שר החוץ אלי כהן בירושלים, 17 במאי 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
Oren Ben Hakoon/Flash90

במקום להבליג על מינוי השגריר ברשות הפלסטינית, ישראל נכנסה חזיתית בסעודים

שר החוץ גימד את הסוגיה הפלסטינית עבור ערב הסעודית – ויצר תקרית דיפלומטית ● המצב בגבול לבנון נפיץ, אך ספק אם נסראללה מעוניין במלחמה ● מצרים עושה הכול כדי להכניס דולרים למדינה ● עיראק נמסה בחום הקיצוני ● והשבוע ב־1920 – ההסכם שהביא לסוף האימפריה העות'מנית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

תקרית דיפלומטית – עוד לפני הנורמליזציה

העסקה הפוטנציאלית בין ישראל ובין ערב הסעודית ממשיכה להעסיק את העולם, אף שכלל לא ברור מתי היא תקרה. בינתיים, ערב הסעודית שלחה בלון ניסוי קטן – ומינתה את השגריר שלה בירדן נאיף בן בנדאר א־סודיירי לתפקיד השגריר ברשות הפלסטינית וקונסול כללי במזרח ירושלים.

סודיירי יושב בעמאן והתואר החדש שלו אומר במפורש שהוא לא מתכוון לפתוח נציגות ברמאללה ו/או בירושלים – ולשבת שם. ישראל הייתה יכולה להבליג לחדשות האלה – ועדיף היה שתעשה כך – אך שר החוץ אלי כהן בחר להתייחס לנושא בריאיון לרדיו – וגם לנגח את הסעודים.

בכך יצר כהן את התקרית דיפלומטית הראשונה בין המדינות – עוד לפני שסוכמה הנורמליזציה: "הסוגיה הפלסטינית איננה הסוגיה המרכזית בשיח ביננו לבין הסעודים", אמר כהן, אף שהסעודים, האמירתים כמו גם המצרים, הירדנים, המרוקאים והבחריינים – חוזרים באופן פומבי על חשיבותה של הסוגיה הפלסטינית והנחיצות בפתרון של שלום וצדק.

אבל כהן כנראה יודע יותר טוב מהסעודים עצמם מה הסוגיה החשובה ביותר על הפרק. בתגובה לדבריו פרסם השגריר הסעודי החדש לרשות הפלסטינית את התמונה של הקונסוליה הסעודית הקיימת בירושלים מאז 1947.

השגריר הסעודי בירדן, נאיף בן בנדר א־סדירי מוסר ליועצו של אבו מאזן מג'די אל־חלידי כתב אמנה, 12 באוגוסט 2023 (צילום: שגרירות סעודיה בירדן)
השגריר הסעודי בירדן נאיף בן בנדאר א־סודיירי מוסר ליועצו של אבו מאזן מג'די אל־חלידי כתב אמנה, 12 באוגוסט 2023 (צילום: שגרירות סעודיה בירדן)

כהן כנראה יודע יותר טוב מהסעודים מה הסוגיה החשובה להם. בתגובה לדבריו פרסם השגריר הסעודי את התמונה של הקונסוליה הסעודית הקיימת בירושלים מאז 1947. הרמז ברור: הסעודים היו פה עוד לפני שישראל קמה

הרמז די ברור – הסעודים היו פה עוד לפני שמדינת ישראל קמה. כמו כן – וזה נאמר כמובן גם בפה מלא – הם לא מכירים בריבונות הישראלית במזרח ירושלים. ברור לכל ששני הצדדים מנסים להגיע לעסקה אופטימלית גם מול ארה"ב וגם זו מול זו.

ממשלת ישראל הנוכחית רוצה שהעולם ישכח מהפלסטינים. ערב הסעודית רוצה הישג מדיני בהקשר הפלסטיני, שיבדל אותה ממדינות "הסכמי אברהם". התקרית הדיפלומטית בהקשר הזה של השגריר החדש – שבמקרה גם מגיע מאחת המשפחות החזקות בממלכה – מדגימה כמה רב המרחק בין שתי המדינות.

נסראללה ממשיך לאיים במלחמה

ביום רביעי, שר העבודה והתחבורה הלבנוני עלי חמייה הודיע בחגיגיות כי ספינת חיפושי הנפט והגז "Transocean Barents" הגיעה לקטע מספר תשע על מנת להתחיל בחיפושי הגז.

