להצלת מערכת החינוך דרושה השקעה קטנה אך קריטית

טיפוח הנהגה, אילוסטרציה (צילום: iStock / Rudzhan Nagiev)
iStock / Rudzhan Nagiev
טיפוח הנהגה, אילוסטרציה

מערכת החינוך הישראלית מתמודדת עם מחסור היסטורי במורים שפוגע קשות בכל המערכת ומותיר תלמידים רבים חסרים פרקי לימוד חשובים. פחות מוכר לציבור הוא המחסור החמור במנהלי בתי ספר והעזיבה השקטה והמתמשכת של מנהלים ומנהלות מצוינים.

אסור למערכת החינוך לאבד גם את המנהלים, מנהיגי השטח החינוכיים המהווים את החולייה הקריטית ביותר שמחזיקה, עדיין, את המערכת. כדי לשמר את המנהלים הטובים ולמשוך מועמדים מצוינים נדרש שינוי גדול במעמדם, במוגנותם ובשכרם. זו קבוצה קטנה יחסית, של כ-5000 עובדים בסך הכל, ששינוי במצבם לא יעלה הרבה למשק, אך ישמור עבור כולנו על הסיכוי של מערכת החינוך הישראלית.

אסור למערכת החינוך לאבד גם את המנהלים, מנהיגי השטח החינוכיים, החולייה הקריטית שמחזיקה עדיין את המערכת. כדי לשמרם ולמשוך מועמדים מצוינים נדרש שינוי גדול במעמדם, במוגנותם ובשכרם

בימים הקרובים ייצאו עשרות אלפי מורים לחופשת הקיץ השנתית. עבודת ההוראה היא עבודה שוחקת, כזו שנמשכת לכל אורך שעות היממה, בבית הספר ומחוצה לו. החופש הוא הכרח, אבל כנראה שבעיני המדינה – מה שהכרחי למורים, לא ממש חשוב כשמדובר במנהלות ובמנהלים.

מנהלי ומנהלות בתי הספר לא יוצאים להפסקה עם סיום שנת הלימודים. בדיוק להיפך. תחילת ה"חופשה" במערכת, היא גם שיאה של ההכנה לשנת הלימודים הבאה. שיפוצי הקיץ, קליטת צוותי הוראה חדשים וההיערכות לקליטת התלמידות והתלמידים, כולם ביחד הופכים את תקופת הקיץ לתקופה העמוסה בשנה. ודווקא עבור התקופה הזו המנהלים לא מתוגמלים.

בעוד ארגוני המורים נאבקו עבור הזכות של המורות והמורים לנוח בקיץ ולזכות על כך בשכר, המנהלים נותרו בצד. ארגוני המורים לא הסתירו את חוסר העניין שלהם במנהלים. "אני מייצג מורים. אם לא נוח לכם, תקימו ארגון", אמר בשעתו רן ארז לקבוצה של מנהלות ומנהלים שביקשו את סיועו. בסופו של דבר הם אימצו את עצתו והקימו את "מנהיגים", הארגון היחיד של מנהלי ומנהלות בתי הספר.

"מנהיגים" הוקם ב-2018, ומהווה מאז בית מקצועי לכל המנהלות והמנהלים בישראל, מכל המגזרים, המחוזות והגילאים. אך עדיין, ארגוני המורים משמשים רשמית כארגונים היציגים של המנהלים וכך האחרונים ממשיכים להיות תלויים בחסדיהם, דבר שמתבטא בתנאי עבודתם ובשכר הנמוך שרבים מהם מקבלים.

מנהלי בתיה"ס לא יוצאים להפסקה עם סיום שנת הלימודים. להיפך. תחילת ה"חופשה" במערכת, היא גם שיא ההכנה לשנת הלימודים הבאה. שיפוצים, קליטת צוותי הוראה חדשים, היערכות לקליטת התלמידים ועוד

סקר שנערך בשבועות האחרונים בקרב מנהלות ומנהלים מצא כי 88% מהם חשים ששכרם לא משקף את מידת ההשקעה, האחריות והסיכון המוטלים עליהם.

מעל חצי מהם חשופים לדרגות שונות של אלימות, של פגיעה בשמם הטוב וכן חשופים לתביעות באופן אישי מצדם של הורים לא מרוצים. 67% מהמנהלים מעריכים שלא ימשיכו בניהול יותר מארבע שנים נוספות.

אולי ניתן להסביר זאת בכך שרובם הגדול מרגישים שידיהם הניהוליות קשורות: הם אינם יכולים לתגמל את הצוות המוביל של בית הספר שלהם, מתקשים לקלוט מורים בשל המחסור האדיר ונוסף לכל אלה, גם כמעט אינם יכולים להיפרד ממורים שאינם מתאימים, גם כאשר ישנה תמימות דעים בקרב חדר המורים ובקרב הקהילה העוטפת על כך שהגיעה דרכו של מורה להיפרד.

שיפוי שכר שישקלל את עבודת הקיץ והחופשים, יצירת חופשה גמישה שלא במהלך חופשות מערכת החינוך, ובכלל, בידול מובהק של צורת ההעסקה של מנהלים ובניית טבלאות שכר מותאמות ומושכות, אלה שלוש הדרישות הלא גדולות של ארגון "מנהיגים", בשמם של המנהלות והמנהלים.

מענה לדרישות הללו נכון וטוב לא רק למנהלים, אלא למערכת החינוך כולה, שתרוויח מהישארותם של מנהלות ומנהלים טובים ומכך שכוח הוראה איכותי יחזור לחתור לתפקידי ניהול, דבר שהפך ליותר ויותר נדיר.

ארגון המורים מנהל בחודשים האחרונים מאבק לקראת החתימה הצפויה על הסכם שכר חדש ואנו כמובן מקווים ששכר המורים ישופר משמעותית, אך נדמה ששוב המנהלים נזנחים בצד.

סקר שנערך בשבועות האחרונים בקרב מנהלות ומנהלים מצא כי 88% מהם חשים ששכרם לא משקף את מידת ההשקעה, האחריות והסיכון המוטלים עליהם

למרות שבשנים האחרונות מאות רבות של תקני ניהול לא מאוישים במועמדים מתאימים ממש עד לימים האחרונים של אוגוסט, אין לאיש במערכת אינטרס מספיק חזק כדי לדאוג להם. כדי שמצב המנהלים ישתנה, חובה לשלב את המנהלים במשא ומתן ולהבטיח את תנאיהם ואת עתידם.

גיל מושקוביץ הוא יזם חברתי, איש חינוך ותושב הגליל. מנכ״ל ״מנהיגים״, ארגון מנהלי בתי הספר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 601 מילים
סגירה