סניף קרפור ליד ליון בצרפת. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Thomas Campagne)
AP Photo/Thomas Campagne

בזמן שבארץ היא מעלה מחירים, "קרפור" הכריזה בצרפת על הוזלות ענק

בישראל, שר הכלכלה משמש פרזנטור לרשתות מזון ובמקביל משמיע איומים נגדן ● בצרפת, רשתות הענק לוקחות את איומי שר האוצר יותר ברצינות ● בישראל, תאגידי המזון - ובכללן "קרפור" הצרפתית - מתעלמות לגמרי מאיומי ברקת ומעלות מחירים שוב ושוב ● בצרפת, "קרפור" הודיע על הוזלה מיידית של מוצריה, רק בגלל ששר האוצר איים לעשות לה שיימינג ● פרשנות

ספקי המזון והמשקאות הגדולים בישראל מתייחסים לאחרונה די בביטול – שלא לומר בזלזול מופגן – לצעדים שנקט נגדם שר הכלכלה ניר ברקת.

תאגידי המזון כבר דחו על הסף את דרישתו של ברקת לפרסם את דוחותיהם הכספיים תוך שלושה שבועות, ספקי המשקאות הגדולים לא בדיוק נבהלו מהאיום ששיגרה הרשות להגנת הצרכן להוציא נגדם צו מנהלי. מדובר בצו המורה להם לבטל את העלאות המחירים שביצעו לאחרונה.

גם החוק שהעביר ברקת בכנסת, הקונס ב-100 מיליון שקל כל מונופול שיפגע ביבוא מקביל, עדיין צריך לעמוד במבחן המציאות. רק אז נדע האם גם הפעם מצאו היבואנים הגדולים דרך לעקוף אותו או לנטרל אותו משפטית, ובכך לצפצף על ניסיונות השר לייצר פה תחרות.

אפילו חברת "יינות ביתן", תחת התחפושת החדשה של "קרפור" בישראל, לא היססה להעלות מחירים ללפחות 150 ממוצריה כמה פעמים.

זה קרה רגע אחרי שגייסה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת השר ברקת לשמש עבורה כפרזנטורים ביום השקת הסניף הראשון של "קרפור" – הכול תחת ההבטחה שהיא תשבור את השוק ותביא להוזלת מחירי סל הצריכה בישראל בעשרות אחוזים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת מבקרים בסניף קרפור בבית שמש לפני פתיחתו, 9 במאי 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת מבקרים בסניף קרפור בבית שמש לפני פתיחתו, 9 במאי 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נכון לעכשיו, מחיר סל צריכה של "קרפור" הוא אפילו לא הזול ביותר מבין כלל רשתות המזון המקומיות.

לעומת זאת, יש מדינות בעולם ששם תאגידי המזון ו"קרפור" לוקחים קצת יותר ברצינות את דברי כבוד השר. מדינה אחת כזו היא למשל צרפת – ארץ מוצאה של "קרפור".

שלא כמו בישראל, שר האוצר הצרפתי ברונו לה-מר לא הלך להצטלם עם מנהלי "קרפור" כדי לפרסם את הרשת. הוא לא ייחצן אותה וגם נזהר לא לשבח את מנהליה על הבטחות שלא ברור אם יקיימו. אפילו להיפך: הוא איים לעשות להם שיימינג בפומבי אם לא יורידו את מחירי מוצריהם למחיר שפוי.

בנוסף, לה-מר איים לקנוס אותם ולהטיל עליהם סנקציות אם לא יעשו זאת בקרוב – ואת האיומים הללו השמיע גםנגד 74 חברות מזון מהגדולות בצרפת, כולל ענקית המזון "יוניליבר".

לה-מר איים לקנוס את "קרפור" ולהטיל עליה סנקציות אם לא תוריד מחירים – ואת האיומים הללו השמיע גם נגד 74 חברות מזון מהגדולות בצרפת, כולל "יוניליבר"

התוצאות נראו כמעט מייד בשטח: בעוד שמחירי "קרפור" בארץ רק עולים, בצרפת הודיעה הרשת על הוזלה של כ-10% בממוצע של כ-500 מהמוצרים שהיא מוכרת. שאר החברות שאוימו הגיעו לסיכום עם לה-מר על כך שיורידו מחירים גם הן החל מחודש יולי.

שר האוצר של צרפת ברונו לה-מר, אפריל 2023 (צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)
שר האוצר של צרפת ברונו לה-מר, אפריל 2023 (צילום: AP Photo/Mariam Zuhaib)

לה-מר זעם על כך שמחירי המזון בחודשים האחרונים הגיעו לרמות שיא, למרות העובדה שעלויות חומרי גלם רבים המשמשים את יצרני המזון ירדו. די מזכיר את מה שקורה כאן בישראל.

יוקר המחיה בצרפת היה במגמת עלייה בשנה האחרונה, כאשר מחירי המזון הם אחד המניעים הגדולים לאינפלציה שם. במאי הגיע שיעור האינפלציה השנתי בצרפת ל-6%, הרמה הגבוהה ביותר מזה 37 שנים.

יוקר המחיה בצרפת היה במגמת עלייה בשנה האחרונה, כאשר מחירי המזון הם אחד המניעים הגדולים לאינפלציה שם. במאי הגיע שיעור האינפלציה השנתי בצרפת ל-6%, הרמה הגבוהה ביותר מזה 37 שנים

אחת העליות הבולטות ביותר הייתה בעלות המזון. בשנה האחרונה עלה מחיר המזון בצרפת ב-7.5% בממוצע. זה גרם ללחץ על משקי הבית.

כאמור, כתוצאה מהלחץ של לה-מר, חלק מחברות המזון כבר הסכים להוריד מחירים וחלק אחר הבטיח שיוריד כבר בקרוב. בנוסף להורדת המחירים, ממשלת צרפת נקטה גם בצעדים נוספים כדי לעזור לצרכנים להתמודד עם עליית יוקר המחיה. אלה כללו גם הגדלת שכר המינימום ומתן סובסידיות לחשבונות האנרגיה.

כדאי שברקת ילמד שיעור או שניים מלה-מר. במקום להיות סטטיסט בהצגה של "קרפור" פה בישראל – מוטב שיהיה אקטיבי כמו עמיתו במאבק נגד "קרפור" בצרפת. זאת בהנחה, כמובן, שהוא מוכן להודות שהונו אותו בהבטחות שווא תמורת פרסום לא סמוי.

עוד 531 מילים
סגירה