למרות שהבטיח, נתניהו דוחה את הקמת הטורבינות בגולן ללא תאריך יעד

פרסום ראשון המזכיר הצבאי של ראש הממשלה הבטיח שהקמת הטורבינות תתחיל באוגוסט, אך הצוות שמינה נתניהו עדיין לא הגיש מסקנות ● המדינה עלולה להיחשף לתביעה של מאות מיליונים, והתושבים מקווים שהפגמים הרבים בתוכנית יגרמו לבחינתה מחדש ● בעלי קרקעות ותושבים בגולן: "הפרויקט אושר בצורה חשודה. יש פה מאבק לגיטימי בתוכנית לא חוקית"

דרוזים מוחים ומתעמתים עם כוחות משטרה בצפון הגולן נגד הקמת חוות טורבינות, 21 ביוני 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)
אייל מרגולין/פלאש90
דרוזים מוחים ומתעמתים עם כוחות משטרה בצפון הגולן נגד הקמת חוות טורבינות, 21 ביוני 2023

הבטחות של פוליטיקאים, אפילו בכתב, לא שוות הרבה. גם ההבטחה שיצאה ממשרד ראש הממשלה לחדש את הקמת הטורבינות בצפון הגולן נכתבה על הקרח.

בחודש יוני הדרוזים בצפון רמת הגולן התקוממו נגד תחילת העבודות בסמוך לשטחים החקלאיים בהם אמורה לקום חוות הרוח וכן בצמתים מרכזיים ברחבי הצפון.

אחרי התכתשות אלימה של כמה ימים בין התושבים למשטרה, סוכם בין מנהיג העדה מוואפק טריף לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, על פסק זמן בחג הקרבן. באותה נשימה, נתניהו עמד על חשיבות הפרויקט "וכיבוד ושמירת החוק והסדר במדינת ישראל".

לקראת סיום החג, נתניהו הודיע שהעבודות יוקפאו והקים ועדה שתבחן את הנושא ותגיש את מסקנותיה עד 19 ביולי. הדד-ליין עבר לאחר שהוועדה התכנסה פעמיים ואמורה להתכנס בשלישית בקרוב.

הפגנה נגד חוות הטורבינות בצפון רמת הגולן. 23 ביוני 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
הפגנה נגד חוות הטורבינות בצפון רמת הגולן. 23 ביוני 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

באנרג'יקס, יזמית פרויקט אר"ן, (אנרגיית רוח נקייה"), משתאים על הקפאת המיזם בו הושקעו עד כה 419 מיליון שקלים מתוך עלות כוללת של כ-700 מיליון שקלים. בחברה נאחזים בהבטחה שיצאה מלשכת נתניהו בתחילת יולי, ולפיה הדחייה היא לכמה שבועות בלבד.

באנרג'יקס משתאים על הקפאת המיזם בו הושקעו עד כה 419 מיליון שקלים. בחברה נאחזים בהבטחה שיצאה מלשכת נתניהו בתחילת יולי ולפיה הדחייה היא לכמה שבועות

במכתב ששלח המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל ומוען ליו"ר ובעל השליטה באנרג'יקס נתן חץ, צוין שהדחייה "תאפשר לנציגי הממשלה להשלים את עבודתם מתוך כוונה להוציא לפועל את הפרויקט ללא חיכוך וללא העמקת השסע עם החברה הדרוזית, וזאת מתוך אחריות לאומית ומחויבות להשלמת הפרויקט".

מכתב של המזכיר הצבאי של רה"מ אבי גיל לחברת אנרג'יקס. יולי 2023 (צילום: ללא)
מכתב של המזכיר הצבאי של רה"מ אבי גיל לחברת אנרג'יקס. יולי 2023 (צילום: ללא)

המכתב חזר על הטענה שמהדהדים גם באנרג'יקס וקנתה אחיזה גם בקרב פרשנים בתקשורת, לפיה ההתנגדות לטורבינות היא כסות לאי נחת שנובעת מגורמים אחרים, כגון "לאומניות פרו סורית, חוק הלאום, חוק קמיניץ, (ו)מאבקים פנימיים בעדה".

