עיראק דנה בהקמת כור גרעיני "למטרות שלום"

ישיבת מועצת הביטחון הלאומי של עיראק בראשות ראש הממשלה מוחמד שיאע א-סודאני בדיון על הקמת כור גרעיני חדש, 30 באוגוסט 2023 (צילום: דוברות רמטכ"ל עיראק)
דוברות רמטכ"ל עיראק
ישיבת מועצת הביטחון הלאומי של עיראק בראשות ראש הממשלה מוחמד שיאע א-סודאני בדיון על הקמת כור גרעיני חדש, 30 באוגוסט 2023

42 שנה אחרי הפצצת הכור העיראקי, ממשלת בגדד דנה בהקמת כור גרעיני חדש "למטרות שלום".

בישיבה אתמול (רביעי) של מועצת הביטחון הלאומי של עיראק, בהשתתפות ראש הממשלה ראש הממשלה מוחמד שיאע א-סודאני והרמטכ"ל, דנו הנוכחים בצורך להקים כור גרעיני אשר ישמש "לייצור אנרגיה חשמלית נקייה, כדי להוריד את התלות בחומרים אחרים כגון גז ונפט".

יחיא ראסול, דובר רמטכ"ל עיראק, אישר את דבר הישיבה. דיווחים על ההחלטה התפרסמו עד כה רק בתקשורת הערבית, בכלי תקשורת בולטים כגון אל-שרק אל-אווסט, אל-מיאדין, אל-חדת' ועוד.

ההודעה של דובר רמטכ"ל עיראק על הישיבה בדבר הקמת הכור הגרעיני, 30 באוגוסט 2023

מדוע דווקא עכשיו ולמה זו סכנה גדולה?

שר החשמל העיראקי זיאד עלי פאדל הודיע כבר בחודש יוני שעיראק מייצרת 24 אלף מגוואט חשמל, וזקוקה נואשות לתוספת של 22% לעומת השנה החולפת. יש להניח כי התבטאויותיו מתייחסות להפסקות החשמל החוזרות של ספקיות החשמל האיראניות, שעוררו גלי מחאה במזרח עיראק.

אולם ההצהרה העיראקית אתמול על הכוונה להקים "כור למטרות שלום" אינה מרגיעה כלל, והפיקוח הצפוי (אם יהיה בכלל) של הקהילה הבינלאומית על תהליך פיתוח הכור מוגבל ואינו פשוט כלל. גם הסבתו של כור אזרחי למטרות צבאיות אינו מורכב.

מדוע מדינה שהיא השנייה במזרח התיכון והרביעית בכל העולם בעושרה בעתודות נפט זקוקה למקור אנרגיה נוסף?

גם ההודעה על אנרגיה נקייה תמוהה – האם עיראק פתאום דואגת להגנת הסביבה?

ההצהרה העיראקית על הכוונה להקים "כור למטרות שלום" אינה מרגיעה כלל, והפיקוח הצפוי (אם יהיה) של הקהילה הבינלאומית על תהליך פיתוח הכור מוגבל ואינו פשוט. גם הסבת כור אזרחי למטרות צבאיות אינו מורכב

שמענו כבר את הביטוי "כור למטרות שלום" מאיראן במשך שנים ארוכות, ובשנה האחרונה הצטרפה גם סעודיה. הממלכה הסעודית מעמידה את הקמתו של כור אזרחי כאחד התנאים למו"מ לנורמליזציה עם ישראל.

דיווח חדשותי על ההחלטה להקים כור גרעיני חדש בעיראק, 30 באוגוסט 2023

כעת מגיעה גם הצעה סינית להקים לסעודיה כור, אם ארה"ב לא תאשר זאת. יש לקוות שבתחום זה תהיה עמדתה של ישראל ברורה, מאחר שזהו נושא קיומי.

בשנים האחרונות הצהירו גם מצרים וירדן על כוונתם להקים כורים להפקת אנרגיה, ולאמירויות יש כבר כור לייצור אנרגיה מ-2020. אך חשוב להזכיר כי מדינות אלה נמצאות בהסכמי שלום עם ישראל.

בשנים האחרונות הצהירו גם מצרים וירדן על כוונתם להקים כורים להפקת אנרגיה, ולאמירויות יש כבר כור לייצור אנרגיה מ-2020. אך חשוב להזכיר כי מדינות אלה נמצאות בהסכמי שלום עם ישראל

לגבי הכור העיראקי, במקרה הטוב, ממשלת בגדד עוקבת אחרי השאיפות הסעודיות וקיבלה גם היא תאבון. אם הדבר נכון, עיראק תלך בעקבות סעודיה בתכנית 2030 להורדת התלות בנפט בטווח הארוך.

במקרה הגרוע, מדובר בניסיון איראני לעקוף את הסנקציות המוטלות עליה ואת האיומים האמריקאים – ע"י בלון ניסוי חדש: הקמתו של כור אצל השכנה עיראק.

יש להניח כי איראן צפויה להיות מעורבת בהקמתו של הכור העיראקי, כשם שהיא מעורבת בשאר הדברים המתרחשים בעיראק.

42 שנה אחרי הפצצת הכור העיראקי, אנו עלולים לחזור לחלום הבלהות של נשק גרעיני בידי מדינה עוינת. עיראק של היום אמנם לא נשלטת ע"י דיקטטור מטורף כמו סדאם חוסיין, אך היא מנוהלת ע"י ממשלות הנאמנות לאיראן ונתונות להשפעתה.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 462 מילים
סגירה