נשיא סין שי ג'ינפינג ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג'ינג, 14 ביוני 2023 (צילום: ade Gao/Pool Photo via AP)
ade Gao/Pool Photo via AP
נשיא סין שי ג'ינפינג ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג'ינג, 14 ביוני 2023

הפלסטינים, שהתייאשו מארה"ב, תולים תקווה בתוכנית השלום של סין

השר הפלסטיני אחמד מג'דלאני אומר לזמן ישראל כי בייג'ין יכולה להשתמש בהשקעות הענק שלה בישראל כמנוף לחץ בשביל לשכנע את הממשלה לשבת לשולחן המשא והמתן ● לטענתו ההשפעה של וושינגטון הולכת ומצטמצמת בעולם – ועתיד הרשות הפלסטינית לא מדאיג אותו: "הרשות היא רק מכשיר שנוצר לתקופת מעבר – היא לא נועדה להיות דבר קבוע"

לנוכח התיווך המוצלח בין היריבות האזוריות איראן וערב הסעודית, נשיא סין שי ג'ינפינג שואף להמשיך ולחזק את התדמית של בייג'ין כשחקנית משפיעה במזרח התיכון. שי, שאירח ביום רביעי את יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, הציג בפניו הצעה סינית נוספת לשלום בין ישראל והפלסטינים.

התוכנית משקפת במידה רבה יוזמות סיניות קודמות שנחשפו בעשור האחרון: היא קוראת להקמת ועידה בינלאומית לקידום שיחות שלום, שיובילו להקמת מדינה פלסטינית ריבונית על פי קווי 1967 ולהזרמת סכומים משמעותיים של כספי סיוע בינלאומיים כדי לקיים את הישות החדשה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעומד כעת בראש הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל, לא צפוי להיענות להצעה, שכן ירושלים הולכת ומתרחקת מרעיון השטחים תמורת שלום. אולם, בעיני רמאללה, סין היא מתווכת רצויה הרבה יותר מארה"ב, שאין לה כבר אמון בה.

בריאיון לזמן ישראל ממשרדו ברמאללה, השר לעניינים סוציאליים של הרשות הפלסטינית אחמד מג'דלאני טען כי סין נמצאת בעמדה טובה יותר לשכנע את ישראל לוויתורים, לאחר שארה"ב סירבה להפעיל עליה לחץ כזה במשך שנים.

השר לעניינים סוציאליים של הרשות הפלסטינית אחמד מג’דלאני (צילום: ואפא)
השר לעניינים סוציאליים של הרשות הפלסטינית אחמד מג'דלאני (צילום: ואפא)

התוכנית משקפת במידה רבה יוזמות סיניות קודמות שנחשפו בעשור האחרון: היא קוראת להקמת ועידה בינלאומית לקידום שיחות שלום, שיובילו להקמת מדינה פלסטינית ריבונית על פי קווי 1967

"אנחנו לא חושבים שגורל העולם נמצא בידיה של ארה"ב. יש מעצמות עולות אחרות בעולם", אומר מג'דלאני, שעומד בראש מפלגה קטנה בשם "חזית המאבק העממי הפלסטיני", אבל טיפס במעלה ההיררכיה של הרשות הפלסטינית ואש"ף הודות ליחסיו הקרובים עם עבאס.

השר בן ה־68 מתאר את ארה"ב כמדינה בירידה, שכשלה מלהחיל את הסטנדרטים שלה, התואמים את החוק הבינלאומי, על ישראל. הוא נמנע מלהתייחס לשסעים הפנימיים בקרב הפלסטינים ולמשבר הלגיטימיות המתמשך של הרשות הפלסטינית, לרבות ההימנעות של עבאס מלקיים בחירות.

הוא מכיר בכך שלכל מתווך או קבוצת מתווכים צפויה עבודה קשה, אבל מתעקש כי לעם הפלסטיני יש סבלנות, וכי הוא ישיג את החופש שלו בדרך כזו או אחרת. "ציינו [לאחרונה] את יום השנה ה־75 לנכבה הפלסטינית", אומר מג'דלאני, "אנחנו יכולים לחכות עוד 25 שנה".

"מה שהכי מתסכל לגבי ארה"ב הוא הסטנדרטים הכפולים"

השר לעניינים סוציאליים ואיש אמונו של עבאס הודה כי הציפיות "היו מאוד גבוהות" ברמאללה אחרי היבחרו של ג'ו ביידן לנשיא לפני שנתיים וחצי. ניצחונו בבחירות ציין את סיום הכהונה של דונלד טראמפ, שבמהלכה יחסי ארה"ב והפלסטינים הגיעו לשפל חדש על פי כל קנה מידה.

