שכבות הישראבלוף של לימודי הליבה

עוגת שכבות, אילוסטרציה (צילום: Olga Mazyarkina / iStock)
Olga Mazyarkina / iStock
עוגת שכבות, אילוסטרציה

לאחרונה סערה הביצה החרדית. חסידות בעלז הגיעה להסדר עם ש"ס, שתלמודי התורה שלה יעברו לרשת החינוך של ש"ס "בני יוסף" – מה שיעלה את תקצובם מכ-55% ל-100%.

שכבות השקר בסיפור הזה כה מרובות, עד שלא נצליח להקיפן כאן. ניאלץ, אם כן, להסתפק בטעימה – ממש לא טעימה.

ב"חינוך העצמאי", הבנות (="בית יעקב"), אכן לומדות לימודי ליבה מלאים, אבל אצל הבנים (="תלמודי התורה") הס מלהזכיר "לימודי חול". בכיתות הנמוכות מקבל הילד ידע בסיסי בשפה ובארבע פעולות החשבון, ובזאת מסתכמת השכלתו. מבחינת החרדים, דיו לתלמיד המסיים כיתה ח' אם ידע לקרוא ארמית ולהתפלפל בעברית עתיקה.

ב"חינוך העצמאי", הבנות אכן לומדות לימודי ליבה מלאים, אך אצל הבנים הס מלהזכיר "לימודי חול". בכיתות הנמוכות מקבל הילד ידע בסיסי בשפה וב-4 פעולות החשבון, ובזאת מסתכמת השכלתו

חסידות בעלז "פרצה גדר" בכך שנכנסה למו"מ ישיר מול מדינת ישראל. בהסכם, שנרקם בינה לבין ממשלת ישראל הקודמת, דובר על 100% מימון כנגד 100% לימודי ליבה. בעלז אמורה הייתה לקבל את הכספים ישירות מהמדינה – בלי שהכספים יעברו דרך הצינורות והתקורות של העסקונה הליטאית.

פורמלית, המאבק הפנים-חרדי בחסידות בעלז הוא על רקע האיסור המוחלט בלימודי ליבה. אבל כל דרדק חרדי יודע שחסידות גור פועלת במסגרת "החינוך העצמאי", מקבלת 100% מימון וכאילו-לומדת ליבה. הליבה שילמדו ילדי בעלז לא שונה מהליבה שילמדו ילדי גור (שניהם קיימים רק על הנייר), ההבדל הוא שהם לא מותירים תקורות בידי העסקונה – וזה כמובן פשע בלתי נסלח.

הרב גרשון אידלשטיין, "גדול הדור" הקודם, איים בפילוג "יהדות התורה" אם בעלז תמשיך במתווה המוסכם עם משרד החינוך. בעלז לא נכנעו ונתניהו, שחשש לאבד את קולות החרדים, נכנס לאירוע.

רק הבטחתו של ה"שקרן בן שקרן" לחסידות, שלאחר היבחרו לראשות הממשלה הוא יסדיר 100% תיקצוב גם לתלמודי תורה שאינם לומדים ליבה, איפשרה לחרדים לרוץ יחד ולהביאו לראשות הממשלה.

נתניהו, כדרכו, אמנם הבטיח אבל לא הבטיח לקיים. לבעלז נמאס מהסחבת והיא מאיימת בחבירה לש"ס כדי לקבל 100% מהתקציב דרכם. האינטרס של ש"ס להיות הצינור להעברת כספי בעלז ברור. באופן רשמי נשארות בידם תקורות של מיליונים. באופן לא רשמי, תמיד נדבק קצת בצינור בו עובר משהו.

גור מקבלת 100% מימון וכאילו-לומדת ליבה. הליבה שילמדו ילדי בעלז לא שונה מהליבה שילמדו ילדי גור (שניהם קיימים רק על הנייר), ההבדל הוא שהם לא מותירים תקורות בידי העסקונה – פשע בלתי נסלח

השמועות אומרות שבעלז לא באמת מתכוונת לעבור לש"ס, אלא שזו דרכה לאלץ את השקרנים והשקרנים בני השקרנים, לממש את מה שלא הבטיחו לקיים.

