יש דברים שלא ניתנים ל"הסברה"

גלית דיסטל אטבריאן, צילום מסך מ"כאן".
גלית דיסטל אטבריאן, צילום מסך מ"כאן".

"במשך ארבעה חודשים, הצוות המקצועי של משרד ההסברה לא הצליח לממש את מדיניות וחזון השרה ואת הייעוד שלשמו נוצר, אף לא במעט", נכתב בהודעה לעיתונות שיצאה ממשרד ההסברה, כדי להצדיק את הדחת מנכ"לית המשרד, ד"ר גלי סמבירא.

מסתבר שארבעה חודשים של מאמצים מרוכזים נחלו כישלון חרוץ וגם עם משרד "הסברה" ייעודי, מדינת ישראל נכשלה שוב ב"להסביר את עצמה". השר גלית דיסטל אטבריאן הבטיחה באותה הודעה מופתית שהיא "לוקחת את המשימה שהוטלה על כתפיה כשליחות וכמשימה אישית", אבל אל תעצרו את נשימתכם, גם בעוד ארבעה חודשים, ממשלת ישראל עדיין תיכשל בלהסביר את עצמה.

השר דיסטל אטבריאן הבטיחה באותה הודעה מופתית שהיא "לוקחת את המשימה שהוטלה על כתפיה כשליחות וכמשימה אישית", אבל אל תעצרו את נשימתכם, גם בעוד 4 חודשים, הממשלה עדיין תיכשל בלהסביר את עצמה

זה בסדר השרה דיסטל אטבריאן, לא נדרוש ממך להתפטר בגלל הכישלון, את לא הבעיה. גם ד"ר גלי סמבירא אותה הדחת, לא הייתה הבעיה. הבעיה היא שיש דברים שפשוט לא ניתנים ל"הסברה".

הניתוק הזה מהמציאות איננו רק נחלתה של שרת ההסברה, אלא של חלקים גדולים מדי של הציבוריות הישראלית. בכל פעם ששר קיצוני זה או אחר אומר משהו, שחושף ולו במעט את המציאות בשטח, ישר קופצים עליו עדרי הפרשנים והוגי הדעות. "פיגוע הסברתי", הם זועקים, כאילו הבעיה היא במילים של בן גביר או אחרים, ולא במציאות בשטח שהם מתארים.

הדברים שאמר השר לביטחון לאומי, בשבוע שעבר על חופש התנועה שלו ושל משפחתו, שחשוב מזה של הפלסטינים, הם לא "פיגוע הסברתי", כי אם תיאור מדויק של המציאות בשטחים. מציאות שיש בה חוקים שונים, לאנשים שונים.

אם היינו זקוקים לתזכורת לכך, קיבלנו אותה לפני שבועות מספר כאשר פורעים יהודים יצאו לאדמות הכפר בורקה, שרפו רכבים והרגו את קוסאי מעטאן בן ה-19. החשודים ברצח זכו לעמוד בפני בית משפט אזרחי ואף לביקורי חברי כנסת, בעוד שהפלסטינים, שכל חטאם היה הניסיון להגן על אדמתם, נעצרו והובאו בפני בית משפט צבאי, כאשר בקשתו של ח"כ אחמד טיבי לבקרם במעצר נדחתה.

בכל פעם ששר קיצוני אומר משהו, שחושף ולו במעט את המציאות בשטח, ישר קופצים עליו עדרי הפרשנים וההוגים וזועקים "פיגוע הסברתי", כאילו הבעיה היא במילים של בן גביר ואחרים, ולא במציאות בשטח

כל עוד זו המציאות, כל עוד ייצאו לעולם עוד ועוד תמונות של ירי מאחור בראשו של פלסטיני, של הטבעת מגן דוד (סליחה, שרוכים), על פניו של פלסטיני אחר, או של פסקי דין מקוממים, דוגמת זה שזיכה מכל עונש את א.י, שוטר מג"ב שהרג את איאד אל חלאק, לא יעזור שום "שינוי ארגוני" במשרד ההסברה. כי אם זה נראה כמו אפרטהייד ונשמע כמו אפרטהייד, עוד לא נולד המסבירן שישכנע את העולם שזו דמוקרטיה.

את מדיניות ממשלת ישראל של 2023 אי אפשר להסביר. אם עד עכשיו, לצד הכיבוש לאחד עוד הייתה דמוקרטיה לאחר ולצידה חופש דעה וביטוי, לפחות לחלק משוכני הארץ, עכשיו גם זה כבר לא קיים עוד.

מספר ההרוגים הפלסטינים השנה כבר חצה את ה-200, לעומת 180 בשנת 2022 כולה, שהייתה השנה המדממת יותר מאז 2004. על המציאות המדממת בחברה הערבית אין עוד איך להרחיב. וכעת, בחסות מערכת משפט מפוחדת ומשטרה קורסת, איתמר בן גביר וחבריו מצליחים במשימתם לפגוע עוד ועוד בזכויות מפגיני המחאה. אלימות השוטרים גוברת, הצרת צעדיהם של המפגינים נמשכת, וכל זה כשממשלת ישראל לא מתביישת לקדם ועדות חקירה שכל עניינן שיבוש משפטו של העומד בראשה.

אי אפשר גם להסביר גם את המיזוגיניות של הממשלה הזאת, שאין בה מנכ"ליות במשרדי הממשלה ואפילו את האחת שהייתה – מפטרים. מזל שבין שומרות הסף שהממשלה מנסה להדיח יש נשים מוכשרות ואמיצות כמו נשיאת בית המשפט העליון, היועצת המשפטית לממשלה והממונה על החברות הממשלתיות.

הסברה, או בשמה הלועזי פרופוגנדה, היא כלי של מדינות שאינן דמוקרטיות ולכן גם לא משכנעות אף אחד שעיניו בראשו. מה שמשפיע על מעמדן הבינלאומי של מדינות היא המציאות ולא הניסיון לייפות אותה. תדמיתה של ישראל בעולם מתחזקת בזכות המפגינים ברחובות שמראים את הצד הליברלי של המדינה שלנו, אבל אלו המפגינים ששרת ההסברה כל כך מתעבת.

עצה בחינם לכל המתראיינים לתפקיד מנכ"ל משרד ההסברה, אל תבנו על להישאר בתפקיד זמן רב. הריאיון שאתם הולכים אליו הוא לא למנכ"ל משרד ההסברה, אלא לתפקיד השעיר לעזאזל הבא.

עצה בחינם לכל המתראיינים לתפקיד מנכ"ל משרד ההסברה, אל תבנו על להישאר בתפקיד זמן רב. הריאיון שאתם הולכים אליו הוא לא למנכ"ל משרד ההסברה, אלא לתפקיד השעיר לעזאזל הבא

ככה זה כשמדמיינים שאפשר להסביר מציאות בלתי ניתנת להסבר.

נדב תמיר מכהן כמנכ"ל בישראל של JStreet - הבית הפוליטי של אמריקאים תומכי ישראל ותומכי שלום, חבר הועד המנהל של מכון מתווים למדיניות אזורית וכיועץ לעניינים בינלאומיים למרכז פרס לשלום וחדשנות. לשעבר דיפלומט בנציגויות ישראל בוושינגטון ובוסטון ויועץ מדיני לנשיא המדינה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 668 מילים ו-1 תגובות
סגירה