תמונתה של מהסה אמיני בהפגנות נגד שלטון האייתוללות מול הקונסוליה האיראנית באיסטנבול, טורקיה, 29 בספטמבר 2022 (צילום: Yasin AKGUL / AFP)
Yasin AKGUL / AFP

המחאה באיראן נערכת לחידוש ההפגנות, הפעם בלי תמיכת ארה"ב

האיראנים מזהים את חולשתו של ממשל ביידן בימים אלה, עם עלייה במדד המחירים האמריקאי וצרות מבית לקראת הבחירות לנשיאות, והשלטון בטהרן מנצל זאת גם כדי לדכא את המחאה ברחובות - לקראת יום השנה למותה של מהסה אמיני בשבת ● מומחה לאיראן: "האיראנים מאותתים לאמריקאים דרך עסקת השבויים שהפעם יזהרו מאוד לא להתערב במחאות" ● פרשנות

ארצות הברית ואיראן השלימו שלשום (שלישי) עוד שלב בהסכם חילופי האסירים, והכסף האיראני שהיה מוקפא בקוריאה הדרומית עבר דרך שווייץ לבנק המרכזי של קטאר. משם הוא צפוי לעבור לבנק מסחרי שבו פתחה ממשלת איראן חשבון מיוחד.

ארצות הברית אמורה לפקח על השימוש בכסף, שהוגדר בהסכם כמיועד למטרות הומניטריות בלבד. אלא שיממה קודם לכן, איראן אותתה אחרת.

הנשיא אבראהים ראיסי אמר בראיון לרשת NBC: "רק אנחנו נחליט איך להשתמש בו. זה כסף של העם האיראני". בוושינגטון מיהרו להגיב, וגורם בכיר אמר כי משרד האוצר האמריקאי יעקוב "העברה אחרי העברה" בכדי לוודא לאן עובר הכסף.

ניגוד הגרסאות הזה מספר הרבה על החשדנות בין שני הצדדים, וגם, שוב, על הרפיסות האמריקאית. הנשיא ג'ו ביידן נזהר מאוד מלפוצץ את ההסכם הזה. הוא צריך את חילופי האסירים בכדי להציג הישג לקראת קמפיין נשיאות שמסתמן כרגע כדל נכסים.

בכלל, אתמול לא היה יום טוב למפלגה הדמוקרטית. בין היתר, מדד המחירים האמריקאי עלה שוב – בעיקר בגלל מחירי דלק גבוהים. עבור ביידן, זו בשורה רעה. לא בכדי לפני בחירות אמצע הקדנציה שלו הוא התחנן בפני יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לשאוב יותר ולהוריד את מחיר הדלק. הנסיך לא ממש נענה לבקשה של הנשיא האמריקאי, ששנה קודם כינה את בן סלמאן "מוקצה".

מהצד השני, האיראנים מזהים היטב את החולשה האמריקאית הנוכחית ולכן הנשיא ראיסי מרשה לעצמו לומר את הדברים לרשת אמריקאית מבלי למצמץ.

האיראנים משתמשים בחולשה הזו לצורך נוסף: הכבדת היד על המחאה ברחובות שמתחילה שוב לתפוס תאוצה בשבועות האחרונים, לקראת יום השנה למותה של הצעירה מהסה אמיני, שיחול מוחרתיים (שבת).

ביממה האחרונה דווח כי גורמי הביטחון עצרו כמה מבני משפחתה של אמיני, בכדי לאותת לכורדים במדינה ובמיוחד בעיר הולדתה כי השנה, הסבלנות של המשטר למהומות תהיה קטנה מאוד.

גורמי הביטחון עצרו כמה מבני משפחתה של אמיני, בכדי לאותת לכורדים במדינה ובמיוחד בעיר הולדתה כי השנה, הסבלנות של המשטר למהומות תהיה קטנה מאוד

המחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני, 21 בספטמבר 2022 (צילום: AFP)
המחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני, 21 בספטמבר 2022 (צילום: AFP)

בנוסף מדווחים איראנים רבים ברשתות החברתיות על פעילות יתר של כוחות ביטחון גלויים וסמויים ברחובות ובאוניברסיטאות ברחבי המדינה. בחלק מהערים דווח על מחסומי פתע בכבישי הכניסה בכדי לא לאפשר הגעת מפגינים.

