יולי אדלשטיין, יואב גלנט, גילה גמליאל, דוד ביטן, אלי דלל, אבי דיכטר (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

מורדי הליכוד משרתים אג'נדות אישיות - ובעיקר את זו של נתניהו

כל גיבורי המקלדת מהליכוד שקוראים לעצור את הרפורמה, הצביעו פה אחד בעד החוק לביטול עילת הסבירות ● לכל אחד מהם יש את האג'נדה האישית שלו, ומבחינת נתניהו הם כרגע מסייעים לו ● נתניהו רוצה שקט עם הרפורמה, לפחות עד נסיעתו לעצרת האו"ם ● בישיבת הממשלה אתמול הוא דיבר על שלוש המשימות הכי חשובות: תחבורה, יוקר המחייה וההייטק ● את הרפורמה הוא שכח ● פרשנות

החבורה בליכוד שקופצת היום עם התנגדויות לכאורה להמשך החקיקה היא אקראית, לא מגובשת ולא מתואמת, אין לה מנהיג ואין בה היררכיה.

בקבוצה הזו יש מחשבות ורעיונות לכאן ולכאן, אבל ברגע זה כולם עולים על מפת האינטרסים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. היום מאד נוח לו ולעוזריו עם הדיווחים על התנועה הדמיונית רל"ל (רק לא לוין) כדי לשייך גם את נתניהו לצד המתון.

החבורה הליכודניקית שהתעוררה עכשיו, דממה לפני שבוע בדיוק ואיש מתוכה לא התייצב לצידו של שר הביטחון יואב גלנט שרצה לרכך או לדחות את החוק לביטול עילת הסבירות. איש גם לא ניסה באמת לסייע אפילו לראש הממשלה נתניהו, ששלח את מזכיר הממשלה יוסי פוקס למצוא נוסחת ריכוך משמעותית לחוק. כולם התקפלו והתבטלו בפני יריב לוין ואיתמר בן גביר.

החבורה הליכודניקית שהתעוררה עכשיו, דממה לפני שבוע בדיוק ואיש מתוכה לא התייצב לצידו של שר הביטחון יואב גלנט שרצה לרכך או לדחות את חוק הסבירות

כל הגיבורים של סוף השבוע – יולי אדלשטיין, דוד ביטן, אופיר אקוניס, גילה גמליאל, אבי דיכטר, אלי דלל ואפילו גלנט עצמו – הצביעו פה אחד בעד החוק שהוציא מאות אלפים לרחובות בשבועיים האחרונים. איש מהם לא הסתייג בזמן אמת מתמונות החגיגה במליאת הכנסת – ביניהן אלו שצילמה השרה מאי גולן. "אל תגידו צ'יז, תגידו סבירות", היא ביקשה מחבורה המצולמים הצוהלת, במרכזה עמד השר לוין.

מאי גולן מצלמת את החברי הקואליציה, ובמרכזם יריב לוין, חוגגים את ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מאי גולן מצלמת את החברי הקואליציה, ובמרכזם יריב לוין, חוגגים את ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מעבר לזה, יש כאלה שרוצים להמשיך את החקיקה בכל מחיר. קחו למשל את השר דיכטר, שפרסם בסוף השבוע פוסט שבו תקף "בריונים שמסכנים את המדינה בגרירה לחקיקה קיצונית, או בסחיפה למחאה קיצונית ואלימה".

אתמול שוחחתי עם דיכטר. הוא לא יריב של לוין. הוא מעיד על עצמו שהוא חבר טוב מאד של שר המשפטים ואביו של לוין, פרופ' אריה לוין, היה המורה שלו לערבית, כאשר החל את צעדיו בשב"כ.

דיכטר לא מוכן לשמוע על הקפאת החקיקה או על דחייה בחקיקה לשינוי מבנה הוועדה לבחירת שופטים, שהיא מבחינתו ליבת הרפורמה. "מינוי שופטים זה הכי חשוב", אומר דיכטר, "אין אפשרות להמשיך כך ולתת לשופטים להתמנות לפי לוח השנה. הכי טוב לעשות את זה בהסכמה, אבל אם לא, נעשה את זה בעצמנו".

