"כמובן שמי שיכול לדרוס אותם, תבוא עליו ברכה"

דמות "אנרכיסט" תלויה מגשר, צילום מסך מסרטון שעלה בטוויטר
דמות "אנרכיסט" תלויה מגשר, צילום מסך מסרטון שעלה בטוויטר

רבים מתומכי נתניהו מדברים על אחדות בעם אך מביעים שנאה מחרידה. מדברים על אחים ומשתלחים. התיעוד וההקלטות ממחישים את עוצמת השנאה. ידוע מאין מחלחלת השנאה שמניעה את מנוע מכונת הרעל, ההסתה והאלימות. הכל ידוע והמצב רק מחמיר.

"חברים יקרים, זו הודעה חשובה… מחר השמאלנים יימח שמם, השם יהרוג אותם בעזרת השם..כל השמאלנים רוצים להפגין בראשון… לכן אני מבקש מכולם להצטייד בכל מיני אמצעי הגנה: סכין, שוקר, גז פלפל, כמובן מי שיכול לדרוס אותם תבוא עליו הברכה והכי חשוב להיכנס בהם הכי חזק שאפשר, לירוק עליהם, לבעוט בהם וכמובן לקלל אותם".

זו הקלטה שהופצה לאחרונה בוואטסאפ, בה שומעים פעיל ימין קורא לנקוט באלימות כלפי המפגינים נגד ההפיכה המשטרית, שצפויים להגיע להפגנה בראשון לציון.

פעיל ימין: "לכן אני מבקש מכולם להצטייד בכל מיני אמצעי הגנה: סכין, שוקר, גז פלפל, כמובן מי שיכול לדרוס אותם תבוא עליו הברכה והכי חשוב להיכנס בהם הכי חזק שאפשר, לירוק עליהם, לבעוט בהם וכמובן לקלל אותם"

כשבוע לאחר מכן, נהגים ראו בובת אדם תלויה על גשר שעליה נכתב: "אנרכיסט".
בשלב זה מדובר בבובה בלבד, אבל המסר ברור. כך ייעשה למתנגדי השלטון – שיימצאו עצמם תלויים על גשר. ונראה כי מדי יום השנאה וההסתה מתגברת.
אחת הנהגות סיפרה שכשהבחינה במיצג החולני חשבה תחילה שמדובר באדם אמיתי וכמעט קיבלה התקף לב.

אזרחים רבים בקרב תומכי נתניהו, מפיצים שנאה, קוראים לאלימות או נוקטים באלימות. ההקלטות שריכזתי מצביעות על כך שמדובר בתופעה ושזהו וריאנט שמתפשט ומדבק מראש הממשלה לציבור ומהורים לילדיהם.

אחת הסיבות לשנאה המופנית כלפי מתנגדי ההפיכה המשפטית היא, שנראה כי תומכי בנימין נתניהו אינם מסוגלים ויתכן ואינם מעוניינים להבין, כי המחלוקת על ההפיכה המשטרית רחוקה מלהיות עניין של ימין ושמאל. היא מחלוקת על כללי המשחק ועל תשתית המשטר הדמוקרטי.

תומכי נתניהו אימצו את השנאה לשמאל גם ביחסם לכלל אנשי המחאה, בשל התעקשותם להתייחס למפגינים כמקשה אחת של אנשי שמאל, על אף שרבים מהם משתייכים לימין ולמרכז. אני עצמי פגשתי ושוחחתי עם מפגינים דתיים וחרדים.

ככלל, מבחינת תומכים רבים של נתניהו, "שמאלני" הוא כל מי שמתנגד לנתניהו, וזה כולל אנשי מרכז וימין. כך הבנתי משיחות עימם וזו עדות לעוצמת חלחול המסרים של נתניהו לציבור. כשמבחינת תומכי נתניהו החלוקה היא לימין ושמאל, השנואים מימים ימימה, הם מרשים לעצמם להשתלח ולהפגין כמויות עצומות של שנאה שהצטברה גם על כלל המפגינים.

מבחינת תומכים רבים של נתניהו, "שמאלני" הוא כל מי שמתנגד לנתניהו, וזה כולל אנשי מרכז וימין. כך הבנתי משיחות עימם וזו עדות לעוצמת חלחול המסרים של נתניהו לציבור

השנאה הזו היא לא דבר חדש, אך ספק אם הציבור מודע לעוצמתה ומורכבותה, כמו גם לגודל הסכנה. השילוב של שנאה, הסתה ודווקנות של הימין למתנגדיו, עלול להתגלות כקטלני. לצערנו כבר נוכחנו לדעת כי במקרים רבים הדרך לאלימות קצרה ואנו כבר עדים למאות מקרי תקיפת מפגינים.

