אלישע ירד נלקח למעצר אחרי מעורבותו באירוע האלים ליד הכפר בורקא בשטחים שבו נהרג הפלסטיני קוסאי מעטאן, 5 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

נתניהו הכניס לממשלה גורמים עבריינים, והטרור היהודי מרים את ראשו בגיבוי מדיני

האירוע האלים בכפר בורקא בערב שישי מצטרף לשורת תקיפות של מתנחלים נגד פלסטינים בהיקף ובתכיפות שמדינת ישראל לא הכירה בעבר ● בימין טוענים כי מדובר בקבוצות קטנות, קיצוניות, שאינן מאפיינות את הרוב השקט של המתנחלים ● סטטיסטית זה אולי נכון, אך לראשונה יש לקיצונים הללו נציגים בממשלה ● אלו אינם "עשבים שוטים": הם מגיעים מלב ליבה של הקואליציה ● פרשנות

בקרב גופי הביטחון אין מחלוקת על כך שמספר אירועי האלימות, תקיפות, הצתות וירי של יהודים נגד פלסטינים ביהודה ושומרון זינק לאין שיעור בעת האחרונה. סוף השבוע האחרון היווה דוגמה נוספת.

לפי הפרטים הידועים, קבוצה של מתנחלים התרחקה כק"מ מהמאחז הלא חוקי עוז ציון ונכנסה לשטח פלסטיני פרטי, בסמוך לכפר הפלסטיני בורקא שבקרבת רמאללה.

שם, במהלך קטטה עם תושבי הכפר, הרג לפי החשד יחיאל אינדור, מתנחל מעופרה, את הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19. עוד לפי החשד, כל הצדדים השליכו אבנים אלה על אלה ואינדור נפצע קשה מאבן בראשו.

במהלך קטטה עם תושבי הכפר, הרג לפי החשד יחיאל אינדור, מתנחל מעופרה, את הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19. עוד לפי החשד, כל הצדדים השליכו אבנים אלה על אלה ואינדור נפצע קשה מאבן בראשו

בצד היהודי של האירוע האלים, השתתפו ככל הידוע שבעה ישראלים. שניים מהם עצורים וחשודים בהריגה וחמישה אחרים עוכבו על ידי המשטרה ושב"כ. הלילה הוארך מעצרם של השניים בחמישה ימים, והעבירות המיוחסות להם הינן גרימת מוות בכוונה או באדישות ושיבוש הליכי חקירה.

הלווייתו של קוסאי מעטאן ברמאללה, 5 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
הלווייתו של קוסאי מעטאן ברמאללה, 5 באוגוסט 2023 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

בשבת בצהריים שלח דובר צה"ל תיאור כללי של השתלשלות האירוע אחרי ביצוע תחקיר ראשוני במקום:

"העימות החל בהגעת אזרחים ישראלים לרעות צאן סמוך לכפר בורקא, ופלסטינים שהגיעו למקום על מנת להרחיקם. במקום החל עימות מילולי שהמשיך ליידוי אבנים של שני הצדדים, ירי זיקוקים מצד הפלסטינים, אזרחים ישראלים ירו לעבר הפלסטינים. במהלך העימות נהרג פלסטיני, נפצעו ארבעה פלסטינים נוספים ורכב פלסטיני נמצא שרוף. מספר אזרחים ישראלים נפצעו מזריקת האבנים".

התוצאות ברורות: הרוג בצד הפלסטיני, פצוע בצד היהודי באירוע שקרה בשטח פרטי של תושבים פלסטינים.

אחד מהחשודים בהריגה הוא אלישע ירד, דוברה לשעבר של ח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית. ירד הסתובב במסדרונות השלטון עד לפני מספר שבועות, אז הודיע כי הוא מתפטר בשל אכזבתו מהממשלה.

אחד מהחשודים בהריגה הוא אלישע ירד, דוברה לשעבר של ח"כ לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית. ירד הסתובב במסדרונות השלטון עד לפני מספר שבועות, אז הודיע כי הוא מתפטר בשל אכזבתו מהממשלה

ירד, תושב המאחז הלא חוקי רמת מגרון, פעיל מוכר בנוער הגבעות ויעד שב"כ מזה זמן מה, התפרסם לאחרונה כשצייץ אחרי הפרעות בחווארה במרץ 2023, ובעקבות דברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי "את חווארה צריך למחוק": "למחוק את חווארה. עכשיו! בלי להתנצל ובלי לגמגם".

ח"כ לימור סון הר-מלך עם אלישע ירד בעת שהיה הדובר שלה, 26 בפברואר 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
ח"כ לימור סון הר-מלך עם אלישע ירד בעת שהיה הדובר שלה, 26 בפברואר 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)

לפי דיווחים, בן משפחה קרוב של ירד אף עצור במעצר מנהלי מזה מספר חודשים בחשד למעורבות בהצתת חווארה באותו אירוע. אותו בן משפחה, קטין, ריצה בעבר תקופת מאסר על פגיעה בפלסטינים. גם ירד עצמו בעל היסטוריה עם רשויות החוק וגורם ביטחוני צוטט הלילה כאומר כי ירד "מחמם את כל הגזרה" מזה זמן רב.