יו”ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ונשיא ארה”ב ג’ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית לחם, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית לחם, 15 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

רמאללה ניתקה את הקשרים עם וושינגטון לחלוטין אחרי שטראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל ב־2017, ואילו הנשיא לשעבר עצר כמעט את כל הסיוע לפלסטינים. במסע הבחירות שלו, ביידן הבטיח לחדש הן את הסיוע ההומניטרי לפלסטינים והן את היחסים הדיפלומטיים עם ההנהגה.

הוא קיים את שתי ההבטחות האלה, אבל לא עמד בהבטחה לפתוח מחדש את המשרד הדיפלומטי של אש"ף בוושינגטון ואת הקונסוליה האמריקאית בירושלים, ששניהם נסגרו על־ידי טראמפ. ביידן גם חזר על ההתחייבות האמריקאית לתמוך בפתרון שתי המדינות, אולם הפלסטינים אומרים כי הוא לא פעל למען כך.

גורמים בממשל ביידן מצדם מתעקשים כי הם מאמינים ברעיון אבל טוענים כי התנאים לא בשלים ליוזמות שלום כאלה וכי לפיכך הם מעדיפים להתמקד בינתיים בהישגים קטנים יותר. אולם, מג'דלאני מסרב לציין תרומה חיובית אחת מצדו של ביידן מאז כניסתו לבית הלבן, ומאשים את הממשל האמריקאי בנקיטת סטנדרטים כפולים ביחס לישראל.

השר הפלסטיני אומר כי מדיניות החוץ של וושינגטון מציבה בראש סדר העדיפויות עניינים אחרים – וכי הנושא הפלסטיני צנח למקום נמוך עוד יותר בסדר היום בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. ואכן, ביידן נמנע מלמנות שליח מיוחד לתהליך השלום במזרח התיכון כפי שעשו רבים מקודמיו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 30 בינואר 2023 (צילום: Ronaldo Schemidt/Pool via AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן, 30 בינואר 2023 (צילום: Ronaldo Schemidt/Pool via AP)

"ארה"ב לא מרגישה שלסכסוך הישראלי–פלסטיני יש השפעה על האינטרסים שלה, אז היא מתערבת רק כדי לשמר את השקט, כי היא לא רוצה הסלמה שתשפיע על השאיפות האחרות שלה"

תחת זאת, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הודיע כי הממשל ימנה בקרוב אחראי להרחבת "הסכמי אברהם" בין ישראל לשכנותיה הערביות, הסכמים שרמאללה חוששת כי ירושלים מנצלת כדי לעקוף את הנושא הפלסטיני.

"ארה"ב לא מרגישה שלסכסוך הישראלי–פלסטיני יש השפעה על האינטרסים שלה, אז היא מתערבת רק כדי לשמר את השקט, כי היא לא רוצה הסלמה שתשפיע על השאיפות האחרות שלה", אומר מג'דלאני.

"מה שהכי מתסכל אותנו לגבי ארה"ב הוא הסטנדרטים הכפולים שהיא נוקטת ביחס לעם הפלסטיני. היא מוציאה מיליארדי דולרים כדי לתמוך במלחמה של אוקראינה נגד הכיבוש הרוסי, בזמן שהיא תומכת בכיבוש הישראלי".

"יכול אבל לא רוצה"

השר הפלסטיני מדגיש את החלטת ארה"ב להתערב כנגד ההפיכה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו, וטוען כי ממשל ביידן מוטרד יותר ממצבה הפנימי של ישראל מאשר ממצב הסכסוך הישראלי–פלסטיני.

מאחז לא חוקי שהוקם אחרי הפיגוע בעלי בגדה המערבית, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
מאחז לא חוקי שהוקם אחרי הפיגוע בעלי בגדה המערבית, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

הוא מצביע על הפגישות שהתקיימו לאחרונה בין ישראל לפלסטינים בחסות ארה"ב, מצרים וירדן בעקבה ובשארם א־שייח', שמטרתן העיקרית הייתה למנוע משני הצדדים לנקוט במהלכים חד־צדדיים שהצד השני מתנגד להם.

