שר הביטחון יואב גלט לוחש על אוזנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 24 ביולי 2023 (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ׳)
דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ׳

ממשלת נתניהו מגשימה את החלום הרטוב של נסראללה, חמאס ואיראן

ארגוני הטרור יכולים היו רק לחלום על הישגים כאלה – פגיעה רב מערכתית בכלכלה, בביטחון, בלכידות וביחסי החוץ ● אחרי הנסיגה מאפגניסטן, האמריקאים ייפגשו עם אנשי טליבאן כדי לשוחח על זכויות אדם ● במצרים זועמים על התערוכה "המצרית" בדנמרק ● 7 "מכשפים" נעצרו באיחוד האמירויות בגין עושק ● והשבוע ב־1956 – מצרים מלאימה את תעלת סואץ ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

ממשלת ישראל עושה את העבודה עבור איראן

אם הפגישה הזאת לא הייתה מתקיימת במציאות, היא הייתה יכולה להיות נושא מצוין למערכון סאטירי: ראשי כוח קודס של משמרות המהפכה ואנשי חמאס טיכסו עצה בנוגע למשבר הפנימי בישראל – והחליטו כי לפי שעה אין צורך להתערב ולתקוף בתקווה ש"הציונים יעשו לבד את העבודה".

בטרגי־קומדיה הישראלית הכוללת ראש ממשלה המואשם בשחיתות, שמנסה להידמות לשני קיסרים רומיים בו־זמנית – גם לקליגולה שמינה את הסוס שלו לתפקיד בכיר וגם לנירון ששרף את רומא – גם הפארסה הזאת כבר לא מעוררת עניין ציבורי רחב ולא גורמת לממשלה הדוהרת קדימה עם ההפיכה המשטרית לעצור ולעשות חשבון נפש.

אין ספק שכוח קודס, חזבאללה וחמאס לא תוקפים את ישראל בגלל שיקולים אחרים – הם חוששים מעוצמת התגובה הישראלית וגם יודעים שמלחמה עתידה שוב ללכד את החברה הקרועה שיודעת להתלכד בעת משבר ולהתפרק לחתיכות מייד עם שוך הקרבות.

בגלל ההרתעה שנוצרה, בחמאס נצרו את האש במהלך המבצעים הצבאיים האחרונים בעזה ולא התייצבו לצד הג'יהאד האסלאמי. גם אם החברה הישראלית מפולגת, מכה צבאית חזקה עלולה להחליש מאוד את שלטון החמאס ברצועה, בעוד שהארגון מעוניין להבעיר את האש דווקא בגדה המערבית.

השר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת רגע לפני ההצבעה הסופית על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
השר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת רגע לפני ההצבעה הסופית על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בארגונים השונים חשים דווקא עכשיו כי אין צורך למהר ולהסתער. מספיק לשבת בחיבוק ידיים ולא להפריע – והישראלים כבר יעשו את העבודה לבד

כנ"ל לגבי חזבאללה. מזכ"ל הארגון למוד הניסיון מ־2006 יודע שגם אם כמה טייסים לא יתייצבו, לצה"ל יש עדיין מספיק עוצמה כדי להחריב את דרום לבנון, שטרם השתקמה אחרי המלחמה ההיא. אבל זה בדיוק העניין – בארגונים הללו חשים דווקא עכשיו כי אין צורך למהר ולהסתער. מספיק לשבת בחיבוק ידיים ולא להפריע – והישראלים כבר יעשו את העבודה לבד.

במשך שנים ארוכות הקריקטוריסטים הערביים הציגו את החברה הישראלית כמפולגת וחלשה, עד שהנבואה הזאת הגשימה את עצמה. אין ארגון טרור שמסוגל להחליש את ישראל כמו הקואליציה הנוכחית ושליחיה – המשת"פים שלה בתקשורת, במשרדי הממשלה ובארגונים הביטחוניים.

נסראללה יכול רק לחלום על הישגים כאלה – פגיעה רב מערכתית בכלכלה, בביטחון, בלכידות החברתית וביחסי החוץ. לא רק עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה, גם לאויבים שלו יש סבלנות ואורח רוח.