הצגת הדברים באופן הזה, לא מסבירה את ההתנגדות של אלפי יהודים בגולן ובאזורים אחרים בארץ לטורבינות ואת העובדה שגם מומחי בריאות וארגוני סביבה חושבים שהטורבינות מסוכנות.

עם זאת, המזכיר הצבאי הכיר בכך שההתנגדות חוצה מחנות בקרב התושבים והעדה כולה. בשורה התחתונה, הובטח שם ש"העבודות להקמת הפרויקט יתחדשו לא יאוחר מתאריך 1 באוגוסט".

חשיפה של כחצי מיליארד שקל

חוות הרוח המדוברת אמורה לכלול 21 טורבינות לייצור 104 מגה-וואט שיספקו חשמל ל-50 אלף משקי בית במשך 20 שנה. המיזם מסובסד על ידי המדינה וצפוי להניב לחברה תזרים נקי של קצת יותר מ-30 מיליון שקל. התאריך המשוער לתחילת ההפעלה נקבע למחצית השנייה של השנה הבאה ובאנרג'יקס ערוכים לעלות על הקרקע.

הפגנה של דרוזים בכפר מסעדה נגד הקמת טורבינות בצפון רמת הגולן. 21 ביוני 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
הפגנה של דרוזים בכפר מסעדה נגד הקמת טורבינות בצפון רמת הגולן. 21 ביוני 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

בחברה עדיין לא תוקפים חזיתית את העיכוב וכרגע מעדיפים לתת שהות למגעים של הצוות הבינמשרדי למצות את עצמם ולראש הממשלה לקבל את ההחלטה. הם מעודדים מכך שהפרויקט קיבל בממשלה הקודמת את החותמת של תשתית לאומית ומתגאים בתועלת שכבר יש לו עבור התושבים, שזכו לניקוי ממוקשים בהיקף של 170 דונם.

עם זאת, בשבוע שעבר החברה ציינה בדוח הרבעון השני, כי עבודות ההקמה "צפויות להתארך מעבר ללוחות הזמנים המקוריים שנקבעו לפרויקט".

באנרג'יקס מקווים שבמשרד רה"מ יפנימו כי במישור המשפטי, המדינה חושפת את עצמה לתביעת פיצוי שעד כה יכולה להסתכם בקרוב לחצי מיליארד שקל, באם הפרויקט לא יצא לדרך. במובן הזה, ייתכן שהמשך הסיפור הזה יכול להיות דומה לתוכנית כפר הנופש שבוטלה בלחץ פעילים סביבתיים בפלמחים, וכעבור שנים עדיין מתבררת תביעת הפיצוי של היזמים.

באנרג'יקס מקווים שבמשרד רה"מ יפנימו המדינה חושפת את עצמה לתביעת פיצוי שעד כה יכולה להסתכם בקרוב לחצי מיליארד שקל, באם פרויקט חוות הרוח לא יצא לדרך

הפגנת תושבים דרוזים נגד הקמת חוות טורבינות ליד מג'דל שאמס. 20 ביוני 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
הפגנת תושבים דרוזים נגד הקמת חוות טורבינות ליד מג'דל שאמס. 20 ביוני 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

"מאבק לגיטימי בתוכנית לא חוקית"

בתקשורת ובציבור התקבעה התפיסה שעליה חזרו גם נתניהו והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כאילו מדובר במיזם שעבר את כל האישורים הנדרשים ושהדרוזים פשוט מפרים את החוק בהתנגדותם האלימה. אלא שיש מי שחושב אחרת.

