פגיעה בשיטת הסניוריטי בעליון תחזק את ההפיכה המשטרית

השופט יוסף אלרון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
השופט יוסף אלרון

הסכנה העצומה שטמונה במעשהו של השופט יוסף אלרון היא שכעת יתפתח מרוץ לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, שבמסגרתו ייחשד כל שופט-מועמד לתפקיד הנשיא בכך שפסקי דינו מושפעים מרצונו לשאת חן בעיני הפוליטיקאים, החברים בוועדה לבחירת שופטים.

הנוהג החוקתי של שיטת הסניוריטי הבטיח עצמאות שיפוטית מוחלטת ללא חשש לניסיון לרצות פוליטיקאים (דבר שלא קיים לגבי זכויות אדם בגדה, שם בג"ץ קיבל שוב ושוב את עמדת מערכת הביטחון גם כשזו הייתה מופרכת ואכזרית לצערנו).

הנוהג החוקתי של שיטת הסניוריטי הבטיח עצמאות שיפוטית מוחלטת ללא חשש לניסיון לרצות פוליטיקאים (בניגוד לזכויות אדם בגדה, שם בג"ץ קיבל שוב ושוב את עמדת מערכת הביטחון גם כשהייתה מופרכת ואכזרית)

מעשהו של אלרון אפוא הוא בבחינת חיזוק פוטנציאלי למהלכי ההפיכה המשטרית.

ולכן, גם אם הרוב בוועדה לבחירת שופטים יבחר בשופט יצחק עמית לנשיא העליון – עצם שבירת נוהג הסניוריטי (בוודאי תחת ממשלת ההפיכה המשטרית) עלול לחולל קטסטרופה.

ליבת ההפיכה המשטרית היא השתלטות הממשלה הן על הכנסת (ואכן, הפרדת הרשויות בין הממשלה לכנסת אינה קיימת באמת במדינת ישראל) והן על הרשות השופטת.

המטרה פשוטה: 3 רשויות שהן רשות אחת בראשות נאשם במשפט פלילי וכנופיית אפרטהייד מבישה.

היבטים נוספים שטמונים בליבת ההפיכה המשטרית:

1

השתלטות הממשלה על התקשורת באמצעות יצירת מועצה אחת להסדרת פועלם של הערוצים המסחריים וכן של חברות הכבלים והלוויין וכן של הרדיו האזורי, תוך חלוקת הטבות מפליגות לבעלי הון שיתגייסו להחניף לנאשם באמצעות שידורי תעמולה מז'אנר ערוץ 14.

חברי מועצה זו ימונו בידי שר התקשורת (כלומר: בידי בובתו של הנאשם בנימין  נתניהו המכונה גם שלמה קרעי).

המטרה: השתלטות על התקשורת באמצעות רטוריקה כוזבת של רפורמה ליצירת שוק חופשי.

מעשה אלרון הוא בבחינת חיזוק פוטנציאלי למהלכי ההפיכה המשטרית. ולכן, גם אם הרוב בוועדה לבחירת שופטים יבחר בשופט עמית לנשיא העליון – עצם שבירת נוהג הסניוריטי עלול לחולל קטסטרופה

2

השתלטות תפיסת העולם הלאומנית והגזענית על תכני מערכת החינוך, תוך הפחדת נשות הוראה ביקורתיות שמעודדות חשיבה עצמאית. זאת לצד דרישת ניטרליות כוזבת בין שתי תפיסות העולם הנוגדות: דמוקרטיה ודיקטטורה. עמדה ניטרלית פירושה כמובן תמיכה בדיקטטורה. אין ניטרליות בנושאים הללו. כשם שאין "רצח רבין – בעד ונגד" או "השואה – בעד ונגד" או "אינוס – בעד ונגד."

3

שליטה תקציבית על עולם התרבות. רוצים תקציב מהמדינה? תפסיקו להציג עמדות ביקורתיות.

4

המשמעותי ביותר: חיסול עצמאות הייעוץ המשפטי לממשלה. לא בכדי שופך יריב לוין אש וגופרית על היועצת המשפטית לממשלה. לא בכדי טען דוד אמסלם שאביחי מנדלבליט צריך לשבת בכלא. שני הבריונים שהפקיד נתניהו על משרד המשפטים פועלים במצוותו של הנאשם המשסה ולמענו. מכונת הרעל ממוקדת בהמטרת אש וגופרית על כל יועץ משפטי שיעז לגלות עמוד שדרה. ונזכיר: הן מנדלבליט והן גלי בהרב-מיארה, כמובן, רחוקים שנות אור ממה שמכונה "שמאל".

