"המדינה החליטה להשתגע, מה אני יכול לעשות?"

נשיא המדינה ישוב היום מביקור בארה"ב שם, למרות כבוד המלכים שהורעף עליו, לא רשם הישגים מיוחדים ● הרצוג בילה את הביקור מדוכדך למדי מהנעשה בישראל - ונראה לפעמים חסר אונים ממש ● הוא לא דיבר עם נתניהו במהלך כל שהותו שם, ולמעשה התייאש מכל אפשרות לדיאלוג ● גם עתידו של אחיו, השגריר מייק הרצוג, מעיק עליו ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית הנשיא

נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
נשיא המדינה יצחק הרצוג

נשיא המדינה יצחק הרצוג חוזר הערב (ראשון) לארץ אחרי הביקור שקיים בוושינגטון ובניו יורק. הביקור נגע בעבר ההיסטורי ובעתיד המבטיח, אבל לא השיג הרבה ביחסים שמתקיימים ברגע זה בין שתי המדינות.

הרצוג ניסה, אבל לא הצליח, למתן את היחס של הנשיא ג'ו ביידן והממשל כלפי המהפכה המשפטית בישראל. הזעם כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו ניכר כמעט בכל פגישה מדינית שהרצוג קיים. ואת מה שביידן לא הצליח להעביר באמצעות הרצוג, הוא עשה דרך העיתונאי תום פרידמן מ"הניו יורק טיימס".

ניכר כי הרצוג יצא מדוכדך למדי מהביקור – לא בגלל היחס המצוין שהרעיפו עליו האמריקאים, במטרה להדגיש את מחויבותם הגדולה לעם היהודי ולמדינה; אלא בגלל המצב האקוטי בארץ שהצליח להעיב השהות של הרצוג בארצות הברית. לפעמים נראה הרצוג חסר אונים ממש.

ביום שישי בערב הגיע הרצוג לקבלת שבת שערכו לכבודו אנשי חב"ד בניו יורק. הוא נראה עייף ומותש אחרי שורה של שיחות עם היהודים הצעירים בניו יורק, רובם תומכי המפלגה הדמוקרטית, שגם הם לא הקלו עליו את החיים.

הרצוג הגיע לקבלת שבת שערכו לכבודו אנשי חב"ד בניו יורק. הוא נראה עייף ומותש אחרי שורה של שיחות עם היהודים הצעירים בניו יורק, רובם תומכי המפלגה הדמוקרטית, שגם הם לא הקלו עליו את החיים

נשיא המדינה חיים הרצוג בדרכו לארה"ב, 18 ביולי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
נשיא המדינה חיים הרצוג בדרכו לארה"ב, 18 ביולי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)

הרצוג שמע וקרא גם את הביקורות שמוטחות כלפיו בארץ – בעיקר על כך שעשה הנחות לרפורמה המשפטית במהלך הנאום והפגישות שקיים והתעלם מהמשבר החמור שקורה בישראל. הרצוג הסביר כי הוא לא יכול בתור נשיא המדינה להציג בפני הציבור האמריקני ושני בתי הקונגרס את המחלוקת על כל סוגיה.

כך או כך, בשיחות סגורות שקיים הרצוג הוא הבטיח שהוא עושה מאמצים גדולים כדי למנוע את העברת החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה השנייה והשלישית, למרות שלא נותר לו זמן.

הרצוג לא דיבר עם ראש הממשלה נתניהו בהלך הביקור. הוא גם לא מתכוון לאיים בצעדים דרסטיים, כמו איום בהתפטרות, אלא יסתפק בשיחות שכנוע שלא עלו יפה עד כה, למרות הדיאלוג שיזם בבית הנשיא.

הרצוג לא דיבר עם ראש הממשלה נתניהו בהלך הביקור. הוא גם לא מתכוון לאיים בצעדים דרסטיים, כמו איום בהתפטרות, אלא יסתפק בשיחות שכנוע שלא עלו יפה עד כה, למרות הדיאלוג שיזם בבית הנשיא

הרצוג תלה בסוף השבוע שביב של תקווה ביוזמה של שר הביטחון גלנט לדחות את מושב הקיץ ואת ההצבעה, אבל לא יותר מזה. "המדינה החליטה להשתגע, מה אני יכול לעשות?" אמר הרצוג באחת משיחותיו.

הנשיא יצחק הרצוג בנאום לאומה בו הציג את המתווה שלו למהפכה המשפטית בבית הנשיא בירושלים, 9 במרץ 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
הנשיא יצחק הרצוג בנאום לאומה בו הציג את המתווה שלו למהפכה המשפטית בבית הנשיא בירושלים, 9 במרץ 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)

הנאום של הרצוג בקונגרס היה כמובן פסגת הביקור, אבל בלטה גם ההיעדרות של השגריר בוושינגטון מייק הרצוג, אחיו של הנשיא מבית הנבחרים וגם מהפגישות בבית הלבן, מתוך חשש כי חלה בקורונה.

