נתניהו תוקע טריז בין יריב לוין ודוד אמסלם

נתניהו רוצה את אמסלם קרוב אליו מסיבה אחת: הוא כלי הנשק היעיל ביותר שלו נגד שר המשפטים יריב לוין ● "המדינה לא בנויה לרפורמה של לוין", אומר מקורב לאמסלם, "אם היא תעבור, הליכוד ירד ל-18 מנדטים בבחירות" ● נתניהו לא רוצה לפגוע בלוין, אבל הוא רוצה לפגוע ברפורמה ● לצורך זה הוא צריך להפריד בין אמסלם ולוין ● פרשנות

דוד אמסלם, בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

ביום שישי שעבר הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לביתו של השר במשרד המשפטים דוד אמסלם במעלה אדומים לפגישת סולחה ארוכה, עמוסה בכל טוב. נתניהו ישב שם שעות ארוכות והרעיף על אמסלם שבחים שהביכו אפילו את בעל הבית וחבריו הקרובים.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שנתניהו מחניף לאמסלם. השר במשרד המשפטים מכיר את הטקסטים האלה מפגישה קודמת.

באמצע פברואר טלפן נתניהו לאמסלם, שהיה אז בעיצומו של קמפיין עדתי בוטה נגד ראש הממשלה. אמסלם נפגע עד עמקי נשמתו מנתניהו שלא העניק לו את משרת שר המשפטים או את תפקיד יו"ר הכנסת כאשר הושבעה הממשלה בסוף דצמבר 2022.

מעבר לזה, 24 שעות לפני השבעת הממשלה הבטיח נתניהו לאמסלם במו פיו את תפקיד יו"ר הכנסת. "הכול סגור", התחייב ראש הממשלה ואמסלם כבר הכין את החליפה המתאימה לניהול הישיבה החגיגית הראשונה של הכנסת ה-25.

24 שעות לפני השבעת הממשלה הבטיח נתניהו לאמסלם במו פיו את תפקיד יו"ר הכנסת. "הכול סגור", התחייב ראש הממשלה ואמסלם כבר הכין את החליפה המתאימה לניהול הישיבה החגיגית הראשונה

אמסלם לא ידע כי באותן שעות ממש מפעיל הבן יאיר נתניהו מכבש לחצים על אביו כדי שימנה את אמיר אוחנה לתפקיד יו"ר הכנסת, וכך אכן היה.

החודשיים שבהם שהה אמסלם מחוץ לממשלה היו ארוכים וקשים מדי מבחינת נתניהו. הטענות הקשות, העדתיות, של אמסלם נגד ראש הממשלה ביחד עם החבורה שנאספה סביבו גרמו נזק של ממש. נתניהו החליט לשים לזה סוף, התקשר לאמסלם הזמין אותו לשיחה ובמשך שלוש שעות הבטיח לו את כל הטוב שבעולם.

"כל תפקיד בממשלה שיתפנה יעבור אליך אם תרצה", אמר נתניהו לאמסלם. באותם ימים היה חשש שהשר לביטחון פנים איתמר בן גביר יעזוב את הממשלה, אבל יישאר בקואליציה.

מהסולחה בפברואר יצא אמסלם עם רכוש רב, אבל לא איכותי במיוחד: שר במשרד המשפטים לצדו של יריב לוין; השר לשיתוף פעולה אזורי; השר המתאם בין הממשלה והכנסת וגם האחראי על החברות הממשלתיות.

מהסולחה בפברואר יצא אמסלם עם רכוש רב, אבל לא איכותי במיוחד: שר במשרד המשפטים לצדו של יריב לוין; השר לשיתוף פעולה אזורי; השר המתאם בין הממשלה והכנסת וגם האחראי על החברות הממשלתיות

ומכיוון שאף שר לא התפטר מאז, החליט ראש הממשלה להמציא לאמסלם מיניסטריון חדש. ב-25 במאי נכנס אמסלם לתפקידו החדש: השר לאנרגיה אטומית.

מאחורי המהלך הזה עמד חישוב מתוחכם של ראש הממשלה. הפונקציה החדשה מאפשרת לנתניהו להכניס את אמסלם לכל דיון או התייעצות באשר היא, גם אם היא הרגישה ביותר.

דוד אמסלם ובנימין נתניהו במליאת הכנסת (ארכיון) (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
דוד אמסלם ובנימין נתניהו במליאת הכנסת (ארכיון) (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

אין בעצם דיון מדיני, ביטחוני או פוליטי שאמסלם לא יכול להשתתף בו, והוא אכן מגיע לרבים מהם ובכולם מתייצב בקנאות לצדו של ראש הממשלה (הפרטים אצל ח"כ טלי גוטליב, שחטפה צרחות נוראיות מאמסלם כאשר החליטה להתמודד על החברות בוועדה לבחירת שופטים).

