בבירות הסכמי אברהם בוחנים בחשש את הנעשה בישראל

שלוש שנים מאז החתימה על הסכמי אברהם, לאף אחת מהשותפות אין חשק לחגוג את האירוע ● סמינרים נדחים או מבוטלים בנימוס, והמדינות השותפות שומרות על פרופיל נמוך ● כולן מביטות על הנעשה בישראל בחשש: לא ההפיכה המשטרית מדאיגה אותן, אלא ההקצנה בממשלה והגזענות של השרים כלפי הפלסטינים ● פרשנות

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (במרכז), עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני (משמאל), ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, בטקס החתימה על הסכמי אברהם במדשאה הדרומית בבית הלבן בוושינגטון, 15 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (במרכז), עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני (משמאל), ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, בטקס החתימה על הסכמי אברהם במדשאה הדרומית בבית הלבן בוושינגטון, 15 בספטמבר 2020

בעוד הממשלה עושה מאמצים גדולים – בדחיפת ממשל ביידן – להרחיב את מעגלי הסכמי אברהם, מדינות הסכמי אברהם הקיימות – איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו – הורידו הילוך וציננו את האירועים לרגל שלוש שנים לחתימה על ההסכמים בבית הלבן, ב-15 בספטמבר.

לפני מספר ימים ציין הארגון הישראלי Strat Up Nation Central את יום החג בכנס חדשנות שנערך באופן צנוע יחסית, במשרדי הארגון באזור שדרות רוטשילד בתל-אביב.

באירוע נכחו שגריר בחריין בישראל ח'אלד יוסף אל-ג'לאהמה, ממלאת מקום שגריר ארה"ב בישראל סטפני האלט ומנכ"ל הארגון אבי חסון, וכן יזמים צעירים שבאו לציין את המועד.

שגריר בחריין בישראל ח'אלד יוסף אל-ג'לאהמה, מ"מ שגריר ארה"ב בישראל סטפני האלט ומנכ"ל Start-Up Nation Central אבי חסון בכנס חדשנות של SUNC לרגל שלוש שנים להסכמי אברהם, ספטמבר 2023 (צילום: ים לביא)
שגריר בחריין בישראל ח'אלד יוסף אל-ג'לאהמה, מ"מ שגריר ארה"ב בישראל סטפני האלט ומנכ"ל Start-Up Nation Central אבי חסון בכנס חדשנות של SUNC לרגל שלוש שנים להסכמי אברהם, ספטמבר 2023 (צילום: ים לביא)

מספיק להיזכר בחגיגות ציון שנתיים להסכמי אברהם שנערכו ברוב הדר ופאר בהרצליה ב-15 בספטמבר 2022 ולהשוות. שר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן הגיע במיוחד מאבו דאבי כדי לציין את האירוע. נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם וכל צמרת הממשל הישראלי נכחה בחגיגה.

זמן ישראל בירר עם נציגי שגרירות איחוד האמירויות בישראל מה מתוכנן לציון שלוש שנים להסכמים ונאמר לנו שהשנה אין חגיגות ואין אירוע הדומה לזה שהתקיים בדיוק לפני שנה.

זמן ישראל בירר עם נציגי שגרירות איחוד האמירויות בישראל מה מתוכנן לציון שלוש שנים להסכמים ונאמר לנו שהשנה אין חגיגות ואין אירוע הדומה לזה שהתקיים לפני שנה

לפני מספר חודשים נפגשתי עם נציג דיפלומטי מאחת מאותן מדינות הסכמי אברהם. הוא חשב אז (בטעות) שההפגנות הזועמות בישראל נגד הניסיונות להפוך את ישראל למשטר פחות דמוקרטי ידעכו.

הוא האמין שחלקים מהחקיקה שתוכננה יעברו והציבור הישראלי יקבל את התוצאה ואיש-איש יפנה לענייניו. כמובן שהדברים לא התנהלו כך, וחוסר היכולת של האמירתים, הבחריינים והמרוקאים לתכנן קדימה את יישום הסכמי אברהם, הקשה עליהם.

שר החוץ הישראלי אלי כהן ביקר לאחרונה בבחריין ויו"ר הפרלמנט של מרוקו אמור היה להגיע לישראל בשבוע שחלף ורק חולי ואשפוז במהלך ביקורו בירדן שינו את התוכניות. אולם מעבר לשני הביקורים החשובים הללו, הצמרת הישראלית מתקשה לייצר קצב מפגשים ואירועים ההולם את ההבטחות הגדולות של ההסכמים.

כך, למשל, יותר מחצי שנה מדברים על פורום הנגב, שיתכנס תחת שם חדש, באחת מהמדינות המדבריות. בפורום חברות מרוקו, מצרים, איחוד אמירויות, בחריין וישראל, וארה"ב ליוותה את הקמת הפורום באופן צמוד. במפגש הפורום הראשון הגיעו לשדה בוקר שבנגב שרי החוץ של כל אותן מדינות. ישראל קיוותה שגם ירדן תהיה חלק.

