ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, 13 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חשש באופוזיציה: הממשלה תשתלט על מינוי השופטים גם אם עמית בכר ינצח

הקואליציה השעתה את הדיונים היום בוועדת החוקה - והמחאה את ההפגנות - בעקבות הפיגוע בעלי ● אולם המהפכה המשפטית לא נעצרת, ובזמן שממתינים לתוצאות הבחירות בלשכת עורכי הדין, באופוזיציה מאמינים כי נתניהו-לוין-רוטמן ישתלטו על הוועדה לבחירת שופטים ללא קשר לתוצאה ● "אם אפי נוה מנצח, יש להם רוב בוועדה. אם עמית בכר ינצח, הם פשוט ישנו את הרכב הוועדה" ● פרשנות

ישיבת ועדת החוקה שאמורה הייתה להתכנס הבוקר בכנסת בוטלה בעקבות הפיגוע בעלי, שבו נרצחו ארבעה ישראלים. להחלטה קדמה הודעה של ארגוני המחאה שהם לא יפגינו היום. יו"ר הוועדה שמחה רוטמן הודיע כי חברי כנסת רבים רוצים להשתתף בהלוויות של הנרצחים ולכן הישיבה נדחית.

ההחלטה ההדדית הזו בנסיבות הטרגיות האלה היא מתבקשת. ועדת החוקה אמורה הייתה להתכנס על רקע השעיית השיחות בבית הנשיא. המתח בין תומכי המהפכה המשפטית ומתנגדיה בשיא, ובדיוני הוועדה מובטחים מראות של התנצחות קשה בין הקואליציה והאופוזיציה – בדיוק כמו בימים הסוערים של ינואר, אז ניסה רוטמן להעביר את סעיפי הרפורמה המשפטית הקשיחה שעליה הכריז שר המשפטים יריב לוין.

הפעם היקף הסיפור מצטמצם קצת – הכוונה היא להעביר רק את ביטול עילת הסבירות במסגרת הצעת חוק פרטית של רוטמן – אבל הדבר לא מרגיע את האופוזיציה, להיפך. מבחינת חברי האופוזיציה מדובר בניסיון נואל של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים לוין לבצע את המהפכה המשטרית שלהם בשלבים, והיום אמור היה להתקיים השלב הראשון.

מבחינת חברי האופוזיציה מדובר בניסיון נואל של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים לוין לבצע את המהפכה המשטרית שלהם בשלבים, והיום אמור היה להתקיים השלב הראשון

הדיון יידחה כנראה למחר (חמישי) ורוטמן ינסה לנצח שוב על המהומות בוועדה ויזכה מחדש לתשומת לב הציבורית ולתקשורת שתרדוף אחריו לכל מקום. אולי הוא אפילו מתגעגע למחזות הללו, שהפכו להצגה הכי טובה בעיר.

ח”כ שמחה רוטמן מנהל דיון בוועדת החוקה של הכנסת, 8 בפברואר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ח"כ שמחה רוטמן מנהל דיון בוועדת החוקה של הכנסת, 8 בפברואר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בינתיים ממתינה המערכת כולה לתוצאות הבחירות למועצת לשכת עורכי הדין, שתבחר שני נציגים של הלשכה לוועדה לבחירת שופטים. בשבוע שעבר התחוללה בכנסת סערה גדולה סביב הרכב הוועדה הזו, סערה שרוטמן היה אחראי גם לה במידה מסוימת.

הכנסת עמדה לבחור, כזכור, שני נציגים לוועדה. נתניהו חשש שהנציגים שייבחרו יהיו טלי גוטליב וקארין אלהרר, בניגוד להסכם הקואליציוני עם איתמר בן גביר, שמחייב את בחירתו של יצחק קרויזר ממפלגתו. רוטמן הציע לדחות את הבחירות, כדי לראות מה יקרה בבחירות ללשכת עורכי הדין שהתקיימו אתמול. בסוף גוטליב החליטה להתמודד ואלהרר נבחרה גם בקולות הקואליציה.

אגב, בסביבת נתניהו החלו במסע ציד אחרי החשודים בהצבעה עבור אלהרר. גורם מקורב לנתניהו העריך כי המתקפה הבוטה של השרה גלית דיסטל-אטבריאן על השרה גילה גמליאל בישיבת הממשלה ביום ראשון הגיעה משום שגמליאל נחשדת בעיני לשכת נתניהו כמי שהצביעה עבור אלהרר מיש עתיד.

גורם מקורב לנתניהו העריך כי המתקפה הבוטה של דיסטל-אטבריאן על גילה גמליאל בישיבת הממשלה ביום ראשון הגיעה משום שגמליאל נחשדת בעיני לשכת נתניהו כמי שהצביעה עבור אלהרר מיש עתיד

לדברים אין שום ביסוס, אבל הטענה הרווחת היא כי דיסטל-אטבריאן לא הייתה מעזה להיכנס בגמליאל בלי שום סיבה, אילולא הבינה שזו רוח המפקד ואנשיו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת המודיעין הנכנסת גילה גמליאל, 29 בדצמבר 2022 (צילום: משרד ראש הממשלה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת המודיעין הנכנסת גילה גמליאל, 29 בדצמבר 2022 (צילום: משרד ראש הממשלה)

כך או כך, בלשכת נתניהו יעקבו היום בנשימה עצורה אחרי פרסום התוצאות בבחירות המסורבלות שהתנהלו אתמול למוסדות לשכת עורכי הדין. אם עו"ד עמית בכר – שמזוהה עם המחאה – ינצח, לנתניהו לא יהיה רוב בוועדה לבחירת שופטים, גם אם קרויזר ייבחר כנציג הקואליציה בסיבוב הבא. זו תיחשב תבוסה מהדהדת נוספת לנתניהו ולאנשיו שבנו על הבחירות בלשכה.

