הרצוג מנסה לרצות את כולם

נשיא המדינה הגיע אתמול לבית הלבן, כשהוא מבקש לרכך ולפרגן לכולם ● מה שלא היה שם - לא בפגישה עם ביידן ולא בתדרוכי התקשורת - היא אמירה נחרצת של הרצוג נגד המהפכה המשפטית ● ייתכן שהרצוג נרתע מהביקורת הקשה שהוטחה נגדו בליכוד על עצם ביקורו הרשמי בוושינגטון, וייתכן שהוא בונה על התקפלות נתניהו ברגע האחרון ● פרשנות

הנשיא יצחק הרצוג בשיחה עם התקשורת מחוץ לאגף המערבי של הבית הלבן, אחרי פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
AP Photo/Jacquelyn Martin
הנשיא יצחק הרצוג בשיחה עם התקשורת מחוץ לאגף המערבי של הבית הלבן, אחרי פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 18 ביולי 2023

אלפי קילומטרים חצה נשיא המדינה יצחק הרצוג באוויר וביבשה כדי לפגוש את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן. הביקור אמור היה לספק כותרות גדולות על רקע המתח האדיר והמשקעים שמצטברים בחודשים האחרונים בין ארצות הברית וישראל בענייני הרפורמה, והיחס הקשה כלפי ראש הממשלה נתניהו.

ברגע האמת, דקה לפני הביקור, הווליום ירד. האיבה כלפי נתניהו נשארה והזעם כלפי הרפורמה לא פחת, להיפך: דיפלומט ישראלי בכיר אמר לזמן ישראל כי מהלכי הממשלה מזכירים לו את האגדה על הלמינגים, המטפסים על ראש הצוק רק כדי ליפול משם; לא פחתה גם הביקורת הקשה כלפי השרים שמגיעים לביקור בקהילות היהודיות, שמזדהות ברובן עם מפלגתו של ביידן.

ובכל זאת, שיחת הטלפון של ביידן ונתניהו שיזם שגריר ארה"ב היוצא טום ניידס ביום שני, ממש ערב הביקור של הרצוג, הצליחה למתן קצת את הרוח הרעה שמנשבת בין וושינגטון וירושלים.

שיחת הטלפון של ביידן ונתניהו שיזם שגריר ארה"ב היוצא טום ניידס ביום שני, ממש ערב הביקור של הרצוג, הצליחה למתן קצת את הרוח הרעה שמנשבת בין וושינגטון וירושלים

הרצוג בעצמו מודה שהשיחה הזו הייתה טובה, גם אם יש מחלוקת עמוקה סביב השאלה האם ביידן הזמין את נתניהו לביקור בבית הלבן, או שרק יפגוש אותו בספטמבר בשולי עצרת האו"ם, כדי להימנע מהשפלה מוחלטת של ראש ממשלת ישראל שיגיע לנאום בעצרת.

הנשיא יצחק הרצוג ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
הנשיא יצחק הרצוג ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

אגב, בסוף הפוטו-אופ בין שני הנשיאים בבית הלבן נזרקו מאות שאלות לביידן, בין היתר על ההזמנה של נתניהו לביקור בבית הלבן. ביידן ענה "כן", אבל לא ברור לאיזו שאלה הוא כיוון.

בסוף הפוטו-אופ בין שני הנשיאים בבית הלבן נזרקו מאות שאלות לביידן, בין היתר על ההזמנה של נתניהו לביקור בבית הלבן. ביידן ענה "כן", אבל לא ברור לאיזו שאלה הוא כיוון

בהודעה שהוציא הבית הלבן במהלך הלילה מוזכרים נושאי השיחה בין ביידן והרצוג: איראן, הפלסטינים ופתרון שתי המדינות, הרפורמה, משבר האקלים וכולי, אבל אין אף מילה על מפגש קונקרטי בעתיד הקרוב בין הנשיא האמריקאי וראש הממשלה.

