הנה, גלנט, אנחנו מושכים בכנף מעילך ולא תוכל לומר - לא ידעתי

הפגנה מול בית יואב גלנט, יוני 2023 (צילום: Flash90)
Flash90
הפגנה מול בית יואב גלנט, יוני 2023

בגיל 18 התגייסתי לשלדג מתוך אמונה יוקדת – שבדיעבד הייתה תמימה – במדינת ישראל, במוסדותיה, בחוקיה, במנהיגיה ובערכיה.

אני והאלפים שהתגייסו ליחידה לדורותיה שירתנו תחת עשרות ממשלות, תחת ראשי ממשלה רבים ושרי ביטחון שונים, ממפלגות שונות, עם תפיסות עולם שונות.

שירתנו בסדיר, שירתנו בקבע ושירתנו במילואים. יצאנו למבצעים הרחק מעבר לקווים, סיכנו את חיינו, העמדנו את עצמנו במבחנים פיזיים ומנטליים מן הקשים שניתן לדמיין, ועשינו את כל זה מתוך מוטיבציה לאומית ואישית – כישראלים, כיהודים (או כדרוזים, כמו מפקד היחידה הנוכחי), כציונים, וכפטריוטים.

אני והאלפים שהתגייסו ליחידה לדורותיה שירתנו תחת עשרות ממשלות, תחת ראשי ממשלה רבים ושרי ביטחון שונים, ממפלגות שונות, עם תפיסות עולם שונות. שירתנו בסדיר, בקבע ובמילואים

מעולם לא הטלנו ספק בעצם הלגיטימציה של ממשלות ישראל לשלוח אותנו למבצעים או לצאת למלחמות. גם כאשר היו מחלוקות קשות בעם – כמו במלחמת לבנון השנייה – היה ברור שיש קווים אדומים, שיש כללי משחק דמוקרטיים שאיש לא יעז לשבור. שיש מינימום של Fair play, של שיקול דעת, של סבירות בתהליכי קבלת ההחלטות.

הכרתי אותך, השר יואב גלנט, כשהיית מזכירו הצבאי של ראש הממשלה אריאל שרון, ואני אז סגן ראש המל"ל. זה תפקיד שהוא סטאז' פוליטי לאלופים, שפתאום נחשפים לתהליכי קבלת ההחלטות ברמת הקבינט, התייעצויות השרים המצומצמות, בפ"ע – פגישות העבודה – בין ראש הממשלה לראש המוסד, ראש השב"כ, ראש המל"ל.

עבדת צמוד צמוד לשרון, שהיה ראש ממשלה עוצמתי, מיתולוגי, עוד בחייו. אבל לפני שנהיה ראש ממשלה, הוא היה, כמוך, אלוף שרוצה להיות שר ביטחון, ושר ביטחון שרוצה להיות ראש ממשלה. וממש כפי שדרכך מעלה נחסמה זמנית על ידי הליכים משפטיים, כך גם דרכו.

כזכור, שרון נמצא אשם בוועדת החקירה הממלכתית בראשות שופט העליון יצחק כהן, והועבר מתפקידו כשר הביטחון. האם אתה זוכר איזו אשמה הטילה הוועדה בשר הביטחון שרון? הוא נמצא אשם ב"התעלמות מסכנה". התעלמות מסכנה ברורה ומיידית. שרון ידע, כי הוא קיבל דיווחים רבים לפני האירועים, וגם בזמן אמת, על האסון שעומד להתחולל (הטבח בסברה ושתילה), אבל בחר להתעלם מן המידע, לאטום אוזניים מול ההתרעות, ולסובב את ראשו לצד השני. אני רוצה לצטט בפרפרזה מתוך דו"ח הוועדה שהרשיעה את שרון בהתעלמות מן הסכנה:

"לא היה צורך בכושר נבואי כדי לדעת שקיימת סכנה מוחשית.. תחושת סכנה כזו היתה צריכה להיות בתודעתו של כל בר-דעת שהיה קרוב לנושא זה, ובוודאי בתודעתו של שר הביטחון… אם שר הביטחון לא חשב שהחלטה יכולה לגרום לאותו אסון שבסופו של דבר קרה… הרי ההסבר היחיד לכך הוא שהחשש בפני הצפוי נעלם מתודעתו.

"חובתו של שר הביטחון, בתור מדינאי הממונה על ענייני הביטחון של מדינת ישראל, ובתור שר שנטל חלק פעיל בהכוונת המהלכים…הייתה להביא בחשבון את כל השיקולים הסבירים בעד ונגד…".

