בנאומו בוושינגטון, הרצוג עשה עבודת יח"צ עבור נתניהו

הנאום שנשא אתמול בקפיטול היה כנראה אירוע השיא בחייו הציבוריים הארוכים של הנשיא הרצוג - מעולם הוא לא זכה לנאום כזה, בפורום כזה, עם תגובות כאלה ● אך יש שיאמרו כי הרצוג הציג מצג שווא של מצב הדמוקרטיה בישראל והתגובה המתלהבת של נתניהו מלמדת אולי שהוא מרוצה מכך שהרצוג עובד בלהלבין ולהדחיק את המהפכה המשפטית, ולא יצא נגדה במהלך ביקורו ● פרשנות

הנשיא הרצוג בנאום בפני הקונגרס האמריקאי, 19 ביולי 2023 (צילום: Chris Kleponis)
Chris Kleponis
הנשיא הרצוג בנאום בפני הקונגרס האמריקאי, 19 ביולי 2023

26 פעמים עמדו חברי הקונגרס והסנאטורים ביחד עם שגרירים מכל העולם כדי להריע לנשיא המדינה יצחק הרצוג במהלך נאומו לרגל 75 שנים לקיומה של ישראל בגבעת הקפיטול בוושינגטון.

זה היה מפגן אהדה גדול לישראל שהשכיח קצת את המשבר החריף בין שתי המדינות על רקע המהפכה המשפטית בארץ.

הרצוג ויועציו השכילו לחבר נאום שנגע בשורשים העמוקים של הקשר ההיסטורי בין ארצות הברית וישראל. התשואות הממושכות היו בעיקר כאשר הרצוג העלה בווריאציות שונות את החיבור האמריקאי-ישראלי. פעם זה אביו, הנשיא חיים הרצוג שנאם בקפיטול בפני שני בתי הקונגרס ב-1987, פעם כאשר הנשיא טרומן הכיר בישראל 11 דקות אחרי הכרזת המדינה.

הרעיון לזמן לנאום את נכדו של טרומן, קליפטון טרומן דניאל, היה שיחוק ישראלי ועורר התרגשות עצומה בקהל.

הרעיון לזמן לנאום את נכדו של טרומן, קליפטון טרומן דניאל, היה שיחוק ישראלי ועורר התרגשות עצומה בקהל

הנשיא הרצוג זוכה למחיאות כפיים במהלך נאומו בפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס, 19 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
הנשיא הרצוג זוכה למחיאות כפיים במהלך נאומו בפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס, 19 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

בכל פעם שהרצוג הזכיר את היסודות הדמוקרטיים של ישראל ואת זכותה להתקיים מול האויבים שרוצים לחסל אותה ובעיקר איראן, עבר באזז בבית הנבחרים. מחיאות הכפיים הממושכות ביותר היו כאשר הרצוג ציין את מצעד הגאווה בתל אביב כסמל לפתיחות וליברליזם בישראל.

זה היה כנראה אירוע השיא בחייו הציבוריים הארוכים של הרצוג. מעולם הוא לא זכה לנאום כזה, בפורום כזה, עם תגובות כאלה. זה באמת קצת שונה מהנאומים שהיו לו עד היום בארגונים שונים בארץ ובחו"ל, בכנסת או במרכז מפלגת העבודה.

זה היה כנראה אירוע השיא בחייו הציבוריים הארוכים של הרצוג. מעולם הוא לא זכה לנאום כזה, בפורום כזה, עם תגובות כאלה. זה באמת קצת שונה מהנאומים שהיו לו עד היום

ואחרי כל זה, הרצוג הצליח להרגיע אולי את חברי הקונגרס – אבל לא את הנשיא ג'ו ביידן והממשל.

יש כאלה שיאמרו שהרצוג נשא נאום מצוין אבל הציג מצג שווא של מצב הדמוקרטיה בישראל, שעומדת דווקא השבוע בפני סכנה ממשית, עם התקדמות החקיקה לביטול עילת הסבירות.

הרצוג ואנשיו התמוגגו אחרי הנאום מהתגובות הטובות הארץ, שהגיעו מקיר לקיר – כולל מראש הממשלה בנימין נתניהו, שעד עכשיו הפנה כתף קרה לביקור של הרצוג בוושינגטון.

