אל תעגלו פינות בבחירת מוהל

ערכת ברית מילה, אילוסטרציה (צילום: DRosenbach, ויקיפדיה)
DRosenbach, ויקיפדיה
ערכת ברית מילה, אילוסטרציה

לאחרונה התפרסמו שתי ידיעות בשני פרסומים שונים על סכנות ברית המילה. הראשון הוא מאמר ב"הארץ" שכותרתו, "הם חשבו שברית מילה אצל רופא היא הדרך הבטוחה ביותר. הם טעו". המאמר טוען שאנשים בטעות מאמינים שרופא-מוהל הוא יותר טוב ממוהל.

השני הוא חשיפת ערוץ 13 על המוהל הרב משה דרעי, שלמרות איסורי רבנים הוא ממשיך לגרום לתינוקות נזקים בלתי הפיכים, ויש מי שעוזרים לו לטייח לכאורה ולמחוק ראיות למעשיו. אם כל זה נכון, אז יש סיכוי שאנשים עשויים לחשוב שאין אופציה בטוחה לבצע את המצווה של ברית המילה. אבל זאת טעות.

מאמר לפיו אנשים טועים לחשוב שרופא-מוהל יותר טוב ממוהל, והחשיפה על המוהל שגורם לתינוקות נזקים בלתי הפיכים – עשויים לגרום לאנשים לחשוב שאין אופציה בטוחה לבצע את מצוות ברית המילה. אך זו טעות

כמו שהסטטיסטיקות מראות, לפי הרב פרופ' אברהם שטיינברג, "יחסית יש יותר תקלות בקרב המוהלים הרופאים" — וזה מסיבה טובה. אולי לרופאים יש ידיים מיומנות בחדר ניתוח, אבל מוהלים, שזה מקצועם, הם באמת המומחים בתחום. אנחנו המוהלים מבצעים בריתות כל יום ושכללנו את מלאכתנו. אנו ממוקדים במה שאנו עושים.

מצד שני, כמו שחשיפת ערוץ 13 מבהירה עד כאב, יצירת קשר עם הרבנות הראשית כדי למצוא את המוהל בשכונתכם גם לא בהכרח מובילה לתוצאה הבטוחה ביותר. בנוסף למקרה הנורא הזה, מוהלים רבים בעלי רישיון משרד הבריאות רשאים, ואפילו מעודדים, לבצע מציצה בפה. אם המנהג מבוצע בלי שפופרת סטרילית, התינוק יכול להידבק בהרפס סמפלקס 1, שיכול לגרום נזק מוחי או אפילו מוות.

זה משאיר להורים פתרון אחד בלבד — להיות פרואקטיבי. כדי שברית המילה תעבור בשלום ולא תהיה אירוע טראומטי, כמוהל בעצמי – אלו המלצותיי להורים.

כהורים, אתם חייבים לחקור ולמצוא את המוהל הכי מוכשר והבטוח ביותר. משימת גילוי העובדות הזו תיקח זמן, וחייבים להתחיל הרבה לפני שהתינוק נולד. המלצה מחברים למוהל היא טובה אבל אינה מספקת. המחקר יכול להתחיל אבל לא להסתיים שם. ניתן להרכיב רשימה ראשונית שמבוססת על השיחות האלו, אבל שם רק מתחילה העבודה.

ברגע שיש לכם רשימה, השלב הבא הוא למצוא את המוהל באתר אונליין. חיפוש בסיסי בגוגל הוא התחלה טובה. עליכם להתעמק באתר ולבדוק אם האתר מורחב. גם במאמר ב"הארץ" וגם בתחקיר של ערוץ 13 נחשפו מוהלים שלא נתנו למשפחות הוראות טיפול אחרי המילה. אם ההורים היו עושים עבודת הכנה בחיפוש כזה, הם יכולים היו לגלות את החיסרון שלו לפני הברית.

בנוסף למקרה הנורא, מוהלים רבים עם רישיון משרד הבריאות רשאים ואף מעודדים לבצע מציצה בפה. אם המנהג מבוצע בלי שפופרת סטרילית, התינוק יכול להידבק בהרפס סמפלקס 1, שיכול לגרום נזק מוחי ואף מוות

למוהלים רבים יש הוראות בשפע שמופיעות באתר שלהם. אבל מעבר לכך, רצוי לשלוח קובץ עם אינפורמציה מפורטת על איך לטפל בתינוק עד חודשיים אחרי האירוע – לכל הורה שיוצר קשר עם המוהל. 

לאחר שעשיתם את החקירה המוקדמת, השלב הבא הוא בקשת המלצות ו/או משוב בקבוצות אמהות בפייסבוק. הקבוצות האלו הן משאב שלא יסולא בפז. בפורום הזה תקבלו דיווח כן מהורים אחרים ותתחילו לקבל תמונה לגבי המוהל המתאים.

