היה או לא היה - החיים במציאות אלטרנטיבית

תפיסות הפוכות של המציאות (צילום: iStock / Topuria Design)
iStock / Topuria Design
תפיסות הפוכות של המציאות

הבסיס לכל התקדמות ההומו-ספיינס הוא היכולת האנושית להסיק מסקנות מאירועי העבר ולגזור החלטות מאירועי ההווה. אלמלא קראנו נכונה את המציאות ולולא למדנו מהניסיון, סביר להניח שהיינו עדיין לקטים-ציידים. אבל אצל בקרב ההומו-ספיינס קיימת קבוצה קטנה שאצלה, מסיבות כאלה ואחרות, מתערבבים המציאות והדמיון. איש לא העלה בדעתו להפקיד את חייו בידי מי שמציאות ודמיון משמשים אצלו בעירבובייה. עברו הימים.

רצה הגורל שניוולד לדור בו לא זו בלבד שאנחנו שולטים על העולם כולו, אלא שמינינו אלגוריתם שגם יַבְנֵה עבורנו את תמונת המציאות. ההתחלה הייתה צנועה וברוכה. הבנק – כן, זה שמחזיק בכסף המדומיין שלנו ושבעליו מרוויחים עלינו 24 מיליארד שקל בשנה – הציע לנו עזרה בהתמצאות במרחב הדיגיטלי. במקום שהבנק יספק בדף הבית שלו את כל המידע, מציג לך הבנק "דף בית אישי", כזה שמותאם אישית לצרכים שלך.

ההתחלה הייתה צנועה וברוכה. הבנק – כן, זה שמחזיק בכסף המדומיין שלנו ושבעליו מרוויחים עלינו 24 מיליארד שקל בשנה – הציע לנו עזרה בהתמצאות במרחב הדיגיטלי

אם למשל אינך פעיל בשוק ההון, לא יופיע המידע הזה בדף הבית שלך. בעידן בו עומס המידע מכביד על כולנו, יש בכך הקלה ברוכה. כמותם הציעו אתרי חדשות שתבנה לעצמך את הנושאים שמעניינים אותך. אם אינך מתעניין בחדשות משפטי המשפחה, אין טעם שיופיעו חדשות אלו לפניך. לעומת זאת אם אתה מאוד מתעניין בספורט, אלו החדשות שתקבל. נפלא.

בהמשך, במקום שאנחנו נטרח ונספר לאתרים במה אנחנו מתעניינים, עשה זאת האלגוריתם במקומנו. לא מטוב ליבו של האלגוריתם הוא עושה עבורנו את העבודה, אלא משום שכאשר הוא מזהה נכון מה מעניין אותנו, הוא יודע להחזיק אותנו בקשב זמן רב יותר מול המסך, ולמכור לנו הרבה יותר פרסום.

בהתאם, אם האלגוריתם מזהה שאתה אוהב את החדשות כפי שהן נתפסות בעיני ערוצי הימין, אלו החדשות שהוא יציג בפניך (שהרי אם יציג בפניך את המידע שההפיכה השלטונית מדרדרת את הכלכלה, לא תרצה לקרוא על כך ותתנתק מהמסך). אם לעומת זאת אתה חובב את החדשות כפי שהן נתפסות בצד השמאלי של המפה, לא תקבל את הדעה שאין לרפורמה מאומה עם הכלכלה וכי אי היציבות המדוברת נובעת מההתנגדות לרפורמה, לא פחות מאשר מהרפורמה כשלעצמה. (אגב, "ימין" ו"שמאל" כשמות תואר, ממש לא כשמות עצם).

כאמור, סינון המידע המגיע אלינו והתאמתו לחדשות שהיינו רוצים שיתרחשו, לא התחיל כדי להנדס לנו את התודעה, אלא כדי למכור אותנו למפרסמים. בפועל, נוצר מצב שצרכני מידע שונים, מקבלים מידע שונה. משכך, אובד לאנושות בסיס הידע המשותף.

סינון המידע המגיע אלינו והתאמתו לחדשות שנעדיף – לא התחיל כדי להנדס לנו את התודעה, אלא כדי למכור אותנו למפרסמים. בפועל, צרכני מידע שונים מקבלים מידע שונה ואובד לאנושות בסיס הידע המשותף

נכון לעכשיו, המצב הוא ששני גושים מתמודדים על ניהול החיים בארץ. שני הגושים טוענים שהם מיישמי הדמוקרטיה ושהצד השני מביא את המדינה לחידלון. שני הצדדים נשענים על העובדות הידועות (להם), ובשני הצדדים יש מומחים היודעים להתנבא עד כמה רע תראה המדינה אם לא ניאבק על הדמוקרטיה.

לצרכן חדשות מאוזן אין יכולת לדעת האם בהפגנה השתתפו עשרות אלפים (כפרסומי צד אחד), או 662 (כפי ש"מוכיחים" בצד השני). האם הכלכלה הישראלית, מתדרדרת או משגשגת?

בעיתון "שלי" מדווח בעקביות שהכלכלה הישראלית בנסיגה משמעותית, שהמשקיעים בורחים מכאן, שההייטק מחפש מקום אחר, והאמת היא שגם חברים קרובים מאוד הוציאו את כספם מהארץ. בעיתונים אחרים אני קורא שהכלכלה הישראלית בפריחה, שהעצירה בהשקעות בהייטק היא תופעה עולמית (ושישראל, כקטר בתחום, סובלת יותר מהנגררות מאחור) וכדומה.

לא נדע אם עמר בר לב הפגין מול ביתו של הרב גרשון אדלשטיין (כפי שטוענים חסידיו) או שזה פייק (כפי שטוען ברלב). אם אנג'ל הפסידו כספים רבים (כפי שפורסם בצד אחד) או שדווקא הרוויחו מכך שהחרדים הפסיקו לקנות את הלחם במחיר ממשלתי, שרק גורם הפסדים לחברה (כעובדות המובאות בצד השני).

אפילו לא נדע אם בסוף התהליך ברלב התנצל (כפי שטענו מודעות מטעם אנג'ל ברחובות בני ברק) או שהוא מעולם לא התנצל (כפי שטען ברלב בראיון). כשאתה לוקח אירוע יחיד כזה כדוגמה  ומסתבר לך שאין לך מושג מה קרה שם, איך תוכל להסיק מסקנות ולהתנהל בעתיד באופן חכם ומותאם יותר?

נכון לעכשיו, המצב הוא ששני גושים מתמודדים על ניהול החיים בארץ. שני הגושים טוענים שהם מיישמי הדמוקרטיה ושהצד השני מביא את המדינה לחידלון. שני הצדדים נשענים על העובדות הידועות (להם)

האם ההומו-ספיינס שידע כה טוב לפלס את דרכו בעולם מורכב, יידע גם למצוא את דרכו בעולם בו המציאות עצמה ארוגה מעובדות ודמיון מעורבבים?

מה שנעלה מכל ויכוח הוא, שמבחינת אובדן הקשר למציאות האובייקטיבית – אכן אחים אנחנו.

נמרוד חי על התפר שבין שסעי החברה הישראלית, רגל פה רגל שם. משמש כיועץ, ועוסק בגישור תוך אישי ובינאישי. חי את השסעים בחברה הישראלית מזה שנים רבות. לא ימין ולא שמאל (=נגד כולם)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 675 מילים
סגירה