השר לוין, היועמ"ש אינו קונסיליירי אלא אמור לוודא שהממשלה תפעל כחוק

שלט תמיכה ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בהפגנה בחיפה נגד ההפיכה המשטרית, 20 ביולי 2023 (צילום: שיר טורם/פלאש90)
שיר טורם/פלאש90
שלט תמיכה ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בהפגנה בחיפה נגד ההפיכה המשטרית, 20 ביולי 2023

השר יריב לוין, לא רק על פי תפקידו כשר המשפטים, אלא גם על פי השכלתו, אמור להכיר טוב יותר מכולם את תפקידו של הייעוץ המשפטי לממשלה. אבל כנראה שמרוב עיסוק בהפיכה המשטרית, לא נותר לשר המשפטים זמן לבחון מה תפקידו וסמכויותיו של הייעוץ המשפטי לממשלה.

אז הנה תזכורת קצרה לשר המשפטים:

"למוסד היועץ המשפטי לממשלה בישראל כמה תפקידים עיקריים: עמידה בראש התביעה, ייצוג המדינה והאינטרס הציבורי בערכאות משפטיות וייעוץ משפטי לרשויות השלטון כפרשן המוסמך של החוק. בתפקידו זה הוא אמון על הגנה על שלטון החוק ועל הנחיית רשויות השלטון מה חוקי ומה בלתי חוקי. ייעוץ זה מסייע אפוא לממשלה, על כל משרדיה, לקדם את יעדיה באופן חוקי ולהימנע מהפרה של החוק. בתפקיד זה נהוג לומר שמוסד היועץ המשפטי לממשלה משמש 'שומר הסף' של שלטון החוק" (המכון הישראלי לדמוקרטיה).

כנראה שמרוב עיסוק בהפיכה המשטרית, לא נותר לשר המשפטים זמן לבחון מה תפקידו וסמכויותיו של הייעוץ המשפטי לממשלה. אז הנה תזכורת קצרה לשר המשפטים

היינו מצפים ששרי הממשלה ובפרט שר המשפטים שאמון על שמירת החוק והדמוקרטיה, יפעלו נורמטיבית לטובת המדינה ואזרחיה וחיזוק הדמוקרטיה, אך כל יום, חדשות לבקרים, פותחים את החדשות ולא יודעים למה לצפות מחברי הממשלה הזו, וחברי הכנסת שלה, כל יום הפתעה חדשה, וכל יום אתה חושב שהגענו לתחתית שממנה לא ניתן לרדת יותר, אך מסתבר שבממשלה הזו וחברי הכנסת שלה, החבית ללא תחתית.

כעת מסתבר, שהשר יריב לוין דורש במפגיע ובשחצנות ובעזות מצח שהיועצת המשפטית לממשלה תפקיר את החוק ותהיה הקונסיליירי שלו ושל שאר שרי הממשלה, משל (ואולי מציאות) מדובר בארגון מאפיוזי הפועל על פי קודים פנימיים לשמור על האינטרסים שלו – ולא בממשלת ישראל שאמורה לפעול על פי החוק לטובת מדינת ישראל ואזרחיה.

במדינה מתוקנת, שר המשפטים, לפני שהוא עוסק במהפכות חדשות, אמור לוודא שהמערכת עליה הוא מופקד מתפקדת סביר בחיי היום יום. והנה, במהלך שמונת החודשים האחרונים מאז כינונה של ממשלת הבלהות הזו, שר המשפטים עוסק רק בדבר אחד – במהפכה המשפטית, שאר הדברים במשרד המשפטים לא מעניינו כלל.

אחת הבעיות הקשות במערכת המשפט כיום, היא הביורוקרטיה הארוכה שיוצרת עינויי דין שנובע בין השאר מחוסר גדול בשופטים במערכת. לצורך איוש משרות השופטים, נדרשת הוועדה לבחירת שופטים להתכנס. אך שר המשפטים מחליט שלא לכנס אותה, כי זה מפריע לו לקדם את המהפכה המשפטית שתאפשר לו השתלטות על מערכת המשפט ובכך לחסל את הפרדת הרשויות במדינה, וליצור כאן דיקטטורה הלכה למעשה.