הפלסטינים מאשימים את ישראל בהפרת ההתחייבויות האלה, שכללו הקפאה של הדיון בהקמת יחידות דיור חדשות בהתנחלויות למשך ארבעה חודשים – והקפאה של הכשרת מאחזים למשך שישה חודשים.

ישראל טוענת כי מבחינה טכנית היא לא עשתה אף אחד מהדברים האלה, אבל היא נתנה אור ירוק לבנייה במזרח ירושלים ואף העבירה באופן לא חוקי ישיבה לצפון הגדה המערבית, צעד שיש בו כדי לסלול את הדרך להכשרת מאחז חומש.

ארבעת חודשי ההקפאה של קידום התוכניות להקמת יחידות דיור חדשות יסתיימו בסוף יוני, וישראל כבר הודיעה לארה"ב כי היא מתכננת לתת אור ירוק לאלפי תוכניות חדשות סביב אותו מועד

ארבעת חודשי ההקפאה של קידום התוכניות להקמת יחידות דיור חדשות יסתיימו בסוף יוני, וישראל כבר הודיעה לארה"ב כי היא מתכננת לתת אור ירוק לאלפי תוכניות חדשות סביב אותו מועד. "הממשל האמריקאי יכול להפעיל לחץ על ממשלת ישראל, אבל הוא פשוט לא רוצה לעשות את זה", קובל מג'דלאני.

נשיא סין שי ג’ינפינג ויו”ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג’ינג, 14 ביוני 2023 (צילום: Jade Gao/Pool Photo via AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג'ינג, 14 ביוני 2023 (צילום: Jade Gao/Pool Photo via AP)

כשהוא נשאל מדוע רמאללה לא ניתקה את הקשרים עם ממשל ביידן כפי שעשתה עם טראמפ, השר אומר כי מעורבים בכך שיקולים פוליטיים שונים, אבל הרשות הפלסטינית תנקוט את הצעד הזה אם הממשל הנוכחי "יהפוך להיות כמו טראמפ".

"כשסיימנו את היחסים עם טראמפ, העם הפלסטיני שרד, וההנהגה הפלסטינית לא הייתה מבודדת מהעולם", הוא אומר. "אין לנו אשליות, ואנחנו לא מצפים שהממשל האמריקאי הזה יוכל להיות נותן החסות היחיד לתהליך השלום. הוא איבד את הלגיטימציה שלו להוביל תהליך כזה.

"הבחירה שלנו היום היא חסות רב־צדדית לתהליך השלום, בין אם באמצעות חידוש פעילותו של הקוורטט לענייני המזרח התיכון ובין אם באמצעות כינוס ועידה בינלאומית לשלום", כמו זו שהציעה סין, מסביר מג'דלאני.

"הבחירה שלנו היום היא חסות רב־צדדית לתהליך השלום, בין אם באמצעות חידוש פעילותו של הקוורטט לענייני המזרח התיכון ובין אם באמצעות כינוס ועידה בינלאומית"

אולם, השר הפלסטיני אומר כי ממשל ביידן מונע את ההתכנסות המחודשת של הקוורטט, הכולל נציגים מהאו"ם, מהאיחוד האירופי, מארה"ב ומרוסיה, על רקע מאמציו לבודד את מוסקבה בעקבות המלחמה באוקראינה.

משמאל: שרי החוץ של סין, ברזיל, דרום אפריקה, רוסיה והודו במפגש של הגוש הכלכלי של המדינות המתפתחות, BRICS, בקייפ טאון, דרום אפריקה, 1 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Nardus Engelbrecht)
משמאל: שרי החוץ של סין, ברזיל, דרום אפריקה, רוסיה והודו במפגש של הגוש הכלכלי של המדינות המתפתחות, BRICS, בקייפ טאון, דרום אפריקה, 1 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Nardus Engelbrecht)

פנייה לסין

כשהוא נשאל כיצד שינתה רמאללה את האסטרטגיה שלה להשגת מדינה בהתחשב במכשולים השונים, מג'דלאני אומר כי היא פונה לסין ואפילו לרוסיה לעזרה. עבאס נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקטובר – והכעיס מאוד את ממשל ביידן כשניצל את המעמד כדי להביע חוסר אמון פומבי בארה"ב.

מג'דלאני תיאר את הסכם הנורמליזציה שנחתם במרץ האחרון בין איראן לערב הסעודית כ"נקודת ההתחלה של דעיכת ההגמוניה של ארה"ב באזור". הוא גם הצביע על עלייתה של ברית BRICS בין ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, ששואפת להציב אלטרנטיבה לפורום המערבי הכולל את קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן, בריטניה וארה"ב.

