על הגג של "מוסללה" בירושלים (צילום: באדיבות "מוסללה")
באדיבות "מוסללה"

עם היעלמותם של שטחים פתוחים, ירושלים משנה את ייעוד הגגות

ראש עיריית ירושלים משה ליאון שואב השראה מ"מוסללה", עמותה השואפת לראות מיליון מטרים רבועים של גגות בשירות הקהילה והסביבה ● בתוכנית העירייה: התקנת לוחות סולאריים, גינות ומערכות אקולוגיות ● כמו כן, מבנים חדשים יידרשו להראות כחלק מתוכנית הבנייה כיצד בכוונתם לעשות שימוש בגגות שלהם

עיריית ירושלים השיקה תוכנית לניצול מספר רב ככל הניתן של גגות בבירה ליצירת אנרגיה סולארית, פעילות קהילתית ושטחים ירוקים לתועלת התושבים, חיות הבר והסביבה.

את התהליך הזה מובילה תמר כרמון, רכזת "ארגון גג" של עמותת "מוסללה", בשיתוף עם מתכננים עירוניים, עם המחלקה לקיימות חברתית של העירייה ועם החברה לפיתוח כלכלי בירושלים.

החברה לפיתוח כלכלי, המוכרת בשם "עדן", היא חברה עירונית העוסקת בפיתוח כלכלי ותרבותי ובפיתוח מרחבים ציבוריים בבירה.

לפני שנה, "מוסללה" הזמינה את ראש עיריית ירושלים משה ליאון לפסטיבל "גג עדן" השנתי השני שלה בביתה שבמרכז כלל בעיר, ליד שוק מחנה יהודה.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
ראש עיריית ירושלים משה ליאון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

"הוא עלה לבמה, ראה מאתיים אנשים צעירים ואמר, 'מה שאתם עושים, אנחנו צריכים לעשות את זה בכל העיר'", מספר מתן ישראלי, אמן, מייסד שותף והמנהל של "מוסללה", שמפעילה את הגגות הקהילתיים הרב-תכליתיים במרכז ירושלים. "שבועיים אחר כך היינו שם [בפגישה איתו] עם כל צמרת העירייה. הצגנו את כל התוכנית".

מירי רייס, הממונה על איכות הסביבה בעירייה, אישרה כי מדיניות העירייה כעת היא לחייב את כל התוכניות לבניינים חדשים להראות כיצד ניתן לעשות שימוש בגגות שלהם.

מירי רייס, הממונה על איכות הסביבה בעירייה, אישרה כי מדיניות העירייה כעת היא לחייב את כל התוכניות לבניינים חדשים להראות כיצד ניתן לעשות שימוש בגגות שלהם

כדי להניע את הפעילות על הגגות הקיימים – רוב הירושלמים גרים בבתי דירות, שבהם הבעלות המשותפת על הגג עלולה להיות בעייתית – חברת "עדן" פרסמה בחודש שעבר קול קורא להצעות ליצירת גני גג קהילתיים בעיר בשווי של 370 אלף שקל, ומציעה מענקי תמיכה בגובה של עד 40 אלף שקל.

"אנחנו צריכים לראות איך השוק מגיב להצעת המענקים שלנו. אנחנו רוצים להרגיש את הדופק, ונשקול להרחיב את המענקים אם יהיה עניין", אומר מנכ"ל "עדן" עידו הרשקוביץ.

עידו הרשקוביץ, מנכ”ל “עדן”, החברה לפיתוח כלכלי בירושלים (צילום: רונן חורש)
עידו הרשקוביץ, מנכ"ל "עדן", החברה לפיתוח כלכלי בירושלים (צילום: רונן חורש)

חברת "עדן" הזרימה יותר ממיליון שקלים לפרויקט של "ארגון גג" במהלך 18 החודשים האחרונים.

נוסף על המענקים, הכסף משמש לתשלום משכורותיהם של כרמון ואיש צוות נוסף ולמימון עבודתו של משרד האדריכלים ADMA, המפתח כלי תכנון שיסייעו לקדם את היוזמה.

כחלק מתוכנית להבטיח שירושלים תוכל לעמוד בצורכי האנרגיה שלה בעתיד, הרשקוביץ מתרכז בעיקר בהתקנת לוחות סולאריים על גגות העיר. הוא עשה את זה עד כה על 130 בניינים ציבוריים.

כחלק מתוכנית להבטיח שירושלים תוכל לעמוד בצורכי האנרגיה שלה בעתיד, הרשקוביץ מתרכז בעיקר בהתקנת לוחות סולאריים על גגות העיר. הוא עשה את זה עד כה על 130 בניינים ציבוריים

אולם רייס מציינת כי העיר צריכה להתכונן לשינויי אקלים (חום קיצוני יותר וממטרים כבדים שעלולים לגרום להצפות) ולהגן על מערכות אקולוגיות בזמן שהבנייה מואצת כדי לעמוד בקצב הגידול באוכלוסייה.

חלק מהגג הפתוח של מרכז “מוסללה” בבניין כלל בירושלים (צילום: סמדר צוק)
חלק מהגג הפתוח של מרכז "מוסללה" בבניין כלל בירושלים (צילום: סמדר צוק)

"אנחנו זקוקים לחוסן חברתי, כלכלי וסביבתי", אומרת רייס. "אנחנו רוצים לשמר 38% מהשטחים הפתוחים שלנו על ידי בנייה צפופה יותר בעיר, אז אנחנו חושבים איך לנצל בצורה טובה יותר כל סנטימטר של בניין".

