אם זה לא היה באמת מסוכן, מדיניות החוץ של ישראל הייתה מצחיקה

שר החוץ אלי כהן וסגן שר החוץ של טורקמניסטן, 19 באפריל 2023 (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
שלומי אמסלם, משרד החוץ
שר החוץ אלי כהן וסגן שר החוץ של טורקמניסטן, 19 באפריל 2023

שר החוץ אלי כהן מתנהל בעולם כמו בוראט, דמות של סשה ברון כהן שמככבת במוקיומנטרי ועוסקת בכתב קזחסטני שנשלח מטעם משרד התעמולה של ממשלתו לעשות סרט על אמריקה. המוקיומנטרי הוא סדרה של התנגשויות תרבות פרועות ומצחיקות עד דמעות. במבטא בדיוני כבד וחיוך משופם דבילי מבקש בוראט אהדה: "אם הסרט לא יצליח, יוציאו אותי להורג".

בזמן כתיבת שורות אלו הפיאסקו האחרון כולל הודעה פומבית על פגישה חשאית שהתקיימה ברומא בין שר החוץ של ממשלת החורבן הישראלית ושרת החוץ של לוב. קאט למהומות ברחבי לוב, פיטורי השרה שנמלטת על חייה לטורקיה. זו היתה סצנה כל כך מצחיקה אילו היא לא הייתה המציאות עצמה.

הפיאסקו האחרון כולל הודעה פומבית על פגישה חשאית ברומא בין שרי החוץ הישראלי והלובית. קאט למהומות ברחבי לוב, פיטורי השרה שנמלטת על חייה לטורקיה. סצנה כ"כ מצחיקה לולא הייתה המציאות עצמה

אנשים אמיתיים החיים במדינה קרועה במצב נפיץ, אשה אמיתית שאידיוט חירב את חייה. ואולי בכלל ממשלת החורבן מוכיחה למחאה שהיא לא צריכה חיל אויר להבעיר מדינה, ולא צריכה סיירת מוברחת כדי לחסל בטווח אפס שרה בממשלה זרה. אלי כהן, 007, האיש שלנו ברומא.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בתגובה ש"מדינות העולם מסתכלות הבוקר על ההדלפה חסרת האחריות ושואלות את עצמן: זו מדינה שאפשר לסמוך עליה?". יאיר לפיד מתעקש לא להבין את האירוע.

מדינות העולם כבר לא שואלות את עצמן אם זו מדינה שאפשר לסמוך עליה. הן יודעות את התשובה. מדינות נורמליות שרוצות שיסמכו עליהן לא מתרברבות על פגישות סודיות ומחרבות שנים של מגעים חשאיים בחסות מדינות מארחות. אבל נניח שזה קורה בטעות, הן לא משקרות אחר כך שהכל היה מוסכם ומסבכות שרשרת של מדינאים.

מדינות נורמליות שרוצות שיסמכו עליהן מפטרות שר שאומר שצריך למחוק את חווארה, ומפטרות שר שאומר שהזכות שלו ושל אשתו לנסוע בכבישים גדולה מזו של הערבים, סליחה מוחמד. הן גם לא משקרות על הזמנה לבית נשיא ארה"ב שלא הייתה או שולחות קונספירטור קיו-אנון להעליב את יהדות התפוצות. וכן הלאה וכן הלאה.

אולי קשה לקבל את זה, אבל ישראל החליטה לעזוב את בנות בריתה רבות העוצמה ולהצטרף כפריק-שואו לקרקס המדינות הכי כושלות ומוזרות.

מדינות נורמליות שרוצות שיסמכו עליהן לא מתרברבות על פגישות סודיות ומחרבות שנות מגעים חשאיים בחסות מדינות מארחות. ואם זה קורה בטעות, הן לא משקרות שהכל היה מוסכם ומסבכות שרשרת מדינאים

רק לפני יומיים התגאו בערוץ 14 בהישג מרשים נוסף בתחום מדיניות החוץ של ממשלת החורבן: פפואה ניו גיני אישרה שתעביר בספטמבר את השגרירות שלה לירושלים. הידד! בירת האונס העולמית בה כל שנה מאות נשים וילדות פיזית נשרפות כמכשפות, מכירה בירושלים כבירת ישראל לנצח נצחים!

ביננו, לא מעריכים עד כמה אלי כהן, האיש שלנו ברומא, אדם אמיץ. לפני מספר חודשים הוא חנך את שגרירות ישראל באשחבד שבטורקמניסטן, אחת המדינות הסגורות, מושחתות ודכאניות בעולם, מקום שני בדיקטטורה הכי דיקטטורית אחרי צפון קוריאה.

זה מקום שבקושי רב אפשר להיכנס אליו, שלא לדבר על לצאת ממנו. אבל זה לא יפריע לאלי כהן שלנו להוציא הודעה מרוממת לתקשורת!

"טורקמניסטן היא מדינה חשובה ביותר במרכז אסיה ומעצמת אנרגיה במיקום אסטרטגי. אנחנו חותמים ביקור היסטורי מוצלח במהלכו חנכתי את שגרירות ישראל באשחבד ונפגשתי עם נשיא טורקמניסטן…עסקנו בדרכים להעמקת היחסים בין המדינות ולשיתופו פעולה".

נפלא! נשיא טורקמניסטן, שנבחר ברוב קולות לא מזמן בבחירות לא חופשיות, הוא בנו של הנשיא הקודם של טורקמניסטן שגם הוא נבחר ברוב קולות בבחירות לא חופשיות אחרי שהאריך לעצמו את תקופת הכהונה, כי למה לא.

סביב האב התקיים פולחן אישיות גחמתי וביזארי שרסיסים שלו מידי פעם הגיעו לתקשורת העולמית, חרף הצנזורה הכבדה. אלו כללו תיעוד שלו מרים משקולות, רוכב על סוסים ומככב בקליפ ראפ פרי עטו. עם מדינה כזו מי לא מצפה בקוצר רוח לקצור פירות של שיתוף פעולה!

נשיא טורקמניסטן, שנבחר ברוב קולות בבחירות לא חופשיות, הוא בנו של הנשיא הקודם של טורקמניסטן, שגם הוא נבחר ברוב קולות בבחירות לא חופשיות אחרי שהאריך לעצמו את תקופת הכהונה, כי למה לא

אבל אני מבינה את יאיר לפיד. יש דברים שהם קשים מנשוא. קשה להכיל שרק לפני שנה ישראל עוד הייתה מדינה נורמלית עם בנות ברית נורמליות, אולי לא ראש אבל גם לא זנב לאריות, והיום היא דוהרת קדימה עם מדיניות חוץ שאפשר לתאר כזנב לדיקטטורות הכושלות.

בנות הברית החדשות שלנו אולי שורפות מכשפות ומכניסות לכלא כל מי שמגדל שפם, אבל לפחות הן אוהבות אותנו כמו שאנחנו: חדלי אישים, גזענים ומושחתים.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 657 מילים
סגירה