אזהרה — אין דבר כזה מוהל מושלם. כל מוהל הוא בן אדם, ויש תמיד הורים שמרגישים פחות מרוצים מאיזו שהיא סיבה. אז דיווח שלילי אחד הוא לא בהכרח פסילה אוטומטית. אבל כמו שאם אחת הדגישה במאמר – שהיא התבססה על התגובות הקבוצתיות שקיבלה בפייסבוק וכי אם היא הייתה שואלת לפני כן, היא הייתה מבינה שנכון לא להשתמש ברופא-מוהל הזה.

באופן דומה, למוהל עם רקורד כמו זה שהוצג בחשיפה של ערוץ 13 יהיו מספר דיווחים שליליים וזה יהיה דגל אדום מובהק. למעשה, הסיבה שהייתה למוהל הזה יכולת להמשיך לעבוד כ"כ הרבה זמן היא שהוא חרדי ואין לקהל הלקוחות שלו גישה לפייסבוק ולכן הם בנחיתות רצינית.

ברגע שתהיה לכם רשימה מצומצמת, זה הזמן לשיחת טלפון. האינטראקציה האישית הזו תיתן תחושה של היכרות אישית מי הוא המוהל. זה גם נותן לכם זמן לשאול את השאלות שהן ספציפיות למה שאתם מחפשים. שאלות ישירות זוכות לכבוד וגם להערכה.

למוהל עם רקורד כמו זה שהוצג בחשיפה של ערוץ 13 יהיו מספר דיווחים שליליים וזה יהיה דגל אדום מובהק. למעשה, הסיבה שהצליח להמשיך לעבוד כ"כ הרבה זמן היא שהוא חרדי ואין לקהל הלקוחות שלו גישה לפייסבוק

ואל תתביישו. לא כל מוהל שמקבל שיחות גישוש, זה מוביל לכך שייבחר להיות המוהל בברית. כל בעל מקצוע מוכשר יודע שיש מספר רב של גורמים שנכנסים להחלטה הזו ואין מקום להיעלב או להתאכזב. בסופו של דבר, מוהל מקצועי ואמיתי רק רוצה לוודא שהתינוק שלכם יהיה בטוח ושברית המילה תתבצע כמו שצריך.

כאשר תיצרו קשר עם מוהל מומלץ לשאול שאלות כמו: כמה זמן אתה מוהל? כמה בריתות אתה עושה בממוצע בשבוע? האם אתה משתמש בשפופרת סטרילית למציצה? האם אתה לובש כפפות סטריליות? האם תחזור יום אחרי הברית להוריד את התחבושת? האם יש לך רשימת הוראות (אם לא מצאתם באתר)? יש אפשרות לבקש מהמוהל להוביל אתכם צעד אחר צעד בכל התהליך – החל מהדרך שיש להכין את התינוק למה שיקרה במשך הטקס, וכלה בטיפול שאחרי.

במשך השיחה, אני ממליץ לדרוש מהמוהל המלצות של הורים שהוא עבד איתם. זה נכון שהמוהל רק ישלח לכם אנשים שהיה להם ניסיון חיובי, אבל ההורים האלו יכולים להיות משוב אמיתי.

הדבר האחרון שאתם יכולים לעשות כדי לחוש מי המומחה שלכם, הוא לבחור את המוהל כמו שבחרתם את קבוצת החתונה — לכו לראות אותו בפעולה. יש סיכוי שכבר הייתם בברית שלו, אבל בטח אם לא – קחו את הזמן ללכת. זה עוזר לכם לקבל תחושת לגבי איך המוהל מנהיג את הטקס ואיך הוא מתייחס אל קהל הלקוחות שלו. 

לא משנה איזה סוג מוהל תבחרו, בין אם זה רופא-מוהל או מוהל בלבד, התפקיד שלכם כהורים הוא להתייחס לחוויה כמו לניתוח. אם, חס ושלום, הילד/ה שלכם חייב/ת ניתוח רציני, אתם תעשו כל שביכולתכם כדי להבטיח שיקבל את הטיפול הבטוח והטוב ביותר.

בין אם תבחרו רופא-מוהל או מוהל בלבד, תפקידכם כהורים להתייחס לחוויה כמו לניתוח. אם, חס ושלום, ילדכם חייב/ת ניתוח רציני, תעשו כל שביכולתכם כדי להבטיח שיקבל את הטיפול הבטוח והטוב ביותר

ברית מילה לא צריכה להיות שונה. ותזכרו, ההכנה הזו תיקח יותר משמונת הימים.

חיים לייטר הוא רב, מוהל, מסדר קדושין וחבר בית דין פרטי. הוא הקים את מגן הברית, ארגון המחויב לשמירה על הטקס הקדוש של ברית המילה, וכן על הילדים הנימולים. הוא עלה לארץ ב-2009 ומתגורר באפרת עם אשתו וארבעת ילדיו.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 921 מילים
סגירה