אם עו"ד עמית בכר ינצח, לנתניהו לא יהיה רוב בוועדה לבחירת שופטים, גם אם קרויזר ייבחר כנציג הקואליציה בסיבוב הבא. זו תיחשב תבוסה מהדהדת נוספת לנתניהו ולאנשיו שבנו על הבחירות בלשכה

אם אפי נוה, שמזוהה עם הקואליציה, ייבחר כיו"ר לשכת עורכי הדין, לנתניהו יהיו קרוב לוודאי חמישה תומכים בוועדה למינוי שופטים (שני שרים, ח"כ אחד ושני עורכי דין). במקרה כזה הוא יוכל לבחור לתפקיד נשיא בית המשפט העליון איש כלבבו. אולי השופט יוסף אלרון.

באופוזיציה דווקא משוכנעים שנתניהו ינצח במערכה הזו. הטענה היא כי נתניהו, לוין ורוטמן ישתלטו על הוועדה בכל מקרה. ח"כ משה טור-פז מיש עתיד, חבר ועדת החוקה, מסביר כי "מבחינתנו המצב הוא לוז-לוז" וכי הליכוד נוקט ב"גישה נפשעת".

ח”כ משה טור-פז בנאום הבכורה שלו בכנסת, 11 בינואר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ משה טור-פז בנאום הבכורה שלו בכנסת, 11 בינואר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"אם אפי נווה מנצח היום הם יגבשו רוב של חמישה מתוך תשעה בוועדה למינוי שופטים, יבטלו את שיטת הסניוריטי הנהוגה עשרות שנים וימנו שופט שלהם כנשיא", אומר טור פז לזמן ישראל. "אם עמית בכר מנצח, הם ישנו את הרכב הוועדה כך שישלטו בה.

"אם אפי נווה מנצח היום הם יגבשו רוב של חמישה מתוך תשעה בוועדה למינוי שופטים וימנו שופט שלהם כנשיא. אם עמית בכר מנצח, הם ישנו את הרכב הוועדה כך שישלטו בה"

"לכך לא נוכל להסכים. הדמוקרטיה היא לא חרב להשכיר לשלטון, ובית המשפט לא יהיה תחת שליטה פוליטית".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לטובת הלכידות הפנימית בעם, בלעדיה לא נוכל להתמודד עם האתגרים הבטחוניים שלפנינו, יש לקוות כי נתניהו מבין את ההשלכות הרות אסון, אם יתקדם ברפורמה המשפטית, בשיטת "הסלמי" או בתוקפנות יתר, במ... המשך קריאה

לטובת הלכידות הפנימית בעם, בלעדיה לא נוכל להתמודד עם האתגרים הבטחוניים שלפנינו, יש לקוות כי נתניהו מבין את ההשלכות הרות אסון, אם יתקדם ברפורמה המשפטית, בשיטת "הסלמי" או בתוקפנות יתר, במיתווה של מיקשה אחת. שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, כדי שהימין ישלוט בה, הוא עבור אלה שמתנגדים לצעד זה- "קאזוז בלי"- "עילת מלחמה". יגבר אז הפילוג בקרב העם, המחלוקת הפנימית העמוקה ונתמודד עם שנאה פנימית, העלולה להוביל לחורבן "הנס הציוני" על אדמת אבותינו. זה ברור, זה הגיוני וזה חמור ביותר. נתניהו בוודאי מבין ההשלכות, אך הוא לכוד ונסחט ע"י מיפלגות הימין והחרדים שבממשלתו.רוה"מ לא יוכל "לאכול את העוגה ולהשאירה שלימה"-ולספק את שני הצדדים-קואליציה ואופוזיציה. הוא אינו אוהב זאת, אך הוא יצטרך להכריע בין שתי העמדות האלה-מדיניות זיג זג לא תצליח. אני משוכנע כי נתניהו-אשר זכויות רבות לו- לא ירצה להירשם בתולדות ישראל והעם היהודי כאחראי לחורבן בית המקדש השלישי. לגבי לוין, רוטמן וגורמים קיצוניים אחרים אני לא בטוח בכך – הם רוצים בכל מאודם "הפיכה משפטית-מישטרית" ואם המחיר הוא עתידנו כאן- לא נורא, הם אומרים, העיקר שההפיכה תעבור, ואם המדינה והציונות לא ישרדו- לא נורא, העיקר ההפיכה !!! אובססיביות חולנית!!

עוד 642 מילים ו-1 תגובות
סגירה