הרצוג עשה אתמול מאמצים אדירים להראות שהמצב בישראל סבבה, ולא יכול להעיב על הקשר בין אמריקה וישראל שאותו כינה "קשר משפחתי". בשיחה עם הרצוג בבית הלבן הטיח הנשיא ביידן ביקורת קשה נוכח המהפכה המשפטית שמסכנת את הדמוקרטיה בארץ, אבל הרצוג מיהר והסביר כי מדובר בדאגה כנה של הממשל לקיום הערכים המשותפים בין שתי המדינות.

הנשיא ביידן טען בשיחה כי המאבקים הקשים סביב הרפורמה בארץ מקשה גם על התקדמות התהליכים האזוריים. הוא אמר שהנורמליזציה עם סעודיה היא מורכבת, אך אפשרית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישתו עם הנשיא יצחק הרצוג בבית הלבן, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפגישתו עם הנשיא יצחק הרצוג בבית הלבן, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

ושוב – את עיקר הזעם שלו מפנה הנשיא – והממשל כולו – כלפי ההתנהלות בשטחים ותופעות כמו אלימות מתנחלים. הרצוג, מצידו, העלה את הטרור הפלסטיני המתגבר בג'נין ובמקומות אחרים. ביידן הסכים כאן שיש לישראל זכות להגן על עצמה.

הרצוג בא לרכך וחילק לכולם: לנתניהו, על הרצון הטוב שהוא מגלה אצלו כדי להגיע להסכמות; לביידן, על השיחה עם ראש הממשלה; וגם קצת לעצמו ולמחאה, שאותה הגדיר סמל דמוקרטי המייצג את ישראל החופשית.

לא שמענו שום אמירה נחרצת של הנשיא נגד המהפכה המשפטית שממנה הזהיר בעבר. אולי הרצוג נרתע קצת מהמתקפה של אנשי נתניהו על עצם הביקור ונגד אחיו השגריר באמריקה, מייק הרצוג.

לא שמענו שום אמירה נחרצת של הנשיא נגד המהפכה המשפטית שממנה הזהיר בעבר. אולי הרצוג נרתע קצת מהמתקפה של אנשי נתניהו על עצם הביקור ונגד אחיו, השגריר באמריקה

הרצוג הוא איש פתוח וידידותי, וגם אם יש לו ביקורת הוא יודע לשייף את הדברים. הרצוג חושב, למשל, שח"כ שמחה רוטמן הולך עם הראש בקיר ומוביל השבוע את החקיקה לכיוונים קיצוניים ואפשר היה להגיע להבנות על עילת הסבירות.

הנשיא יצחק הרצוג בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בוושינגטון, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
הנשיא יצחק הרצוג בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בוושינגטון, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

הוא זועק מדם ליבו לנתניהו שיעצור את החקיקה, אבל אף אחד לא שומע אותו כי הוא לא יוצא עדיין בפומבי, בכל הכוח. אולי הוא בונה על התקפלות של ראש הממשלה ברגע האחרון.

הוא זועק מדם ליבו לנתניהו שיעצור את החקיקה, אבל אף אחד לא שומע אותו כי הוא לא יוצא עדיין בפומבי, בכל הכוח. אולי הוא בונה על התקפלות של נתניהו ברגע האחרון

בכל מקרה, אנחנו על עברי פי פחת. נתניהו אמר לביידן כי הוא יעביר את החוק לצמצום עילת הסבירות, על פי ההודעה שהוציא אחרי השיחה בין השניים. אולי הבטיח לביידן שאחר כך הוא יעכב את המשך החקיקה, אבל את המחאה בארץ זה לא מעניין. את המפגינים לא מעניין ריכוך אלא חיסול החקיקה והם ימשיכו לקרוא לאמריקה להציל את ישראל, לפני שיהיה מאוחר, אם כבר לא מאוחר.

היום ייפגש הרצוג עם סגנית הנשיאה קמלה האריס וינאם בפני שני בתי הקונגרס. אתמול הוא נפגש בבית המלון שלו עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, ושוב עלו הנושאים מהבית הלבן. בפגישה הזו השתתפה גם לאה גולדין, אימו של החייל סגן הדר גולדין ז"ל שנפל במבצע צוק איתן וגופתו מוחזקת בידי החמאס.

עוד 703 מילים
סגירה