"ההצגה של הדברים היתה שהדרוזים נאבקים בצורה לא לגיטימית בתוכנית חוקית. אני אומר ההיפך: הם נאבקים בתוכנית לא חוקית באופן לגיטימי", אומר עו"ד ד"ר קייס נאסר, שותף במשרד מ. פירון, שמייצג בעלי קרקעות ואגודות שנפגעו מהתוכנית ברמת הגולן.

"הצגנו בישיבות בפני צוות משרד ראש הממשלה ראיות למכביר על כך שהפרויקט אושר בצורה לא חוקית וחשודה. מבקשים ומקווים שהצוות יבדוק את הדברים בלב פתוח ובנפש חפצה בסיוע הייעוץ המשפטי של הממשלה ומשרד המשפטים. בעלי הקרקעות והתושבים מתנגדים בתוקף לפרויקט ומבקשים מהממשלה לבטלו", הוסיף.

"הצגנו בפני צוות משרד ראש הממשלה ראיות למכביר על כך שהפרויקט אושר בצורה לא חוקית וחשודה. מבקשים ומקווים שהצוות יבדוק את הדברים בלב פתוח ובנפש חפצה"

הוא ניסה לשכנע את הצוות שמינה נתניהו, כי תהליך אישור הפרויקט היה לקוי והתקבל בהיתר מיוחד שבאופן חריג כל המסמכים בו חסויים, לרבות מיקום הטורבינות וכן מסמכי הבעלות והסכמות הבעלים. לעומת זאת, בוות"ל ובאנרג'יקס טוענים כי חיסיון הסכמות הבעלים והמיקומים נועדו להגן על שלום בעלי הקרקעות שהסכימו לחתום ליזמים.

דרוזים מפגינים נגד הקמת טורבינות, 21 ביוני 2023 (צילום: דוברות המשטרה)
דרוזים מפגינים נגד הקמת טורבינות, 21 ביוני 2023 (צילום: דוברות המשטרה)

הדלת המסתובבת בשירות היזמים

עו"ד נאסר מפנה תשומת לב לכך שכדי לקבל אישור להסכמות הבעלים, הוות"ל הסתפקה באישור עו"ד מקומי מרמת הגולן שהוא זה שהחתים אותם עבור החברה וזאת במקום לקבל אישור מגורם מוסמך. הוא קובל על כך שהתוכנית לא הוגשה לוועדה המקומית במעלה חרמון כך שהתושבים יקבלו הזדמנות להתנגד לה ובמקום זאת עברה למסלול עוקף בוות"ל בהליך סגור.

מעבר לכך, לטענתו בעת הפקדת התוכנית לאנרג'יקס לא היה רישיון מרשות החשמל לתא השטח המדובר אלא למיקום אחר. בפנייתו לצוות הוא הוסיף שלא נעשו מדידות בשטח אלא על גבי תצלומי אוויר ושלא התקבל גם אישור של רשות העתיקות.

הבקשה לבחינה מחדש של הפרויקט מציינת שאנרג'יקס נהנתה לכאורה גם מתופעת הדלת המסתובבת, שכן מנכ"ל הפעילות שלה בישראל, אריאל יוצר, היה בכובעו הקודם במשרד האוצר ובתפקיד  יו"ר ותמ"ל וחבר רמ"י, ולפיכך מעורב בהחלטות שלהן ממשק עם תחום האנרגיה והנדל"ן.

מנכ"ל הפעילות של אנרג'יקס בישראל, אריאל יוצר, היה בכובעו הקודם במשרד האוצר וכן יו"ר ותמ"ל וחבר רמ"י, ולפיכך מעורב בהחלטות שלהן ממשק עם תחום האנרגיה והנדל"ן

טורבינות של חברת אנרג'יקס (צילום: באדיבות אנרג'יקס)

טורבינות של חברת אנרג'יקס (צילום: באדיבות אנרג'יקס)בדיוק מסיבה זו, נציבות שירות המדינה סרבה לקצר את הצינון שלו כאשר רצה לעבור לנהל את ישראמקו. במקביל, גם יועמ"ש רשות החשמל שהשתתף בישיבה שבה ניתן הרישיון לאנרג'יקס, עו"ד מיכאל מקייה, הפך כעת לשותף במשרד עו"ד אגמון, שמייצג את החברה בהליך אישור התוכנית.

