להרצוג נותר קלף אחרון: איום בהתפטרות. הוא לא ישתמש בו

נשיא המדינה מאמין שאם העם בישראל והממשל האמריקאי היו יודעים שהחקיקה לביטול עילת הסבירות היא סוף פסוק, האירוע היה עובר בשלום ● "החשש הוא שיהיו פרקים נוספים", אמר הרצוג אתמול לקהילה היהודית בניו יורק ● נותרו עוד יומיים עד שהתיקון יעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, ובלי צעד קיצוני מצדו - הרצוג יחזור לארץ כנשיא של מדינה על סף דיקטטורה ● פרשנות

הנשיא יצחק הרצוג מדבר עם התקשורת אחרי פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
AP Photo/Jacquelyn Martin
הנשיא יצחק הרצוג מדבר עם התקשורת אחרי פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 18 ביולי 2023

נשיא המדינה יצחק הרצוג חרד. הוא רואה את הארץ נקרעת, אבל הוא לא יכול לעשות הרבה במצב הנוכחי.

אתמול בערב (חמישי), בראיון שנתן במסגרת כינוס של הקהילה היהודית בפארק אבניו אמר הרצוג כי הדאגה היא לא רק מהחקיקה בעניין ביטול עילת הסבירות. הרצוג סבור כי אם העם בישראל וגם האמריקאים היו יודעים שהחוק הזה הוא סוף פסוק, אולי זה היה עובר בשלום. "החשש הוא שיהיו פרקים נוספים", אמר הרצוג.

הנשיא סיפר שהוא מנסה להגיע לפשרה ועובד ימים כלילות, אבל אין לו עוד הרבה זמן, והוא גם הולך ומאבד השפעה על הקואליציה והאופוזיציה, למרות שהוא היחיד שעדיין יכול לתווך. הרצוג לא מבין, גם אחרי הביקור המוצלח שלו בארצות הברית, כי הפשרה יפה לאמריקאים – אבל אצלנו היא לא תופסת.

הנשיא סיפר שהוא מנסה להגיע לפשרה ועובד ימים כלילות, אבל אין לו עוד הרבה זמן, והוא גם מאבד השפעה על הקואליציה והאופוזיציה, למרות שהוא היחיד שעדיין יכול לתווך

במהלך הביקור סיפר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להרצוג על הסנטור טד קנדי, ששאל אותו בשנות השבעים מה לעשות כדי לקדם עניינים. ביידן הציע לו להגיע מדי יום "לחדר הקטן" – חדר צדדי בסגנון הפרסה אצלנו בכנסת, ושם לפגוש כמה שיותר פוליטיקאים מהמפלגה הרפובליקאית דווקא, ואיתם לסגור דברים.

הריאיון המלאה של הנשיא הרצוג עם ביאנה גולודריגה באירוע של הפדרציה היהודית של ניו יורק, 20 ביולי 2023 (וידיאו: לע"מ / צלם: עומר מירון, מקליט: בן פרץ)

בקונגרס סיפרו להרצוג על שיתופי פעולה בין שתי המפלגות, שאין ביניהן אהבה גדולה כידוע, אבל הן מאוחדות באינטרס לשמור על אמריקה. כך העבירו שתי המפלגות את חוק תקרת החוב וחוקים אחרים.

בישראל זה לא הולך. כולם מבינים שהחקיקה הנוכחית לא תיעצר ואחריה אכן יבואו הפרקים הנוספים, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נתון במצוקה משפטית משלו ובנוסף שבוי בידיהם של שרים מהימין והליכוד שיפרקו לו את הצורה ואת הממשלה.

הגיע הזמן למהלכים דרמטיים. הרצוג לא מבין שהוא לא יכול להשיג פשרה עם יריב לוין, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ושמחה רוטמן. נותרו עוד יומיים, והדרך היחידה שנותרה לנשיא כדי לעצור את הצעת החוק לביטול עילת הסבירות היא לאיים בהתפטרות. זו אולי הדרך לזעזע את המערכת שהולכת לאבדון, ומי כמו הרצוג יודע את זה.

נותרו עוד יומיים, והדרך היחידה שנותרה לנשיא כדי לעצור את הצעת החוק לביטול עילת הסבירות היא לאיים בהתפטרות. זו אולי הדרך לזעזע את המערכת שהולכת לאבדון, ומי כמו הרצוג יודע את זה

בשיחות שלו עם ביידן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן, השניים אמרו לו כי העיסוק ברפורמה בישראל שואב להם את האוויר. האמריקאים רואים כנראה דוחות מודיעין, מנתחים את עוצמת השבר במדינה ואת האנרגיות המבוזבזות, ורואים איך כל הטוב הזה מעלה  את עוצמת האיום על ישראל.

הנשיא יצחק הרצוג בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בוושינגטון, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
הנשיא יצחק הרצוג בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בוושינגטון, 18 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

ועוד לא דיברנו על ההתפרקות בצבא המילואים, השסע החברתי, הפגיעה הכלכלית וההשלכות המיידיות על כלל הציבור והמורל הלאומי אם רק עילת הסבירות תעבור.

