חוף ברייטון ומלון The Old Ship (במרכז), שם ניתנה עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט האלפים (צילום: CC BY 2.0 Jonathan Rolande via Flickr)
CC BY 2.0 Jonathan Rolande via Flickr
חוף ברייטון ומלון The Old Ship (במרכז), שם ניתנה עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט האלפים

עדות מהשטח יומן חוף ברייטון

לעיר החוף של ברייטון יש היסטוריה של ניסיונות לחסל ראש ממשלה מכהן, ולמשפחת נתניהו יש היסטוריה משלה עם העיר ברייטון ● השבוע התכנסו בעיר שהביביסטים בוודאי היו מכנים "טרלול פרוגרסיבי הזוי", מפיק הוליוודי יחף וחולה, רעיית ראש ממשלה שנראית קצת אחרת מהתמונות הרשמיות שלה וחבורת עיתונאים חסרי מעשה ● שאול אדר מדווח מהשטח

לעיר החוף של ברייטון יש היסטוריה של ניסיונות לחסל ראש ממשלה מכהן, ולמשפחת נתניהו יש היסטוריה משלה עם העיר ברייטון ● השבוע התכנסו בעיר שהביביסטים בוודאי היו מכנים "טרלול פרוגרסיבי הזוי", מפיק הוליוודי יחף וחולה, רעיית ראש ממשלה שנראית קצת אחרת מהתמונות הרשמיות שלה וחבורת עיתונאים חסרי מעשה ● שאול אדר מדווח מהשטח

לעיתים הדרמות הגדולות ביותר מתחוללות בסביבה האפורה ביותר. על שפת ימה של ברייטון בחוף הדרומי של אנגליה פרס עד מערכת יחסים מטרידה וחולנית שעשויה להוריד את ראש ממשלת ישראל מכהונתו יום אחד. כלומר, מערכת יחסים שבכל מקום מתוקן היתה כבר שולחת את ראש הממשלה לביתו או לבית האסורים בחרפה גדולה.

הדרמה הזו נפרטה למטבעות קטנים של שמות קוד, תיאורי מתנות ונעיצת מבטים מאיימים על ידי רעיית ראש הממשלה בבית מלון מיושן בעל חזית קטנה ומתקלפת שרוחות הים עשו בה שמות.

האולם עצמו היה סתמי באופן מרשים. מספר כסאות שעובדי המלון הביאו, שולחנות, מערכת וידיאו ומאוורים שניסו להאבק בחום הכבד ללא הצלחה ושטיח חום מקיר אל קיר אל דיכאון אל דכדוך. האולם הקטן צרח שנות השבעים – ולא בקטע אירוני.

ברייטון היא עיר שעשויה לגלות עוינות לראשי ממשלות. כשהמחתרת האירית ניסתה להוריד את מרגרט ת'אצ'ר כ-200 מטר משם, לפחות זה היה במלון מפואר בעל חזית אדירה ושם ראוי.

ברייטון היא עיר שעשויה לגלות עוינות לראשי ממשלות. כשהמחתרת האירית ניסתה להוריד את מרגרט ת'אצ'ר כ-200 מטר משם, לפחות זה היה במלון מפואר עם שם ראוי

האולם במלון The Old Ship בברייטון שבו נגבתה עדותו של ארנון מילצ’ן בתיק האלפים, 25 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)
האולם במלון The Old Ship בברייטון שבו נגבתה עדותו של ארנון מילצ'ן בתיק האלפים, 25 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)

ב-1984, במהלך ועידת המפלגה השמרנית, פצצה שהטמינו אנשי המחתרת התפוצצה במלון גראנד בו התארחו ראשי המפלגה. ת'אצ'ר ניצלה, אבל חמישה אורחים בהם חברי פרלמנט נהרגו ו-31 נפצעו.

