הנשיא לשעבר דונלד טראמפ משוחח בטלפון עם סגנו לשעבר מייק פנס ב־6 בינואר 2021 (צילום: House Select Committee via AP)
House Select Committee via AP
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ משוחח בטלפון עם סגנו לשעבר מייק פנס ב־6 בינואר 2021

כתב אישום שלישי נגד דונלד טראמפ

קשירת קשר להונאה נגד ארה"ב, שיבוש וניסיון לשבש הליך ממשלתי, וניסיון לפגוע בזכויות אזרח: התובע המיוחד בארה"ב הטיל אמש פצצה נוספת בדמות כתב אישום שלישי נגד טראמפ ● אף שמדובר בכתב האישום הדרמטי ביותר עד כה, הסקרים לראשות המפלגה הרפובליקאית נוטים דווקא לטובתו ● לא ברור עדיין איך המפלגה תתמודד עם הנושא

ג'ק סמית', התובע המיוחד בפרשת הניסיון של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ להטות את תוצאות הבחירות ב־2020, הטיל אמש (שלישי) פצצה: כתב אישום נגד טראמפ באשמת קשירת קשר להונאה נגד ארה"ב, שיבוש וניסיון לשבש הליך ממשלתי – וניסיון לפגוע בזכויות אזרח.

העברה הראשונה והשלישית עשויות להביא לחמש שנות מאסר, והשנייה (שבגינה טראמפ מואשם פעמיים) נושאת עונש פוטנציאלי של 20 שנות מאסר.

ההסתערות על הקפיטול ב־6 בינואר היא אחת מהטענות נגד טראמפ – אבל בפירוש לא היחידה. סמית' מגדיר ארבעה גורמים נוספים שהובילו לכתב האישום: (א) הפצת שקרים – שטראמפ ידע שהם שקרים – שנועדו לגרום לאחראים על הבחירות במדינות השונות להימנע מלאשר את תוצאות הבחירות.

(ב) ארגון משלחות אלקטורים חסרי סמכות מטעם שמונה מדינות מפתח בשביל שהקונגרס יכיר בהם במקום באלקטורים הלגיטימיים – ויהפוך את התוצאות. (ג) שימוש במשרד המשפטים לפתיחת חקירות חסרות בסיס כדי ליצור רושם של בעיה בטוהר הבחירות. (ד) ולחץ על סגן הנשיא להשתמש בסמכותו הטקסית כדי לנהל את ספירת קולות האלקטורים ולהכיר במשלחות האלקטורים המזויפות.

התובע המיוחד ג'ק סמית' מדבר על כתב האישום נגד דונלד טראמפ, 1 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
ג'ק סמית' מדבר על כתב האישום נגד דונלד טראמפ, 1 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

סעיפי האישום מלווים בכמה סיפורים מסמרי שיער. למשל, התוכנית של טראמפ ליצירת מהומות ברחובות – ואז להשתמש בצבא כדי לתפוס את השלטון

רק אחרי הטענות האלה מופיע הסעיף החמישי – התפקיד של טראמפ בנוגע להסתערות על הקפיטול. הסעיפים לעיל מלווים בכמה סיפורים מסמרי שיער. למשל, התוכנית ליצירת מהומות ברחובות – ואז להשתמש בצבא כדי לתפוס את השלטון; או העובדה שגם בזמן ההסתערות על הקפיטול טראמפ התקשר לכמה וכמה סנטורים בניסיון לשכנע אותם לעכב את אישור ספירת קולות האלקטורים.

כתב האישום מציין עוד שישה משתפי פעולה, שטרם הוגש נגדם כתב אישום. אף שהם אינם מצוינים בשמם, אפשר להבין מי הם לפי המעשים המתוארים – רודי ג'וליאני, ג'ון איסטמן, סידני פאוול, ג'פרי קלארק, ועוד שני עורכי דין מוכרים פחות.

לפי ההערכות, אותם גורמים טרם הואשמו משום שזהו הניסיון האחרון של סמית' להביא אותם לשתף פעולה עם החקירה. מדובר באותם אנשים שאת טענותיהם תומכי הימין בארץ הדהדו (הבולט שבהם הוא גדי טאוב). עתה מתברר כי טענותיהם אינן רק שקריות – אלא גם פליליות.