*  *  *

שכבת הישראבלוף העתיקה ביותר בסקירה זו היא, שברשתות החרדיות כאילו לומדים ליבה. האמת היא שמשרד החינוך בכלל לא מפקח על כאילו-לימודי הליבה בחינוך העצמאי. כל ממשלות ישראל, לדורותיהן, עצמו עין מול ישראבלוף לימודי הליבה בחינוך החרדי. 100% מימון היו גם היו, אבל 100 לימודי ליבה? הצחקתם אותי.

אז בעלז מבלפת לש"ס ושניהם מבלפים לקואליציה, שבתורה לוחצת על משרד החינוך לפעול בניגוד לנהלים. וכולם מבלפים אותנו, האזרחים משלמי המיסים, כאילו באמת מדובר בלימודי ליבה. כלאם פאדי.

אבל, יש גם שכבה של ישראבלוף שהיא של כולנו, חרדים וחילונים כאחד. לאמיתו של דבר יש מבוכה גדולה בקרב מעצבי חינוך העתיד, בשאלה מה בעצם צריך ללמד את הדור הבא.

האמת שמשרד החינוך כלל לא מפקח על כאילו-לימודי הליבה בחינוך העצמאי. כל ממשלות ישראל לדורותיהן עצמו עין מול ישראבלוף לימודי הליבה בחינוך החרדי. 100% מימון היו, אבל 100 לימודי ליבה? הצחקתם

בעולם הישן הייתה ההתפתחות התעסוקתית ידועה מראש, ומי שלא למד ליבה ברמה מסוימת נאלץ להסתפק בעבודות נחותות. עיקר תפקידה של מערכת החינוך היה להקנות ידע. המורה והלוח היו מקור הידע, ועל התלמיד הוטל לשנן.

כיום ויקיפדיה מספקת ידע, וייתכן שלא ירחק היום בו ידע כידע יועבר למוחותינו באמצעים טכניים. תפקידו של המורה, אפוא, אפוף שאלות. אם נהיה כנים, נודה שאנחנו בתהיות מה מקומה ותפקידה של  מערכת החינוך בהקניית מיומנויות נצרכות  לדור הבא.

יותר ויותר מומחים מסכימים, שכדי להכין את התלמיד לעתיד (שזה פחות או יותר הגדרת מערכת חינוך) נדרש לשים יותר דגש על חשיבה יצירתית, עבודה בצוות וכדומה. מבחינה זו, מערכת החינוך החרדית נמצאת קרובה לטופ. פיתוח חשיבה עצמית ומקורית ("חברותא", "חידושי תורה", בשפתם) היא ליבת החינוך החרדי.

אגדות עם מספרות שאפילו במזרח הרחוק, יש החובבים לימוד תלמוד – כמכשיר לפיתוח החשיבה. הרוצה בכך, יוכל אפילו ליחס ללימודי התורה ופלפוליה לאורך הדורות את חידת הכמות הלא פרופורציונית של פרסי הנובל שמקבלים יהודים (חריגה של %11,000 מההסתברות).

מומחים מסכימים, שכדי להכין את התלמיד לעתיד (שזה פחות או יותר הגדרת מערכת חינוך) נדרש לשים דגש על חשיבה יצירתית, עבודה בצוות וכדומה. מבחינה זו, מערכת החינוך החרדית קרובה לטופ

מסתבר שיש יותר שאלות מתשובות, וייתכן שאלו שיש להם תשובות וודאויות בכל, פשוט שואלים את עצמם פחות מידי שאלות, או את השאלות הלא נכונות.

נמרוד חי על התפר שבין שסעי החברה הישראלית, רגל פה רגל שם. משמש כיועץ, ועוסק בגישור תוך אישי ובינאישי. חי את השסעים בחברה הישראלית מזה שנים רבות. לא ימין ולא שמאל (=נגד כולם)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 710 מילים ו-1 תגובות
סגירה