הפעם ניסיון ההתנקשות הוא במלון בעל השם הסמלי "הספינה הישנה" ועל הכוונת חשיפת האמת. המתנקשת ישבה בשורה הראשונה באולם בגלוי בחולצה כחולה.

בבוקר יום ראשון חם נערכו כוחות הביטחון לקראת מתן העדות. שוטרים תדרכו את ראשי המחאה היכן והיכן לא לעמוד לקראת גלי המבקרים בחוף הים. אנשי ביטחון בחליפות התערבבו בנשים בביקיני וגברים ללא חולצות, ודיברו אל דש מעילם. הכניסה למלון היתה סגורה ומנהלת המלון עמדה בשער והכניסה רק אורחים.

אנשי ביטחון בחליפות התערבבו בנשים בביקיני וגברים ללא חולצות, ודיברו אל דש מעילם. הכניסה למלון היתה סגורה ומנהלת המלון עמדה בשער והכניסה רק אורחים

לקראת עשר בבוקר הגיעו צוותי התביעה וההגנה ושני כוכבי היום: המפיק ההוליוודי ארנון מילצ'ן, ורעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.

ארנון מילצ’ן ביום עדותו השני בברייטון, 26 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)
ארנון מילצ'ן ביום עדותו השני בברייטון, 26 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)

מילצ'ן, שנראה שברירי וחולני ומתקשה תחת משא האירוע, עלה בכבדות במדרגות ואמר: "איני חושש מלומר את האמת". האדם שהתעסק בעלילות סודיות בשירות מדינת ישראל וטווה בדיות הוליוודיות, בא לספר את האמת שלו – ומולו התייצבה שרה נתניהו בכדי שלא יעשה זאת.

היא עשתה את דרכה בלאות במעלה המדרגות לצד צילומי שחור לבן מוכתמים בטחב של נופי ברייטון ופגשה את צוותי התקשורת של ארבעה ערוצים ישראלים ובראשם הפרשן המשפטי אביעד גליקמן מחדשות 13.

"בוקר טוב לגברת שרה נתניהו", הוא אמר לה.

"בוקר טוב לדובר הפרקליטות", היא ענתה במרירות מתוקה ונבלעה באולם. מוזר, אבל היא לא נראתה דומה לצילומים שמפיצות רשויות המדינה.

"בוקר טוב לגברת שרה נתניהו", אמר גליקמן. "בוקר טוב לדובר הפרקליטות", היא ענתה במרירות מתוקה. מוזר, אבל היא לא נראתה דומה לצילומים שמפיצות רשויות המדינה

בחוץ על המדרכה עלתה המולה גדולה. עשרות רבות או מאות מועטות של מפגינים התרכזו על המדרכה וצעקו "בושה" ושאר קריאות ושירי המחאה המוכרים. הם הגיעו בשעות הבוקר בעיקר מלונדון והפגינו נוכחות. כמה נכנסו למלון וצעקו משם ובכל מקרה, גם באולם העגום עם השטיח בעל הצבע החשוד ניתן היה לשמוע אותם.

מחאת “שרה אנטואנט” נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בברייטון, 25 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)
מחאת "שרה אנטואנט" נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בברייטון, 25 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)

המשימה הראשונה עלתה בהצלחה ועל המדרכה עלה מיצג בדמותה של שרה אנטואנט בעלת פאה מפודרת ועוגות מפוארות עשויות מקלקר שהכינה מעצבת תלבושות מבית האופרה המלכותית, לא פחות.

ממול קנו המבקרים פיש אנד צ'יפס והביטו בתימהון במתרחש. חורשה קטנה של דגלי ישראל היא לא דבר שרואים לעיתים קרובות בברייטון. זוהי עיר ליברלית – או בלשון אנשי נתניהו, "טרלול פרוגרסיבי הזוי". המועצה המקומית ונציגת הפרלמנט הם ממפלגת הירוקים, בעיר נערכות הפגנות פרו-פלסטיניות באופן קבוע ויש בה קהילת להט"ב גדולה, מהמרכזיות והוותיקות באנגליה.