*  *  *

‏ישנם לא מעט פעילי ימין שעושים שימוש בשואה לצורך הפצת השנאה. אחת הדוגמאות היא של אלון בוזגלו, שמשבח את היטלר וקורא להפוך את יום השואה לחג הודייה.

דוגמה אחרת מאפריל השנה התרחשה עם סיום הפגנה נגד ההפיכה המשטרית באחת משכונות ירושלים. אחת המפגינות שחזרה מההפגנה ספגה קריאות מגפון מרכב חולף:

"נאצית. חבל שיש לך ילדים שמאלנית מסריחה. שמאלנים בוגדים. נאצית. נכריות מגרמניה".

שנאה אין סופית מבעבעת כעת, אחרי שנים שבהן פוליטיקאים, ובראשם נתניהו, דאגו להטמיע מסרים רווי הסתה, שנאה וארס.

בסוף אפריל הגיעה אלי הקלטה של אשה שאמרה את הדברים הבאים:

"חוץ משלומי, יסלח לי הקדוש ברוך הוא, כולם קיבוצים ויישובים של שמאלנים, לא שאני מאחלת להם שמישהו ימות, אבל מגיע להם שיחוו פחד ושיתוק בכל הגוף ולא יהיה להם כוח לצאת להפגין. אמן. אמן. תאמרו עלי מה שאתם רוצים, זו דעתי".

ולא מדובר בדיבורים בלבד. לפני מספר חודשים נהג מונית, שהוא גם מתנדב במשטרה, תועד כשהוא מסרב לקחת מפגינים ומקלל אותם בבוטות.

חשוב להבהיר, זו לא באמת שנאה לשמאל. אולי זה ישמע מתנשא, אבל אינני חושב שמרבית תומכי נתניהו באמת מבינים מהי המשמעות של שמאל, כך שלמעשה הם שונאים משהו שאינו קיים במציאות. לתחושתי, מבחינתם, השמאל זה זרם קיצוני, רופס וכנוע, שמבקש לוותר על שטחים ומתנגד לאופייה היהודי של המדינה.

לדעתי רבים מתומכי נתניהו לא מבינים מהו שמאל, כך שלמעשה הם שונאים דבר שאינו קיים במציאות. לתחושתי, מבחינתם השמאל הוא זרם קיצוני, רופס וכנוע, שמבקש לוותר על שטחים ומתנגד לאופי היהודי של המדינה

יתכן שיש המתקשים להבין את רוחב היריעה בהגדרת השמאל הישראלי, ואינם מודעים לכך ששורשי החלוקה האידיאולוגית נעוצים בהשקפה כלכלית וסוציאל דמוקרטית ובהשקפת דת ומדינה ליברלית המשלבת את ערכי היהדות עם ערכים דמוקרטיים וערכים אוניברסליים כמו זכויות אדם, איכות הסביבה ועוד.

חרף השנים שעברו, השמאל – מבחינת רבים מתומכי נתניהו – זה עדיין מפא"י, שלטון אשכנזי מתנשא, ויתור על שטחים, "כפירה" ביהדות ועוד מיתוסים שהגיע הזמן לנפץ.

כשנתניהו אומר: "אחים אנחנו" – זו אמירה שאינה מצטיינת באמינותה, בהינתן רקורד גדוש בהתבטאויות מסיתות נגד ציבורים שלמים שצבר לעצמו נתניהו לאורך השנים. נתניהו אומר זאת כדי למצב את עצמו כמנהיג אחראי, כשמאחורי הקלעים הוא מתסיס ומבעיר בחוסר אחריות.

הייתי שואל את תומכי נתניהו והימין – האם אתם מודעים לעוצמת השנאה שלכם? האם אתם בטוחים שמי שסימנתם כאויבים הם באמת האויבים שלכם? הייתי אומר להם גם: תצאו מהפוזיציה, תיפטרו מהשנאה ונסו להבין על מה המחאה?