מאתיים מפגינים, אולי יותר, קיבלו את פניו של הרצוג באירוע של הקהילה היהודית כדי להזכיר לו במה מדובר. המפגינים הללו ייצאו את המחאה עד לפארק אבניו בניו יורק וצעקו "דמוקרטיה או מרד". כפי שזה נראה במצב האקוטי היום, הרצוג עצמו צריך להתקומם, אחרת לא יקרה כאן הרבה.

כמאתיים מפגינים קיבלו את פניו של הרצוג בפארק אבניו בניו יורק וצעקו "דמוקרטיה או מרד". כפי שזה נראה במצב האקוטי היום, הרצוג עצמו צריך להתקומם, אחרת לא יקרה כאן הרבה

האמריקאים מכירים היטב את המצב, גם אם הם לא מבחינים בכל דקויות הרפורמה. אפשר להאמין להרצוג שרעד השבוע מהתרגשות על הבמה החשובה בעולם, מול שני בתי הקונגרס. האהבה לישראל חוצה מחנות. "שלושה חודשים עבדתי על הנאום", סיפר הרצוג, "גדלתי כאן ולכן הבנתי את עוצמת הרגשות כלפינו. אלה יחסי משפחה".

אבל במשפחה הזו, האחים הרחוקים לא מבינים איך ישראל הולכת ל"התאבדות לאומית", כפי שאמרו בכירי הממשל להרצוג, הפעם ביחס למצב בשטחים, אפשרות הקריסה של הרשות הפלסטינית והנסיגה מפתרון שתי המדינות. ההחלטה האחרונה של הקבינט להעניק לרשות הפלסטינית תמיכה כלכלית התקבלה בבית הלבן באנחת רווחה גדולה.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית בפארק אבניו בניו יורק, מקבלים את פני פמליית הנשיא הרצוג (וידיאו: שלום ירושלמי)

הרבה תהליכים פנימיים עוברים על אמריקה, שלא בטובתה של ישראל. הפרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית תופסים השפעה. הם לא רוצים שום קשר עם הדיקטטורים מערב הסעודית. אפילו עם הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי יש להם בעיה. זה לא מקל על הניסיונות להשיג נורמליזציה סעודית עם ישראל.

הדור הצעיר בקהילות היהודיות כבר לא מזדהה עם ישראל כמו בעבר, ואפילו האוונגליסטים, אהובי נפשו של השר רון דרמר, כבר לא מה שהיו פעם, בעיקר הצעירים שבהם.

הדור הצעיר בקהילות היהודיות כבר לא מזדהה עם ישראל כמו בעבר, ואפילו האוונגליסטים, אהובי נפשו של השר דרמר, כבר לא מה שהיו פעם, בעיקר הצעירים שבהם

בשיחות פרטיות מכנה שגריר ארצות הברית היוצא טום ניידס את ביידן "הנשיא הציוני האחרון". גם את זה צריך לקחת בחשבון במכלול השיקולים שעושים אבירי הרפורמה.

ביידן רותח עלינו, וגם אם הוא ייפגש עם נתניהו לבית הלבן, הביקור יתקיים קרוב לשנה מאז הבחירות. אם נתניהו ימשיך בחקיקה, בכלל לא בטוח שהביקור הזה בכלל יתקיים.

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ונשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה בבית הלבן בוושינגטון, 19 ביולי 2023 (צילום: Chris Kleponis)
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ונשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה בבית הלבן בוושינגטון, 19 ביולי 2023 (צילום: Chris Kleponis)

בחזרה להרצוג. הנשיא יקיים היום פגישות בניו יורק, בעיקר עם היהודים, ויחזור לארץ ביום ראשון. הנאום של נתניהו אתמול והתגובות ברחוב לא בישרו על התקדמות בין קואליציה ואופוזיציה סביב החוק.

אני חוזר ואומר: הרצוג חייב לאיים בהתפטרות כדי לעצור את העברת התיקון בחוק לביטול עילת הסבירות ואת "הפרקים הנוספים" של הרפורמה. אם זה לא יקרה – הרצוג שחוזר לארץ אחרי ביקור בערש הדמוקרטיה, יהיה נשיא של מדינה על סף דיקטטורה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני תושבת ארה"ב ואני גרה פה כל חיי. אני ממש לא מבינה את העמדה שלך, מדוע אתה חושב שהגבלת עילת הסבירות יהפוך את ישראל לדיקטטורה? להגביל את האפשרות ששופטים יוכלו לבטל החלטה של נבחרי הציבור... המשך קריאה

אני תושבת ארה"ב ואני גרה פה כל חיי. אני ממש לא מבינה את העמדה שלך, מדוע אתה חושב שהגבלת עילת הסבירות יהפוך את ישראל לדיקטטורה? להגביל את האפשרות ששופטים יוכלו לבטל החלטה של נבחרי הציבור רק על סמך הדעה שלהם זה דמוקרטיה? ממש להפך! תן לי דוגמא אחת שקרה פעם בארצות הברית ששופטים ביטלו חוק או מינוי של שר רק על סמך דעתם ש"אינו סביר". אני בטוחה שאין. אני מיסתכלת מרחוק על המפגינים והסרבנים ונראה לי שכולם סובלים משטיפת מוח עצומה!

עוד 832 מילים ו-1 תגובות
סגירה