התיק יידון בוושינגטון הבירה, מה שכמעט מבטיח חבר מושבעים לא מאוד אוהד עבור טראמפ. את התיק תנהל השופטת טניה צ'וקטן, שגזרה פסקי דין חמורים בעבר על כמה מהאנשים שלקחו חלק בהסתערות על הקפיטול, לעתים אף חמורים יותר מאלה שהתביעה ביקשה. אופי העברות וזהות השופטת מעלים את האפשרות שהמשפט הזה יתנהל במהירות יחסית.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב־6 בינואר 2021 (צילום: House Select Committee via AP)
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב־6 בינואר 2021 (צילום: House Select Committee via AP)

אף שמדובר בכתב האישום הדרמטי ביותר עד כה, זה בפירוש לא כתב האישום הראשון של סמית' בפרשה. הצוות של סמית' כבר הגיש כתבי אישום כנגד יותר מ־1,000 נאשמים בהשתתפות במרד

אף שמדובר בכתב האישום הדרמטי ביותר עד כה, זה בפירוש לא כתב האישום הראשון של סמית' בפרשה. הצוות של סמית' כבר הגיש כתבי אישום כנגד יותר מ־1,000 נאשמים בהשתתפות במרד.

רוב כתבי האישום הם על עברות קלות, אבל כ־280 מתוכם הם על עברות חמורות של תקיפה; 100 מהם בגין תקיפה עם נשק חם. על אחד המשתתפים כבר נגזרו 10 שנות מאסר, ועל שניים שבע שנות מאסר כל אחד.

בתוך כך, גם התיק השני נגד טראמפ – בדבר החומרים המסווגים הרבים שהחזיק באחוזתו בפלורידה – מסתעף. התיק נראה חזק במיוחד. בין השאר, משום שיש הקלטה של שיחת טלפון של טראמפ, שבה הוא מתייחס לעובדה שהוא מחזיק חומר מסווג, שהוא לא הסיר את סיווגו. כלומר, יש ממש הודאה.

כמו כן, בשבועיים האחרונים התובע המיוחד הוסיף אישומים נוספים לכתב האישום בדבר שיבוש הליכי חקירה. עם זאת, מכיוון שמדובר במשפט מול מושבעים – אין לדעת.

סטורמי דניאלס (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
סטורמי דניאלס (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

התיק המתקדם ביותר הוא במדינת ניו יורק, במחוז מנהטן, שם טראמפ מואשם בארגון תשלום דמי השתקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס על סך 130 אלף דולר בזמן מסע הבחירות ב־2016

השופטת שמונתה למשפט, איילין קאנון, מונתה על־ידי טראמפ ועד כה הראתה סימנים של עוינות מסוימת לתביעה. למשל, היא אישרה למנות עו"ד מיוחד שיעבור על החומרים לפני שהתביעה תוכל להשתמש בהם ("Special master"). המשפט נקבע למאי 2024.

אלה כמובן רק התיקים הפדרליים שבהם טראמפ מסובך. גם ברמה המדינתית עומדים נגדו שני אישומים פלילים ואחד אזרחי. התיק המתקדם ביותר הוא במדינת ניו יורק, במחוז מנהטן, שם טראמפ מואשם בארגון תשלום דמי השתקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס על סך 130 אלף דולר בזמן מסע הבחירות ב־2016.

התשלום עצמו הוא לא הפשע. כתב האישום הוא בגין הרישום הכוזב במסמכי התאגיד, שם התשלום לדניאלס הוסווה כתשלום אחר. עם זאת, העניין מורכב אף יותר – בדרך כלל אישום בעברה הזו נחשב לפשע קל (בדרגת Misdemeanor, המקבילה לחלק הקל של עברות ה"עוון" בישראל), אבל כתב האישום נגד טראמפ הוא בדרגת "Felony" הגבוהה יותר. זאת משום שהתובע טוען שטראמפ ביצע את העברה תוך ניסיון לחפות על עברה אחרת.