מדינות BRICS תורמות כיום 31.5% לתמ"ג העולמי על פי שווי כוח הקנייה, בעוד ששיעור תרומתן של מדינות ה־G7 צנח ל־30.7%. אף שארה"ב נתפסת שנים רבות כמעצמת־על, ההיסטוריה מראה שמעצמות־על יכולות ליפול, מציין מג'דלאני. לדבריו, "המצב הכלכלי בארה"ב היום הוא לא הרבה יותר טוב מכפי שהיה לפני קריסתה של ברית המועצות לשעבר".

השר הפלסטיני טוען כי סין נמצאת בעמדה טובה יותר לסייע בתיווך בין ישראל והפלסטינים. "לישראל יש קשרים ואינטרסים חשובים עם סין, בכלל זאת פרויקטים והשקעות בשווי מיליארדי דולרים"

בהתאם לכך, השר הפלסטיני טוען כי סין נמצאת בעמדה טובה יותר לסייע בתיווך בין ישראל והפלסטינים. "לישראל יש קשרים ואינטרסים חשובים עם סין, בכלל זאת פרויקטים והשקעות בשווי מיליארדי דולרים", אומר מג'דלאני וטוען כי בייג'ין יכולה להשתמש בכך כמנוף השפעה על ישראל בשביל להגיע להסכם פשרה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויו”ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מברכים זה את זה באסטנה, קזחסטן, 13 באוקטובר 2022 (צילום: Vyacheslav Prokofyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מברכים זה את זה באסטנה, קזחסטן, 13 באוקטובר 2022 (צילום: Vyacheslav Prokofyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

אולם, ישראל מתעדפת זה שנים רבות את יחסיה האסטרטגיים עם ארה"ב – ולא תרצה לסכן אותם על־ידי מתן לגיטימציה לתפקידה של סין כמתווכת עולמית. אף על פי כן, מג'דלאני מתעקש כי ארה"ב נותנת הרבה יותר מכפי שהיא מקבלת ביחסיה עם ישראל, וכי לא לנצח "היא תהיה מוכנה להעניק תמיכה והגנה" למדינת היהודים.

כשהוא מתבקש להסביר מדוע להצעת השלום האחרונה של סין יש סיכויים רבים יותר להצליח מהצעותיה הקודמות, מג'דלאני משיב כי היא כוללת "מנגנונים ליישום", אך מסרב להרחיב במה מדובר.

"מי אמר שאנחנו צריכים לפחד מהעתיד?"

בנוגע לרשות הפלסטינית, שהולכת ומאבדת תמיכה בשנים האחרונות, מג'דלאני ממעיט בחשיבותה. "הרשות הפלסטינית היא רק כלי שיש לעם הפלסטיני. מה שחשוב יותר הוא העם הפלסטיני וארגון השחרור הפלסטיני", אומר השר, שגם משמש כחבר בוועד הפועל של אש"ף, שגם הוא נשלט במידה רבה על־ידי אבו מאזן.

פלסטינים על גבול ישראל-עזה שורפים צמיגים כהזדהות עם הנעשה בג’נין, 19 ביוני 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
פלסטינים על גבול ישראל–עזה שורפים צמיגים כהזדהות עם הנעשה בג'נין, 19 ביוני 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

כשהוא מתבקש להסביר מדוע להצעת השלום האחרונה של סין יש סיכויים רבים יותר להצליח מהצעותיה הקודמות, מג'דלאני משיב כי היא כוללת "מנגנונים ליישום", אך מסרב להרחיב במה מדובר

"הרשות הפלסטינית היא רק מכשיר שנוצר לתקופת מעבר – היא לא נועדה להיות דבר קבוע", הוא אומר על הגוף שנולד מהסכמי אוסלו ב־1994. למרות הטענה ש"לפלסטינים אין אשליות שהעתיד הקרוב יביא פתרונות", מג'דלאני לא דואג בנוגע לעתידה של התנועה שלו.

"מי אמר שאנחנו צריכים לפחד מהעתיד? לדעתי, ישראל היא זאת שצריכה לפחד מהעתיד, לא הפלסטינים. בפני ישראל עומדות שלוש אפשרויות: פתרון של שתי מדינות, מדינת אפרטהייד או מדינה דמוקרטית אחת", הוא אומר. "אנחנו מוכנים לכל אחת מהאפשרויות האלה".

עוד 1,429 מילים
סגירה