כזכור, שרון נמצא אשם בוועדת החקירה הממלכתית בראשות שופט העליון יצחק כהן, והועבר מתפקידו כשר הביטחון. האם אתה זוכר איזו אשמה הטילה הוועדה בשר הביטחון שרון? הוא נמצא אשם ב"התעלמות מסכנה"

בעדותו בפני הוועדה אמר שר הביטחון שרון דברים דומים לאלו של…ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני וועדת החקירה למחדל בהר מירון – נתניהו אמר ש"איש לא משך בכנף מעילו". שרון אמר: "אם הייתה לי ציפייה שזה מה שעלול לקרות, או אם מישהו היה מזהיר אותי שזה מה שעלול לקרות… ", זה לא היה קורה.

שר הביטחון גלנט – אנחנו באנו לכאן כדי להגיד לך בקול גדול וברור – האסון הזה הולך לקרות. ביום שני הקרוב אתה הולך להרים את ידך על הדמוקרטיה הישראלית, בהצבעה בעד חוק ביטול אי-הסבירות.

והתוצאה של הרמת היד הזו תהיה תחילת התפוררותו של צבא המילואים, של צבא העם, ופגיעה קשה, חמורה, הן מיידית והן ארוכת טווח, בכשירות הצבא, בהרתעה הישראלית, ובביטחון הלאומי.

ואתה לא תוכל להגיד, בפני שום וועדת חקירה, שאתה לא ידעת. שאף אחד לא אמר לך. הנה, אנחנו מושכים בכנף מעילך. משיכה גדולה וחזקה.

הנה. אמרנו לך, אנחנו אומרים לך, ואתה יודע. נ-ק-ו-ד-ה.

ערן עציון נואם בהפגנה מול ביתו של יואב גלנט (צילום: יובל שחר)
ערן עציון נואם בהפגנה מול ביתו של יואב גלנט (צילום: יובל שחר)

לא תעמוד לך שום זכות-עבר, לא תעמוד לך שום טענת "לא ידעתי", ולא תעמוד לך שום טענת "משמעת סיעתית" או "כך עושים כולם". כשר הביטחון יש לך אחריות ביטחונית ייחודית, שאותה ידעת להביא לביטוי – אמנם באיחור ובהיסוס ובתחילה מאחורי דלתיים סגורות – רק לפני שלושה וחצי חודשים. אחריות על מוכנות וכשירות הצבא, כולל צבא המילואים. אחריות על התרעה אסטרטגית לחלילה מלחמת-אחים, ואחריות מוסרית והיסטורית כלפי כל המשרתים בצה"ל, בעבר, בהווה ובעתיד.

תוצאת הרמת ידך תהיה תחילת התפוררות צבא המילואים, צבא העם, ופגיעה חמורה בכשירות הצבא, בהרתעה ובביטחון הלאומי. ולא תוכל להגיד, בפני שום ועדת חקירה, שלא ידעת. שאף אחד לא אמר לך

אחת ההגדרות התמציתיות לציונות היא "נמל בית" או חוף מבטחים אליו יוכלו להגיע יהודים נרדפים מכל רחבי העולם. יצא לנו ביחידה להשתתף במבצע משה ומבצע שלמה, לממש את ההבטחה הציונית הזו.

בהרימך יד בכנסת השבוע אתה מתחיל לחרב את פועלם ומסירותם של אלפי ציונים, של אלפי לוחמים, לחרב את הבית הלאומי עליו חלמו דורות.

לוחמים צעירים שנדרשים לסכן את חייהם גם בימים אלה, מועמדים לשירות ביטחון שיגיעו לגיבושים בחודשים ובשנים הקרובות, ומילואימניקים רבים – לא יהיו מוכנים לשרת בצבא של ישראל לא-דמוקרטית, של ישראל שהיא דיקטטורה-בהתהוות.

הפגנה ליד ביתו של יואב גלנט, יולי 2023 (צילום: שמוליק ראובני)
הפגנה ליד ביתו של יואב גלנט, יולי 2023 (צילום: שמוליק ראובני)

רצה הגורל, ואתה הוא שר הביטחון במשבר הגדול והחמור ביותר בתולדות המדינה. תפקידך הוא להגן על המדינה, על הצבא ועל הדמוקרטיה – לא לתמוך בחקיקה הפרועה והמסוכנת ביום שני, ולא לתת את ידך להמשך הפיכת ישראל לדמוקרטיה נכה, חלולה ופגיעה. אנחנו מסתכלים עליך ואומרים לך – זה בידך. זה בידך, וכפי שאומרת סיסמת הכוחות המיוחדים – "המעז – מנצח".

(הנאום החל מהדקה ה-73 בשידור החי של אור-לי ברלב)

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 829 מילים
סגירה