האם ישראל נכנסת לתקופת הג'ים קרואו שלה?

.שלט הפרדה בבית שמש (צילום: Yaakov Lederman/Flash90)
Yaakov Lederman/Flash90
שלט הפרדה בבית שמש

סביר להניח שרוב הישראלים לא שמעו על חוקי ג'ים קרואו. כנראה שגם אמריקאים רבים לא מכירים את התקופה החשוכה הזו.

הציבור הישראלי מכיר את שחרור העבדים האפרו-אמריקאים דרך שתי נקודות זמן מרכזיות: סיום מלחמת האזרחים ותנועת זכויות האדם של מרטין לותר קינג. הפער בין שתי נקודות הזמן הללו מייצג את תקופת חוקי ג'ים קרואו – חוקי אפליה והפרדה שנחקקו בארה"ב, ברמה הפדרלית והמקומית.

חוקים גזעניים ומפלים שהדירו את האוכלוסייה האפרו-אמריקאית והצרו את צעדיה. בין החוקים ניתן היה למצוא חקיקה שמנעה נישואין בין לבנים לבין מי שאינם לבנים, אפליה בנגישות לשירותי חינוך, בריאות, מקומות ציבוריים, הפרדה גזעית בתיאטראות, בבתי ספר, בתחבורה ציבורית, במסעדות, בבתי חולים ובמקומות ציבוריים נוספים ועוד שלל חוקים מפלים וגזעניים כיד הדמיון הרעה.

חוקי ג'ים קרואו היו חוקים גזעניים ומפלים שהדירו את האוכלוסייה האפרו-אמריקאית והצרו את צעדיה. בהם מניעת נישואין בין לבנים לאחרים, אפליה בנגישות לחינוך, בריאות, מקומות ציבוריים ועוד

התפיסה הרווחת באותם ימים הייתה של "נפרד אבל שווה", תפיסה לפיה ניתן לקיים שוויון אזרחי תוך הפרדה גזעית. הרעיון הזה נכשל. בארה"ב. בישראל נראה שיש לא מעט אנשים שעדיין מחזיקים בתפיסה המעוותת הזו, איך להיות בלי (דמוקרטיה/שיוויון/חירות) ולהרגיש עם. איך להתגזען, להפלות, להדיר ולפגוע במי שאינו שייך לקבוצה ה"נבחרת" ועדיין לטעון בריש גלי ש"אנחנו דמוקרטיה" שמתקיימים בה חירות ושוויון.

נראה שישראל מתדרדרת לשלב ה"ג'ים קרואו" שלה, על ידי הנצחה וקידום של חוקים גזעניים ומפלים המתקיימים במדינה דמוקרטית, לכאורה, המאפשרת שוויון לנשים ולמיעוטים.

בישראל, נישואין בין בני לאומים שונים אינם אפשריים על פי חוק. לשם כך הם צריכים להתחתן במקומות אחרים והמדינה, אולי, תכיר בכך. אבל, כאמור, לא תאפשר להם להינשא במדינה עצמה.

בישראל התפיסה של "נפרד אבל שווה" נעוצה כל כך עמוק בחיי היומיום שקשה לא לראות מקומות שבהם היא אינה נוכחת.

התפיסה הרווחת באותם ימים הייתה של "נפרד אבל שווה", לפיה ניתן לקיים שוויון אזרחי תוך הפרדה גזעית. הרעיון נכשל. בארה"ב. בישראל נראה שיש לא מעט אנשים שעדיין מחזיקים בתפיסה המעוותת הזו

  • גיוס לצבא? יש מי שיישלחו לכלא אם לא ישרתו ויש מי שיקבלו פטור גורף כיוון שהם שייכים לסקטור פוליטי/דתי מסוים.
  • אם את אישה שרוצה להתגייס לצבא? מהר מאוד תכירי את תקרת הברזל שמעלייך.
  • תחבורה ציבורית בסופי שבוע וחגים? אם אתה דתי – שיחקת אותה – המדינה סוגרת בשבילך את תנועת האוטובוסים והרכבות, אם אתה חילוני? תחסוך לרכב ולדלק.
  • רוצה לפנק את אביך המאושפז בבית החולים בדברי מאפה במהלך חג הפסח? תתכונן לחיטוט פולשני בתיקים שלך ואיסור כניסה.
  • אם את אישה חרדית שרוצה ללמוד באקדמיה (בהנחה שלא מנעו ממך נגישות לחינוך מלכתחילה) תתכונני ללמוד בכיתה בהפרדה מגדרית. רוצה לחזור הביתה באוטובוס? יש לך מקום נפרד, רוצה לראות הופעה? רק מהאזור שמיועד לנשים בלבד. זו אפליה שקיימת לכאורה רק במגזר החרדי, אבל היא מחלחלת במהירות לכלל האוכלוסייה. בכפייה איטית ושיטתית.

רכבת ההפיכה שממשיכה לדהור מעלה אותנו על מסלול הג'ים קרואו הישראלי. ה"מלחמה" הסתיימה ומה שנשאר זה לחוקק חוקים ותקנות שירוקנו מתוכן את מעטה ההגנה הליברלי שנשאר לאזרח הישראלי.

בתי הדין הרבניים, שמיישמים מדי יום הלכה למעשה את חוקי הגזענות, המיזוגיניה והאפליה, הם חוד החנית של הג'ים קרואו הישראלי, "נפרד אבל שווה" על פי ההלכה כמובן.

בתי דין שלמים שאין בהם ייצוג נשי, חילוני או אפילו רפורמי או קונסרבטיבי. מערך ממשלתי שלם שפועל על פי עקרונות גזעניים ומפלים: אישה היא רכוש של הגבר, היא נקנית, מועברת ומופלה מתוך נקודת מבט גברית בלבד, באמצעות גברים בלבד. והחקיקה הזו מתרחבת לשאר תחומי החיים, המערך הרבני/דתי מבקש ומקבל עוד סמכויות ועוד כוח ושליטה, וההגנות הליברליות מסורסות ומתרוקנות.

תקופת ג'ים קרואו הסתיימה לאחר שקמה הנהגה חזקה, נחושה ויעילה שגייסה משאבים ותמיכה וביטלה את אותם חוקים ותקנות גזעניות שפעלו במשך עשרות שנים. כולי תקווה שהציבור הישראלי נחוש, ערני וחזק בשביל לא לתת לרכבת החושך הזו לעבור.

אירית רוזנבלום היא עורכת דין, פילוסופית של המשפט, מייסדת ומנכ"לית הארגון "משפחה חדשה", הפועל להכרה ערכית וחוקתית במשפחה. לרבות כל התאים המשפחתיים בישראל והשוואת זכויותיהן של משפחות מכל הסוגים והמינים. מחברת הספר "בגן של אלוהים – תולדות המהפכה המשפחתית".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 571 מילים
סגירה