5

ולצד הניסיון המאפיוזי להפוך את הייעוץ המשפטי לממשלה למערך קונסליירי לכל דבר, מתחולל כעת קרב האדירים להשתלט על הוועדה למינוי שופטים ולהפוך את מערכת המשפט לכנועה, צייתנית ותלויה ברצונם הטוב של פוליטיקאים שאינם אלא אנשי האפרטהייד ותורת הגזע.

לצד הניסיון המאפיוזי להפוך את הייעוץ המשפטי לממשלה למערך קונסליירי לכל דבר, מתחולל קרב האדירים להשתלט על הוועדה למינוי שופטים ולהפוך את מערכת המשפט לכנועה, צייתנית ותלויה בפוליטיקאים

6

במובן הזה, הפגיעה בשיטת הסניוריטי בבית המשפט העליון עלולה להיות מכה אנושה למאמצים לבלימת ההפיכה המשטרית. לצד הדיקטטורה הצבאית בגדה ולצד משטר האפרטהייד בגדה, תהפוך גם הדמוקרטיה הלקויה בתחום הקו הירוק לקליפת דמוקרטיה חלולה בדרך למשטר אוטוריטרי.

אוטוריטרי וגזעני להחריד. ד"ש מפארק מאיר כהנא בקריית ארבע.

עו"ד דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. יליד שנת 73', נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
8
לפי דעתי יש פגיעה בדמוקרטיה, אבל בישראל אין עדיין דיקטטורה של ממשלה מכהנת.... הפיכה משטרית יכולה להיות אם הם יצליחו לחוקק את כל החוקים שהם רוצים להעביר. חוץ מזה הבג"ץ יכול לעקב את החקי... המשך קריאה

לפי דעתי יש פגיעה בדמוקרטיה, אבל בישראל אין עדיין דיקטטורה של ממשלה מכהנת…. הפיכה משטרית יכולה להיות אם הם יצליחו לחוקק את כל החוקים שהם רוצים להעביר. חוץ מזה הבג"ץ יכול לעקב את החקיקה שלהם… הבג"ץ לדעתי…. צריך לייצג ערכים ציוניים ולא רק ערכים דמוקרטים כי אחרת הבג"ץ יאבד את אמון הציבור, להאמין בערכים דמוקרטים ליברלים זה אחלה, ללא ציונות זה יהיה חסר ערך, כל הפסיקות לטובת הפלסטינים פוגעים בתדמית של הבג"ץ עד לכדי מצב שהציבור אפילו ירצה לוותר על הדמוקרטיה…. וזה משהו שאני רוצה שתחשבו עליו…

זה ברור כשמש. לא הבנתי מה לא ברור למגיבים. אם שופט צריך שפוליטיקאים דירימו יד כדי שהוא יתקדם הוא יםעל לרצות אותם. השםיטה לא תהיה אובייקטיבית ומקצועית. זהו.. פשוט... כמו בכל תחום... מי ... המשך קריאה

זה ברור כשמש.
לא הבנתי מה לא ברור למגיבים.
אם שופט צריך שפוליטיקאים דירימו יד כדי שהוא יתקדם הוא יםעל לרצות אותם. השםיטה לא תהיה אובייקטיבית ומקצועית. זהו.. פשוט… כמו בכל תחום…
מי ש

קראתי את דיבוב שטויות שכתבת והלכתי להביט במראה כדי לראות האם אני הטא המטורלל ?! והמסקנה הברורה שלי היא כי אני לא - חבל שאתה נותן ידך לחבורת דבילים אשר אינם מבינים שגם ראשות העליון מחייב... המשך קריאה

קראתי את דיבוב שטויות שכתבת והלכתי להביט במראה כדי לראות האם אני הטא המטורלל ?! והמסקנה הברורה שלי היא כי אני לא – חבל שאתה נותן ידך לחבורת דבילים אשר אינם מבינים שגם ראשות העליון מחייבת בחירה ולא כפי שנהגו יפי הנפש המטורללים שהמציאו את שיטת הסניוריטי .
הועדה לבחירת שופטים לפי הקישקוש שכתבה מנוע מלבחור שופטים כי יש ה גם פוליטיקאים ???????
הצלחתם לטרלל אנשים מסכנים שאינם מפעילים את מוח ומוכנים לקבל כל שטות שמשהוא כותב – מקווה שאינך מאמין בשטויות שאתה מפיץ

לא הצלחתי להבין להבין כיצד ומהיכן אתה שואב שהנוהג הפך חוקתי? עפ"י איזה חוק? בסך הכל מדובר בהמצאה של שופטי העליון ללא שום קשר לאיזה חוק. החינוך אותו מקבלים הילדים בביה"ס הוא מטומטם. ל... המשך קריאה

לא הצלחתי להבין להבין כיצד ומהיכן אתה שואב שהנוהג הפך חוקתי? עפ"י איזה חוק?
בסך הכל מדובר בהמצאה של שופטי העליון ללא שום קשר לאיזה חוק.

