החרדים לא יפרקו את הממשלה בגלל חוק האי-גיוס

השר גולדקנופף חזר והשמיע אולטימטום אתמול כי ללא העברת החוק הפוטר כליל את תלמידי הישיבות מגיוס לצה"ל, לא תהיה ממשלה ● אלא שההנהגה הרבנית המרכזית לא תיתן יד לגירוש מרצון מגן העדן הנוכחי: ממשלה ימנית, דתית וחרדית ● פרשנות

חברי יהדות התורה – יעקב אשר, מאיר פרוש, יצחק גולדקנוף ואורי מקלב – בבית הנשיא, 10 בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
חברי יהדות התורה - יעקב אשר, מאיר פרוש, יצחק גולדקנוף ואורי מקלב - בבית הנשיא, 10 בנובמבר 2022

החרדים לא יעזבו את הממשלה ולא יפרקו את הקואליציה בגלל חוק הגיוס. הם מעולם לא פרשו מהקואליציה בגלל חוק הגיוס, וברור שלא יעזו לעשות זאת במושב החורף הקרב.

האולטימטום של השר יצחק גולדקנופף, שהושמע גם אתמול בקול גדול, הוא סוג של בדיחה. זה לא יבוא לידי מימוש לא ברמה הציבורית ולא ברמה הפרקטית. גולדקנופף מייצג את חסידות גור, אבל ההנהגה הרבנית המרכזית – הליטאים, הספרדים וראשי החסידויות האחרות – לא תיתן יד לגירוש מרצון מגן העדן הנוכחי: ממשלה ימנית, דתית וחרדית.

בלשכת ראש הממשלה אפשר לשמוע דברי חרדה מהאיומים החרדים. "אם אין חוק אין ממשלה", אומרים שם. הטענה היא שהחרדים לא ימשיכו לסבול מצב שבו הם תלויים באוויר.

החוק, ברגע זה, מחייב את החרדים להתגייס, ולכן הם תובעים את חוק הגיוס החדש, שהוא בעצם חוק הפטור מגיוס. גם ההסכם הקואליציוני עומד לצידם של החרדים במקרה הזה. כתוב שם בפירוש שהחוק יעבור. אולי החוק יעבור בסוף במהלך מושב החורף, אבל אם זה לא יקרה – שום דבר אחר לא יקרה.

הנה סדר האירועים: לאחרונה פג תוקפו של חוק הגיוס שהיה נהוג כאן בשנים האחרונות. זה היה חוק מקרטע שהוארך בכל פעם בידי בג"ץ. בסוף יוני האריכה הממשלה את הפטור לבני ישיבות והסבירה לבג"ץ שאנחנו נמצאים בתהליך של חקיקה.

הממשלה הקימה ועדה שבה חברים נציגים מכל הסיעות החרדיות – אריאל אטיאס (ש"ס), אורי מקלב (דגל התורה), מאיר פרוש (אגודת ישראל) – יחד עם מזכיר הממשלה יוסי פוקס ובכירים במשרד הביטחון והאוצר.

הוועדה בנתה חבילה של חמישה חוקים קשורים ונפרדים:

  • חוק דחיית הגיוס;
  • חוק להורדת גיל הפטור (תלמיד ישיבה ילמד שנתיים ובגיל 21 הוא כבר לא יהיה מחויב בשירות צבאי);
  • חוק יוקרת השירות (חיילים קרביים יקבלו מענקים והטבות. שר האוצר סמוטריץ מוכן להעניק למטרה הזו 5 מיליארד שקל).
הפגנת החרדים בירושלים נגד גיוס לצה"ל, 13 בספטמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת החרדים בירושלים נגד גיוס לצה"ל, 13 בספטמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כדי להבטיח את יישום החוק החרדים דורשים חוק רביעי: פסקת ההתגברות על בג"ץ, או חוק יסוד לימוד תורה, שמשווה את התנאים של בני הישיבות לאלה של חיילי צה"ל.

החוק החמישי בחבילה עוסק בשילוב חרדים בתעסוקה ותקציבים למלגות במוסדות אקדמיים.

החבילה הכללית הזו, שזכתה כבר לכינוי הציני "חוק ההסדרים", נתונה עדיין במחלוקת פנימית. החרדים מתעקשים על פסקת ההתגברות, או חוק יסוד לימוד תורה. יש גם מחלוקת תקציבית בין השרים יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ' על סכומי הכספים לקצינים ולחיילים ביחידות השדה.

החרדים מתעקשים על פסקת התגברות, או חוק יסוד לימוד תורה. יש גם מחלוקת תקציבית בין גלנט וסמוטריץ' על סכומי הכספים לקצינים ולחיילים ביחידות השדה

בתנאים של קואליציה רגילה, שלא נתונה באמצע משבר לאומי, אזרחי וחברתי חמור, המרכיבים בחוק ההסדרים הזה היו יכולים לעבור בכנסת. אבל במציאות שנוצרה במדינה, השוויון בנטל הפך לאחד מדגלי המחאה נגד המהפכה המשפטית וחוק האי-גיוס המדובר, שאמור להגיע לכנסת בתחילת מושב החורף, עלול להיתקל בהתנגדות עצומה של מאות אלפי המפגינים ברחובות, שכבר הצליחו לעצור או להאט את המשך חקיקת הרפורמה.

הפגנות מחוץ ללשכת הגיוס בירושלים נגד חוק האי-גיוס, 21 באוגוסט 2023 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
הפגנות מחוץ ללשכת הגיוס בירושלים נגד חוק האי-גיוס, 21 באוגוסט 2023 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

החרדים חוששים כי במצב העניינים הזה, אף אחד ממרכיבי החוק לא יעבור. זו הסיבה ששני פוליטיקאים חרדים מנוסים מבקשים להכניס לאירוע את שר הביטחון לשעבר בני גנץ.

השניים – יו"ר ש"ס אריה דרעי ויעקב אשר מיהדות התורה – מוכנים לצורך העניין להתיישר עם החוק שעליו היה מוכן גנץ לחתום כאשר כיהן בממשלה הפריטטית עם נתניהו, הכולל קביעת יעדי גיוס.

אריה דרעי ויעקב אשר מוכנים לצורך העניין להתיישר עם החוק שעליו היה מוכן גנץ לחתום כאשר כיהן בממשלה הפריטטית עם נתניהו, הכולל קביעת יעדי גיוס

בניגוד לגולדקנופף ומאיר פרוש, הרי שדרעי, אשר ומשה גפני לא מאיימים בפירוק הממשלה, וזה אומר הכול.

היום ברור שההצעה שתגיע להצבעה, אם בכלל, לא תכלול את כל האלמנטים בחבילה. וגם אם חוק האי-גיוס הזה לא יעבור, הקואליציה לא תתפרק. החרדים מקסימום לא ישתתפו בהצבעות במשך כמה שבועות לאות מחאה.

גולדקנופף, כאמור, הוא רק הסמן הקיצוני והאיומים שלו קשורים גם במאבקים הקשים שמתנהלים בין הסיעות החרדיות השונות ברמה המוניציפלית, שלא כדאי להיכנס אליהן.

במלים אחרות: הסכנה הממשית לממשלת הימין מגיעה מהכיוון של איתמר בן גביר, איש אימפולסיבי, לא בשל ולא צפוי – הרבה יותר מאשר מההנהגה החרדית השקולה והמחושבת.

הסכנה הממשית לממשלת הימין מגיעה מהכיוון של איתמר בן גביר, איש אימפולסיבי, לא בשל ולא צפוי – הרבה יותר מאשר מההנהגה החרדית השקולה והמחושבת

עוד 625 מילים
סגירה