אחת הבעיות הקשות במערכת המשפט כיום, היא הביורוקרטיה הארוכה שיוצרת עינויי דין, הנובע בין השאר מחוסר גדול בשופטים במערכת. לצורך איושם נדרש כינוס הוועדה לבחירת שופטים, אך לוין לא מכנסה

לפני כינוס הוועדה לבחירת שופטים, הוא קודם רוצה לשנות את הרכבה, כך שהממשלה תוכל למנות את אנשי שלומה למערכת המשפט. זאת כדי שיהיו צייתנים ויפעלו על פי גחמות השרים. למשל, במינוי של מבקר המדינה מר מתניהו אנגלמן או נציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ ועוד, שכנראה נשבעו אמונים לבנימין נתניהו ולא למדינה.

מאז מונו, נראה שתפקידיהם מיותרים. כנראה שלא ידענו שתפקיד המבקר הוא לתת שבחים ולחלק מדליות, ותפקיד נציב שירות המדינה הוא להיות חותמת גומי לכל בקשה גם ההזויה ביותר של שרי הממשלה. כנראה בכלל מדובר בפעמי משיח במדינה ורק שכחו לעדכן אותנו.

אפילו דני דיין (שהיה יו"ר מועצת יש"ע), יו"ר יד ושם, מפריע להם כעת והם פועלים נמרצות להדיחו, כי רחמנא ליצלן, יש לו דעות עצמאיות, הרבה יותר ממה שהממשלה מרשה.

לא ידענו שתפקיד המבקר הוא לתת שבחים ולחלק מדליות, ותפקיד נציב שירות המדינה הוא להיות חותמת גומי לכל בקשה הזויה של שרי הממשלה. כנראה מדובר בפעמי משיח במדינה ורק שכחו לעדכן אותנו

שר המשפטים הנכבד שכנראה מתמחה יותר במניפולציות מאשר בחוק, ניסה לעגן את אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים בחוק ביטול עילת הסבירות שבא לנטרל את בג"ץ, כך שימנע ממנו לכפות עליו לבצע פעולות המחויבות מתוקף תפקידו, כגון לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.

גם כאן השר לוין דורש שהיועצת המשפטית לממשלה תהיה הקונסיליירי שלו. אבל גב' גלי בהרב מיארה עומדת בגבורה מול נחשול החקיקה הזה שאמור להרוס את מערכת המשפט, וממלאת באומץ, בנחישות וביושר את תפקידה כשומרת הסף ולא מתכופפת.

כעת, משהוגשה עתירה לבג"ץ בדבר אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, השר לוין יצא בעזות מצח במתקפה רבתי על היועצת המשפטית לממשלה ודורש שתהיה הקונסיליירי שלו. אבל טובת מערכת המשפט מחייבת את כינוס הוועדה לבחירת שופטים ולכן היא איננה מוכנה להגן על גחמותיו של שר המשפטים שלא לכנס את הוועדה.

שר המשפטים וחבר מרעיו הבינו שהדרך למהפכה המשטרית עוברת בהשתלטות על הוועדה לבחירת שופטים, ע"י מינוי אנשי שלומם כשופטים. ועל מנת להוסיף שלייקס לחגורה, למקרה שהשופטים רחמנא ליצלן יסטו מן הדרך שהכתיבו להם, הם רוצים לחוקק את ביטול עילת הסבירות וחוק התגברות על פסיקת בג"ץ, שיבטיחו שהשופטים יהיו לכל היותר זומבים עושי דברם.

השר לוין דורש שהיועמ"שית תהיה קונסיליירי שלו. אבל בהרב מיארה עומדת בגבורה מול נחשול החקיקה שיהרוס את מערכת המשפט, וממלאת באומץ, בנחישות וביושר את תפקידה כשומרת הסף, בלי להתכופף

השר הנכבד מנסה באין סוף תחבולות ודרכים עקלקלות להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים. תחילה ניסה השר להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים ע"י שינוי הרכבה שתבטיח רוב לקואליציה בכל מצב. משזה לא עלה בידו, ניסה למנוע ולעכב את מהלך בחירת חברי הכנסת לוועדה אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה.