החינוך אותו מקבלים הילדים בביה"ס הוא מטומטם.
למה להמשיך ללמד אזרחות ישראלית שיקרת? למה לא ללמוד הכנה לחיים האמיתיים במקום ללמוד איזה אדירים היו אנשי מפא"י שלא היה בהם אחד שלא היה גזען?

לדעתך הציבור מטומטם ולכן כדאי להמשיך להלעיט אותו באותה תקשורת שמאלנית קיצונית ואם מישהו מעז להקים ערוץ ימני, כמו ערוץ 7 אז המושחת ברק או ממשיכו יסגור אותו כמו שמנסים לעשות לערוץ 14?

הייעוץ המשפטי הוא כולם שקם על יוצרו!!!
למה שאיזה פיקדון מושתן יקבל החלטות במקום נבחרים? למה היועמ"ש כבייכול מייצגת את הממשלה כשהיא תומכת בעתירות נגדה? על סמך מה ועפ"י איזה חוק אהרון ברק החליט שדעתו של היועמ"ש מחייבת? למה חלאה כמו שלומית פרגו תקועה במשרד ראש הממשלה מעל 20 שנה ולמרות הנזק האחרון של 50 מיליון שח היא לא מפוטרת ונדרשת לשלם מהפנסייה שלה?

באף מדינה נורמלית שופטים לא בוחרים שופטים? כמו שבטוח שאצליך במשרד העובדים לא בוחרים את העובדים שיתקבלו למשרד.
למה לא ניתן לפטר שופטים גרועים בצורה אובייקטיבית? למה לא לעשות הערכת שופט כל שנה שנתיים ולהחליף את הגרועים?
מאיפה עוז הרוח המטומטם של השופטים העליון להחליט שהמצאה שלהם ללא הסתמכות על החוק הופכת לחוק?

בשום שלב לא היה מדובר ההפיכה משטרית, אלא ניסיון מינורי לתקן את המערכת הרקובה של מערכת המשפט.
עם משטרה שכל עיסוקה לחפש פוליטיקאים בכל מחיר, כאשר באם לא מצליחים לסחוט אותם ממציאים להם תיק, עם משטרה שהאזרח לא פונה אליה כשפורצים לו את הבית או סוחטים אותו בפרוטקשן.
עם פרקליטות "מצויינת" שרק אצלנו בארץ מגיעים ל-98% הרשעות, ועם אחוז כזה למה צריך את ביהמ"ש? אפשר להסתפק בבקשת התביעה של הפרקליטות, הרי כך או כך הפס"ד יהיה ב-98% לפי בקשתם?

ואפשר עוד הרבה להרחיב בכל נקודה שהעלית

היה צריך לפטר את חברי העליון שהרשיעו את זדורוב כשהתברר מה שהיה ידוע כבר אחרי דברי הרופאים ,שהוא לא הרוצח. אסור שיהיה בישראל בית משפט ללא ביקורת מעליו וללא קבלת שום אחריות על מחדליו... המשך קריאה

היה צריך לפטר את חברי העליון שהרשיעו את זדורוב כשהתברר מה שהיה ידוע כבר אחרי דברי הרופאים ,שהוא לא הרוצח. אסור שיהיה בישראל בית משפט ללא ביקורת מעליו וללא קבלת שום אחריות על מחדליו.כל מינוי הוא גם פוליטי ,ומי שטוען אחרת מוזמן לבדוק את הקשר בין העמדות הפוליטיות של השופטים לבין מי שמינה אותם.ולראיה :רות גביזון. למה שיטת הסניוריטי קיימת רק במערכת המשפט,שאיננה בהכרח מערכת הצדק? אם היא כל כך מוצלחת למה לא מישמים אותה בשאר המערכות?

קישקושים לא מאומצים. למה צריך לשבט את אהרון ברק?? צריכים שופטים ממגוון הקשת ולא רק מהשמאל ה"לא " נאור. הכל "חיפשו" שנים שופט מרוקאי ,הנה שופט עיראקי אז היכן הבעייה?? אם כולם סומכים על מ... המשך קריאה

קישקושים לא מאומצים.
למה צריך לשבט את אהרון ברק??
צריכים שופטים ממגוון הקשת ולא רק מהשמאל ה"לא " נאור.
הכל "חיפשו" שנים שופט מרוקאי ,הנה שופט עיראקי אז היכן הבעייה?? אם כולם סומכים על מערכת המשפט ועל השופטים ,אז היכן הבעייה?? מה קרה עכשיו השופט אלרון פתאום לא טוב?? הזויים.

עוד 510 מילים ו-8 תגובות
סגירה