"ניצול הגגות משלב את הצורך לתת שירותים לאוכלוסייה הולכת וגדלה יחד עם שימור הטבע", היא מוסיפה. "מערכות אקולוגיות קרקעיות ישוחזרו על הגגות".

הגג הפתוח של "מוסללה", ששטחו 1,650 מ"ר, משמש כמעבדה למגוון שימושים, בכלל זאת אירועי תרבות כגון הקרנות סרטים, פעילויות חוץ לילדי בית ספר, גידול מזון וטיפוח צמחים מסוגים שונים, חלקם ללא השקיה, משיכת חרקים מאביקים ועידוד מגוון ביולוגי על ידי שתילת מינים מקומיים, יצירת אנרגיה מתחדשת וקליטת מי גשמים כדי לסייע במניעת הצפות.

"היום גגות הם בעיקרו של דבר מדבריות אספלט", מסביר ישראלי. "כשבטון מכסה את השטחים הפתוחים של הערים שלנו, אנחנו צריכים ליצור את השטחים האלה מחדש על הגגות".

"היום גגות הם בעיקרו של דבר מדבריות אספלט. כשבטון מכסה את השטחים הפתוחים של הערים שלנו, אנחנו צריכים ליצור את השטחים האלה מחדש על הגגות"

מתן ישראלי, מייסד שותף והמנהל של “מוסללה” (צילום: הדר בשארי)
מתן ישראלי, מייסד שותף והמנהל של "מוסללה" (צילום: הדר בשארי)

השטחים האלה, הוא ממשיך, חשובים מהרבה סיבות. צמחים סופגים זיהום ופחמן דו-חמצני מהאטמוספרה ומייצרים חמצן. גגות ירוקים מספקים בידוד, שומרים על הבניינים קרירים בקיץ וחמים בחורף ומוזילים את חשבונות החשמל.

הם מספקים מזון למאביקים – וניתן לנצל אותם כדי לספק מזון בריא לדיירי הבניין ולהפגיש בין אותם דיירים. והם מספקים סביבה קרירה, שלווה, שבה אנשים יכולים להימלט מהחום ומהרעש של העיר שלמטה.

ישראלי ישמח לראות שימוש קהילתי במיליון המטרים הרבועים של הגגות בעשור הקרוב.

ד"ר נעם אוסטרליץ, מומחה מוביל לבנייה ירוקה, מעצב חלק מהגג הפתוח של "מוסללה" כמעבדה ניסיונית לגגות תכליתיים. המקום ישמש כמרכז הכשרה ויכלול דוכני תצוגה של חברות המתמחות בתחומים שונים ומגוונים, החל מצמחים שמתאימים לגגות, הצללה ומערכות לאיסוף מי גשמים ועד תשתיות לגידול מזון, בידוד, ציוד לניקוז, תערובות אדמה וריצוף.

ד"ר נעם אוסטרליץ, מומחה מוביל לבנייה ירוקה, מעצב חלק מהגג הפתוח של "מוסללה" כמעבדה ניסיונית לגגות תכליתיים. המקום ישמש כמרכז הכשרה ויכלול דוכני תצוגה

גינת גג בשכונת אבו תור במזרח ירושלים (צילום: סו סורקיס)
גינת גג בשכונת אבו תור במזרח ירושלים (צילום: סו סורקיס)

השלב הראשון של פרויקט המעבדה ייפתח במהלך פסטיבל "גג עדן" הקרוב של "מוסללה", שיתקיים ב-15-13 בספטמבר על גגות ברחבי העיר.

מרכז "מוסללה", שנוסד במקור בשכונת מוסררה בירושלים ב-2009, עבר למיקומו הנוכחי, גבוה מעל מפלס הרחוב, ב-2015, ונפתח לציבור בסוף 2016. נכון לעכשיו הוא מושך 50 אלף מבקרים בשנה.

המרכז, שמבקש לחקור את נקודות המפגש שבין עירוניוּת, יצירתיוּת וקיימוּת ולפתח מיזמים חדשניים שניתן יהיה לשכפל במקומות אחרים, כולל חלל סגור לתערוכות, מפגשים והרצאות ואת הגג הפתוח הגדול שמלא בעצי פרי ובצמחים אחרים.

המרכז מבקש לחקור את נקודות המפגש שבין עירוניוּת, יצירתיוּת וקיימוּת ולפתח מיזמים חדשניים שניתן יהיה לשכפל במקומות אחרים, כולל חלל סגור לתערוכות, מפגשים והרצאות ואת הגג הפתוח הגדול

נוסף על "ארגון גג", הוא כולל את מרכז "סינסילה" למגדלות דבורים פלסטיניות במזרח ירושלים, סדנת נגרות קהילתית שבה אפשר ללמוד נגרות או פשוט להשתמש במכשור לעבודות "עשה זאת בעצמך" ואת קבוצת "מצילות המזון" שאוספת פירות וירקות עודפים בשוק הסיטונאי בירושלים ומחלקת למשפחות נזקקות.

עוד 825 מילים
סגירה