העיר עצמה היא לונדון על שפת הים. יעד נופש מאז ומתמיד, גם לעשירי העולם, ובלב העיר נמצא הפביליון – ארמון מצוצע ומרהיב בסגנון הודי שבנה הפרינס ריג'נט, הנסיך מווילס שלימים הפך למלך ג'ורג' הרביעי בתחילת המאה ה-19.

הארמון והפארק המיוחד סביבו הם לב העיר ואף שמשו נסיך אחר להשפרצת רעל ובורות: יאיר נתניהו, באחד מהתקפי הטנטרום הקסומים שלו, העלה תמונה של הפביליון וטען שאנגליה מתאסלמת.

הארמון והפארק המיוחד סביבו הם לב העיר ואף שמשו נסיך אחר להשפרצת רעל ובורות: יאיר נתניהו, באחד מהתקפי הטנטרום הקסומים שלו, העלה תמונה של הפביליון וטען שאנגליה מתאסלמת

הפביליון שבמרכז העיר ברייטון (צילום: שאול אדר)
הפביליון שבמרכז העיר ברייטון (צילום: שאול אדר)

בעיר גם אוכלוסיה גדולה מהרגיל של חסרי בית, ומכורים לסמים ואלכוהול. אחד מהם, גופו הרזה מדי מעוות מנגעי האלכוהול, התנדנד וצעק בקול מרוסק לעבר עוברי האורח בסמטאות של ברייטון כשהוא אוחז בבקבוק גדול של סיידר תעשיתי נחות וזול, "מה אתה מסתכל עלי, הא? אני דורש כבוד!". המקומיים שאולי הכירו אותו נמנעו מיצירת קשר עין או כל אינטראקציה.

מילצ'ן היה צריך ללמוד מהם, אבל גם לו חולשות משלו. בפעם הקודמת שראיתי אותו זה היה בתקופתו של אברם גרנט כמאמן מועדון הכדורגל צ'לסי ב-2008. מילצ'ן – אז עדיין אדם כריזמטי, מרשים ובולט למרחקים – ישב מאחרי הספסל של צ'לסי ונהנה מכבוד מלכים.

בפעם הקודמת שראיתי אותו זה היה בתקופתו של אברם גרנט בצ'לסי ב-2008. מילצ'ן – אז עדיין אדם כריזמטי, מרשים ובולט למרחקים – ישב מאחרי הספסל של צ'לסי ונהנה מכבוד מלכים

אחרי כמה שעות נרגעו כולם. המלון חזר לתפקד כבית ליום-יומיים לחובבי הים ומסיבות הרווקות ושלל ההצעות האחרות שקורצות לאורחים. המנהלת הותירה את הדלת פתוחה ואנשי הביטחון שמרו על האולם בשלווה ורוגע.

האורחים המקועקעים התערבבו במפגינים, בעיתונאים ובמאבטחים וכך ניתן היה לראות את גליקמן מסביר האם עדותו של העד מחזקת את עדותה של הדס קליין כששיירה של אורחות – חלקן כבר שתויות – עוברות מאחוריו.

הפרשן המשפטי של ערוץ 13 אביעד גליקמן משדר מברייטון, 24 ביוני 2023 (צילום: מתוך חשבון הטוויטר של אביעד גליקמן)
הפרשן המשפטי של ערוץ 13 אביעד גליקמן משדר מברייטון, 24 ביוני 2023 (צילום: מתוך חשבון הטוויטר של אביעד גליקמן)

הפרשנים המשפטיים, שהיו מנותקים מהמתרחש בתוך האולם, ניזונו משידור הווידיאו שעבר לבית המשפט המחוזי בירושלים וחיוו לאלפנים את דעתם במחזה סוריאליסטי. כל זה לא הסתיר את השערוריה שדיון כה חשוב נערך ללא נוכחות פיזית של התקשורת באולם עצמו. וכך, כמקובל באירועים כאלו, עבור העיתונאים שהתאספו בברייטון זו הייתה בעיקר המתנה של שעות לצד דלת סגורה.