קטאר שוב מתווכת בין ארה"ב למשטר הטליבאן

לפני כשנתיים הכוחות האמריקאים עזבו את אפגניסטאן מבלי שהצליחו – או אף ניסו – להגן על המשטר המתון של הנשיא אשרף ע'ני אחמדזאי מפני ההשתלטות של אנשי הטליבאן. אזרחים אפגניים נואשים שעבדו עם האמריקאים – ובצדק חששו לחייהם – נותרו מאחור; הנשים האפגניות שוב איבדו את חירותן; ילדות ונערות ננעלו בבתיהן – ללא אפשרות לזכות בהשכלה ובשוויון.

נראה שגם לממשל ביידן אין בעיה להידבר עם הטליבאן. לפי ההודעה של וושינגטון, המשלחת האמריקאית תפגוש רק את ה"טכנוקרטים" ולא את בכירי המשטר. המטרה: לדון במאבק בסחר בסמים, בזכויות אדם ובנושאים אחרים

עתה מתברר שממשלת ארה"ב עומדת לקיים סדרה של פגישות עם אנשי הטליבאן בבירה הקטארית, דוחה. זאת לא הפעם הראשונה שהקטארים מתווכים בין הטליבאן הפנאטיים ובין ממשלת ארה"ב. זה קרה גם בימי הנשיא דונלד טראמפ, שהיה להוט להוציא את הכוחות האמריקאים מאפגניסטאן, עיראק וסוריה – ולא בחל לערוך משא ומתן עם האויבים המרים ביותר של ארה"ב.

נראה שגם לממשל ביידן אין בעיה להידבר עם הטליבאן. לפי ההודעה של וושינגטון, המשלחת האמריקאית תפגוש רק את ה"טכנוקרטים" ולא את בכירי המשטר. המטרה היא לדון במאבק בסחר בסמים, בזכויות אדם ובנושאים אחרים.

לוחמי טליבאן משתלטים על ארמון הנשיאות, 15 באוגוססט 2021 (צילום: AP Photo/Zabi Karimi)
לוחמי טליבאן משתלטים על ארמון הנשיאות, 15 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Zabi Karimi)

האם וושינגטון בסופו של דבר תצטרך להכיר במשטר הטליבאן כדי לפתור סוגיות כאלה ואחרות, למנוע מלחמות ולעצור את הפצת הסמים שזורמים מאפגניסטאן, בדיוק כמו מדינות ערב שהושיטו יד לבשאר אל־אסד בשביל לנסות לייצב את המצב בסוריה ולעצור את הפצת הקפטגון?

בקרב חוקרים ודיפלומטים אמריקאים בכירים יש גם קולות הקוראים לממשל ביידן לבחור ב"ריאל פוליטיק" על פני אידאליזם. בשלב הזה קשה להאמין שזה יקרה, אך הפגישה בדוחה היא הסנונית הראשונה בכיוון.

מצרים נגד האפרוצנטרים

מצרים טרם נרגעה מסערת "קלאופטרה" – הפקת נטפליקס שזכתה לביקורות חריפות בארץ הנילוס בגלל שאת המלכה גילמה שחקנית שחורה – ומביטול המופע של הראפר טראוויס סקוט בפירמידות, שהיה אמור להשיק שם את האלבום המצופה שלו "Utopia".

עתה מצרים מסתערת על תערוכת Kemet, שמתקיימת בדנמרק ומוקדשת למצרים העתיקה. התערוכה משלבת תמונות של זמרות פופ מפורסמות כמו ביונסה וריהאנה, לבושות בבגדי המלכות המצריות הקדומות.

התערוכה הזאת כל כך פגעה ברגשות של האגיפטולוגים המצריים, עד שנשללה מהארכאולוגים הדניים הזכות להמשיך בחפירות ובמחקר במצרים

התערוכה הזאת כל כך פגעה ברגשות של האגיפטולוגים המצריים, עד שנשללה מהארכאולוגים הדניים הזכות להמשיך בחפירות ובמחקר במצרים. זו לא הפעם הראשונה שקהיר מפגינה את מורת רוחה מהניסיון המערבי להמציא היסטוריה אלטרנטיבית לתרבות המצרית הקדומה.

