שעת המבחן של מחאת המילואימניקים מתקרבת

עד היום, איש לא סרב להופיע למילואים ואנשי המחאה מהיחידות השונות הסתפקו באיומים בלבד ● אולם כעת ברור גם בצה"ל וגם בקרב ארגוני המחאה כי הגיע הזמן למעשים ● העיניים מופנות לעבר טייסי המילואים, שנאספו היום לכנס בו יכריעו כיצד לנהוג ● מספיק שכמה מאות מחיל והאוויר והמודיעין יממשו את האיומים כדי שהכשירות המבצעית של צה"ל תיפגע משמעותית ● פרשנות

מחאה של "אחים לנשק" ליד ביתו של שר השיכון יצחק גולדקנופף בירושלים, 16 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מחאה של "אחים לנשק" ליד ביתו של שר השיכון יצחק גולדקנופף בירושלים, 16 במאי 2023

פחות מיממה אחרי שעברה בכנסת הצעת החוק לביטול עילת הסבירות, בצה"ל בוחנים בדאגה פניה כעת של מחאת אנשי המילואים.

שר הביטחון יואב גלנט אמר ביום ראשון בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי לא נרשם "אף סרבן אחד מאז שהתחילה המחאה" והוסיף: "לא קיבלתי עד היום שם ומספר אישי של קצין או חייל אחד שנקרא למילואים ולא הגיע בגלל הרפורמה המשפטית".

אבל בצה"ל מודים שאחרי החקיקה הלילה, המצב עלול להשתנות – ולא צריך יותר מכמה מאות אנשי מילואים ביחידות המודיעין וחיל האוויר, למשל, כדי לפגוע משמעותית בכשירות המבצעית של הצבא.

מעשים ולא הצהרות

בדיונים שנערכו בשבועות האחרונים בצמרת צה"ל, הוחלט להמשיך ולדבוק בעקרון של התמודדות עם מעשים ולא עם הצהרות. "אותנו לא מעניין מי חותם על עצומה או מרים שלט כאזרח. אותי מעניין האם יש היעדרות משירות מילואים", אומר לזמן ישראל קצין בכיר בצה"ל.

בצמרת צה"ל, הוחלט להמשיך ולדבוק בעקרון של התמודדות עם מעשים ולא עם הצהרות. "אותנו לא מעניין מי חותם על עצומה או מרים שלט כאזרח. אותי מעניין האם יש היעדרות משירות מילואים"

הפגנה של “אחים לנשק” ליד ביתו של שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם, 8 ביולי2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
הפגנה של "אחים לנשק" ליד ביתו של שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם, 8 ביולי2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)

הרמטכ"ל הרצי הלוי – שמבין כי מדובר במטען-צד חברתי, מבצעי ופוליטי – הולך כאן על חבל דק מאוד, אפשר לומר שעד עכשיו בקור רוח והצלחה למרות ביקורת עזה, בעיקר מימין, על כביכול רפיסות. אף רמטכ"ל לא התמודד עם שסע חברתי כזה שחלחל עמוק כל כך לצה"ל.

המבחן המיידי, כמו בגל המחאה הגדול בתחילת השנה, היא מחאת הטייסים. מי שצריכים להתייצב פעם בשבוע בטייסות הם נייר הלקמוס למספרים האמיתיים. סירוב המוני שלהם להתייצב למילואים יתבטא ויורגש מייד בכשירות המבצעית של הטייסות, בשונה מכוחות המילואים של מערך היבשה שמזומנים חודשים קדימה.

המבחן המיידי, כמו בגל המחאה הגדול בתחילת השנה, היא מחאת הטייסים. מי שצריכים להתייצב פעם בשבוע בטייסות הם נייר הלקמוס למספרים האמיתיים. סירוב המוני שלהם יתבטא ויורגש מייד

נכון לשעת כתיבת שורות אלה, נערך במרכז הארץ כנס גדול של טייסי המילואים בחיל האוויר. את הכנס ארגנו תומכי המחאה שרוצים להבהיר לחברים בקוקפיט את ההשלכות המשפטיות, המבצעיות והאזרחיות של אי התייצבות.

"זה חיל האוויר, תמיד עובדים מסודר ואנליטי… לא כמונו הירוקים", אומר לזמן ישראל א', אחד ממובילי המחאה של "אחים לנשק". השיחה איתו נערכה הבוקר, בזמן שחסם את כביש 443, כשברקע מהומה רבתי, סירנות משטרה, צעקות ועצורים. השיחה נקטעה על ידו מדי פעם כדי לחלק הוראות.

