לא יהיה משבר חוקתי

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון על חוק הנבצרות, 3 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון על חוק הנבצרות, 3 באוגוסט 2023

כולנו במתח. כולנו מעריכים שחמישה עשר שופטי העליון יעיפו את ביטול חוק הסבירות. כולנו בטוחים שמשם ישראל הולכת למשבר חוקתי.

זה מה שהימין מבקש לשכנע, שאכן יהיה משבר חוקתי. לכן, בגלל שיהיה משבר חוקתי – לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, "יהיה עסק" עם שרת ההסברה של הממשלה הזאת, גלית דיסטל אטבריאן. שרה מאיימת על שופטים בבית המשפט העליון. זה לא נאמר סתם. זה לא נפלט לה. היא מאיימת כי היא יודעת שלא יהיה שום משבר חוקתי אם בית המשפט העליון יעיף לכל הרוחות את החוק הזה.

הימין מבקש לשכנע שיהיה משבר חוקתי, ובגללו לנשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות, "יהיה עסק" עם שרת ההסברה דיסטל אטבריאן. שרה מאיימת על שופטי העליון כי היא יודעת שלא יהיה שום משבר חוקתי

לא יהיה משבר חוקתי, כי ראש הממשלה של ישראל יודע שמשבר חוקתי מקרב את קיצה של הממשלה הזאת, את קיצו הפוליטי. הוא יודע שהמחאה תגדל פי ארבע או חמש, ומול זה הוא לא יצליח לעמוד. לכן, נורא פשוט, הוא יסכים לפסיקת בית המשפט העליון, אם חיות ויתר שופטי העליון יפסקו על גניזת החוק.

הוא יודיע שהוא איש חוק. שתמיד היה איש חוק. שהחוק תמיד היה נר לרגליו (וסוליות נעליו), ולכן הוא מכבד את פסיקתו של  בית המשפט. אין משבר חוקתי.

אבל,

ראש ממשלתנו הצדיק יצהיר שצריך לתקן את הניסוח הנוכחי שלא עבר, אז לעבודה – לתקן את ניסוח החוק לביטול חוק הסבירות. מגישים את הניסוח החדש (שלבטח כבר מוכן) לכנסת, מקבלים או.קיי, מכל  64 הסמרטוטים ושוב, יגיש מי שיגיש עתירה לבג"ץ ושוב יקיימו דיון עם 15 שופטים.

אבל חיות כבר לא תהיה שם. ואולי דונלד טראמפ הצדיק כן יהיה נשיא ארה"ב. אולי. ואם לא, אז אולי עוד סיבוב, כשכולם משני הצדדים כבר שוכבים מעולפים מתשישות, גם יריב לוין וגם המחאה.

אם מוחו במותניו, הרי שההצהרה על ההסכמה לפסיקת הגניזה של בית המשפט העליון מחויבת והכרחית מבחינתו. כך הוא גם משתיק את לוין. הוא משתיק אותו בכך שהם שומרי חוק וגם יוצאים ביחד לתיקון הנוסח, לסיבוב נוסף. כך אולי הוא גם פוגע אנושות במחאה, וכך הוא יוצא צדיק. שלושה הרוגים בכדור אחד.

לכן, מספיק עם נאומי המשבר החוקתי. לא יהיה משבר כזה. בית המשפט העליון חייב לגנוז את החוק הזה.

רה"מ יצהיר שצריך לתקן את הניסוח שלא עבר. הניסוח החדש (שלבטח כבר מוכן) יוגש, מקבלים או.קיי מ-64 הסמרטוטים, שוב, תוגש עתירה לבג"ץ ושוב יקיימו דיון עם 15 שופטים. אבל חיות כבר לא תהיה שם

כל שרי הממשלה המאיימים יודעים זאת. לכן, שופטים יקרים, תעיפו את הקשקוש המטורף הזה מהשולחן. כולם יודו לכם על כך.  גם ראש הממשלה. גם אנחנו, הציבור הרחב. גם אנשי המחאה. גם  החרדים.

מי לא? אלה שלא כבר לא מעניינים אותנו.

חיים אסא מנהל "אימפקט" – מכון לאסטרטגיה ישראלית. היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין, וכיו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 411 מילים
סגירה