לרגע אחד היה נדמה שצוות העיתונאים הקטן זכה לקבל את מבוקשו, כשלפתע נשמעה צרחה זועמת של אישה. אנשים חמושים בתואר משפטים ומיקרופונים רצו והצמידו אוזן לדלת האולם בתקווה לשמוע צעקות נוספות והתאכזבו: הצעקות הגיעו מהלובי ולא מהדיון עצמו.

על המדרכה נערך מיצג נוסף של שרה אנטואנט שהרימה חוטם ושמפניה מעל פשוטי העם. מארגנת המחרה שרון שוחט הסבירה לעיתונאים בריטים את המתרחש, והם אמנם שמרו על ארשת פנים מקצועית אבל יכולת לקרוא את מחשבותיהם: "וואו, איזו מדינת עולם שלישי התגלגלה למלון המצ'וקמק שלנו".

מארגנת המחרה שרון שוחט הסבירה לעיתונאים בריטים את המתרחש, והם אמנם שמרו על ארשת פנים מקצועית אבל יכולת לקרוא את מחשבותיהם: "וואו, איזו מדינת עולם שלישי התגלגלה למלון המצ'וקמק שלנו"

נסו להסביר ללא-ישראלי על משפחה שסובלת מקמצנות חולנית, דורשת בקבוקי שמפניה וסיגרים בחינם ממיליארדר וכבוד וגוררת מדינה ליברלית לתהומות פשיזם בכדי שלא לשלם על שום שירות מכספם, ותקבלו תגובה דומה. מצד שני, יש להם את בית המלוכה.

מחאה של “אחים לנשק” בברייטון, 25 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)
מחאה של "אחים לנשק" בברייטון, 25 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)

אנשי המחאה ממספר ארגונים שונים – כולל "אחים לנשק" בחולצות צבאיות – התפרסו מול שלוש יציאות המלון לקראת תום דיוני היום הראשון. הרוב היו ישראלים אבל גם לא מעט יהודים תושבי בריטניה הגיעו בכדי לחזק את ידיהם – כולל אם ובנה, כך הוא מזדהה, שהגיעו מ"שיעור בחדר הרפורמי לקראת שבוע הגאווה וזהו האירוע המושלם ביום כזה", בעומס בלתי נתפס של סטריאוטיפים.

קריאות ה"בושה!" התערבבו בצרחות השחפים ושירי מייקל ג'קסון מהדיינר הסמוך. אחרי שעות רבות בשמש, הם לא איבדו מהנחישות והדבקות במטרה – אם כי לעיתים מעט הגזימו.

קריאות ה"בושה!" התערבבו בצרחות השחפים ושירי מייקל ג'קסון מהדיינר הסמוך. אחרי שעות רבות בשמש, הם לא איבדו מהנחישות והדבקות במטרה – אם כי לעיתים מעט הגזימו

"אתה רוצה שאזמין בשבילך שליחות, משהו לאכול?" שאל אותי אחד המארגנים.

לא, זה לא לעניין.

חחח אל תהיה כבד. מה זה כבר.

עזוב, עזוב. הפרת אמונים וכל זה.

ואז נפתחה דלת אולם הדיונים והרעייה יצאה מהאולם לצעקות "בושה! בושה!" של מפגינה שעמדה בראש גרם המדרגות.

שרה נתניהו מגיעה לשמוע את עדותו של ארנון מילצ’ן בברייטון, 26 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)
שרה נתניהו מגיעה לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן בברייטון, 26 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)

הפמיליה ירדה למטה וניסתה לצאת מהיציאה הצדדית המערבית אבל שם נתקלה בעשרות מפגינים שחסמו אותה. הרעיה והמאבטחים עמדו לכמה שניות ארוכות מובכים בחצר עלובה ומטונפת, והמפגינים זכו לניצחון לו הם קיוו.