"האיראנים מאותתים לאמריקאים דרך עסקת השבויים שהפעם יזהרו מאוד לא להתערב (במחאות)", אומר סא"ל (מיל.) בני סבתי, מומחה לרשתות חברתיות באיראן ומי שהקים את מחלקת דובר צה"ל בפרסית. "בטהרן מבינים שהאסירים בארצות הברית זה נושא רגיש ולכן מרגישים שיש להם בעקבות העסקה יותר מרחב פעולה לדיכוי ההפגנות".

"בטהרן מבינים שהאסירים בארצות הברית זה נושא רגיש ולכן מרגישים שיש להם בעקבות העסקה יותר מרחב פעולה לדיכוי ההפגנות"

בחלקים גדולים של איראן דווח בימים האחרונים גם על השבתת החיבור לאינטרנט, כחלק מהניסיון של המשטר לווסת את הקריאות ברשתות החברתיות לצאת לרחובות.

במספר חשבונות טוויטר של מתנגדי השלטון החל לרוץ קליפ שבו נראים צעירים מעיפים את הטורבאן מעל ראשי כוהני הדת במהלך השנה האחרונה, וזאת בכדי לדרבן את הדור הצעיר לחזור למראות המחאה.

מחאה באיראן בעקבות מותה של מהסה אמיני, אוקטובר 2022 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים, מטוויטר)
מחאה באיראן בעקבות מותה של מהסה אמיני, אוקטובר 2022 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים, מטוויטר)

לאחרונה דווח גם על תיגבור משמעותי של משמרות הצניעות בעיקר בערים הגדולות והקפדה יתרה על עטיית חיג'אב. כזכור, בשיאן של המהומות הוחלט להפסיק את פעילות משמרות הצניעות מאחר שהן הפכו למטרה מבלי שהמשטר הצליח להגן על השוטרים. אלא שהאיראנים לא שוכחים מהר.

העימותים עם משמרות הצניעות התרבו מאוד לאחרונה, כאשר אחד השיאים היה התנפלות של אזרחים על כוח משטרתי שעצר נערות שהלכו ללא חיג'אב בעיר ראשט. עשרות האזרחים הצליחו לשחרר את הבנות ולהניס את השוטרים.

אחד השיאים היה התנפלות של אזרחים על כוח משטרתי שעצר נערות שהלכו ללא חיג'אב בעיר ראשט. עשרות האזרחים הצליחו לשחרר את הבנות ולהניס את השוטרים

מקרה מפורסם נוסף אירע בתוך כותלי בית המשפט במהלך משפטה של פעילת זכויות האדם ספיידה גוליאן. בת ה-29, שנמצאת במעצר כבר שש שנים, הובאה לדיון בעניינה וסירבה לעטות חיג'אב. הרכב השופטים הפסיק את הדיון והחזיר את גוליאן למעצר.

את שחקניות הקולנוע אפשנה בייגאן ואזדה סאמדי, שיצאו נגד דיכוי המהומות, שפט בית דין של המהפכה לסדנת חינוך מחדש שזכתה לשם "קורס פסיכותרפיה".

תמונה של מהסה אמיני בהפגנה נגד השלטון האיראני (צילום: AP Photo/Cliff Owen)
תמונה של מהסה אמיני בהפגנה נגד השלטון האיראני (צילום: AP Photo/Cliff Owen)

שחקנית שלישית, לילה בולקאט, נדונה לשנת מאסר על כך שבאירוע חברתי נראתה עם כובע ולא עם חיג'אב. במקרה אחר גזר בית המשפט עונש יצירתי מרתיע על פעילה חברתית: עבודת פרך בשטיפת גופות במשך חודש.

"המשטר יודע שהוא עומד במבחן גדול בימים אלה, ולכן מבחינתו חשוב מאוד להגיב מהר לאירועים ולא לתת להם להתפתח לכדור שלג מסוכן", אומר סבתי. "לכן אנחנו רואים איומים כמעט יומיומיים של המנהיגים, שקוראים לציבור לא ללכת אחרי הפרופגנדה המערבית".

"המשטר יודע שהוא עומד במבחן גדול בימים אלה, ולכן מבחינתו חשוב מאוד להגיב מהר לאירועים ולא לתת להם להתפתח לכדור שלג מסוכן. לכן אנחנו רואים איומים כמעט יומיומיים של המנהיגים"

אם השבת הקרובה לא תעבור בשקט ברחבי איראן, יהיה מעניין יהיה לראות את התגובה האמריקאית. מרחב הפעולה של ביידן צר מאוד: אם יבקר את המשטר הוא יכול לאבד את עסקת האסירים, ומהצד השני הוא כבר נתפס כמי שגיבש עסקה רעה עם דיקטטורה דתית.

עוד 732 מילים
סגירה