האירוע בערב שישי מצטרף למתקפות של יהודים נגד פלסטינים בחודשים האחרונים בחווארה, תורמוס עיא ואום ספא. מדובר בתקיפות בהיקף ובתכיפות שמדינת ישראל לא הכירה בעבר. כמעט מדי שבת, ולמעשה כל כמה ימים, מגיעים דיווחים על מתקפות אלימות של יהודים נגד ערבים בשטחים.

מדובר בתקיפות בהיקף ובתכיפות שמדינת ישראל לא הכירה בעבר. כמעט מדי שבת, ולמעשה כל כמה ימים, מגיעים דיווחים על מתקפות אלימות של יהודים נגד פלסטינים

בימין טוענים כי מדובר בקבוצות קטנות, קיצוניות, שאינן מאפיינות את הרוב השקט של המתנחלים. סטטיסטית זה אולי נכון, אך מדובר במאות אנשים הזוכים לגיבוי מרבנים ומנהיגי הציבור המתנחל.

חשוב מכך: לראשונה יש לקיצונים הללו נציגים בתוך הממשלה, בקבינט המדיני-ביטחוני, במשרד הביטחון ובמשרד לביטחון לאומי. אלו אינם "עשבים שוטים" ולא סהרוריים משולי החברה. הם מגיעים מלב ליבה של הקואליציה.

ראש עוצמה יהודית איתמר בן גביר בעצרת בחירות בתל אביב, תחת הסיסמה "הגיע זמן בן גביר". 23 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ראש עוצמה יהודית איתמר בן גביר בעצרת בחירות בתל אביב, תחת הסיסמה "הגיע זמן בן גביר". 23 באוקטובר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

ירד הוא ידידם של שרים וח"כים. הוא הצטלם ופעל בין השאר לצידם של השרים שלמה קרעי, איתמר בן גביר, מיקי זוהר, ח"כ יצחק פינדרוס וכמובן חברי עוצמה יהודית, שם עבד. ירד הוא כיום בשר מבשרו של השלטון.

ירד הוא ידידם של שרים וח"כים. הוא הצטלם ופעל בין השאר לצידם של השרים שלמה קרעי, איתמר בן גביר, מיקי זוהר, ח"כ יצחק פינדרוס וכמובן חברי עוצמה יהודית, שם עבד. ירד הוא כיום בשר מבשרו של השלטון

החקירה על האירוע ליד כפר בורקא בשישי בערב מנוהלת בידי משטרת ישראל. שב"כ מסייע, אך הוא רק כלי משני. המשמעות היא כי החקירה מתבצעת תחת עינו הפקוחה של בן גביר, חברם של החשודים והשר הממונה על המשטרה. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט ישמור על ידיו נקיות וישמור מרחק וגם על שתיקה – וכמוהו, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יאמר מילה, בוודאי שלא יגנה.

אין מה לדבר על הרתעה. במצב הדברים הנוכחי, מדובר דווקא בעידוד הקיצוניים ונרמול האלימות, עם חברי קואליציה תומכים ומגוננים, וכלי תקשורת הנותנים גיבוי מלא.

חשוב מכך: במקום שהחטיבה היהודית בשב"כ תטפל באירועים האלה כטרור לכל דבר ותפעל לסכל את האירוע הבא, הטיפול הועבר למשטרה, משל היה מדובר באירוע פלילי.

איתמר בן גביר בנימין נתניהו, יום לפני השבעת הממשלה בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
איתמר בן גביר בנימין נתניהו, יום לפני השבעת הממשלה בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

למערכת הפוליטית זה כמובן נוח: על המשטרה אחראי שר המעריץ את אותם פורעים אלימים, והוא כבר יבטיח לכאורה שכולם יחזרו הביתה בשלום, יסרבו לדבר בחקירה ויצאו ללא כל השלכה על עתידם.

על ההסלמה באלימות אחראי בנימין נתניהו, שהכניס לתוך הממשלה גורמים עבריינים. הטרור היהודי מקבל גיבוי מדיני ומרים את הראש בזכותו של ראש הממשלה. הוא חתם עם בן גביר על הסכמים פוליטיים, והוא זה ששותק כאשר רעיו האלימים של בן גביר מטילים טרור ביו"ש.

הטרור היהודי מקבל גיבוי מדיני ומרים את הראש בזכותו של ראש הממשלה. הוא חתם עם בן גביר על הסכמים פוליטיים, והוא זה ששותק כאשר רעיו האלימים של בן גביר מטילים טרור ביו"ש

לא יעזרו כל בעלי הטורים שיספרו לנו שנתניהו "נגרר", שלא רצה בדבר אך לא הייתה לו ברירה פוליטית. ולא ישכנעו כל אותם אנשים הטוענים כי האחריות היא על יאיר לפיד ובני גנץ, שהחרימו את נתניהו ודחקו אותו לזרועות הימין הקיצוני.

נתניהו הקים את הממשלה שרצה. הוא האיש שנשא את בן גביר על כפיים, ויחד עם בן גביר הביא לתוך ממשלת ישראל חבורה אלימה, עבריינית ופושעת.

עוד 859 מילים
סגירה