הפמיליה ירדה למטה וניסתה לצאת מהיציאה הצדדית אבל שם נתקלה בעשרות מפגינים שחסמו אותה. הרעיה והמאבטחים עמדו לכמה שניות ארוכות מובכים בחצר עלובה ומטונפת, והמפגינים זכו לניצחון לו הם קיוו

מילצ'ן נותר בחדר ההמתנה ויצא רק מאחור יותר, אחרי שכולם התפזרו. על חוף הים עמדה זמרת בשמלה ורודה מדי ושרה שירי איימי ויינהאוס מול קהל של מלקקי גלידה. "אתה יודע שאני לא טובה" וגם "רצו לקחת אותי לגמילה ואני אמרתי לא לא לא".

למחרת הכל היה רגוע בהרבה. במלון נערך כנס בנושא אבטחה ברשת, רוב האורחים עזבו, מזג האוויר היה קריר בהרבה ושתי הדמויות העיקריות אף הן נינוחות יותר.

"בוקר טוב לגברת שרה נתניהו", אמר גליקמן.

יכולת לראות את הקול הפנימי של הגברת צועק עליה שלא לענות לו. לתדהמת כולם, הקול הפנימי ניצח. "בוקר טוב לכולם", היא ענתה במתיקות של אם חורגת שמציעה תפוח מורעל לנסיכה יריבה. היא ניסתה לענות בשנינות אבל הרימה ידיים וויתרה ונכנסה לאולם.

ארנון מילצ’ן משוחח עם העיתונאים במלון The Old Ship בברייטון, 26 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)
ארנון מילצ'ן משוחח עם העיתונאים במלון The Old Ship בברייטון, 26 ביוני 2023 (צילום: שאול אדר)

המפגינים לא הגיעו ביום השני לעדות, שעבר בשקט וללא אירועים בזמן שמילצ'ן הוסיף לחזק את הפרשה הברורה שהייתה צריכה להיות מוגשת ראשונה ובנפרד מכל כתבי האישום.

בסופו של היום הוא התייצב מול המצלמות, יחף וכפות רגליו חבושות. הוא נראה לא בריא – אבל ההבדל בין היום הקודם היה ברור. הוא כבר לא היה שפוף או שפוך ולא כרע מעומס הרגשות והאירוע. הוא היה שלו ולרגעים רבים בשליטה וביטחון עצמי של פעם. "אני עד, לא הנאשם", הוא אמר.

הקריירה הקולנועית של מילצ'ן יפה ומרשימה אבל לעיתים קרובות זוכרים לו באופן לא הוגן בעיקר את "אישה יפה" הבעייתי, סיפורה של הזונה בעלת לב הזהב מלוס אנג'לס. מעניין אם מילצ'ן – שעה שנחקר על הדוכן על קשר בלתי רומנטי בעליל שקשר עם בני הזוג נתניהו – ישב ואמר לעצמו את מילותיה של ויויאן בעלת כרטיס האשראי: "טעות גדולה. גדולה. ענקית".

מעניין אם מילצ'ן – שעה שנחקר על הדוכן על קשר בלתי רומנטי בעליל שקשר עם בני הזוג נתניהו – ישב ואמר לעצמו את מילותיה של ויויאן בעלת כרטיס האשראי: "טעות גדולה. גדולה. ענקית"

מול שרידי המזח ההרוס של ברייטון החלו זריזרים ראשונים להתאסף לקראת המעוף של השקיעה ואני נפגשתי עם ניק, עמית ותיק מעולם הכדורגל ותושב העיר. "המזח הישן נשרף ועכשיו נותרו רק השרידים האלו", הוא סיפר, "אבל זהו האתר הכי מצולם בעיר ביחד עם הפביליון – ולא המזח השני שפועל כאטרקצית תיירות. הרס יותר פוטוגני, מתברר".

עוד 1,570 מילים
סגירה