המחאה היא נגד ההפיכה המשטרית. סוג המשטר ואופי המדינה הוא לא תחום מדיניות כמו ביטחון ומדיניות חוץ, כלכלה, חינוך, רווחה, סביבה ועוד שבו אכן לממשלה מנדט לנהוג כראות עיניה. לפיכך לא ניתן לערוך השוואה בין ההפיכה לבין ההתנתקות, למשל. ההתנתקות, לטוב או לרע, הייתה מהלך פוליטי שבוצע כחלק ממדיניות חוץ וביטחון ולא שינוי של כללי המשחק כמו שינוי משטרי. ועוד לא אמרנו מילה על כך שההתנתקות בוצעה על ידי הליכוד, ונתניהו תמך בה בהצבעתו.

כשנתניהו אומר: "אחים אנחנו" – זו אמירה שאינה מצטיינת באמינותה, בהינתן רקורד גדוש בהתבטאויות מסיתות נגד ציבורים שלמים שצבר לעצמו נתניהו לאורך השנים

אחת הטענות של תומכי נתניהו היא שמדובר במחאה של השמאל, שמטרתה אינה סיכול חקיקת ההפיכה, אלא להפיל את נתניהו.

אם היה מכהן ראש ממשלה אחר, עדיין המחאה הייתה ברחובות ועדיין אותו ראש ממשלה היה נתפס, ובצדק, כדיקטטור. עם זאת, נתניהו וההפיכה, מן הסתם, כרוכים זה בזה. אם לא היה נתניהו – לא הייתה מהפכה, היות שמטרת ההפיכה היא לרכז כוח עצום ובלתי מרוסן בידי הממשלה תוך נטרול כל בלם הגבלה, ובמקביל – לאפשר השפעה בוטה על משפט נתניהו.

לא ברור איזו הוכחה תומכי נתניהו צריכים, לנוכח התבטאויות נתניהו מן העבר התומכות לחלוטין בעצמאות בתי המשפט. מהו הגורם שגרם לנתניהו לשנות את דעתו? הכל מתכנס למשפט אחד – משפט נתניהו.

טענה שנייה של תומכי נתניהו היא כי קיימת שנאה גם בקרב מתנגדי נתניהו. אם כן לכל אוהבי ה-whataboutism חשוב לציין כי אין סימטריה בכמות ובחומרה של השנאה וההסתה, וגם לא במקרים שבהם השנאה תורגמה לאלימות פוליטית.

בנוסף, קיים הבדל בין שנאה לנבחר ציבור, שהיא לאו דווקא שנאה אישית אלא ביקורת חריפה וזעם על התנהלותו, על הכזבים ועל ההסתה – לבין שנאה לציבורים שלמים כמו השמאל, הערבים הישראלים ולמעשה לכל מי שמתנגד לו.

קשה שלא לחשוב כי מי שהתבטא באופן מסית לאורך 27 שנים נגד אותם ציבורים, אינו הדמות המתאימה לנאום בפני הציבור בנושא אחדות העם.

יש הבדל בין שנאה לנבחר ציבור, שהיא לאו דווקא שנאה אישית אלא ביקורת חריפה וזעם על התנהלותו, על הכזבים ועל ההסתה – לבין שנאה לציבורים שלמים כמו השמאל, הערבים הישראלים ולמעשה לכל מי שמתנגד לו

ההשקעה של נתניהו עובדת: שיטות חלחול המסרים לציבור שלו  מוכיחה את עצמה ועם תוצאותיה אנו נאלצים להתמודד היום. התוצאה מעבר לחברה מפולגת ומשוסעת היא פוטנציאל מדאיג לפרוץ אלימות בין אזרחים ו/או אלימות פוליטית ולבסיס מוצק לבניית ישראל דיקטטורית. אם כן, השנאה היא האינסטרומנט המאפשר את הניסיון לבסס כאן דיקטטורה.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
למה אתה קורה רק תגובות ימניות אלימות ולא מכובדות. תגובות שמאלניות מכילות שנאה מפעפעת ואנטישמית. ואלה לא רק תגובות אלא מאמרים שלמים. די אם נזכיר. מלחמת אזרחים. גופות צפות בירקון. ולזרוק ... המשך קריאה

למה אתה קורה רק תגובות ימניות אלימות ולא מכובדות. תגובות שמאלניות מכילות שנאה מפעפעת ואנטישמית. ואלה לא רק תגובות אלא מאמרים שלמים. די אם נזכיר. מלחמת אזרחים. גופות צפות בירקון. ולזרוק אנשים למזבלה. רק שאלה לא שוליים.אלה מנהיגים. אז לחפש מסיתים זו לא חוכמה. צריך לדבר על גבולות. של מאבק ושל שיח.

עוד 1,158 מילים ו-1 תגובות
סגירה