כתשעה חודשים חלפו מאז שנחתם הסכם הגבול הימי עם לבנון, ועתה הלבנונים מקווים שחברת "טוטאלאנרז'י" הצרפתית – בשיתוף ענקית האנרגיה האיטלקית Eni וחברת האנרגיה הממשלתית של קטאר – יצליחו להוציא גז מקרקעית הים – ולשפר את מצבם.

ספינת קידוח מול חופי ביירות (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
ספינת קידוח מול חופי ביירות (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

כתשעה חודשים חלפו מאז שנחתם הסכם הגבול הימי עם לבנון, ועתה הלבנונים מקווים שחברת "טוטאלאנרז'י" הצרפתית תצליח להוציא גז – ולשפר את מצבם

כמה שרים כבר הצהירו כי ניתן יהיה לראות תוצאות אחרי חודשיים–שלושה, אך מומחים בתחום הגז מאמינים שהתהליך הזה עלול לקחת זמן, והדולרים לא יזרמו לקופה הלבנונית הריקה באופן מיידי. ומה יקרה אם תפרוץ מלחמה עם ישראל? אין ספק שהמלחמה תטרוף את כל הקלפים – ותרחיק את ענקיות האנרגיה.

לכן, התגובות לנאום הלוחמני של מנהיג חזבאללה חסן נסראללה, שהבטיח "לשלוח את ישראל לתקופת האבן" בלבנון נעו בין זעם לסרקזם. רבים האשימו את נסראללה בכך שהוא משרת את האינטרס האיראני – ולא את הלבנוני – בעוד שאחרים פרסמו תמונות של שדה תעופה מוחשך בביירות בעקבות הפסקת חשמל שהותירה את כל המדינה בחושך לכמה שעות.

ספק רב אם נסראללה עצמו מעוניין כרגע בהתנגשות צבאית עם ישראל, גם בגלל שהוא יודע היטב שלארגונו אין סיכוי – אפילו אם יצליח להמטיר על ישראל את כל המלאי הרקטי שצבר במשך שנים – וגם בגלל המצב הפנימי הרעוע והשנאה הרבה שחזבאללה זוכה לה כרגע ברחוב.

אולם, כשהמצב כל כך נפיץ, כל עץ חדש שנשתל באזור הגבול על־ידי עמותה שנכנסה לרשימת הסנקציות האמריקאית בגלל קשריה עם חזבאללה, כל בקבוק תבערה וכל אוהל – מסוגלים להצית את אש המלחמה.

גבול ישראל-לבנון, 10 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
גבול ישראל–לבנון, 10 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

מצרים מנסה למשוך דולרים, כמעט בכל מחיר

הפסקות חשמל יזומות הפכו לשגרה חדשה במצרים. במקביל, המטבע המצרי ממשיך לאבד מערכו. מצרים היא (עדיין) לא לבנון, אך היא מודעת היטב לחומרת המצב ולכן מנסה למשוך כמה שיותר תיירים שיבזבזו את הדולרים שלהם בארץ הנילוס, השקעות זרות וגם בני אדם המעוניינים בתושבות או אזרחות.

לפי החוק החדש שעבר לאחרונה בפרלמנט המצרי, אזרחים שלא התגייסו בניגוד לחוק יכולים לזכות במחיקת התיק בפרקליטות הצבאית תמורת 5,000 דולר. גברים בני 18–30 חייבים בשירות צבאי, אך רבים זוכים לפטורים על מנת לצאת ללימודים בחו"ל.

אזרחים זרים שישקיעו לפחות 50 אלף דולר בבנקים הנמצאים בבעלות המדינה המצרית – או ירכשו דיור בסכום דומה – יוכלו לזכות בתושבות זמנית

כשהם חוזרים לביקור מולדת – הם עלולים להיעצר על־ידי המשטרה הצבאית ולהישלח לצבא. לדברי מומחים מקומיים, "חנינת" החייבים בשירות צבאי בהחלט מעוררת עניין בקרב המצרים המתגוררים בחו"ל, אולם, לפי שעה לא ידוע כמה מהם יהיו מעוניינים בתשלום הסכום הנדרש.

כמו כן, אזרחים זרים שישקיעו לפחות 50 אלף דולר בבנקים הנמצאים בבעלות המדינה – או ירכשו דיור בסכום דומה – יוכלו לזכות בתושבות זמנית. לא ברור מה תהיה מידת ההצלחה של החוק החדש, אך ברור לכל שאם מצרים אכן מעוניינת בהשקעות זרות מחו"ל – היא תצטרך ליצור אקלים הרבה יותר נוח ובטוח עבור המשקיעים.

נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי בפסגת האקלים בפריז, 23 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Lewis Joly, Pool)
נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי בפסגת האקלים בפריז, 23 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Lewis Joly, Pool)

כלומר, להגביר את השקיפות, לעשות רפורמה בבתי המשפט ולהעניק להם עצמאות – ולשחרר חלק ניכר מהכלכלה המצרית מידי הצבא.

עיראק נמסה בעקבות משבר האקלים

סרטון וידאו של גבר עיראקי מתבונן בכפכפים שלו בזמן שהם נמסים באספלט הרותח הפך לוויראלי, אך לא גרם לממשלה בבגדאד לשנות מדיניות בנוגע למשבר האקלים.

בקיץ הנוכחי הטמפרטורות בעיראק, שתמיד סבלה מגלי חום קיצוניים, שוב שברו שיאים – וגם אלה שחשבו שראו כבר הכול מודאגים מהיכולת לשרוד בתנאים כה קשים וחריגים.

נכון שגם המדינות העשירות עוד לא הצליחו לגבש נוסחה מנצחת להתמודדות עם נזקי משבר האקלים, אך במדינות כושלות כמו עיראק המשימה הזאת נראית בלתי אפשרית

עובדי הבניין – שלעתים תכופות סובלים מהתייבשות, מכות חום והתעלפויות – הם הנפגעים העיקריים מהחום הקיצוני. במדינות רבות באזור כבר הסדירו את שעות העבודה בקיץ בחקיקה, בעיראק – כרגע – אפשר רק לחלום על כך.

לא רק בני אדם נפגעים מהחום הכבד. גם הסביבה המיידית ומקורות המים המבטיחים את הישרדותם. בתחילת חודש יולי, האו"ם הזהיר כי החום הכבד פוגע קשה באזור הביצות ובמפלס המים בנהר הפרת. נכון שגם המדינות העשירות עוד לא הצליחו לגבש נוסחה מנצחת להתמודדות עם נזקי משבר האקלים, אך במדינות כושלות כמו עיראק המשימה הזאת נראית היום בלתי אפשרית.

עיראק העשירה בנפט הייתה יכולה לשפר את תשתיות המים ולמנוע בזבוז של מי שתייה יקרים, להגדיל את הנתח של האנרגיה ירוקה, לשתול עצים ברחובות ובכך להוריד קצת את הטמפרטורות. אולם, כשהשלטון נמצא בידיים של גברים צמאי כוח, כסף וכבוד – ההתמודדות עם המשבר נדחית לסוף סדר היום.

המצב הזה, לצערנו, לא מאפיין רק את עיראק.

היום הזה בתולדות מזה"ת: הסוף של האימפריה העות'מנית

ב־10 באוגוסט 1920, בסוור שבצרפת, נחתם הסכם שלום בין האימפריה העות'מנית והמדינות שנלחמו נגדה במלחמת העולם הראשונה. ההסכם חילק למעשה את האימפריה העות'מנית בין המדינות המנצחות, בהתאם לסיכומים שנקבעו בוועידות סן־רמו ולונדון.

נציגי האימפריה העות'מאנית להסכם סוור
נציגי האימפריה העות'מאנית להסכם סוור (צילום: רשות הציבור)

ההסכם לא אושר מעולם על־ידי הפרלמנט העות'מני משום שהוא פוזר על־ידי הבריטים במרץ 1920. גם הסולטאן האחרון מהמט השישי לא חתם עליו

ההסכם הנ"ל – שלמעשה סיים באופן רשמי את קיומה של האימפריה העות'מנית – לא אושר מעולם על־ידי הפרלמנט העות'מני משום שהוא פוזר על־ידי הבריטים במרץ 1920. גם הסולטאן האחרון מהמט השישי לא חתם עליו.

הסכם סוור העניק לכורדים אזור אוטונומי –  ולארמניה שליטה על אזורים נרחבים. יוון קיבלה את העיר איזמיר, בריטניה וצרפת קיבלו מנדט על אזורים רבים במזרח התיכון – ושליטה משותפת בעיר איסטנבול.

הסכם סוור מעולם לא יצא לפועל בגלל ההתנגדות העזה של מוסטפא כמאל אטאטורק והתנועה הטורקית הלאומית שעמד בראשה. בסוף יולי 1923 נחתם הסכם לוזאן, שביטל את הסכם סוור באופן רשמי, תוך שהוא מכיר בריבונותה של הרפובליקה הטורקית בגבולותיה החדשים.

עוד 1,144 מילים
סגירה