הנחת העבודה בלשכת רה"מ: בג"ץ יפסול, נתניהו יציית

אנשי נתניהו סבורים כי ההחלטה בבג"ץ בעניין עילת הסבירות לא תתקבל פה אחד אלא ברוב קולות השופטים, וכי ראש הממשלה יודיע שהוא מקבל את החלטת בג"ץ ומציית לה ● עם זאת, גורם המקורב לנתניהו מעריך כי החלטת בג"ץ תינתן רק בעוד שלושה חודשים - זמן ארוך מאוד שנותן לנתניהו מרווח פעולה פוליטי ● המטרה: לבצע ריכוך חד-צדדי ● המכשול: יריב לוין ● פרשנות

בנימין נתניהו ואסתר חיות בבית הנשיא ביוני 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
בנימין נתניהו ואסתר חיות בבית הנשיא ביוני 2019

הנחת העבודה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו היא כמעט חד משמעית: בג"ץ יפסול את החוק לביטול עילת הסבירות, שעבר בכנסת בסוף יולי. בדיונים הפנימיים אין אף בכיר שחושב ש-15 שופטי בג"ץ, שיישבו מחר בדיון היסטורי בשידור חי, כדי לדון בסוגיה שמייצגת את מהות המהפכה המשטרית, לא יתערבו בחוק שחוקקה הכנסת.

המחלוקת היא על סגנון ההתערבות בחוק יסוד במסגרת ההחלטה שתתקבל. יש מי שסבור כי ההחלטה תפסול באופן גורף את התיקון לחוק יסוד השפיטה ותאלץ בעצם את הכנסת למחוק את ביטול עילת הסבירות מספר החוקים של המדינה.

ויש בסביבה הקרובה של נתניהו מי שמשוכנע כי בג"ץ יתיר לעצמו באופן עקרוני להתערב בחוקי יסוד, אבל את החוק הזה הוא יחריג בדרך כלשהי בניסוח מתפתל, כדי שלא להחריף את המשבר החוקתי במדינה.

בדיונים הפנימיים סבורים כולם כי ההחלטה בבג"ץ לא תתקבל פה אחד אלא ברוב קולות של השופטים. מה התסריט להמשך הדרך? ראש הממשלה יודיע שהוא מקבל את החלטת בג"ץ ומציית לה, כי אין לו שום ברירה אחרת. מכאן ואילך בג"ץ יידרש לשימוש בעילת הסבירות כפי שהוא עשה עד היום, והממשלה תתמודד עם כל עניין לגופו.

ישיבת הממשלה בראשות בנימין נתניהו, 10 בספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
ישיבת הממשלה בראשות בנימין נתניהו, 10 בספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

גורם המקורב לנתניהו מעריך כי החלטת בג"ץ תינתן רק בעוד שלושה חודשים – בסמוך לפרישתן של השופטת ענת ברון ונשיאת העליון אסתר חיות. שלושה חודשים זמן ארוך מאוד בקצב האירועים האינטנסיבי, מה שנותן לנתניהו מרווח פעולה פוליטי ומדיני לא קטן.

ולמרות כל זה, נתניהו לא מוכן לומר בפומבי ובפה מלא כי יציית לפסיקת בג"ץ. הגענו למצב אבסורדי. שלושה שרים בממשלה – יואב גלנט, משה ארבל וגילה גמליאל – הודיעו אתמול בפירוש כי יצייתו להחלטות בית המשפט, אבל הם מייד ננזפו על ידי האחרים.

"השרים האלה מקלים על הדילמה של השופטים. מה הם קופצים? זה לא האינטרס שלנו עכשיו", אמר שר בליכוד לזמן ישראל.

גלנט, ארבל וגמליאל הודיעו אתמול בפירוש כי יצייתו להחלטות בית המשפט, אבל הם מייד ננזפו על ידי האחרים. "השרים האלה מקלים על הדילמה של השופטים. מה הם קופצים? זה לא האינטרס שלנו עכשיו"

נתניהו עצמו היה מוכן לוותר לגמרי על הרפורמה וגם על החוק לביטול עילת הסבירות, אילולא היה חייב לתת משהו לבייס התומכים שלו. עכשיו הוא מנסה למזער נזקים. אחרי שמתווה הנשיא התפוצץ ברעש גדול, נתניהו ינסה להעביר חלקים ממנו באופן חד-צדדי "באופן שרוב הציבור יהיה מרוצה", כדברי אחד מעוזריו.

אם זה יקרה, נתניהו יציע הקפאה של החקיקה כולה בשנה הקרובה, תיקון לחוק עילת הסבירות, ושינוי הדינמיקה הפנימית בוועדה לבחירת שופטים – אבל לא בהרכב הוועדה.

הצהרה דרמטית מהסוג הזה צפויה, אם בכלל, לפני הנסיעה של נתניהו לארצות הברית ופגישתו האפשרית עם הנשיא ביידן באו"ם, ייתכן כמתנת חג לרוב בעם המשווע לפשרה וקצת שקט.

הצהרה דרמטית מהסוג הזה צפויה, אם בכלל, לפני הנסיעה של נתניהו לארצות הברית ופגישתו האפשרית עם הנשיא ביידן באו"ם, ייתכן כמתנת חג לרוב בעם המשווע לפשרה וקצת שקט

הבעיה הייתה ונשארה שר המשפטים יריב לוין. נתניהו משתף בכל הדיונים הפנימיים את לוין, שפירק את מתווה הנשיא רק לפני שבוע, כדי שיסמוך את ידיו על כל יוזמה חד-צדדית שינקוט.

לוין עדיין מסתייג. בכל דיון פנימי הוא אומר לנתניהו כי היריבים הפוליטיים – בני גנץ, יאיר לפיד וחבריהם – לא יקבלו שום פשרה ורק יכשילו הכול, ובסוף הוא יישאר קרח מכל הכיוונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה, 11 בספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה, 11 בספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

"אנחנו אומרים לנתניהו: אין צד שני, אל תטעה", אומר מקורב ללוין, "כל מה שתעשה, הם יהפכו אותך לפאשיסט. אם אתה מתפשר, הם חושבים שאתה נכנע וממשיכים הלאה".

"אנחנו אומרים לנתניהו: אין צד שני, אל תטעה", אומר מקורב ללוין, "כל מה שתעשה, הם יהפכו אותך לפאשיסט. אם אתה מתפשר, הם חושבים שאתה נכנע וממשיכים הלאה"

ויש גם יריבים קשים ללוין בממשלה ובעיקר סביב נתניהו. אחד מהם אמר אתמול לזמן ישראל: "לוין מתוחכם. גם אם הוא יעשה את עצמו תומך בפשרה או בהצהרה חד-צדדית, הוא ידע לחמם נגדן את בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, כדי שהם יטרפדו את הכול".

עוד 582 מילים
סגירה