המשתתפים בפורום הנגב: שרי החוץ של בחריין, מצרים, ישראל, מזכיר המדינה האמריקאי, ושרי החוץ של מרוקו ואיחוד האמירויות (משמאל לימין), 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
המשתתפים בפורום הנגב: שרי החוץ של בחריין, מצרים, ישראל, מזכיר המדינה האמריקאי, ושרי החוץ של מרוקו ואיחוד האמירויות (משמאל לימין), 28 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

אך בממשלה ה-37 לא מצליחים לגבש את התקיימות הפורום, לבטח לא בתוספת ירדן, וזאת בשל העמדות הקיצוניות של שרי הממשלה.

הם לא רק מאיימים על הרשות השופטת (לא שזה הנושא שמדיר שינה מעיני מנהיגי ערב) אלא גם מאיימים למחוק כפר פלסטיני בגדה המערבית, מסבירים לישראלים ולעולם שזכות התנועה והחיים של יהודיים של בן-גביר חשובים יותר מאלה של הפלסטינים תושבי השטחים ולמעשה, בכל הזדמנות ובכל רגע שיש בידיהם, ממשיכים לשפוך שמן למדורה.

במנאמה, אבו-דאבי ורבאט – וכן, גם בריאד – קוראים את הדיווחים ומשפשפים עיניים. מה הם אמורים לעשות עם הכאוס היומי-יומי של הממשלה הישראלית? הרי כולם הכירו את נתניהו כראש ממשלה חזק, תקיף ובעל הבנה אסטרטגית. והנה בתקופה הזו הוא מתאפיין בעיקר במבוכות, כאשר ליצנים כמו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מובילים אותו באף.

במנאמה, אבו-דאבי ורבאט – וכן, גם בריאד – קוראים את הדיווחים ומשפשפים עיניים. מה הם אמורים לעשות עם הכאוס היומי-יומי של הממשלה הישראלית?

גם סמינרים רבי משתתפים – בוטלו או נדחו

בחודש מרץ האחרון בוטל סמינר אנשי תקשורת (גם אני הייתי מוזמנת אליו) בחסות שגרירות ארה"ב באמירויות.

הרעיון היה להפגיש אנשי תקשורת ממדינות הסכמי אברהם כמו גם ממדינות אזוריות אחרות. תוכנו של הסמינר אמור היה להיוותר בתוך אולמות הסמינר, כשהמטרה המרכזית מבחינת האמריקאים הייתה לייצר מפגשי פנים-אל-פנים של אנשים מאותם מקצועות. האמריקאים ציינו אז שהכנס לא בוטל, אלא רק נדחה ליולי 2023, אך ככל הידוע גם זה לא התקיים.

עוד כנס אמור היה להתקיים בבחריין בחודש נובמבר הקרוב, של מכון המחקר Ropes, בניהולה של קסניה סבטלובה. כנס זה לא הצליח לקבל מהבחריינים את האישור הסופי לקיומו, כאשר גם הוא אמור היה לפעול בחסות האמריקאית, שהיו מעורבים בכל פרט ופרט בתכנון.

הבחריינים אמנם לא העבירו מענה שלילי להתקיימות הכנס, אך גם לא התקדמו עם אשרור התוכניות. וכך הכנס הועבר למיקום אחר במזרח התיכון, לא הרחק מישראל.

הבחריינים אמנם לא העבירו מענה שלילי להתקיימות הכנס, אך גם לא התקדמו עם אשרור התוכניות. וכך הכנס הועבר למיקום אחר במזרח התיכון, לא הרחק מישראל

לזמן ישראל נודע שכנס נוסף שאמור היה להתקיים באבו דאבי בשבועות האחרונים, אשר תוכנן על ידי שגרירות ארה"ב באמירויות ושאליו הוזמנו משתתפים רבים ממכון המחקר האמריקאי הגדול The Washington Institute – אף הוא נדחה או שמא לא יתקיים בכלל.

הפרשן לענייני ערבים אהוד יערי מופיע בפני מכון וושינגטון (צילום: The Washington Institute)
הפרשן לענייני ערבים אהוד יערי מופיע בפני מכון וושינגטון (צילום: The Washington Institute)

כאמור, במרבית המקרים, המארחים הפוטנציאלים שומרים על נימוסים ועמימות רבה. הם לא משגרים תשובות שליליות באופן מוחלט ומקפידים על ניסוחים דיפלומטיים.

יחד עם זאת, אווירת המסמוס מעידה על כך שבבירות הסכמי אברהם בוחנים בחשש את הנעשה בישראל ולא מצליחים להבין לאן מועדות פניה של המדינה וכיצד להמשיך ולנהל את היחסים עמה בצד המדיני.

אווירת המסמוס מעידה על כך שבבירות הסכמי אברהם בוחנים בחשש את הנעשה בישראל ולא מצליחים להבין לאן מועדות פניה של המדינה וכיצד להמשיך ולנהל את היחסים עמה בצד המדיני

עוד 758 מילים
סגירה