בעוד שבעבר האגיפטולוגים המערביים התעקשו על כך שזאת הייתה תרבות "לבנה", עתה אוהדי האסכולה האפרוצנטרית מנסים להדגיש דווקא את השורשים האפריקאים שלה. במצרים דוחים את האסכולה הזאת וטוענים לייחודיות אתנית, שאומנם ינקה גם מאפריקה וגם מיוון – אך הייתה אוטנטית וייחודית.

איחוד האמירויות נגד המכשפים

שבעה בני אדם נעצרו באיחוד האמירויות בגין כישוף ועושק אזרחים, שהגיעו אליהם כדי לפתור את הבעיות האישיות שלהם או כדי לקבל טיפול רפואי. עם סיום החקירות, הנאשמים הופנו לבית המשפט באשמת עיסוק בכישוף, מרמה ובהחזקת חומרים ששימשו למעשים מסוג זה.

לפי התלונה, אחד הנאשמים טען כי הוא מוחזק בידי ג'יני בן למעלה מ־400 שנה, שהוא מלך כל השדים. גם הנאשמים האחרים סיפרו סיפור דומה וטענו כי לא ביצעו שום עבירה אלא פעלו למען ריפוי חולים לאחר שהג'ין ("השד") אחז בהם.

כל ה"מכשפים" ירצו מאסר בכלא וגם ישלמו קנס כספי בגובה של 50 אלף דירהם אמירתי. האמונה בג'ינים היא חלק מהאמונה האסלאמית והם מוזכרים בקוראן

כל השבעה ירצו מאסר בכלא וגם ישלמו קנס כספי בגובה של 50 אלף דירהם אמירתי. האמונה בג'ינים היא חלק מהאמונה האסלאמית. הג'ינים מוזכרים בקוראן, ורבים מאמינים שלצד הג'ינים הרעים והמסוכנים ישנם גם ג'ינים "טובים", שמסוגלים לסייע לבני אנוש.

בחברות רבות גם מתקיימים טקסי נישואים בין בני אדם לג'ינים ומאז ומעולם היו מרפאים בצמחים ובפרקטיקות רוחניות שטענו כי הם בעלי קשר מיוחד עם עולם השדים, שמסייעים להם לרפא בני אדם ולפתור את הבעיות שלהם.

השבוע במזה"ת: הלאמת תעלת סואץ

ב־26 ביולי 1956, הנשיא המצרי גמאל עבד אל נאצר נשא נאום בכיכר מוחמד עלי באלכסנדריה – בעצרת ששודרה ברחבי העולם הערבי לציון יום השנה הרביעי להפלת המלך פארוק ומהפכת הקצינים החופשיים – במקום שבו ניסו "האחים המוסלמים" להתנקש  בו בעבר.

נאצר הזכיר בנאומו את מילות הקוד הרלוונטיות, שהורו לאנשי הצבא להשתלט על כל משרדי חברת תעלת סואץ בפורט סעיד. "ברגע זה כשאני פונה אליכם", אמר נאצר, "חברת תעלת סואץ, בשם העם המצרי, כבר הולאמה". האירוע הזה גרם לתחילת משבר סואץ והוביל בסופו של דבר למלחמה בין ישראל, בריטניה וצרפת – ובין מצרים.

נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר מתקבל בתשואות ברחובות קהיר ב-28 ביולי 1956, בעקבות הכרזתו על הלאמת תעלת סואץ (צילום: AP Photo)
נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר מתקבל בתשואות בקהיר ב־28 ביולי 1956, בעקבות הכרזתו על הלאמת תעלת סואץ (צילום: AP Photo)

"ברגע זה כשאני פונה אליכם", אמר נאצר, "חברת תעלת סואץ, בשם העם המצרי, כבר הולאמה". האירוע הזה גרם לתחילת משבר סואץ והוביל בסופו של דבר למלחמה בין ישראל, בריטניה וצרפת – ובין מצרים

עוד 1,020 מילים ו-1 תגובות
סגירה