האם הסכם הנורמליזציה עם סעודיה ייכשל?

ביקור שר החוץ האיראני בריאד (צילום: Ministerio del Exterior iraní vía AP)
Ministerio del Exterior iraní vía AP
ביקור שר החוץ האיראני בריאד

ממשל ביידן פתח במגעים עם חברים בקונגרס ובסנאט לבדיקת אישור אפשרי של העסקה המשולשת עם סעודיה וישראל, אך הוא נתקל בקשיים גדולים להשיג את הרוב הדרוש לאישור העסקה. כדאי שהנשיא האמריקאי יחשב מחדש את מהלכיו. העסקה במתכונתה הנוכחית נראית קשה מאוד לביצוע. היא לא תשיג את מטרות ארה"ב באזור וישראל איננה יכולה להסכים לתנאים הסעודיים.

*  *  *

הנשיא ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ישתתפו בחודש הבא בוועידת ה-G-20 בהודו וייתכן שיפגשו בשולי הוועידה לדון בעסקה המשולשת בין ארה"ב לסעודיה ולישראל.

הנשיא ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ישתתפו בחודש הבא בוועידת ה-G-20 בהודו וייתכן שיפגשו בשולי הוועידה לדון בעסקה המשולשת בין ארה"ב לסעודיה ולישראל

השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ביקר בשבוע שעבר בארה"ב ונועד עם שר החוץ טוני בלינקן כדי לדון בפרטי העסקה, ואחריה שוחח שר החוץ האמריקאי בטלפון עם עמיתו הסעודי.

בינתיים סעודיה מחממת את היחסים עם איראן. שר החוץ האיראני אמיר עבד אללהיאן ביקר בסוף השבוע שעבר בריאד, נועד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונתן לו הזמנה לביקור בטהראן. יורש העצר הסעודי הזמין באמצעותו את נשיא איראן אברהים ראיסי לבקר בקרוב בסעודיה. הסעודים פתחו כבר את שגרירותם בטהראן ובקרוב ימונה השגריר הסעודי החדש לאיראן.

ישראל עוקבת בדאגה אחרי ההתקרבות בין סעודיה לאיראן, אך גורמים מדיניים בכירים אומרים כי יורש העצר הסעודי עושה הפרדה ברורה בין הקשרים הבילטרליים של סעודיה עם איראן לבין קשריה עם ישראל. ההערכה בירושלים היא שבן סלמאן לא ייתן לאיראן להתערב באינטרסים של ארצו וקשריה עם ישראל. הוא יודע היטב מה טוב עבור ארצו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה מאוד בהסכם נורמליזציה עם סעודיה מכיוון שסעודיה היא סמל העולם הערבי והמוסלמי הסוני. הכרה סעודית בישראל תפתח את הדרך להצטרפותן של מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות להסכמי הנורמליזציה ותחזק את הכלכלה האזורית.

ישראל עוקבת בדאגה אחרי ההתקרבות בין סעודיה לאיראן, אך גורמים מדיניים בכירים אומרים כי יורש העצר הסעודי עושה הפרדה ברורה בין הקשרים הבילטרליים של סעודיה עם איראן לבין קשריה עם ישראל

ממשל ביידן פתח כבר בגישושים בסנאט ובקונגרס כדי לברר את מידת התמיכה האפשרית בהסכם הצפוי עם סעודיה.

סעודיה דורשת ברית הגנה עם ארה"ב, דוגמת ברית נאט"ו, והסכם כזה מחייב רוב של שני שלישים בסנאט האמריקאי.

הסעודים דורשים גם מערכות נשק מתקדמות מארה"ב ואספקת כור גרעיני להעשרת אורניום ל"צרכי שלום".

הנשיא ביידן שינה באחרונה את דעתו כלפי סעודיה. כשנכנס לתפקידו בבית הלבן הוא התחייב להפחית את מכירת הנשק לסעודיה, אולם בגלל ההשפעה הגוברת של סין במזרח התיכון הוא שינה את עמדתו.

הסעודים דורשים, לפי מקורות ברשות הפלסטינית, שישראל תקפיא את ההתנחלויות, תתחייב להקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה היא מזרח ירושלים ושתעשה צעדים ממשיים בכיוון הזה.

הבעיה העיקרית של הנשיא ביידן היא להביא לאישור העסקה המשולשת עם סעודיה וישראל בסנאט האמריקאי. לשם כך הוא זקוק לסיוע מישראל, שיש לה השפעה גדולה בקרב המפלגה הרפובליקאית.

נכון לעכשיו, הסיכוי של הנשיא ביידן לזכות באישור הסנאט לעסקה עם סעודיה הוא נמוך אבל הוא ממשיך במגעים.

סעודיה דורשת ברית הגנה עם ארה"ב, דוגמת ברית נאט"ו, והסכם כזה מחייב רוב של שני שלישים בסנאט האמריקאי. הסעודים דורשים גם מערכות נשק מתקדמות מארה"ב ואספקת כור גרעיני להעשרת אורניום ל"צרכי שלום"

כישלון כזה של הנשיא ביידן עלול לפגוע בקמפיין שלו לבחירות לנשיאות בשנת 2024. ביידן זקוק להישגים מדיניים במזרח התיכון לאור מדיניותו הכושלת שהביאה להשפעה גוברת של סין באזור המפרץ. סין הצליחה לתווך בהצלחה בין סעודיה ואיראן והביאה לחידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן.

הנשיא ביידן טועה בשיקוליו. עסקה ביטחונית בין ארה"ב לסעודיה לא תרתיע את איראן וגם לא תדחוק הצידה את סין שהפכה לשותפה כלכלית חשובה של סעודיה.

המצב במזרח התיכון הפך למורכב נוכח ההשפעה הגוברת של רוסיה וסין. סעודיה רוקדת בכמה חתונות, ועסקאות נשק עם ארה"ב לא יביאו בהכרח להתרחקות של סעודיה מסין. יורש העצר הסעודי יכול גם לקנות מערכות נשק מתקדמות וכור גרעיני מרוסיה.

הנשיא ביידן מקווה שהרצון העז של ראש הממשלה נתניהו להסכם נורמליזציה עם סעודיה יביא לשיני עמדותיו וכי הוא יסכים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית וגם לפירוק קואליציית הימין הנוכחית והרכבת ממשלה חדשה בהשתתפות המפלגות של יאיר לפיד ובני גנץ. הסיכוי לכך שואף לאפס.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי נתניהו לא יסכים להקפאת ההתנחלויות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית. יש לו קואליציה חזקה הנשענת על רוב של 64 מושבים בכנסת.

ביידן מקווה שהרצון העז של נתניהו להסכם נורמליזציה עם סעודיה יביא לשיני עמדותיו ולהסכמתו להקמת מדינה פלסטינית עצמאית ולפירוק קואליציית הימין הנוכחית. הסיכוי לכך שואף לאפס

ארה"ב תחת ביידן תתקשה לחזור ולמלא את התפקיד שהיה לה בעבר במזרח התיכון. הנשיא ביידן חייב להבין שזהו אינו הזמן המתאים לנסות ולקדם את יחסי ישראל עם סעודיה. ממשלת הימין בישראל איננה יכולה לעמוד במינימום התנאים של סעודיה לנורמליזציה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 709 מילים
סגירה