האיחוד קטן מסך חלקיו

כבר בערב הבחירות העריך גורם בימינה כי איילת שקד תתפטר מהכנסת אם הרשימה לא תגיע לשמונה מנדטים ● אתמול, אחרי היוודע התוצאות, כבר דיברו על שקד כ״בלון תקשורתי״ ● בשמאל, לעומת זאת, העבודה לא גדלה למרות האיחוד עם גשר - אך כן הצליחה לנגוס בשולי הבייס הימני במעוזים המסורתיים של הליכוד ● פרשנות

איילת שקד, אורלי לוי-אבקסיס (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
איילת שקד, אורלי לוי-אבקסיס

במפלגת ימינה מתעקשים שאיילת שקד היא יו"ר משותף עם נפתלי בנט בימין החדש, למרות חשיפת זמן ישראל על שליטתו המוחלטת במפלגה, ולמרות שהוא זה שהיה חתום על מכתב ההתפצלות מימינה כבר כשעה לאחר פרסום תוצאות המדגמים.

בימין החדש מציגים את הודעת ההתפצלות כעניין טכני, עמידה בהתחייבות מפורשת מתקופת קמפיין הבחירות, אך חוזרים על המסר שלפיו את המו"מ הקואליציוני ינהלו המפלגות החברות בימינה במשותף.

ראשי ימינה אחרי היוודע תוצאות המדגמים, ב-17 בספטמבר 2019 (צילום: פלאש90)
ראשי ימינה אחרי היוודע תוצאות המדגמים, ב-17 בספטמבר 2019 (צילום: פלאש90)

כבר בערב הבחירות אמר גורם בימינה כי ההערכה ברשימה היא ששקד תתפטר מהכנסת אם הרשימה לא תגיע לשמונה מנדטים. אתמול היה נראה כי גורמים אחרים ברשימה, המיוחסים לסביבת יו"ר הבית היהודי רפי פרץ, מעוניינים לתת לשקד את הדחיפה הנוספת החוצה.

ב"ישראל היום" דווח כי בכיר במפלגה כינה את שקד "בלון תקשורתי", והוסיף כי "אין לה יכולת הנהגה. אנחנו בהלם. לא הצליחה להזיז עיפרון ממקום למקום. מחכים להתפטרות שלה".

בכיר במפלגה כינה את שקד "בלון תקשורתי", והוסיף כי "אין לה יכולת הנהגה. אנחנו בהלם. לא הצליחה להזיז עיפרון ממקום למקום. מחכים להתפטרות שלה"

פרישה מימינה תותיר את הימין החדש עם שלושה נציגים בלבד: בנט, שקד ומתן כהנא. לדברי משפטן המתמחה בדיני מפלגות, אם שקד תפרוש מהכנסת לאחר התפרקות ימינה, מי שתחליף אותה היא הבאה בתור ברשימת ימינה, עידית סילמן מהבית היהודי, ולא רוני ססובר, מספר תשע בימינה ומספר ארבע בימין החדש. כך אמר גם גורם פוליטי המעורה בדברים.

המשמעות היא שהתפטרות של שקד מהכנסת תפגע בימין החדש ותותיר אותה עם שני חברי כנסת בלבד, כך שלבנט יש סיבה טובה לרצות את שקד בכל דרך אפשרית.

בימינה התייצבו אתמול מרצון ולא מאונס בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. למרות המשקעים בין ראש הממשלה לשקד ובנט, האינטרס ההדדי בברית הדוקה בין מפלגות הימין והדתיים גובר על הכל.

לאיש אין מושג איך יכולה להיראות ממשלה שתכלול את כל המפלגות שראשיהן הגיעו ללשכת נתניהו, אך התחושה בגוש הימין היא שההתלכדות לפעולה משותפת היא המהלך האפקטיבי ביותר האפשרי בנסיבות הקיימות.

הבוקר (חמישי) בתשע וחצי ייפגשו ראשי גוש הימין להמשך תיאומים והתייעצויות.

