יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקור בריאד, בירת ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File

בשביל גרעין והסכם ביטחוני, בערב הסעודית מוכנים להשליך את הפלסטינים מתחת לגלגלים

יותר משהאמריקאים רוצים להגיע לנורמליזציה בין ערב הסעודית וישראל, ויותר משהסעודים רוצים להציל את פתרון שתי המדינות – בארה"ב מבקשים לנתק לחלוטין בין הסעודים ובין סין ואיראן ● ביידן זקוק להישג הזה לקראת הזנקת מערכת הבחירות – ומעללי ההפיכה המשטרית של נתניהו יוחלקו לו בשביל תמונת הניצחון ● פרשנות

נציגי הממשל האמריקאי – היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ושליח המועצה לביטחון לאומי למזרח התיכון ברט מקגורק – נוסעים מטעם הנשיא ג'ו ביידן הלוך ושוב לעיר ג'דה שבערב הסעודית. לפי כל הסימנים, הכוללים את הטורים של תומאס פרידמן בניו יורק טיימס, הלוחות הטקטוניים במזרח התיכון זזים.

בערב הסעודית, יורש העצר המכהן מוחמד בן סלמאן – כיום כראש הממשלה ומנהיג המדינה דה פקטו (אביו המלך סלמאן חולה באלצהיימר) – אירח אצלו בממלכה את סאליבן פעמיים בחודשים האחרונים. בין לבין התייצב אצלו גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן.

אולם, יותר משהאמריקאים רוצים להגיע לנורמליזציה בין ערב הסעודית ובין ישראל; ויותר משהסעודים רוצים להציל את פתרון שתי המדינות – האמריקאים מבקשים לנתק לחלוטין בין ערב הסעודית לסין, ובין הסעודים לאיראנים.

המחיר לכך עשוי להיות גבוה: הסכם הגנה ביטחוני סטייל נאט"ו בין ארה"ב לסעודיה, הסכמה אמריקאית מפורשת לבניית מתקן גרעין למטרות אנרגיה בערב הסעודית ועסקה למכירת מערכות הגנה מרחביות בגובה רב נגד טילים.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא סין שי ג'ינפינג בארמון יאמאמה בריאד, 8 בדצמבר 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא סין שי ג'ינפינג בריאד, 8 בדצמבר 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

מחיר הנורמליזציה: הסכם הגנה ביטחוני סטייל נאט"ו בין ארה"ב לסעודיה, הסכמה אמריקאית מפורשת לבניית מתקן גרעין למטרות אנרגיה בערב הסעודית ועסקה למכירת מערכות הגנה מרחביות בגובה רב נגד טילים

באחד הטורים האחרונים שלו, פרש העיתונאי תום פרידמן גם את המחיר שישראל תתבקש לשלם כדי לקבל נורמליזציה ו/או שלום של ממש עם הסעודים. היא תצטרך להבטיח להימנע מסיפוח הגדה המערבית ותצטרך לשמר את המצב הקיים בהתנחלויות, כך שבעתיד יהיה סיכוי להקמת מדינה פלסטינית (סוג של הקפאה). פרידמן מציין:

"הייתי שמח לראות את שר האוצר הימני־קיצוני של ישראל בצלאל סמוטריץ' מתייצב בשידורי החדשות של ישראל ומסביר לעם מדוע יש למדינה אינטרס לספח את הגדה המערבית ואת 2.9 מיליון תושביה הפלסטינים לנצח, במקום לנרמל את היחסים עם ערב הסעודית ושאר העולם המוסלמי […]

"קואליציית השלטון של נתניהו, הדוגלת בעליונות יהודית וקיצוניות דתית, תאלץ להשיב לשאלה הבאה: מה אתם מעדיפים, לספח את הגדה או להשיג שלום עם הסעודים ועם שאר העולם המוסלמי? אבל אינכם יכולים לקבל את שני הדברים".

ובכן, זה מאוד מצער, אך היחס של פרידמן לישראל של 2023 ולשלטון המאפיין אותה הוא מאוד נאיבי. לכל מי שמכיר את האישים המובילים כיום את המדינה, התשובה ברורה מאליה: סיפוח כאן ועכשיו. אין להם שום כוונה לוותר על הרעיון הזה, בטח שלא תמורת שלום סעודי.