בהינתן שחלק מהליקויים כבר הובאו לידיעת המדינה קודם לכן, כעת היא יכולה לבוא בטענות לעצמה על כך שבחרה להביא את התושבים לנקודת האפס כשמנגד עמד גורם מסחרי פרטי שרוצה להשתמש בקרקע לצרכיו.

אנרגיה מזהמת ולא ירוקה

לצד הטיעונים המשפטיים, ראוי שהצוות הבינמשרדי ישקול גם את עמדת מומחי הבריאות והסביבה, שמתריעים מפני נזקי חוות הרוח. מבחינתם, מדובר באנרגיה מזהמת ולא ירוקה, כאשר אפילו במשרד להגנת הסביבה סבורים שאין לקדם טורבינות חדשות בשנים הקרובות.

החברה להגנת הטבע עתרה השבוע לבג"ץ בדרישה לעצור את חוות הרוח "בראשית" שהחלה לפעול לאחרונה ברמת הגולן עקב הפגיעה בבעלי כנף. לטענתם, תקופת הניסוי של החווה נכשלה "כשלון חרוץ והוכח שהפעלת החווה צפויה לפגוע בבעלי כנף בסכנת הכחדה חמורה ולהוביל להיעלמותם מנופי ישראל".

חיוואי שנקטל על ידי טורבינות ברמת הגולן (צילום: רפאל אפשטיין / החברה להגנת הטבע)
חיוואי שנקטל על ידי טורבינות ברמת הגולן (צילום: רפאל אפשטיין / החברה להגנת הטבע)

בחודש שעבר גם איגוד רופאי בריאות הציבור פרסם נייר עמדה, שקבע כי הסכנה כאן עולה על התועלת ו"החלטה על הקמת טורבינות חדשות תהיה בלתי סבירה". זאת, מאחר שהן אמנם לא מנצלות דלקים מאובנים או פולטות זיהום אוויר, אך יוצרות רעש תמידי וריצוד אור וצל וגורמות לסיכון בריאותי, פיזי ונפשי בקרבת אזורי מגורים.

בנייר הוזכרה גם התמעטות שטחי הטבע ורמת הגולן היא משאב יקר ערך בהקשר זה. הצבת עמודי הענק עם הלהבים המסתובבים בגובה 200 מטר תפגע בנוף ובטבע, לרבות בבעלי הכנף ובמערכת האקולוגית בכלל וכתוצאה מכך גם ברווחת התושבים.

האיגוד תומך במאבקם של תושבים במיזמים האלה, במשגב, עמק חרוד הר עמשא וכאמור בגולן ומציין שלפני כחצי שנה הוועדה המחוזית צפון דחתה שתי תוכניות כאלה, במרחב כסרא-תפן-לפידות-לבון.

בשורה התחתונה, הם כותבים כי "אין מקום לטורבינות רוח חדשות ויש לקדם יעילות אנרגטית ואנרגיית שמש תוך הסרת החסמים הקיימים כיום. הקמת טורבינות רוח תפגע בהיבטים רבים של בריאות הציבור".

"אין מקום לטורבינות רוח חדשות ויש לקדם יעילות אנרגטית ואנרגיית שמש תוך הסרת החסמים הקיימים כיום. הקמת טורבינות רוח תפגע בהיבטים רבים של בריאות הציבור"

עופות דורסים ליד טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: לירון שפירא / החברה להגנת הטבע)
עופות דורסים ליד טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: לירון שפירא / החברה להגנת הטבע)
עוד 1,166 מילים
סגירה