נתניהו שוב מהתל בכולם

הריאיון שהעניק ראש הממשלה ל"וול סטריט ג'ורנל" הכניס את המחנות בליכוד לסחרחורת ● נתניהו הצהיר שפסקת ההתגברות כבר לא עומדת על הפרק, אפילו לא בפורמט שונה ● לא עברו שעתיים ואנשי מחנה לוין הצהירו שפסקת ההתגברות עדיין על הפרק ● "יריב לוין לא מוכן לשמוע על זה. יש לו מטרה. הוא אובססיבי", אומר בכיר בליכוד ● אז מי ינצח בסופו של דבר? לחרדים הפתרונים ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל", 29 ביוני 2023 (צילום: צילום מסך, "וול סטריט ג'ורנל")
צילום מסך, "וול סטריט ג'ורנל"
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל", 29 ביוני 2023

בלשכת ראש הממשלה בדקו בשבועות האחרונים מה הכי מפריע לאמריקאים ברפורמה המשפטית של ממשלת נתניהו. המסקנה הייתה שפסקת ההתגברות הפכה אצלם לסמל של התנגדות לרפורמה, מאחר שמדובר בביטול הכוח של השופטים על ידי הפוליטיקאים.

בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" שהתפרסם אתמול הצהיר בנימין נתניהו כי "למעשה זרקתי כבר החוצה" את פסקת ההתגברות. כשהכתב דב לייבר שאל, "אתה לא מתכוון לחזור אל זה בכלל? למשל, עם רוב מיוחס?" נתניהו נותר נחרץ: "לא. זה בחוץ".

אף אחד לא מאמין שנתניהו יבטל לגמרי את פסקת ההתגברות, אחת מאבני היסוד של הרפורמה המשפטית, אלא יתאים אותה לצרכים של החרדים באיזושהי נוסחה מצמצמת שעכשיו עובדים עליה.

אף אחד לא מאמין שנתניהו יבטל לגמרי את פסקת ההתגברות, אחת מאבני היסוד של הרפורמה המשפטית, אלא יתאים אותה לצרכים של החרדים באיזושהי נוסחה מצמצמת שעכשיו עובדים עליה

זו הסיבה שהחרדים לא יצאו אתמול בשצף-קצף נגד הדברים של נתניהו בריאיון. ראש הממשלה סגר כנראה עם יו"ר ש"ס אריה דרעי קודם לכן את הפרטים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו”ר ש”ס אריה דרעי ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

השאלה היא איך נתניהו מעביר את הוויתור הזה מול שר המשפטים יריב לוין? שני פוליטיקאים בכירים במחנה לוין בליכוד הודיעו אתמול שפסקת ההתגברות תהיה גם תהיה, למרות ההתחייבות של ראש הממשלה נתניהו.

הראשון היה השר מיקי זוהר שהודיע פחות משעתיים אחרי שפורסם הריאיון עם נתניהו כי פסקת ההתגברות לא מתה, והליכוד יחוקק אותה בבוא היום. השני היה ח"כ אביחי בוארון, מי שארגן את הפגנת הענק של הימין מול הכנסת, שמכונה גם "הפגנת לוין" (מכיוון ששר המשפטים היה היחיד שנאם שם מבין שרי הליכוד).

בוארון דיבר אתמול בערוץ הכנסת וציין שני דברים שנראים חשובים: פסקת ההתגברות, כך התחייב, תעבור אחרי שייעשו בה שינויים והיא תהיה מותאמת עם הצרכים החרדים. במלים אחרות, הפסקה המדוברת לא נזרקה לפח אלא מחכה לשיפוץ שיבוא בפני הכנסת.

פסקת ההתגברות, כך התחייב בוארון, תעבור אחרי שייעשו בה שינויים והיא תהיה מותאמת עם הצרכים החרדים. במלים אחרות, הפסקה המדוברת לא נזרקה לפח אלא מחכה לשיפוץ שיבוא בפני הכנסת

בוארון אמר גם כי חוק צמצום עילת הסבירות יבוא לקריאה שנייה ושלישית עוד בכנס הזה של הכנסת, כלומר בתוך חודש וחצי.

בוארון הסביר בפשטות כי "אנחנו לא יכולים לצאת לפגרת הקיץ עם עגלה ריקה". המינוחים 'עגלה ריקה' ו'עגלה מלאה' משמשים בעיקר חרדים ודתיים נגד העולם החילוני שהוא מבחינת רבים מהם ריק מתוכן.

במלים אחרות, מחנה לוין לא מוכן לוותר על פסיק מהרפורמה. כל הפגנה מול הבית של שר המשפטים במודיעין רק מבצרת אותו בעמדותיו והופכת אותו נחוש ונקמן יותר. נתניהו, לעומת זאת, לא יכול לעשות היום כל מה שלוין רוצה, מול המחאה הגוברת, איומי הסרבנות והתגובה הבינלאומית הניצחת.

מחנה לוין לא מוכן לוותר על פסיק מהרפורמה. כל הפגנה מול הבית של שר המשפטים במודיעין רק מבצרת אותו בעמדותיו והופכת אותו נחוש ונקמן יותר

אפשר לתאר את התהליך שקרה אתמול כך: בבוקר יצאו הכותרות מהריאיון המתון יחסית של נתניהו לעיתון האמריקאי; בזה אחר זה עלו נאמני לוין לשידור ופסלו את דברי נתניהו.

בכיר בליכוד אמר לזמן ישראל. "אם נתניהו אמר שפסקת ההתגברות לא תעבור, הוא לא אומר סתם. בעניין הזה הוא יכול לשכנע את החרדים שהם לא צריכים את זה. מבחינת האמריקנים יש כאן סלוגן. הוא מסביר להם שהכנסת לא תיגע בשופטים, וזה נשמע בעל משמעות.

יריב לוין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ' / דוברות כנסת)
יריב לוין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ' / דוברות כנסת)

"יריב לוין לא מוכן לשמוע על זה. יש לו מטרה. הוא אובססיבי. המטרה שלו להעביר את הרפורמה ולא משנה מה יקרה. לפעמים אני חושב שהרפורמה השתלטה עליו, אבל זו הדרך שלו לשמור על המחנה שלו וללכת על הדגל הזה עד למנהיגות הליכוד".

"יריב לוין לא מוכן לשמוע על זה. יש לו מטרה. הוא אובססיבי. המטרה שלו להעביר את הרפורמה ולא משנה מה יקרה. לפעמים אני חושב שהרפורמה השתלטה עליו, אבל זו הדרך שלו לשמור על המחנה שלו"

לוין, לסיכום, לא מוותר על כלום, כדי שבסוף יישאר לו משהו. השותפים שלו במלחמה הזו הם חבריו בליכוד, אבל גם איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. בן גביר צייץ אתמול בחריפות כי ההתקפלות של נתניהו הפוכה למה שהובטח לבוחר.

"כניעה לשורפי איילון היא ניצחון לאלימות", כתב בן גביר. לוין היה חותם על כל מילה.

עוד 610 מילים
סגירה