ביטול עילת הסבירות - בומרנג לשרים

ח"כ שמחה רוטמן נואם במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ח"כ שמחה רוטמן נואם במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023

אנשי הרשות השלטונית, ובמיוחד השרים, אינם אוהבים את עילת הסבירות. היא מגבילה אותם. הם רוצים לעשות מעשה מסוים, ובית המשפט לא מאפשר להם את המעשה בכוחה של עילת הסבירות.

נבחן את המקרה של הכוונה הטובה. נניח שהשר מכיר את ראובן עוד מימי ילדותו. ראובן מהשכונה נהיה קבלן והוא גם מצליח במעשה ידיו. השר מאמין בכישוריו של ראובן, סומך עליו, ורוצה למנותו למנכ"ל של חברה ממשלתית. על פי אמות המידה של ועדת האיתור – ראובן אינו מתאים לתפקיד, ויש רבים שמתאימים וראויים ממנו.

נניח שהשר מכיר את ראובן עוד מימי ילדותו. ראובן מהשכונה נהיה קבלן מצליח, והשר סומך עליו ורוצה למנותו למנכ"ל של חברה ממשלתית. על פי אמות המידה של ועדת האיתור – ראובן אינו מתאים לתפקיד

השר מתעקש על מינויו של ראובן ובית המשפט פוסל את המינוי מכוחה של עילת הסבירות. בית המשפט כופה, ובצדק, מנהל תקין, ולא מאפשר התנהלות שלטונית בשיטת חבר מביא חבר (בדיוק הפוך ממה שנוהגים אנשי השלטון הנוכחי לפמפם יומם וליל). על כך מתרעמים השרים.

המקרה של "הכוונה הטובה" הוא חריג אצל שרי ישראל, ובמיוחד בממשלה הנוכחית.

ברוב המקרים, כפי שאנחנו רואים בחודשים הספורים של כינונה של ממשלה זו, לא הכוונה הטובה היא שמדריכה את השרים. מסתמן שהשרים, ובמיוחד שרי הליכוד וש"ס, רוצים למנות פעילים מרכזיים או לא מרכזיים במפלגותיהם, או מקורבים לפעילים כאלה, לתפקידים ברשויות שלטוניות, ו/או למנות למשרות שלטוניות אנשים שנקבע בבית המשפט שאינם ראויים לשמש במשרות אלו.

לשרים האמיתיים שלנו אין חזון של טובת המדינה ועתידה. חזונם הוא הפריימריז במפלגותיהם או עניינים הקשורים במגזר הצר אליו הם משתייכים. שרים אלה חושבים, שכשתבוטל עילת הסבירות יוכלו לקדם את חזונם – להשיג מקום טוב בפריימריז, או להיבחר בתוך קהילתם.

השרים האמיתיים האלה עלולים לגלות שביטול עילת הסבירות בפומבי ברעש ובצלצולים, והחופש שניתן להם לבצע כל מעשה, משוגע ככל שיהיה, יכו בהם ויורידו את מעמדם בפריימריז ובתוך קהילותיהם.

הסיבה היא שעכשיו כל הפעילים והמקורבים למיניהם יודעים שהשר יכול לעשות מעשים ככל אשר יחפוץ, ועל כן כולם יתבעו ממנו תפקידים ומשרות ברשויות השונות ובתאגידים ובחברות הממשלתיות בהם יש כבוד ומשולם שכר נאה.

השרים האמיתיים עלולים לגלות שביטול עילת הסבירות בפומבי ברעש ובצלצולים, והחופש שניתן להם לבצע כל מעשה, משוגע ככל שיהיה, יכו בהם ויורידו את מעמדם בפריימריז ובקהילותיהם

כולם(!) חמדנים וכולם ירצו. והשר המסכן לא יוכל להשביע את כל ההמון. ואלה שיאכלו מהמלקוח שישיג להם – מעטים יהיו מאלה שימשיכו לרעוב. הרעבים יהיו אויבים לשר, וישיתו צרות על השר בפריימריז ועל מעמדו של השר בקהילתו.

יאיר טל הוא מהנדס מכונות שעבד במספר חברות. היום הוא גמלאי. חקר את ניהול המלחמה במלחמת יום הכיפורים והשלים את כתיבת הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים" אשר יצא לאור בספטמבר 2019 בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר נוסף שלו "אכזבה וגאווה - מלחמת יום הכיפורים" יצא לאור ב-2023 בהוצאת "טפר - הוצאה לאור".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 378 מילים ו-1 תגובות
סגירה