העברה האחרת לפי התובע היא עברה על חוקי הבחירות. לטענתו, התשלום בסך 130 אלף הדולר מהווה תרומה לקמפיין החורגת מהסכום המותר לתרומה. כפי שניתן להבין, זה התיק המסובך ביותר מבחינה משפטית.

תומכי טראמפ מסתערים על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
תומכי טראמפ מסתערים על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

התיק השני ברמה המדינתית הוא של מחוז פולטון במדינת ג'ורג'יה (המכיל את אטלנטה), על ניסיונותיו של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות במדינה

גורמים אחרים כמו החברה של טראמפ או אלן וייסלברג – מנהל הכספים של החברה – הורשעו בעברות סביב הפרשה הזו אבל האישום נגד טראמפ מאוד עקיף ותקדימי – וגם הכי מתקדם. מועד המשפט נקבע למרץ 2024.

כמו כן, במדינת ניו יורק מתנהל גם תיק אזרחי של המדינה נגד טראמפ באשמת ניפוח שווי נכסיו למלווים ומבטחים. הגם שלפרשה זו לא יכולות להיות השלכות פליליות, הרשעה של טראמפ יכולה להביא לכך שיאסרו עליו לנהל עסקים במדינת ניו יורק. המשפט בפרשה נקבע לאוקטובר, שיא מערכת הבחירות.

התיק השני ברמה המדינתית הוא של מחוז פולטון במדינת ג'ורג'יה (המכיל את אטלנטה), על ניסיונותיו של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות במדינה. לא ברור מה בדיוק פרטי האישום, אבל ידוע על מספר שיחות טלפון בין טראמפ או מקרוביו לפקידי בחירות שונים, בניסיון לשכנע אותם לזייף את תוצאות הבחירות.

בשיחה הידועה מביניהם, טראמפ ביקש ממזכיר המדינה של ג'ורג'יה בראד רפנספרגר, "למצוא לי 11,780 קולות". טרם הוגש כתב אישום בתיק הזה אבל התובע פיזר רמזים כי כתב אישום בפרשה כנראה בדרך, ויתכן שיוגש בשבועות הקרובים.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מגיע לבית המשפט במנהטן, 4 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מגיע לבית המשפט במנהטן, 4 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)

המשפט הראשון של טראמפ ייערך במחוז מנהטן, שם, כידוע, אין לטראמפ אוהבים רבים, בעוד שהמשפט בעניין המסמכים המסווגים ייערך בפלורידה, מדינה שהפכה לרפובליקאית למדי בשנים האחרונות

כידוע, בארה"ב משפטים פליליים נערכים בפני חבר מושבעים, עובדה שמוסיפה גורם משמעותי של חוסר ודאות לתוצאה. במקרים רבים בתקופת ג'ים קרואו חבר משובעים לבן במדינות הדרום זיכה אשמים ברורים בלינץ', למשל במקרה של רצח חברי זכויות האזרח במיסיסיפי בשנת 1964, שעל בסיסו נכתב הסרט "מיסיסיפי בוערת".

מנגד, היו גם זיכויים שערורייתיים כמו הזיכוי של או. ג'יי. סימפסון בידי חבר מושבעים שחור ב־1995 (הוא נמצא אשם ברצח בתביעה אזרחית לאחר מכן). המשפט הראשון של טראמפ ייערך במחוז מנהטן, שם, כידוע, אין לטראמפ אוהבים רבים, בעוד שהמשפט בעניין המסמכים המסווגים ייערך בפלורידה, מדינה שהפכה לרפובליקאית למדי בשנים האחרונות. המשפט האחרון, בעניין המרידה, ייערך, כאמור, בוושינגטון הבירה.

כך או כך, הן אופי האישומים והן זהות חבר המושבעים מביאים דווקא את התיק הכבד ביותר, זה העוסק בניסיון לסכל את תוצאות הבחירות, להיות בעל סיכויי ההרשעה הגבוהים ביותר.