נתניהו רוצה את אמסלם קרוב במיוחד מסיבה אחת: הוא כלי הנשק היעיל ביותר שלו נגד שר המשפטים יריב לוין. נתניהו רוצה להרוג את הרפורמה שהביא לוין לציבור בתחילת ינואר, אבל הוא לא יכול מול האיש החזק בליכוד היום.

נתניהו רוצה את אמסלם קרוב במיוחד מסיבה אחת: הוא כלי הנשק היעיל ביותר שלו נגד לוין. נתניהו רוצה להרוג את הרפורמה שהביא לוין, אבל הוא לא יכול מול האיש החזק בליכוד היום

כוחות רבים בליכוד, שרים וחברי כנסת, פועלים במקביל נגד לוין, ומנסים לשכנע את ראש הממשלה ששר המשפטים הקשוח הכשיל אותו בכוונה. האנשים האלה עובדים גם בקרב בני משפחתו של נתניהו.

ראש הממשלה לא רוצה לפגוע בלוין, אבל הוא רוצה לפגוע ברפורמה. הנחת העבודה בסביבת נתניהו היא שיצליח להעביר בתוך שבוע וחצי את החוק שמצמצם את עילת הסבירות. הכנסת תצא לפגרה ארוכה, המחאה תירגע קצת, ואז נתניהו ינסה לתמרן את כל החוקים האחרים, ובעיקר את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ספינת הדגל של לוין.

השרים דוד אמסלם ויריב לוין בדרכם לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השרים דוד אמסלם ויריב לוין בדרכם לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפני שבועיים וחצי העניק אמסלם ראיון לחברו יעקב ברדוגו בערוץ 14. אמסלם הפתיע עם רעיון חדש להרכב הוועדה לבחירת שופטים: הקואליציה והאופוזיציה יקבלו מספר שווה של חברים בוועדה, השופטים וחברי לשכת עורכי הדין יסולקו ממנה ובמקומם יבחרו לוועדה שופטים לשעבר, אנשי ציבור ואנשי אקדמיה.

את ההצעה העלו במקור פרופ' דניאל פרידמן, פרופ' יובל אלבשן ואלוף (מיל.) גיורא איילנד. גם הם הספיקו מאז להודות כי לא מדובר בהצעה מיטבית, בלשון המעטה.

ועדיין, אמסלם הסביר באותו ריאיון כי "אהוד ברק ואהרן ברק והמחאה פגעו בכלכלה, בביטחון, בכל דבר. באנו להנמיך את הלהבות. אני לא רוצה לפגוע בשמאל. לפי ההצעה שלי כל אחד יביא שופט שהוא רוצה לכל בתי המשפט. תוך חמש שנים נקבל מערכת מאוזנת".

"אהוד ברק ואהרן ברק והמחאה פגעו בכלכלה, בביטחון, בכל דבר. באנו להנמיך את הלהבות. אני לא רוצה לפגוע בשמאל. לפי ההצעה שלי כל אחד יביא שופט שהוא רוצה. תוך חמש שנים נקבל מערכת מאוזנת"

בשיחות פרטיות מקורבי אמסלם נשמעים נחרצים יותר. "המדינה לא בנויה לרפורמה של לוין", אומר אחד מהם. "אם היא תעבור, הליכוד ירד ל-18 מנדטים בבחירות, ונתניהו יודע את זה".

ההצעה של אמסלם, אומרים מקורביו, עברה את המסננת של נתניהו. ראש הממשלה בעצם בישל את ההצעה ביחד עם אמסלם ומריץ אותה דרך השר במשרד המשפטים, נגד עמדתו הנחרצת של שר המשפטים לוין.

ההצעה של אמסלם, אומרים מקורביו, עברה את המסננת של נתניהו. ראש הממשלה בעצם בישל את ההצעה ביחד עם אמסלם ומריץ אותה דרך השר במשרד המשפטים, נגד עמדתו הנחרצת של יריב לוין

נתניהו לא הגיב עד כה להצעת אמסלם, שתלויה באוויר, ומחכה גם לפידבק של אנשי האופוזיציה. בינתיים הוא עושה את כל המאמצים לשמור לצדו את אמסלם, אחד האנשים הפופולריים בליכוד.

אמסלם, להזכיר, היה עד לא מזמן האיש הכי מיליטנטי בשירות ההפיכה המשטרית, אבל עכשיו התמסר לראש הממשלה, שלא מפסיק להחניף לו ולהשתמש בו, כפי שמכתיב לו האינטרס המיידי.

עוד 837 מילים
סגירה