אלף שקל.

וכך דיווח אחד הדיירים בתלונה לרשם העמותות:

כשניגשתי לשלם, היפנו אותי ישירות לאריה ריזל, שביקש שאתן לו את התשלום בצ'קים פחותים מ־50 אלף שקל, בכדי שהבנק לא ישלח את הצ'ק למס הכנסה. אני עניתי לו שיש לי את כל הכסף נזיל בחשבון אך הוא התעקש ועל כן רשמתי לו כמה צ'קים על 49 אלף שקל לאותו תאריך. ריזל הפקיד לחשבונו שני צ'קים ועוד ארבעה פרט אצל חלפן כספים.

בשיחה עימו אישר הדייר שהכספים לעמותה התקבלו באמצעות צ'קים כאלה וכי הגיש את התלונה לרשם העמותות. כאמור, בידי זמן ישראל מספר דוגמאות לצ'קים כאלה. כששאלנו את ריזל לגבי הפרקטיקה של שימוש בצ'קים הוא התחמק והשיב: "אין לי מושג על מה אתה מדבר". ריזל סירב להשיב לשורה של שאלות מפורטות בנושא, לרבות התלונה לרשם העמותות.

השלט לכיוון רשות המיסים בירושלים (צילום: פלאש90)
השלט לכיוון רשות המיסים בירושלים (צילום: פלאש90)

אם הרב יקבע – יד ימין תהפוך ליד שמאל

ב־2017 החלו להתנפנף דגלים אדומים מעל הפרויקט, שעד אז איכשהו עבר מתחת לרדאר. הצירוף של מכירות נדל"ן מסיביות לגורמים פרטיים, שהעלו חשדות ותלונות להברחת נכסי עמותה, והשימוש בצ'קים בסכומים גבוליים, שעוררו חשש להלבנת הון – העירו את הרשויות.

על פי המסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל, ניעורו ראשונים ברשם העמותות. בדיקת הרשם העלתה תהיות לגבי הסמכות לבצע בוררות של העמותה מול התושבים שאיחרו בתשלומים, וזאת אף שלכאורה מי שמכר להם את הנכסים היו קבלנים ואנשי ביניים.

רשם העמותות דרש הסברים גם לגבי ההסכמים שנחתמו מול סבו ולוי, המתווכים בעסקאות המכירה. הרשם גם היה מודאג מהגבייה הלקויה והבהיר: "לנוכח חומרת הליקויים וההמלצה להעביר את התיק למחלקת אכיפה ובקרה במשרדנו לשקילת הגשת בקשה לפירוק העמותה", הוא שולל מתן אישור ניהול תקין לשנת 2018.

רשם העמותות דרש הסברים לגבי ההסכמים שנחתמו מול סבו ולוי, המתווכים בעסקאות המכירה. הרשם גם היה מודאג מהגבייה הלקויה. העמותה פעלה במהירות – וניצלה מפירוק בעור שיניה

העמותה, שכעת עמד בראשה המנכ"ל הטרי מנת, שנכנס לתפקידו שנה קודם לכן, התעשתה ופעלה במהירות לגביית החובות מהדיירים. מנת אכן הציג בפני זמן ישראל כרטסת תשלומים החל מתחילת 2018, אותה הציג כחלק מההסדר בפני רשם העמותות. העמותה ניצלה מפירוק בעור שיניה, כך נראה.

הרב רפאל מנת (משמאל) (צילום: לירון גורפינקל, המועצה האזורית זכרון יעקב)
הרב רפי מנת (משמאל). לשאר המצולמים אין קשר לכתבה (צילום: לירון גורפינקל, המועצה האזורית זכרון יעקב)

מהתכתובות עולה שגם רשות המיסים חקרה במרץ את העמותה, ולא ברור לאילו תשובות היא הגיעה, אם בכלל. בשלב מסוים היא עיקלה חלק מהחשבונות הקשורים לעמותה או לגורמים הקשורים בה, ולדברי מנת חקרה 150 איש בניסיון לפענח את "סוגיית הצ'קים" המסתורית.

מההתכתבות עם רשם העמותות עולה כי גם סוחרי הביניים של הדירות והקשר שלהם עם העמותה הטרידו את רשות המיסים. אולי כדי לסלק חשד להלבנות הון התחייבה העמותה כי סבו ולוי, שני המתווכים בעסקאות המכר במסגרת "הפיקציה", כפי שקורא לזה מנת, "לא הרוויחו ולא קיבלו תמורה מהעסקה – הן מכספי הרוכשים והן מחשבון הנאמנות".

כל התהליך הזה שתיארנו סביב שכונת דורות – תודה שנעשו כאן לפחות טעויות?
"בדיעבד לא הייתי בונה בכלל את ארבעת הבניינים האלה. כשהרב בנה את השכונה, הוא היה קדוש. פתאום אומרים לו, 'אתה עמותת חינוך'? היום הייתי עוצר והולך לוועדה המחוזית ומבקש שינוי ייעוד לפני שהייתי בונה".

"בדיעבד לא הייתי בונה בכלל את ארבעת הבניינים האלה. היום הייתי עוצר והולך לוועדה המחוזית ומבקש שינוי ייעוד לפני שהייתי בונה. אבל מה שהרב אמר לי אני עשיתי"

אוקיי. אז אנחנו מסכימים שצריך להתנהל לפי הכללים.
"אבל מה אתה רוצה שאני אעשה עכשיו? מה שהרב אמר לי אני עשיתי. אני תלמיד של הרב. אם היה אומר לי על יד ימין שהיא יד שמאל, הייתי מאמין שכך הדבר ופועל בהתאם. כך חונכתי".

מבט על זכרון יעקב, 2016 (צילום: Lior Mizrahi/Flash90)
מבט על זכרון יעקב, 2016 (צילום: Lior Mizrahi/Flash90)

בכתבה הבאה: המל"ת לוטשת עיניים לשכונה נוספת ועל הדרך נעזרת באופן נמרץ בראש המועצה לשעבר אלי אבוטבול; הרב מנת רוכש את הקרקע מהעמותה ופחות משנה אחר כך מתמנה למנכ"ל. בינתיים, ערכה של הקרקע מאמיר מאוד.

עוד 1,721 מילים ו-1 תגובות
סגירה