ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר לנוסעים מול השירותים הציבוריים בתחנה המרכזית בירושלים, 17 בספטמבר, 2019 (צילום: צילום מסך, פייסבוק לייב)
צילום מסך, פייסבוק לייב

שידור חי מול השירותים של התחנה המרכזית, הסתה נוספת נגד הציבור הערבי, הפרת חוקי הבחירות והתקנות של פייסבוק, ושורת בכירים שלא מתביישים להדהד את המסרים הגזעניים שלו ● כך נראו הרגעים הדרמטיים של מערכת הבחירות בעמוד הפייסבוק של נתניהו

בשעות האחרונות של יום הבחירות הקודמות באפריל, הופיע בנימין נתניהו בווידאו בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו, ובו הגיע לחוף הים כחלק מהמאמץ שלו להביא בוחרים לקלפי, והפציר במשתזפים ובמתרחצים למהר להצביע.

"צאו מהמים, צאו מהבתים ולכו להצביע לליכוד", אמר נתניהו, שוויתר על העניבה אבל בחר שלא להיכנס למים, בזמן שהסתובב בין המבקרים בחופה של נתניה, ובשידור חי מול אלפי ישראלים, שצפו בו בטלפונים ובמחשבים שלהם.

עם ה"ליכוד TV", ערוץ חדשות מזויף שהציג קטעי וידאו של הליכוד כדיווחי חדשות ושיתף אותם בפייסבוק, הווידאו ההוא מהחוף, היה שידור הלייב הראשון בפייסבוק שבו דיבר ראש הממשלה ישירות לציבור. והוא בהחלט לא היה האחרון.

מאז, במהלך כל הקמפיין האחרון, נתניהו הופיע באופן כמעט יומי בשידורי פייסבוק, שיבח את עצמו ואת מפלגת הליכוד, בזמן שתקף את יריביו הפוליטיים ואת אמצעי התקשורת על הכיסוי השלילי שלו, לטענתנו.

שיאים חדשים

ביום שלישי, יום הבחירות האחרונות, לקח נתניהו את שידורי הלייב שלו לרמות חדשות, כשפרסם קטעי וידאו כמעט מדי שעה, ובהם הלך והגביר את הקריאה שלו לציבור להפסיק ליהנות מיום החופש ולצאת לקלפיות כדי להצביע לו – או ש…

פרסום אזהרות נואשות על שיעורי הצבעה נמוכים בקרב תומכים – הידועים בתור קמפיין גוואעלד – הפכו להרגל בקמפיינים של המפלגות בבחירות האחרונות.

שידור הלייב הראשון שלו ביום שלישי, שהיה מחוץ לקלפי שבה הוא ורעייתו סיימו להצביע, התחיל בקריאה סטנדרטית לתומכיו לנצל את היום כדי להצביע לו. "אני אגלה לכם סוד – הצבעתי מחל", הוא אמר בווידאו בן 3 דקות.

"ואני כאן כדי להגיד לכם שאתם צריכים גם. צאו והצביעו ושימו מחל בקלפי", הוא חזר לפני שהזכיר את שמו של נשיא ארה"ב, בזמן ששחרר את האזהרה הראשונה שלו לאותו יום. "טראמפ אמר אתמול שההצבעה תהיה צמודה, אז צאו והצביעו".

לאחר שחזר לביתו בירושלים, העלה נתניהו את הבקשה הראשונה שלו לעזרה, ופתח וידאו בן 9 דקות עם אזכור "מאבקים קשים מאוד" מולם עמד בחייו, לרבות במהלך שירותי הצבא בסיירת מטכ"ל.

"אני אגיד לכם, זה המאבק הקשה מכולם", הוא אמר, והסביר כי "התקשורת" טוענת שהמירוץ צמוד, "אבל המירוץ לא צמוד. אנחנו בפיגור ואנו צריכים את עזרתכם באופן נואש", הפציר בצופים. "לכו לקלפי, שימו כתף מתחת לאלונקת הליכוד", המשיך.

"אנחנו חייבים להוציא אותם מהבית", הוא אומר לטלפון לפני שהוא עוצר לשמוע את התגובה, כביכול, מהצד השני. "לא, זה לא נראה טוב. אנחנו צריכים להוציא אותם מהבית"

בווידאו הבא, הפעם באורך 10 דקות, נראה שתפסנו את ראש המשלה כשהוא יושב ליד השולחן באמצע שיחה חשובה מאוד על כך שלא רק הליכוד מפסיד, אלא שהמפלגות הערביות והשמאל נוסקים.

"אנחנו חייבים להוציא אותם מהבית", הוא אומר לטלפון לפני שהוא עוצר לשמוע את התגובה, כביכול, מהצד השני של הקו. "לא, לא, זה לא נראה טוב. אנחנו צריכים להוציא אותם מהבית".