המשטרה מפנה פעילי "אחים לנשק" החוסמים את כביש 433 סמוך לצומת מכבים-רעות (וידיאו: גיל לוין)

מבחן ג'נין עבר בהצלחה

א' הוא סגן אלוף במילואים, משרת ביחידה מובחרת, עם ממוצע של יותר ממאה ימי מילואים בשנה, אב לשני חיילים קרביים ואיש עסקים. אי אפשר לקרוא לו בוגד, משתמט או טפיל. את הרמטכ"ל, אגב, א' פוגש מדי פעם במכולת השכונתית. ועדיין, הוא מישיר מבט ומוביל את המחאה. ישראל היא מדינה קטנה ומורכבת.

לדבריו, מתחת לרדאר, צה"ל משוחח עם ארגוני המילואים בעיקר דרך היחידות כדי להבין עד כמה רחוק המחאה הולכת. את המבחן המבצעי האחרון בפעולה בג'נין, צלחה מערכת הביטחון בהצלחה. מאות אנשי מילואים התייצבו במערכים השונים – באוויר, ביבשה ובמודיעין. אפס סרבנות. "היו גם מי שהגיעו ללא קריאה", סיפר לזמן ישראל קצין בכיר.

את המבחן המבצעי האחרון בפעולה בג'נין, צלחה מערכת הביטחון בהצלחה. מאות אנשי מילואים התייצבו במערכים השונים – באוויר, ביבשה ובמודיעין. אפס סרבנות. "היו גם מי שהגיעו ללא קריאה"

במבחן ג'נין, למרות כל הקולות הפוליטיים לפני הפעולה ואחריה, הקונצנזוס נשמר. בצה"ל היו מי ששחררו אנחת רווחה.

"צריך לשזכור שזה היה לפני האישור בקריאה הראשונה הלילה של עילת הסבירות. עוד חשבנו שיש מקום להידברות או רידוד ההצבעה ודחייה שלה למושב הבא", אומר א' בהתייחס לפעולה בג'נין. מה שהוא מוסיף אחר כך צריך כנראה להדאיג מאוד את צה"ל ומקבלי ההחלטות.

כוחות צה”ל נכנסים לג’נין, 3 ביולי 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
כוחות צה"ל נכנסים לג'נין, 3 ביולי 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

"מה שראינו עד עכשיו מבחינת יחידות המילואים הוא איפוק", אומר א'. "המכתבים שיצאו מיחידות שונות היו בניגוד לקו שהובלנו במהלך הדיונים בבית הנשיא. עכשיו נתחיל לפרסם את מכתבי היחידות, והדרג המדיני יבין עד כמה עמוק ורחב המחאה הגיעה".

"המכתבים שיצאו מיחידות שונות היו בניגוד לקו שהובלנו במהלך הדיונים בבית הנשיא. עכשיו נתחיל לפרסם את מכתבי היחידות, והדרג המדיני יבין עד כמה עמוק ורחב המחאה הגיעה"

נטישה של יחידים

בצה"ל אין הוראה מערכתית של איך לנהוג במתנדבים לשירות מילואים שיחליטו לא להתייצב יותר. אין שום חוק שיכול לחייב אותם להמשיך להתנדב. לגבי סרבנות של חיילי מילואים המחוייבים בשירות על פי חוק, לכאורה ניתן להעמידם לדין אך כרגע הכוונה היא שכל מפקד יחידה יטפל במחאה באופן פרטני מול הפקודים שלו.

במילים אחרות, יש כאן מרחב פעולה גדול למפקדים ושיקול דעת. בצה"ל מבינים שהוראה גורפת יכולה לשבור את הכלים ואת החוזה הלא כתוב, את מרקם היחסים העדין.

"אני חושב שתמונת הפגיעה במערך המילואים עדיין לא נראית במלואה, והדרג המדיני בכלל לא מודע להיקפה", אומר א'. "אנחנו, אחים לנשק, הבעיה הקטנה של צה"ל. ברגע שיהיה פתרון פוליטי מוסכם לרפורמה אנחנו מחזירים בהוראה את כולם לשירות.

הפגנה של “אחים לנשק” בכניסה לנמל חיפה, 3 ביולי 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
הפגנה של "אחים לנשק" בכניסה לנמל חיפה, 3 ביולי 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)

"הבעיה היא בתחומים האפורים, במפקדות למיניהן, ולא ביחידות האורגניות. במערכים האלה אני רואה בחודשים האחרונים נטישה גדולה של יחידים. זה תהליך שיהיה קשה מאוד לעצור ולגלגל לאחור, כי זו פעולה של יחידים. במקום מסוים, זה מדאיג גם אותנו מאוד".

"הבעיה היא בתחומים האפורים, במפקדות למיניהן, ולא ביחידות האורגניות. במערכים האלה אני רואה בחודשים האחרונים נטישה גדולה של יחידים. זה מדאיג גם אותנו מאוד"

עוד 783 מילים
סגירה