ארבע מטרות עומדות בפנינו לאחר ביטול עילת הסבירות

ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, בהם שקמה שוורצמן ברסלר, רן הר נבו, משה רדמן, רועי נוימן ומורן זר קצנשטיין, בירושלים, 24 ביולי 2023 (צילום: רוני להב)
רוני להב
ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, בהם שקמה שוורצמן ברסלר, רן הר נבו, משה רדמן, רועי נוימן ומורן זר קצנשטיין, בירושלים, 24 ביולי 2023

העברת החוק הבלתי סביר בעליל להשתלטות הממשלה על הרשות השופטת הינו רגע קשה. אך לא רק שהוא לא הפסד של תנועת המחאה והאופוזיציה, אלא הוא אות חולשה וקלון לראש הממשלה ולממשלה, שהכוחנות והמשיחיות השתלטו עליה.

בנימין נתניהו נלכד בידי הכוח העודף שהעניק לקיצוניים ביותר; יריב לוין, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ושמחה רוטמן, וקידם ח"כים קיצוניים בליכוד, כך שביחד הם דרדרו את המדינה מבחינה דמוקרטית, ביטחונית, מגדרית, כלכלית, חינוכית, יחסי החוץ והערכים – לשפל שהמדינה לא ידעה מיום הקמתה.

נתניהו נלכד בידי הכוח העודף שהעניק לקיצוניים ביותר; לוין, סמוטריץ', בן גביר ורוטמן, וקידם ח"כים קיצוניים בליכוד. ביחד הם דרדרו את המדינה לשפל שהמדינה לא ידעה מיום הקמתה

לכן, מה שחשוב עתה הוא שרוח תנועת המחאה האדירה, שלא נראתה כמוה בעולם, לא רק שלא תראה בחוק הבלתי סביר בעליל סוף הדרך, אלא נהפוך הוא. ראשית, מה שבלמנו עד כה הוא הישג אדיר. שנית, הפגנות המשך המאבק החלו מיידית, בעוצמה והתרוממות רוח, כבר ביום ב' מול בית המשפט העליון, ובמקומות רבים בארץ. המסר בהן הוא אחיד ורב אמונה: אין לנו מנדט להתייאש, ודרכנו תצלח עם אורך רוח.

בפני מחנה המאבק עומדות עתה ארבע מטרות:

1

הראשונה היא הגשת עתירות לבג"ץ. כובד המשקל עובר במידה רבה מהרשות המחוקקת לרשות השופטת. מספר ארגונים כבר הגישו עתירות, ועל בג"ץ לפסול את חוק ביטול עילת הסבירות לאלתר, בגלל דינמיט הנפץ האנטי דמוקרטי שבו.

במקביל, עלינו, תנועת המחאה, המשפטנים והציבור להפעיל לחץ ציבורי דמוקרטי לגיטימי על בג"ץ לגלות אומץ לב אזרחי מקצועי בפסיקותיו.

במחקר שפורסם בכתב העת החשוב תלם בהוצאת בית ברל, ביוני 2023, נמצא שהעובדה שרק הימין והשמרנים ביקרו את בג"ץ בעשרות השנים האחרונות, ואילו השמאל שמר על ניטרליות לאורך שנים מתוך רצון להגן עליו, יצרה אנומליה שגרמה לבג"ץ לחפש איזון ופשרה בין עמדות הצדק והמשפט שלו לבין עמדות הימין (כך, למשל, בפסיקות בנוגע לכיבוש והתנחלויות וכך בנושאי זכויות האדם וההתנחלויות).

מה שחשוב עתה הוא שרוח תנועת המחאה האדירה, שלא נראתה כמוה בעולם, לא רק שלא תראה בחוק הבלתי סביר בעליל את סוף הדרך, אלא נהפוך הוא. ראשית, מה שבלמנו עד כה הוא הישג אדיר

לפיכך, חשוב שבמקביל לשמירה הרמטית על עצמאות בג"ץ, כך חשוב שתאמר ביקורת וציפיות לעמידה נחושה של בג"ץ נגד ההתקפות ומהלכי האימה של הקואליציה הדורסנית, ושל שר המשפטים בראשם. יש לי אמון שבג"ץ יעמוד במשימתו להגן על עצמו כחלק מאסטרטגיית הדמוקרטיה המתגוננת, ויפסול את החוק שעבר בנוסח הכי קיצוני ומשחית.

2

המטרה השנייה היא עבודה פוליטית אינטנסיבית לבחירות לרשויות המקומיות. הבחירות המוניציפליות בישראל כמוהן כמו בחירות אמצע הקדנציה לקונגרס והמושלים בארה"ב. נצחון פוליטי בהן הוא אבן דרך חשובה להפלת ממשלת החורבן.

יש להזכיר שזה היעד החשוב ביותר: תפקידנו הוא לא רק קרבות לבלימת ההרס, אלא החלפה פוליטית של השלטון הכושל הזה, בבחירות הבאות (בתקווה ובמאבק שתהיינה קרובות ככל שניתן – אך גם בידיעה שזה עלול להמשך זמן לא קצר בגלל שכרון הכוח והאינטרסים של השותפים בממשלה).

לבחירות לרשויות המקומיות תהיה השלכה דרמטית להוכחת ירידת האמון של החלק הימני מתון בממשלת הזדון והכישלון: חשוב שאכזבת אנשי הימין והדתיים שבאה לידי ביטוי בסקרים, תבוא לידי מימוש בתוצאות הבחירות לראשי הערים והמועצות האזוריות, וכמובן גם בהרכבי מועצות הערים. לכן, כשם שפעלנו בנחישות והצלחנו בגדול עם בחירת עמית בכר לראש לשכת עורכי הדין, כך עלינו לעשות בשלושת החודשים שנותרו לנו לבחירות בערים בסוף אוקטובר.

הבחירות לרשויות המקומיות יוכיחו את ירידת האמון של החלק הימני מתון בממשלת הזדון והכישלון: חשוב שאכזבת אנשי הימין והדתיים שבאה לידי ביטוי בסקרים, תבוא לידי מימוש בתוצאות הבחירות המוניציפליות

3

מטרתנו השלישית היא המשך המחאה, בכל דרך שנתמיד בה. במקביל להורדת הכובע וההצדעה למאות אלפי האזרחים ולמטה המאבק על הנחישות, היצירתיות, ההתמדה והתבונה – חשוב שנשכיל לשמר ולהתאים את המשך המאבק לצרכים ולנסיבות.

בוודאי שהיתרון המופתי של ארגונים אוטונומיים שונים שמובילים, כל אחד מהם, את המאבק מהזווית שלו – יישמר ויגובה. ולמצער – להבין שממשלת הסרבנות, הכוחנות והציניות – היא שהובילה אלפי חיילים וחיילות נאמנים ואוהבי המדינה להחליט בכאב על הפסקת ההתנדבות, ואנחנו נמשיך בגיבוי המלא להם עד שממשלת ההרס ואי הסבירות תתעשת.

4

המטרה הרביעית היא המשך המאבק הסיזיפי נגד הצעות החוק ההזויות וההרסניות של הממשלה וחברי הכנסת. חברי הכנסת לשעבר, ארגוני הנשים, כל ארגוני החברה האזרחית, אנשי האקדמיה ועורכי הדין, נמשיך במשימה זו ללא לאות.

צידת הדרך שלנו היא הערכים של מגילת העצמאות והעשייה רבת השנים. בזכותם נצליח.

ד״ר ענת מאור היא חברת כנסת לשעבר, חברת קיבוץ נגבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 657 מילים
סגירה