הרצוג חושש מאד למעמדו של אחיו, בעיקר אחרי הכתף הקרה שקיבל השגריר בלשכת ראש הממשלה במהלך הביקור. ראש הממשלה נתניהו משוכנע, שלא בצדק, כי הרצוג השגריר סידר את הביקור לנשיא הרצוג וכך סנדל, או עיכב את הביקור של נתניהו בבית הלבן.

גורמים מדיניים בכירים מעריכים כי מייק הרצוג, שנחשב דיפלומט מעולה, לא יאריך ימים בכהונתו כשגריר. אחת האופציות שעולות היא כזו: בעוד שנה בדיוק, באוגוסט 2024, יסיים השגריר באו"ם גלעד ארדן את כהונתו. מי שיחליף אותו יהיה קרוב לוודאי השר אופיר אקוניס.

אחת האופציות שעולות היא כזו: בעוד שנה בדיוק, באוגוסט 2024, יסיים השגריר באו"ם גלעד ארדן את כהונתו. מי שיחליף אותו יהיה קרוב לוודאי השר אופיר אקוניס. ארדן עשוי להיות השגריר שינדוד לוושינגטון

ארדן עשוי להיות השגריר שינדוד לוושינגטון. הכל תלוי ביחסיו עם נתניהו, שפעם היו גרועים למדי והיום נחשבים טובים. ארדן התחיל את כהונתו כשגריר בוושינגטון ובאו"ם, עד שהגיעה ממשלת בנט-לפיד וצמצמה את הכהונה שלו לאו"ם בלבד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
קודם כל תתגלח, כדי שתראה נשיא באמת, ולא סוחר בשוק.. אבא שלך היה מתפלץ מהפרצוף הלא מגולח שלך.. אח"כ תאסוף את הביצים שלך מהרצפה, ותתחיל לפתוח את הפה על הנבל המנוול הביב.. ותראה לעם שאתה ע... המשך קריאה

קודם כל תתגלח, כדי שתראה נשיא באמת, ולא סוחר בשוק.. אבא שלך היה מתפלץ מהפרצוף הלא מגולח שלך.. אח"כ תאסוף את הביצים שלך מהרצפה, ותתחיל לפתוח את הפה על הנבל המנוול הביב.. ותראה לעם שאתה עושה משהו מועיל, במקום לילל כמו החתול שלי..!

הרצוג אתה נשיא נחנח. חבל על המשכורת שאתה מקבל. יש לדאוג למדינה ולא לאחיך. אם היית עומד בפרץ יום אחרי שיריב לוין המופרע (אין ביטוי אחר להציגו) ויוצא כנגד הכרזת ההפיכה המשטרית - היית חוסך... המשך קריאה

הרצוג אתה נשיא נחנח. חבל על המשכורת שאתה מקבל. יש לדאוג למדינה ולא לאחיך.
אם היית עומד בפרץ יום אחרי שיריב לוין המופרע (אין ביטוי אחר להציגו) ויוצא כנגד הכרזת ההפיכה המשטרית – היית חוסך לנו את כל המצב הנוכחי. אתה בעוונותייך ובג"ץ שהכשיר נאשם בפלילים להיות מועמד להיבחר כאיש ציבור הבאתם עלינו את הצרה הזו !!! ועכשיו רק הפיכה צבאית תושיע!!! וחלוקה לישראל נאורה עם חוקה ויהודה נבערת עם דיקטטורה

פשוט הזוי. שבוע שעבר הגדיר שלום ירושלמי בכתבה את הביקור כ"ביקור מוצלח" והיום פתאום שינוי? גם הידיעה שמה שמטריד אותו הוא עתידו של אחיו כשבמדינה כולם מוטרדים ממלחמת אחים היא לא חדשותית, א... המשך קריאה

פשוט הזוי. שבוע שעבר הגדיר שלום ירושלמי בכתבה את הביקור כ"ביקור מוצלח" והיום פתאום שינוי? גם הידיעה שמה שמטריד אותו הוא עתידו של אחיו כשבמדינה כולם מוטרדים ממלחמת אחים היא לא חדשותית, אף אחד לא באמת חושב שהרצוג (שאגב לא ניתן לטעות שהיה זחוח לגמרי ומרוצה מעצמו על הכבוד שזכה בו לעמוד מול הקונגרס) דואג למישהו שאינו עצמו או משפחתו.

עוד 531 מילים ו-4 תגובות
סגירה