נתניהו, שציטט כתב של ערוץ 13 שאמר כי שיעור ההצבעה בערים וביישובים הערביים "גבוה באופן מפתיע", הפציר בבן שיחו האנונימי "להתחיל לקחת את שיעור ההצבעה ביישובים הערביים ברצינות", וטען גם – מבלי להציע הוכחה – שגורמים ברשות הפלסטינית רוצים אותו מחוץ ללשכת ראש הממשלה.

מספר קליפים דומים פורסמו במהלך הבוקר, חלק כללו גורמים שונים מהליכוד כמו ראש עיריית ירושלים לשעבר, ניר ברקת, ובכולם אזהרה על כך שהליכוד מפגרת מאחור בעקבות שיעור הצבעה גבוה באוכלוסייה הערבית ושיעור הצבעה גבוה ב"מעוזי השמאל".

בקליפ נוסף, שהזכיר את הביקור שלו בים באפריל, ביקר נתניהו בתחנה המרכזית של ירושלים, ונעמד שם עם במגפון מול שירותים ציבוריים, כביכול באופן לא מתוכן,  וחזר באוזני הקהל שהתקבץ מסביב על המסרים מקטעי הווידאו הקודמים. הפעם נוספה למסרים הפצרה דחופה שלא נראתה קודם לכן.

"מה אתם עושים כאן?" הוא שאג אל הקהל. "צאו והצביעו מחל", הוא המשיך באמפתיה, בזמן שהחזיק פתק הצבעה עצום בגודלו של הליכוד.

"להציל את ארץ ישראל"

לאחר שחזר למעונו הרשמי, הוא ערך "פגישת חירום" עם בכירים בליכוד על שיעור ההצבעה הגבוה כביכול בחברה הערבית, בה כל הנוכחים חזרו על האזהרות של נתניהו, והוסיפו ספין משלהם, בכמה דרכים.

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, דיברה על כך שהישראלים צריכים להצביע "כדי להציל את ארץ ישראל". שר העלייה והקליטה, יואב גלנט, אלוף במיל', דיבר על "הסכנה הביטחונית האדירה שתביא הקמת מפלגת שמאל בתמיכת הערבים".

הוא ערך "פגישת חירום" עם בכירים בליכוד על שיעור ההצבעה הגבוה כביכול בחברה הערבית, בה כל הנוכחים חזרו על האזהרות של נתניהו, והוסיפו ספין משלהם, בכמה דרכים

בנפרד מהלייבים שלו, בשעות המוקדמות של אחר הצהריים השעתה פייסבוק לזמן קצר את הצ'אטבוט המופעל על ידי העמוד הרשמי של נתניהו – בפעם השנייה מזה 5 ימים – משום שהוא שיתף באופן בלתי חוקי נתונים על סקרים.

פייסבוק נקטה בצעד זה לאחר שהבוט הפר שוב ושוב את התקנות שלה, כמו גם את החוק הישראלי, האוסר על פרסום סקרים בימים שלפני הבחירות.

פייסבוק מסרה במקור כי היא משעה את הצ'אטבוט עד לסוף יום הבחירות, אבל כשעתיים לאחר מכן יו"ר ועדת הבחירות, חנן מלצר, שהגיש את הבקשה הראשונית לעצור את הבוט, החליט להחזיר אותו לחיים.

הצ'אטבוט הופעל מחדש לאחר שחבר הכנסת מהליכוד, דוד ביטן, הבטיח כי הוא יפסיק להשתמש בתוצאות סקרים או בתוצאות סקרים לכאורה. המהלך כלל גם תנאי שבו יפסיק נתניהו להתראיין באופן בלתי חוקי ברדיו או בטלוויזיה.

ראש הממשלה, באופן מדהים, הגיב להשעיה שלו מפייסבוק בלייב בפייסבוק, ואמר "פייסבוק לא מסוגלת לעמוד בלחץ של השמאל". מאוחר יותר הוא מחק את הווידאו הזה

ראש הממשלה, באופן מדהים, הגיב להשעיה בלייב בפייסבוק, ואמר "פייסבוק לא מסוגלת לעמוד בלחץ של השמאל". מאוחר יותר הוא מחק את הווידאו הזה.

לאחר גיחה נוספת לציבור הרחב, הפעם בשוק מחנה יהודה, שבה חזר על אותן אזהרות, התיישב נתניהו למה שנראה כפרק אחרון בסדרה של "שידורי חירום" בעמוד הפייסבוק שלו לסיום היום. "זה לא טריק", אמר נתניהו על הדגש שלו על כך שמצביעי הליכוד לא הולכים לקלפיות. "האמינו לי", הוא הפציר בציבור.

אולי הם באמת האמינו.

עוד 864 מילים
סגירה