העבודה-גשר הביאה קולות ימנים

המהלך של עמיר פרץ לחיבור בין מפלגת העבודה לגשר של אורלי לוי-אבקסיס, הניב ביום שלישי תוצאות דלות למדי. רשימת העבודה-גשר לא חוללה מעבר המוני של מצביעים מהימין, ונותרה במרחק רב ממימוש הבטחתו של פרץ ל-15 מנדטים.

עם זאת, למרות מעבר חלק ממצביעי העבודה למחנה הדמוקרטי, הצליחה העבודה-גשר לשמור על גודלה, ולנגוס בשולי הבייס הימני במעוזים המסורתיים של הליכוד. הנתונים מלמדים שלוי-אבקסיס הביאה למערכת הבחירות הזאת חלק ניכר ממצביעיה בסיבוב הקודם.

אורלי לוי-אבקסיס ועמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אורלי לוי-אבקסיס ועמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

שדרות, עיר מגוריו של פרץ, היא מטבע הדברים מקרה מובהק. מפלגת העבודה צמחה שם בין אפריל לספטמבר כמעט פי שלושה – מ-393 מצביעים ל-1,073.

צמיחה דומה התרחשה באופקים, שם גדל מספר המצביעים מ-158 בלבד באפריל, ל-437 ביום שלישי השבוע.

נתיבות, עיר דרומית נוספת, הציגה את אותו דפוס, עם עלייה מ-91 מצביעים ל-232.

בכל אחת מהערים איבדה הליכוד כמה מאות קולות בין מערכות הבחירות, רובם ככל הנראה לישראל ביתנו.

בבאר שבע עלתה העבודה מ-2,632 מצביעים באפריל ל-4,155 השבוע. זהו מספר קטן במקצת מסך הקולות שקיבלו העבודה וגשר כשהתמודדו בנפרד, אז הצביעו להן כ-4,300 מתושבי העיר.

בקריית אתא גדלה העבודה מ-742 קולות באפריל ל-1,298 השבוע. גם שם, סך הקולות לעבודה וגשר באפריל גבוה מעט יותר, אך יש לזכור שהקולות של גשר הלכו אז לאיבוד.

בחולון קיבלה השבוע העבודה-גשר כ-5,300 קולות, לעומת 4,173 קולות באפריל.

תמונה דומה משתקפת גם מתוצאות הבחירות באילת, ביקנעם עילית, בבת ים, בקריית שמונה ובאשדוד.

באשדוד זכו שתי המפלגות ב-2.7% במשותף בשתי מערכות הבחירות, שהם כ-3,100 קולות. הליכוד, אגב, איבדה בין שתי מערכות הבחירות 4,200 מצביעים בעיר, בעוד ישראל ביתנו גרפה 5,500 קולות נוספים.

הרחבת הגבולות של פרץ התרחשה גם בחלק מהיישובים הערביים. ברהט גדלה המפלגה בין שתי מערכות הבחירות האחרונות מ-79 מצביעים ל-454 השבוע, ובסכנין מ-186 מצביעים באפריל ל-406 במערכת הבחירות הזאת.

אי אפשר לדעת כמה מהקולות החדשים שקיבלה העבודה-גשר הגיעו מהליכוד, וברור כאמור שהנהנית העיקרית מהצטמקות הליכוד היא ישראל ביתנו. אך לאור זאת שיחד עם מפלגת כולנו הצטמקה הליכוד ב-7 מנדטים, שלא כולם עברו למפלגתו של אביגדור ליברמן, אפשר להניח שלפחות מנדט אחד עבר לעבודה-גשר.

לאור זאת שיחד עם מפלגת כולנו הצטמקה הליכוד ב-7 מנדטים, שלא כולם עברו למפלגתו של אביגדור ליברמן, אפשר להניח שלפחות מנדט אחד עבר לעבודה-גשר

אלה קולות אנשי ימין שיו"ר המפלגה החדש שלהם קרא אתמול במסיבת עיתונאים, להזמין את הרשימה המשותפת למשא ומתן הקואליציוני. ספק רב אם הם מזדהים עם האמירה של פרץ, לפיה "כפי שאסור להחרים את איימן עודה, אסור להחרים את החרדים ואת נציגיהם בכנסת", אך בכל זאת יש כאן חידוש מרענן.

עוד 677 מילים
סגירה