לאחר מכן, הוא תלה תקוות בבחירות לתפקיד יו"ר לשכת עורכי הדין שממנה שני נציגים לוועדה לבחירת שופטים. כשתוצאות הבחירות הראו שהצד שכנראה התכוון לשתף איתו פעולה לא הצליח להיבחר, ולשכת עורכי הדין כבר לא מספקת את צרכיו, הוא מבקש לפרק אותה ולהקים לשכה אלטרנטיבית שתפעל על פי גחמותיו.

כעת כשכל תעלוליו לא צלחו, הוא פשוט נמנע מלכנס את הוועדה, דבר שנגזר מתוקף תפקידו, ללא התחשבות בעומס על בתי המשפט מאי מינוי שופטים. כנראה שהציבור וצרכיו ותלאותיו ועינויי הדין כלל לא מעניינים אותו, הוא עסוק בהפיכה המשטרית.

אין ספק, בדרכה של הממשלה הזו להרס מערכת המשפט ואורח החיים התקין במדינה על מנת ליצור כאן דיקטטורה – היועצת המשפטית לממשלה עומדת להם כעצם בגרונם, והיא מוציאה אותם מדעתם, בדיוק כמו המחאה החברתית, ולכן בכל מאודם הם רוצים לפטר אותה, על מנת למנות איש שלומם שיוכלו לעשות ככל העולה על רוחם.

בדרכה של הממשלה להרס מערכת המשפט ואורח החיים התקין במדינה כדי לכונן כאן דיקטטורה – היועמ"שית עומדת להם כעצם בגרונם, והיא מוציאה אותם מדעתם, בדיוק כמו המחאה החברתית

אז כאן צריך להבהיר לכבוד השר יריב לוין ולחבר מרעיו: רוב העם כיום הוא נגד המהפכה המשפטית, אפשר לראות זאת בסקרים. זה כולל חלקים נכבדים ממצביעי הליכוד והשפויים במה שהיה נקרא פעם הציונות הדתית, לפני שנחטפה ע"י בצלאל סמוטריץ' וחבריו המשיחיים.

מאחורי גלי בהרב מיארה עומד כל הציבור הזה, כפי שזה בא ליידי ביטוי במחאה המתמשכת ותימשך עד שסכנת הפיכת המשטר במדינה לדיקטטורה תחלוף מן העולם.

גם כל העולם הנאור מסתכל עלינו ומתמקד במה שקורה כאן, והממשלה הזו לא יכולה להפוך את המדינה הזו לדיקטטורה. כל מה שהממשלה עושה כעת רק מעמיק את הרס היחסים המדיניים שלנו במקביל להרס של כל מה שקורה כאן פנימה. הרס הכלכלה, הרס המערכות הביטחוניות, הרס הדמוקרטיה וכל מה שנבנה כאן במהלך 100 השנים האחרונות.

לכן הגיע הזמן שיפנימו ויבינו שזממם לא יעלה בידם, וייטיבו לעשות אם ישובו מדרכם הרעה ויתנו מנוחה לעם הזה אחרי הטירלול המתמשך בשנה האחרונה.

מוטב שיתחילו לתפקד במה שהבטיחו לבוחריהם לפני מערכת הבחירות – ביוקר המחיה, בדיור לצעירים, בביטחון האישי ההולך ומתרסק, בביטחון החיצוני ההולך ונחלש, בחינוך ועוד.

יחיאל גלבוע הוא ד"ר לפילוסופיה של המדע ומהנדס פעיל בתעשיה הבטחונית והאזרחית שנים רבות. מודאג מאוד מתהליכי ההקצנה, הפילוג, הפערים הכלכליים ההולכים ומתרחבים, ומשחיקת הדמוקרטיה בשנים האחרונות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,118 מילים ו-1 תגובות
סגירה