הדרך לקנדה רצופה בכוונות רעות

הפגנה נגד גירוש עובדים זרים וילדיהם (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
יונתן סינדל, פלאש 90
הפגנה בתל אביב נגד גירוש עובדים זרים וילדיהם

בימים האחרונים נחשפו שתי תכניות של הממשלה שמטרתן להיפטר מהפליטים האריתראים ששוהים בישראל כחוק כבר 15 שנים ובכל זאת לא מצליחים לגרד טיפת חמלה או הגיון מחברי הקואליציה הנוכחית.

מה חדש הפעם? בדומה להפיכה המשטרית שלכאורה הושהתה אבל בפועל מקודמת באמצעים אחרים, כך גם הניסיונות להיפטר מהפליטים.

גירוש רועש, גלוי, שמלווה בתמונות קשות ובאמצעים שיפרו פסיקות של בג"ץ – נראה כמו רעיון לא טוב לאור התעוררות הציבור בישראל בחודשים האחרונים. אז מה עושים? מגרשים "יפה" ובשקט, ועוטפים את הגירוש בתירוצי win-win או אפילו, למתקדמים בלבד, בתירוצים של טובת הפליטים עצמם.

בדומה להפיכה, שלכאורה הושהתה אבל בפועל מקודמת אחרת, כך גם הניסיונות להיפטר מהפליטים. גירוש רועש וגלוי עם תמונות קשות והפרות פסיקות בג"ץ – נראים רעיון לא טוב כרגע, אז מגרשים "יפה"

התכנית שנבחנת במשרד החינוך כוללת תכניות לימודים מיוחדות לילדי פליטים, ללא לימודי תנ"ך למשל, ועם תגבור בשפות שאינן עברית, שהרי "חלק מילדי הקהילה הזרה עוזבים את ישראל, ויש חשיבות להקנות להם מיומנויות שיאפשרו להם להתמודד עם החיים ולהשתלב בחברה", כדברי נציגת משרד החינוך.

ככה, פשוט, תמים, "עוזבים את ישראל". מרצונם החופשי, אחרי שוויתרו על חיים נהדרים ושוויוניים בישראל, בחרו יעד מתוך שלל מדינות שרק מחכות להם, עברו תהליכים בירוקרטיים קצרצרים ופשוטים ועלו על ענן ורוד בדרך אל היעד.

במקרה של משרד החינוך והתבטאויותיו הרשמיות, מי שתרצה לאתר את הכוונות הרעות תצטרך להתאמץ מעט. אבל רק מעט. טביעות האצבע של פורום קהלת ושל ארגונים אחרים שלא מסתירים את כוונתם – לנסות ולסכל טיעונים נוגדי גירוש שנוגעים לזיקתם של הילדים לישראל – מרוחות בגלוי על התכנית.

התכנית השנייה שנבחנת במשרד החוץ היא תכנית להכשרה של פליטים במקצועות מסוימים, בשפות מסוימות, כדי שיעברו למדינות שונות.

במקרה הזה, לא צריך להתאמץ מדי לחפש את הכוונות. בדיון בוועדת עובדים זרים, בלייב, חמקה לה קצת כנות גם מצד שר החוץ וגם מצד יו"ר הוועדה, שהבהירו כי המטרה היא להיפטר אקטיבית מהפליטים ("מסתננים" או "מהגרי עבודה בלתי חוקיים" בלשונם).

בדיון בוועדת עובדים זרים, בלייב, חמקה לה קצת כנות גם מצד שר החוץ וגם מצד יו"ר הוועדה, שהבהירו כי המטרה היא להיפטר אקטיבית מהפליטים ("מסתננים" או "מהגרי עבודה בלתי חוקיים" בלשונם)

יו"ר הוועדה הגדיל לעשות והסביר שהתכנית תעזור "לנקות את הרחובות ממסתננים בלתי חוקיים שנמצאים כאן בחסות בית המשפט העליון".

בתגובה רשמית לתקשורת למחרת הוא נזכר בצורך לגרש יפה ובשקט והדגיש שמדובר בהרחקה מרצון, "במעין 'הסכם בילטרלי הפוך', שבו ישראל תעביר עובדי סיעוד שעברו הכשרה לקנדה, שם הם יקבלו מעמד של אזרחים ותנאים סוציאליים מלאים".

אחרי 15 שנים של הימנעות מבחינה ראויה של בקשות המקלט, של שלילת זכויות ושל דחיקה לחיי מצוקה וסבל, חלק ניכר מהפליטים בישראל אכן מפנטזים להגיע לקנדה. אלפים מהם גם הצליחו, כי קנדה אכן קולטת פליטים ביד רחבה, אכן בין היתר לאור הצורך שלה באוכלוסייה צעירה.

אבל כל אלו לא מכשירים את התכניות שוחרות הרעה הללו לעידוד "עזיבה מרצון", תכניות שבאות יחד עם שלילת זכויות מתמשכת ומדיניות התעמרות רשמית. רוצה מעמד וזכויות? הדרך היחידה שלך לקבל אותם זה לעוף מפה. במשפט הבין-לאומי קוראים לזה constructive refoulement, כלומר הפרה בפועל של עקרון אי ההרחקה.

יו"ר וועדת עובדים זרים הגדיל לעשות והסביר שהתכנית תעזור "לנקות את הרחובות ממסתננים בלתי חוקיים שנמצאים כאן בחסות בית המשפט העליון"

אם פליט מתייאש מהסיכוי לחיים נורמליים בישראל ומסכים לעקור את עצמו ואת משפחתו עקירה שניה אחרי 15 שנים כואבות ומייאשות, המטלה של כל מי שאכפת לו מצדק, מחוק ומזכויות אדם, במשרד החינוך החוץ ובציבור הישראלי ככלל, היא אחת: לשפר מיידית את מצבם של הפליטים האחרים שעוד נותרו כאן. לא "לנקות את הרחובות" מהם.

ד"ר שני בר-טוביה היא מקדמת המדיניות וקשרי הממשל של פורום ארגוני הפליטים ומבקשי המקלט בישראל

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 539 מילים
סגירה