חשבו שיקבלו פסטיבל קטן ברוטשילד, אבל אוי איך הם טעו

צעדת המוחים נגד ההפיכה המשטרית בכניסה לירושלים, 22 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
צעדת המוחים נגד ההפיכה המשטרית בכניסה לירושלים, 22 ביולי 2023

ביטול עילת הסבירות זו עובדה מוגמרת, אבל לצערו של יריב לוין, זה מתגמד אל מול ההישג האמיתי שלו: הקמת המחנה הדמוקרטי בישראל.

אם בעבר היה מדובר בפזורה אקלקטית, היום כולם יודעים שהליברלים והדמוקרטים בישראל זה אגרוף ברזל. הם חשבו שהם יקבלו פסטיבל קטן ברוטשילד, אבל אוי איך הם טעו.

אם בעבר היה מדובר בפזורה אקלקטית, היום כולם יודעים שהליברלים והדמוקרטים בישראל זה אגרוף ברזל. הם חשבו שהם יקבלו פסטיבל קטן ברוטשילד, אבל אוי איך הם טעו

זו המחאה הנחושה, היצירתית, הגדולה והלא-אלימה אי פעם בתולדות ישראל. עצומה בקנה מידה בינלאומי. מלמטה צמחו בחצי שנה יוזמות מקומיות של נשים, מילואימניקים, סטודנטים, נוער, אקדמאים, עורכי דין, הייטקיסטים, רופאים – כולם ללא יוצא מן הכלל מאוחדים יחד לשמירה על ישראל דמוקרטית ברוח מגילת העצמאות.

המכה הראשונה שנתנו להם הייתה כל כך חזקה שהם לקחו צעד אחורה. הלכו לבדוק איך עשו את זה במקומות אחרים, ואימצו את שיטת הסלמי.

הפרוסה הראשונה נחתכה, ההמשך בדרך – השתלטות על הוועדה למינוי שופטים, רוב בביהמ"ש עליון, חוקי השתמטות, תגמול נאמנים, מינוי מקורבים – הכל בדרך והמאבק שלנו יהיה ארוך. עם הנצח, כידוע, לא מפחד מדרך ארוכה.

אנחנו הכנו יסודות למלחמה הזו. שנים הליכוד והימין המתנחלי בנו תשתיות מושחתות – ארגונים, תפקידים, כלי תקשורת, מכוני מחקר ומה לא. נרדמנו בשמירה, אולי היה קצת ייאוש, אבל התעוררנו. ביג טיים.

ברור לנו היום מהי תוכנית העבודה. המאבק למען הדמוקרטיה, החופש והשוויון הקים תשתיות פוליטיות ארוכות טווח – להניע לפעולה, להיכנס מחדש למוסדות, לשירות המדינה, להוציא אנשים מכל רחבי הארץ (ולא רק מההתנחלויות) ולדאוג לשמור על האגרוף הזה חזק ביחד. מצטער יריב לוין, מצטער שמחה רוטמן – אנחנו כאן כדי להישאר, כדי להילחם על הבית.

אנחנו הכנו יסודות למלחמה הזו. שנים הליכוד והימין המתנחלי בנו תשתיות מושחתות. אבל התעוררנו. ביג טיים. ברור לנו היום מהי תוכנית העבודה. המאבק למען הדמוקרטיה הקים תשתיות פוליטיות ארוכות טווח

מה עושים?

1

ממשיכים במאבק. לא מורידים את הראש. לא נותנים להם להרדים אותנו. ממשיכים להתעדכן בוואטסאפ, בניוזלטר ולוקחים חלק פעיל ככל האפשר בהתארגנות המשמעותית הקרובה לביתכם או לליבכם. תורמים קצת כסף אם צריך וגם זמן. הרבה מונח על הכף.

2

ממשיכים בהעלאת מודעות. מי היה מאמין שמיליונים ידעו וידברו על עילת הסבירות. הם ינסו להמשיך לשעמם אותנו ולהטעות אותנו בפרוצדורות, מונחים מורכבים, מסכי עשן – אבל המטרה שלהם אחת והיא ברורה – שבירת האיזונים והבלמים כדי להביא מדיניות מושחתת, גזענית, מיזוגינית, אלימה ולא דמוקרטית.

3

לומדים ממאבקים אחרים – פולין, הונגריה, טורקיה, ארה"ב – המאבק נגד הפופוליזם השמרני האנטי דמוקרטי הוא לא רק שלנו. זו מלחמה גלובלית.

4

לא מוותרים על אף ארגון בעל השפעה. הפקרנו את הזירה הזו, אבל מה שקרה בלשכת עו"ד זה הפתיח. אפשר להפוך את ההסתדרות לליברלית יותר, את המוסדות והגופים המשפיעים בחברה שלנו – את הרשות המקומית שלכם וגם את ועד ההורים, זה סופר חשוב. לא מפקירים אף חזית.

5

מורידים חומות ומייצרים שותפויות. אם המחנה שלנו יהיה מורכב רק ממי שמסכים איתנו ב-100% אז הפסדנו. יש לנו קואליציה מדהימה מצפון עד דרום, דתיים וחילוניים והחזית הזו, היא מה שמערער את יסודות הקואליציה. להכניס עוד אנשים פנימה. לא ליפול לפערים בינינו. למצוא את המשותף.

מי היה מאמין שמיליונים ידעו וידברו על עילת הסבירות. הם ינסו להמשיך לשעמם אותנו ולהטעות אותנו בפרוצדורות, מונחים מורכבים, מסכי עשן – אבל המטרה שלהם אחת והיא ברורה – שבירת האיזונים והבלמים

6

בונוס: שומרים על אופטימיות. מה שעושה לכם את זה. אנשים שמייצרים תוכן אופטימי, המשפחה שלכם, החברים שלכם, אנחנו בזה ביחד. התמונות של הסולידריות שראינו השבוע בצעדה או מהמאהל בגן סאקר – זו ישראל היפה. אנשים שהמאבק מחבר אותם. אנחנו כאן ביחד.

עומר לובטון-גרנות ובנו בהפגנת הזדהות עם מתנגדי החקיקה המשפטית על גשר ברוקלין (צילום: באדיבות המצולמים)
עומר לובטון-גרנות ובנו בהפגנת הזדהות עם מתנגדי החקיקה המשפטית על גשר ברוקלין (צילום: באדיבות המצולמים)

אז הפרוסה הראשונה בסלמי נחתכה. היא מגעילה ומסריחה, אבל היא נותנת עוד הרבה רוח חזקה במפרשים של המאבק שלנו, להיות עם חופשי בארצנו. להיות מדינת המופת שהרצל ונביאי ישראל חלמו עליה.

המאבק ממשיך.

עומר לובטון-גרנות הוא יועץ פוליטי ואסטרטגי, סטודנט למדיניות ציבורית ויחסים בינלאומיים באונ׳ קולומביה, ניו יורק.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 577 מילים
סגירה