הנשיא יצחק הרצוג עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באירוע לכבוד יום העצמאות ה-75 של ישראל, 26 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הנשיא יצחק הרצוג עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באירוע לכבוד יום העצמאות ה-75 של ישראל, 26 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

התגובה של נתניהו מלמדת אולי שהוא מרוצה מכך שהרצוג עובד בלהלבין ולהדחיק את הרפורמה שלו, ולא יצא נגדה במהלך הביקור בוושינגטון. נתניהו לא בירך את הרצוג כשהנשיא יצא למסע שלו בתחילת השבוע, אבל הוא בירך אותו אתמול, אחרי שהבין כי הרצוג עשה לו עבודת יח"צ לא רעה, לפחות בנאום שלו בקונגרס.

נתניהו לא בירך את הרצוג כשהנשיא יצא למסע שלו בתחילת השבוע, אבל הוא בירך אותו אתמול, אחרי שהבין כי הרצוג עשה לו עבודת יח"צ לא רעה, לפחות בנאום שלו

אבל הנשיא ביידן, כאמור, לא נרגע. את הביקור הצליח לזעזע העיתונאי תום פרידמן שדיווח אתמול בבוקר ב"ניו יורק טיימס" כי ביידן קרא לו – אחרי שהרצוג כבר עזב את הבית הלבן – על מנת להבהיר לציבור הישראלי כי הנשיא האמריקאי מתנגד לחקיקה החד-צדדית ולשינוי המשטר ללא הסכמה רחבה.

בשעות הערב, הבית הלבן כבר אישר כי הדיווח של פרידמן נכון – ואף הבהיר כי הדברים נאמרו לנתניהו בשיחת הטלפון ביניהם, שהייתה כנראה קשה בהרבה ממה שנתניהו ואנשיו הציגו בהודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה עם סיום שיחת הטלפון.

העימות עם הבית הלבן הפך להיות לחם חוק של ממשלת נתניהו. זהו עימות קשה, מלא בספינים ושקרים. בעוד שביידן משדר קשיחות ומבקש לחתוך את החקיקה, נתניהו מעביר מצג שווא כאילו הנשיא האמריקאי אפילו הזמין אותו לביקור בוושינגטון. ואיפה הרצוג? הוא באו"ם.

הנשיא יצחק הרצוג נואם בפני הקונגרס האמריקאי מול סגנית הנשיא האמריקאי קמלה האריס ויו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. 19 ביולי 2023 (צילום: Chris Kleponis)
הנשיא יצחק הרצוג נואם בפני הקונגרס האמריקאי מול סגנית הנשיא האמריקאי קמלה האריס ויו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. 19 ביולי 2023 (צילום: Chris Kleponis)

היום אכן יגיע הרצוג לבניין האו"ם בניו יורק וייפגש עם המזכ"ל אנטוניו גוטרש. באו"ם, אומר השגריר גלעד ארדן, לא יעמדו ויריעו להרצוג אפילו פעם אחת.

ארדן הגיע אתמול לקפיטול וסיפר כי השלים את עבודת הפטור מהוויזה לאמריקה שבה החל לפני שנים. השגריר באו"ם רשם תקרית לא נעימה כאשר צילם בתוך הקונגרס, בניגוד לנהלים, והפלאפון נלקח ממנו אחר כבוד.

הרצוג עצמו מחכה בקוצר רוח לאירוע ענק שמארגנים לו היום (חמישי) אנשי הקהילה היהודית בניו יורק לרגל 75 שנים לקום המדינה. זה יהיה עוד מבחן לבידול שעושים באמריקה בין המדינה ובין הממשלה, בין הרצוג ונתניהו.

הרצוג מחכה בקוצר רוח לאירוע ענק שמארגנים לו אנשי הקהילה היהודית בניו יורק לרגל 75 שנים לקום המדינה. זה יהיה עוד מבחן לבידול שעושים באמריקה בין המדינה ובין הממשלה, בין הרצוג ונתניהו

75% מהיהודים בארצות הברית תומכים בביידן ובמפלגה הדמוקרטית, ובניו יורק שיעורי התמיכה גדולים הרבה יותר. צפויה מתקפה גדולה על ראש הממשלה. הרצוג מן הסתם, ימשיך לעבוד ביח"צ ולמתן את התמונה.

עוד 654 מילים
סגירה