רוח רפאים מבעתת את קואליציית הימין הרדיקלי בישראל - שוויון

ח"כ לימור סון הר מלך נואמת במליאה, 12 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת
ח״כ לימור סון הר מלך נואמת במליאה, 12 ביולי 2023

רוח רפאים מבעתת את קואליציית הימין הרדיקלי בישראל: שוויון. הטירלול הריאקציונרי של משלת נתניהו במסגרת המהפכה המשטרית הכוללת, עלה מדרגה בשבוע שעבר.

מליאת הכנסת הצביעה בקריאה טרומית בעד הצעת חוק של חברת הכנסת לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, שמבטלת את הרשות לקידום מעמד האישה, שהוקמה על פי חוק, ומקימה תחתיה גוף פוליטי נטול עצמאות וסמכויות.

מליאת הכנסת הצביעה בקריאה טרומית בעד הצעת חוק ח"כית מעוצמה יהודית, שמבטלת את הרשות לקידום מעמד האישה, שהוקמה על פי חוק, ומקימה תחתיה גוף פוליטי נטול עצמאות וסמכויות

כיום הרשות כפופה למשרד לשוויון חברתי, אך פועלת כגוף עצמאי בעל סמכויות רבות, בעוד שהגוף החדש ימוקם במשרד לקידום מעמד האישה. בראש המשרד הזה עומדת השרה מאי גולן, אותה שרה, שביחד עם שאר חברי הקואליציה, הצביעה נגד הצעת החוק לייצוג הולם של נשים ברשימת המועמדים לכנסת. שרה שאין דבר וחצי דבר בינה לבין הגנה על כבודן ומעמדן של נשים.

הרשות לקידום מעמד האישה, הוקמה לפני 25 שנה, על ידי חברות כנסת מכל סיעות הבית, ימניות ושמאלניות, יהודיות וערביות, דתיות וחילוניות, מתוך הבנה שבנושאים של הגנה על כבודן של נשים וקידומן אין אופוזיציה ואין קואליציה, ושיתופי הפעולה הם הכרחיים, אחרת לא יהיה מי שייצג אינטרסים של נשים. הבנו, ששיתוף הפעולה בינינו יאפשר השתתפות מלאה של נשים בכל תחום ובכל זירה ציבורית או פרטית. זה חיוני לקיומה של מדינה דמוקרטית מתוקנת וזה צריך להיות מובן מאליו.

המהלך לביטול הרשות כגוף עצמאי ונטול סמכויות מהותיות, כמו הסמכות לייעץ למשרדי הממשלה בנושא אכיפת חוקים, מעקב אחר השלכות חקיקה על נשים, מעקב אחר המלצות מבקר המדינה בנושאים שבסמכותה, היכולת להגיש חוות דעת מגדריות וקידום תקציב מגדרי – יחליש את כוחה ויהפוך אותה לכלי שרת שכפוף לאינטרסים פוליטיים.

בנוסף, החוק יאפשר למנות את מנהלת הרשות — שעד היום היה תפקיד מקצועי הדורש תנאי סף ברורים — במינוי פוליטי ללא כל ניסיון או הכשרה נדרשים. במקביל, הוועדה המייעצת של הרשות, המונה 11 אנשי ציבור, תורכב ישירות על ידי השרה.

הרשות לקידום מעמד האישה, הוקמה לפני 25 שנה, ע"י ח"כיות מכל סיעות הבית, ימניות ושמאלניות, יהודיות וערביות, דתיות וחילוניות, מתוך הבנה שבנושאי הגנה על כבוד נשים וקידומן אין אופוזיציה ואין קואליציה

למרות שבשלושת העשורים האחרונים נשים עברו כברת דרך ארוכה לשוויון, ונחקקו עשרות רבות של חוקים מגדריים – נשים עדיין מקופחות, מופלות ומודרות בכל תחומי החיים.

מדברים ברטוריקה שוויונית, אך מקיימים מנגנוני אפליה, גלויים או סמויים, שמושפעים מהדת, מהשירות הצבאי ומהמשפחה, היוצרים מציאות לא שוויונית ועיוורון מגדרי ביחס לנשים בכלל, ולאלו שרוצות להגיע לצמרת בפרט.

נשים בישראל עדיין מוכות, מוטרדות מינית, נאנסות ומנוצלות ב"תעשיית המין" ומופלות בבתי הדין הרבניים במהלך גירושין, בשל היותן נשים. הן נאבקות על מקומן בשוק התעסוקה ועל מקומן סביב שולחן הממשלה שבו מתקבלות החלטות הנוגעות לבריאותן ולגופן.

האג'נדה של הממשלה הזו היא אנטי-נשית ומסכנת אותנו, את הביטחון שלנו ואת הזכויות שלנו; ההחלטה של נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לפנות בלשון זכר לנשים וגברים, פנייה שפוגעת בשוויון הזדמנויות בעבודה, המהלכים לקדם הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, טיהורים של נשות מקצוע ממשרדי הממשלה, והענקת סמכויות נוספות לבתי הדין הרבניים במשפט האזרחי "בהסכמת שני הצדדים", לביטול נבחרת הדירקטורים שיפגע בייצוג נשים, לסירוב להצטרף לאמנת איסטנבול מ-2011 שהיא האמנה הבינלאומית הראשונה שמכירה בקיומה של תופעת האלימות המגדרית, שינוי התבחינים לנשיאת נשק, הפגיעה בחוקים שמקדמים שוויון, החמרת הענישה בעבירות מין רק אם הן על רקע לאומני, ומניעת שימוש באיזוק אלקטרוני – כל המהלכים האלו משדרים שחיי נשים במדינת ישראל הם הפקר.