"מינוי שופטים זה הכי חשוב. אין אפשרות להמשיך כך ולתת לשופטים להתמנות לפי לוח השנה. הכי טוב לעשות את זה בהסכמה, אבל אם לא, נעשה את זה בעצמנו"

לכל אחד מהחבורה יש את האג'נדה האישית שלו: אדלשטיין עדיין רואה את עצמו כמועמד לראשות הליכוד; ביטן משוכנע שיריב לוין ניסה לחסל אותו בפריימריז האחרונים ועכשיו זו עת הנקמה; גמליאל היא חיילת של ישראל כ"ץ שמתנגד ללוין; וכן הלאה. מבחינת נתניהו, כולם מסייעים לו ברגע זה להשתיק או לעכב את המשך החקיקה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרי הליכוד ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת, לקראת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרי הליכוד ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת, לקראת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

נתניהו אחרי יום שני האחרון ובכלל היה רוצה לזרוק את הרפורמה הזו לכל הרוחות. הוא לא רוצה לשמוע על ועדה לבחירת שופטים, על יועצים משפטיים ועל פסקת ההתגברות.

נתניהו לא רוצה משא ומתן עכשיו עם האופוזיציה ולא כינוס פגרה מיוחד לדיון על הסכמות. אילו הדבר היה תלוי בו, הוא היה מוציא את יריב לוין להקפאה של שנה וחצי, כפי שיאיר לפיד מציע לעשות עם הרפורמה (אבל איש לא ייענה לו בקואליציה).

נתניהו לא רוצה משא ומתן עכשיו עם האופוזיציה ולא כינוס פגרה מיוחד לדיון על הסכמות. אילו הדבר היה תלוי בו, הוא היה מוציא את יריב לוין להקפאה של שנה וחצי, כפי שיאיר לפיד מציע לעשות עם הרפורמה

נתניהו רוצה שקט עם הרפורמה הזו, לפחות עד נסיעתו לעצרת האו"ם בספטמבר. בישיבת הממשלה אתמול הוא דיבר על שלוש המשימות החשובות ביותר: תחבורה, יוקר המחייה וההייטק. את הרפורמה הוא שכח.

העניין הוא שהשותפים שלו בקואליציה זוכרים הכול. הם לא יוותרו על המשך החקיקה, והם גם ידאגו מדי יום לתדלק את המחאה בהצהרות והתרסות מהן הם לא יכולים להימנע. ההתמודדות איתם היא המבחן הגדול של נתניהו.

איתמר בן גביר בישיבת סיעת עוצמה יהודית בכנסת, 5 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איתמר בן גביר בישיבת סיעת עוצמה יהודית בכנסת, 5 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ובכל זאת, שני עניינים העסיקו אתמול במיוחד את ראש הממשלה ומקורביו. האחד הוא המשבר החוקתי שעלול לפרוץ אם בג"ץ יפסול את החוק לצמצום עילת הסבירות.

"במקרה כזה אנחנו נכנסים לתסריט הכי גרוע בתולדות המדינה, למי הצבא שומע ולמי הוא מציית, למשל, לממשלה או לבית המשפט", כפי שאמר מקורב לנתניהו.

השר גלנט הודיע אתמול שיציית לבג"ץ, וטוב עשה. בלשכת נתניהו העלו גם את כל הספקולציות האחרות: כמה שופטים יהיו בדיון החשוב הזה בספטמבר, מה יהיה ההרכב, איך יצביעו השופטים השמרנים בראשות נעם סולברג?

נושא נוסף שעלה לדיון אצל נתניהו היה (שוב) ח"כ טלי גוטליב. גוטליב צייצה אתמול כי קיים ניגוד אינטרסים בין נתניהו והטיפול שלו ברפורמה. מקורבי נתניהו הציעו אתמול פשוט להחליף את גוטליב ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.

גוטליב צייצה אתמול כי קיים ניגוד אינטרסים בין נתניהו והטיפול שלו ברפורמה. מקורבי נתניהו הציעו אתמול פשוט להחליף את גוטליב ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה

לסיכום, ראש הממשלה ינסה להקפיא את הדיון ברפורמה. המתנגדים של לוין בליכוד יעזרו לו, לפחות ברמת התודעה. לוין, בן גביר, בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן לא יוותרו על המשך החקיקה. גם המחאה לא תוותר. נתניהו היה ונשאר בתוך צבת, ולא ברור אם יצליח להשתחרר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 745 מילים ו-1 תגובות
סגירה