עמדת שמירה של צה"ל בכניסה למאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
עמדת שמירה של צה"ל בכניסה למאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

היחס של פרידמן לישראל של 2023 ולשלטון המאפיין אותה הוא מאוד נאיבי. לכל מי שמכיר את האישים המובילים כיום את המדינה, התשובה ברורה מאליה: אין שום כוונה לוותר על רעיון הסיפוח תמורת שלום סעודי

אבל מעבר לדבריו של פרידמן, גורמים המעורים בסוגיות הביטחון הישראליות באזור מציינים בפנינו שיתכן כי הסעודים בכלל לא בעניין של לסייע לפלסטינים ולהתנות את המהלך הגדול בהתחייבות ישראלית כלשהי מול הפלסטינים.

כלומר, ניצחון מוחץ לטענות בנימין נתניהו (מימים ימימה) ונפתלי בנט מהעבר הלא רחוק. כלומר, כפי שאירע ב"הסכמי אברהם" עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו – אין כל התניה בעולם הערבי להתקדמות מול הפלסטינים כתנאי לנורמליזציה.

הבעיה הפלסטינית תישאר עניינה של ישראל – ושל ישראל בלבד. לכל היותר, מסמך נורמליזציה עשוי להכיל אמירה כללית על המשך תהליך שלום, מעין ניסוח שאפילו אנשים משיחיים המעוניינים בבניית בית המקדש השלישי יוכלו לחיות איתו.

לוח הזמנים דוחק. ביידן רוצה להגיע להישג לפני חודש נובמבר, לפני שמערכת הבחירות מוזנקת באופן רשמי. אם וכאשר כל זה יקרה, הוא ייפגש עם נתניהו – אצלו או בניו יורק – והעיקר לקדם את האירוע.

הנשיא ביידן מצמיד אגרופים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בארמון בג'דה. 15 ביולי 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
הנשיא ביידן מצמיד אגרופים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בארמון בג'דה. 15 ביולי 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

לוח הזמנים דוחק. ביידן רוצה להגיע להישג לפני חודש נובמבר, לפני שמערכת הבחירות מוזנקת באופן רשמי. אם וכאשר כל זה יקרה, הוא ייפגש עם נתניהו – אצלו או בניו יורק

במקביל, מעלליו של נתניהו בנוגע לשינוי פני המשטר הישראלי יוחלקו לו, ידחקו הצידה. נתניהו יחזור להיות "ליגה אחרת" – וייצא מחויך ומאושר מהמהלך. זה יהיה אירוע בסדר המפץ הגדול של הגיאופוליטיקה המזרח תיכונית.

כמובן שיש בעיות רבות ורגישויות. מותו של המלך סלמאן עשוי לטלטל את הממלכה הסעודית. הבן אמור להיות המלך הבא, אבל תמיד צריך להיות זהירים. ברשות הפלסטינית גם כן יש מנהיג זקן וחולה. כל שינוי במצבו עשוי לטלטל את האזור שלנו, כיוון שחילופי הנהגה במשטרים לא יציבים הנם תמיד פתח לצרה.

ג'ו ביידן בן ה־80 צעיר בשבע שנים שלמות גם ממחמוד עבאס וגם מהמלך סלמאן, אך לא נראה בקו הבריאות בחלק מהזמן. הקמפיין עוד לפניו – ושנת 2024 תהיה אינטנסיבית וקשה.

בישראל, נתניהו שמתקרב לגיל 74 – כמעט ינוקא בהשוואה לקבוצה לעיל – גם לא נמצא בקו הבריאות בעת האחרונה. בהשוואה לכולם, השלטון שלו נראה הכי קפריזי, מעורער ומושפע מההפגנות העצומות מחד, ומשרי ממשלה האוחזים בגרונו מאידך.

לסיכום, הסיכויים לא נמצאים לטובת המהלך, אך ייתכן שגם אנחנו נופתע לטובה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שפרסם משיבא, 15 ביולי 2023 (צילום: צילום מסך מתוך הסרטון של נתניהו)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שפרסם משיבא, 15 ביולי 2023 (צילום מסך מתוך הסרטון של נתניהו)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 689 מילים ו-1 תגובות
סגירה