האג'נדה של הממשלה הזו היא אנטי-נשית ומסכנת אותנו, את הביטחון שלנו ואת הזכויות שלנו; והיא נוקטת שלל מהלכים המשדרים שחיי נשים במדינת ישראל הם הפקר

מאחורי האג'נדה הריאקציונרית הזו עומד "פורום קהלת", מכון המחקר האולטרה-שמרני, שהכל כבר נאמר עליו, שמתודלק באמצעות מימון קבוע, ואחראי על אלפי הסעיפים בהסכמים הקואליציוניים ועל תוכניות הממשלה למהפכה המשטרית שתפגע בנשים.

מנכ"ל פורום קהלת צייץ לפני כחודשיים, שזכות בחירה לנשים היא לא תנאי הכרחי לקיומה של דמוקרטיה. הוא לא אמר חלילה שצריך לבטל את זכות הבחירה לנשים. אבל זו שיטת הפעולה שלהם, מתחילים בלהחדיר את הרעיונות הכי מפלצתיים בצורה מלוטשת, ואז בתהליך איטי הופכים אותם למציאות. פורום קהלת הוא זה שדוחף נמרצות לעבר פירורה של הדמוקרטיה הליברלית בישראל ולפגיעה בשוויון לנשים.

תחת התפישה של עליונות יהודית, הדאגה לערכי המשפחה המסורתיים וההיסטריה הדמוגרפית, ישראל הופכת לאחת המדינות המסתגרות בעולם: והממשלה הזו לא רק שלא עושה כלום בשביל הביטחון שלנו ולא רואה אותנו ממטר, היא גם מסיגה לאחור הישגים שהשגנו לשוויון, לזכויות נשים וקידום נשים.

הצעת החוק לביטול עילת הסבירות תפגע בנשים, כשמטרת העל של המהלך הזה היא להביא להחלשת כוחו של בג"ץ, שהיה הכלי המרכזי במאבק לזכויות נשים בארץ, כדי שלא יוכל להגן עלינו.

הצעת החוק לביטול עילת הסבירות תפגע בנשים, כשמטרת העל של המהלך הזה היא להביא להחלשת כוחו של בג"ץ, שהיה הכלי המרכזי במאבק לזכויות נשים בארץ, כדי שלא יוכל להגן עלינו

מתי כבר יבינו, שהמאבק הפמיניסטי והדרישה לשוויון מגדרי היא לא דרישה סקטוריאלית למען נשים. הדרישה לתחבורה ציבורית נגישה ואיכותית, לחינוך, לבריאות, להורדת יוקר המחייה, לדיור ציבורי, למשטרה מתפקדת – היא חלק מתפישת עולם רחבה של צדק ושוויון. תפישת עולם שלא מוכנה להשלים עם כל סוג של אפליה ודיכוי, לא על בסיס מגדר, וגם לא על בסיס לאום, מוצא או זהות מינית.

הדרישה הזו נועדה להחדיר לתודעה הציבורית, שבכל סוגיה שעולה על סדר היום הלאומי צריכים לקחת בחשבון שיקולים של שוויון מגדרי. הדרישות האלו לשוויון מגדרי הן שגורמות לקואליציה המטורללת הזו לאבד את העשתונות.

בקואליציה הזו לא מבינים שפמיניזם זה לא מאבק שרואה בגברים אויבים של נשים, להיפך, הם בני ברית חשובים מאין כמותם. המאבק הוא בממסד שמרני שנשלט ברובו על ידי גברים, ובתרבות שמחפיצה ומזלזלת בנשים. מדובר במאבק שנועד גם למען גברים, מאבק ששואף ליצור עולם שלא מוכתב על ידי תפיסת גבריות מעוותת ומצ'ואיסטית.

המהפכה הפמיניסטית היא אחת הצעירות שבמהפכות, וההישגים שלה — ובראשם התפישה הרדיקלית שזכויות נשים הן זכויות אדם — עדיין נתונים למתקפה מצד גברים בורים שמחזיקים בתפישות אנכרוניסטיות ותקועים בימי הביניים, וגם מצד נשים שמרניות כמו לימור סון הרמלך, שבמקום לפעול כדי לשנות את סדר היום הפוליטי, שיכלול נשים ממיקומים חברתיים שונים, היא פועלת כמי שלא הפנימה שנגמרה תקופת הברונזה.

בקואליציה הזו לא מבינים שפמיניזם זה לא מאבק שרואה בגברים אויבים של נשים, להיפך, הם בני ברית חשובים מאין כמותם. המאבק הוא בממסד שמרני שנשלט ברובו ע"י גברים, ובתרבות שמחפיצה ומזלזלת בנשים

חייבות להציב קיר ברזל למול הקואליציה הזו ולמול חברות כנסת שהן הגייס החמישי בשירות השוביניזם. קיר ברזל שעליו יתרסקו כל הניסיונות שלהם לדחוק נשים לאחור, כי אחרת הם יבלעו את טרפם ויעברו לקורבן הבא. ככה זה עם פונדמנטליסטים.

אין דמוקרטיה בלי שוויון ואת החקיקה הזו חייבים לעצור.

זהבה גלאון היא יו"ר מרצ לשעבר ונשיאת זולת לשוויון וזכויות אדם

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,013 מילים
סגירה