גנץ פספס את ההזדמנות שלו

יו"ר המחנה הממלכתי קיים אתמול מסיבת עיתונאים בה קרא לחזור לבית הנשיא להמשך ההידברות בין האופוזיציה והקואליציה על חוקי ההפיכה המשטרית ● אבל גנץ ולפיד היו אלה שהקפיאו אותם, ולקואליציה אין שום אינטרס לחזור לשם ● גישת הפשרה שהזניקה את גנץ בסקרים הולכת ומאבדת מערכה - והניסיון להחיות את השיחות בבית הנשיא נראה מגוחך בהתאם ● פרשנות

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ במסיבת עיתונאים על המהפכה המשפטית ברמת גן, 6 ביולי 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ במסיבת עיתונאים על המהפכה המשפטית ברמת גן, 6 ביולי 2023

מסיבת העיתונאים שקיים יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אתמול בצהריים הייתה מעט תמוהה. גנץ הציע לחדש את השיחות בבית הנשיא מייד, שלושה שבועות אחרי שהקפיא אותן ביחד עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

גנץ הודיע שהוא פועל מתוך דאגה לעם ישראל, אחרי ההפגנות של הימים האחרונים, אבל זה נראה גם שהוא קצת דואג לעצמו. הגימיק של ההידברות והפשרה שהזניק את גנץ בסקרים הולך ומאבד מערכו – והניסיונות להחיות את השיחות וההידברות נראים עכשיו מגוחכים בהתאם.

אפילו הבכירים במחנה הממלכתי מסכימים שגנץ טעה כאשר הודיע על הפסקת השיחות ב-14 ביוני, אחרי כל פרסת הבחירות בכנסת של הנציגים בוועדה למינוי שופטים. גנץ שיחק אז לידיו של בנימין נתניהו, שמאשים אותו עכשיו בפיצוץ ההידברות. מקצה השיפורים של גנץ נתקל עכשיו במתקפת נגד מצד ראש הממשלה.

במצב שנוצר, ותחת הלחץ שמפעיל יריב לוין, נתניהו יעביר בשבוע הבא את החוק לצמצום עילת הסבירות. זה המבחן הגדול ביותר של הממשלה, וגם של המחאה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אם החוק הזה יעבור בשקט והמדינה לא נופלת, אנחנו בדרך לניצחון – ואז גם אין משמעות לכל מה שאומר גנץ", אמר לי אתמול אחד ממקורביו של נתניהו.

במלים אחרות, כפי שאומר לי אחד מראשי האופוזיציה, "רק הפגנות בסדר הגודל שהיו בפריז בשבועות האחרונים יכולות למנוע אולי את העברת החוק בשבוע הבא, וזה כנראה מה שיהיה ברחובות".

נתניהו דווקא בונה על רגיעה שתהיה כאן אחרי שיעביר את החוק לצמצום עילת הסבירות. המדינה והכנסת יצאו לחופשת קיץ, אחריה הוא יוכל להעביר את החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. עד אז הוא יטיל את כל האשמה על גנץ שעצר כל סיכוי להידברות.

בסביבת נתניהו, כינו אתמול את גנץ "צבוע", וטענו ש"לא הייתה לו מילה לומר על הבליץ של אבי ניסנקורן בוועדה למינוי שופטים בתקופתו, שבחרה 60 שופטים בשעתיים".

בסביבת נתניהו, כינו אתמול את גנץ "צבוע", וטענו ש"לא הייתה לו מילה לומר על הבליץ של אבי ניסנקורן בוועדה למינוי שופטים בתקופתו, שבחרה 60 שופטים בשעתיים"

אבי ניסנקורן נפרד ממשרד המשפטים, 3 בינואר 2021 (צילום: גדעון שרון, לע"מ)
אבי ניסנקורן נפרד ממשרד המשפטים, 3 בינואר 2021 (צילום: גדעון שרון, לע"מ)

אנשי גנץ מאשימים כמובן את ראש הממשלה שהוליך אותם שולל בדיונים בבית הנשיא ולא התכוון לרגע להגיע להסכמה, אלא רק למשוך זמן ולנצל את ההידברות לטובתו.

אתמול שוחחתי עם מקורב אחר של ראש הממשלה ורעייתו. "חבל לי שהמשטרה מפנה את המפגינים מהכבישים", הוא אמר, "שיישארו שם עד שהציבור, שנמאס לו מהם, יפנה אותם כמו שצריך לטפל באנרכיסטים שהמשטרה לא מטפלת בהם".

"חבל לי שהמשטרה מפנה את המפגינים מהכבישים. שיישארו שם עד שהציבור, שנמאס לו מהם, יפנה אותם כמו שצריך לטפל באנרכיסטים שהמשטרה לא מטפלת בהם"

הסברתי לאיש של נתניהו שצריך לעצור את החקיקה אם רוצים פשרה. הוא טען שנתניהו עצר את החקיקה ו"האנרכיסטים המשיכו להשתולל".

אמרתי לו שגם נתניהו היה מוכן למחוק את הרפורמה הזו, אבל הוא לא יכול.

"נתניהו מת על הרפורמה הזו", ענה האיש. "הדרך המהירה שבה הלכנו הייתה מוטעית. היום יש לנו סעיפים שאנחנו רוצים יותר וסעיפים שהם חשובים פחות כרגע".

מפגינים חוסמים את נתיבי איילון במחאה על הדחתו של ניצב עמי אשד, 5 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון במחאה על הדחתו של ניצב עמי אשד, 5 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

שאלתי מה הבעיה לעצור את החקיקה ולהיפגש שוב בבית הנשיא?

"בשביל מה, כדי שהם יפוצצו את השיחות שוב", ענה האיש של נתניהו.

העסק אבוד. גנץ יודע היטב שהשיחות בבית הנשיא קרסו ואין שום אפשרות לחדש אותן לפי שעה, למרות ההצהרה השקופה שלו אתמול. לפיד מוכן לחדש את השיחות אם החקיקה תיפסק, אבל אין לו פרטנר מימין.

גנץ יודע היטב שהשיחות בבית הנשיא קרסו ואין שום אפשרות לחדש אותן לפי שעה, למרות ההצהרה השקופה שלו אתמול. לפיד מוכן לחדש את השיחות אם החקיקה תיפסק, אבל אין לו פרטנר מימין

צריך רק לרחם על נשיא המדינה יצחק הרצוג ועל המעמד הנשחק שלו אחרי שבישר לאומה לאורך כל הדרך שהשיחות מתקדמות בצורה חיובית ורצינית, בניגוד לרוב הפרשנויות שקבעו שאין בהן תכלית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
"אתמול שוחחתי עם מקורב אחר של ראש הממשלה ורעייתו. “חבל לי שהמשטרה מפנה את המפגינים מהכבישים”, הוא אמר, “שיישארו שם עד שהציבור, שנמאס לו מהם, יפנה אותם כמו שצריך לטפל באנרכיסטים שהמשטרה ... המשך קריאה

"אתמול שוחחתי עם מקורב אחר של ראש הממשלה ורעייתו. "חבל לי שהמשטרה מפנה את המפגינים מהכבישים", הוא אמר, "שיישארו שם עד שהציבור, שנמאס לו מהם, יפנה אותם כמו שצריך לטפל באנרכיסטים שהמשטרה לא מטפלת בהם""

רק אני קוראת קריאה לחמומי מוח לקחת את החוק לידיים ולפג7ע בצפגינים?
וזה כמובן ימנע את המשך האנרכיה, ובכלל לא ידרדר את המדינה לאלימות?

עוד 540 מילים ו-1 תגובות
סגירה