המבנה הפדרלי והפרדת הרשויות בארה"ב גורמים לכך שגם אם טראמפ ייבחר לנשיאות, אין לו את היכולת לסגור את כל התיקים נגדו. עם זאת, לא ברור מה יקרה במקרה שטראמפ ייבחר לנשיאות בעודו מורשע – או אף מרצה את עונשו.

התובע המיוחד ג'ק סמית' מדבר על כתב האישום נגד דונלד טראמפ, 1 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
ג'ק סמית' מדבר על כתב האישום נגד דונלד טראמפ, 1 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

אפשר לקוות שלפחות המשפטים שנקבעו יסתיימו לפני הבחירות. בניגוד לישראל, מכיוון שבארה"ב משפט נערך בפני מושבעים, הוא מתנהל בקצב מזורז

אפשר לקוות שלפחות המשפטים שנקבעו יסתיימו לפני הבחירות. בניגוד לישראל, מכיוון שבארה"ב משפט נערך בפני מושבעים הנאלצים להיעדר מעבודתם, הוא מתנהל בקצב מזורז, ומהרגע שנקבע משפט – הוא לרוב אורך לא יותר משבועות אחדים.

כך או כך, נראה שבינתיים לפחות שלושה משפטים – שניים פליליים ואחד אזרחי – יישזרו בחודשי הקמפיין. מבחינה פוליטית, נראה שלפחות בקרב הרפובליקאים זה לא פוגע בו, אלא להיפך. אם בקיץ שעבר היה נראה שרון דה־סנטיס, מושל פלורידה, מוביל על טראמפ משמעותית – החיפוש של ה־FBI במאר־א־לאגו גרם לחזרה עקבית ומתמשכת של מצביעים לטראמפ.

בפברואר הוא כבר עקף את דה־סנטיס וכרגע, כאמור, הוא נראה כמועמד בלתי מנוצח בפריימריז. בסקר הראשון של הניו יורק טיימס לפריימריז הרפובליקאים שנערך בשבוע שעבר, טראמפ זכה ב־56% תמיכה מול 17% של דה־סנטיס (אם כי ברק אובמה ב־2008 לימד אותנו להיזהר מתחזיות כאלה).

עם זאת, לשלל כתבי האישום יש השפעה פוליטית שלילית על טראמפ, גם אם ברמה האישית הוא מרוויח מהם בסקרים. אף מועמד לנשיאות לא עובד לבד, והקמפיין הנשיאותי של 2016 והבית הלבן של טראמפ מוכיחים את עצמם כמקום מאוד מסוכן מבחינה משפטית לעבוד בו.

כובע תמיכה בריצה של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב (צילום: AP Photo/Lynne Sladky)
כובע תמיכה בריצה של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב (צילום: AP Photo/Lynne Sladky)

אחיזתו של טראמפ במפלגה כה חזקה שאם הוא יפסיד בפריימריז זה יגרום לקרע משמעותי במפלגה, שיקשה עליה להתמודד מול ביידן. בקיצור, עוד נכון לנו קמפיין ארוך

אחרי שלל כתבי האישום – וההרשעות – כנגד עובדים של טראמפ, קשה לראות אנשים רציניים הששים לעבוד בקמפיין שלו – ולזה, בסוף, יש משמעות.

מה זה אומר על הבחירות הכלליות? על פניו, ביידן לא במצב מזהיר. הגם שהכלכלה התאוששה מעט, היא עדיין לא במצב חזק במיוחד. גילו המתקדם מעורר דאגה בקרב המצביעים, במיוחד שסגניתו קמלה האריס לא ממש צמחה לתפקידה ולא נתפסת כדמות משמעותית שיכולה להיכנס לנעלי הנשיא.

במובן הזה טראמפ – עם הרקורד האסוני שלו כנשיא – הוא המועמד המושלם לביידן, שכן הבוחרים של המרכז האמריקאי לא שוכחים כל כך מהר. מאידך, אחיזתו של טראמפ במפלגה כה חזקה שאם הוא יפסיד בפריימריז זה יגרום לקרע משמעותי במפלגה, שיקשה עליה להתמודד מול ביידן. בקיצור, עוד נכון לנו קמפיין ארוך.

עוד 1,439 מילים
סגירה